Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR627249
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR627249/1
Kosten rechtsbijstand
Geldend van 30-08-2019 t/m heden
Intitulé
Kosten rechtsbijstandHet college van burgemeester en wethouders van Almere,
BESLUIT:
vast te stellen de navolgende beleidsregel Kosten rechtsbijstand
onder intrekking van de richtlijn Kosten rechtsbijstand
Omschrijving van de kosten
Personen in de laagste inkomenscategorie kunnen, op grond van de Wet op de rechtsbijstand (WRB), tegen verminderd tarief procederen. Dat wil zeggen dat men een eigen bijdrage moet betalen. De eigen bijdrage is inkomensafhankelijk. Voor de maximale eigen bijdrage, zie www.rechtsbijstand.nl
Het is van belang dat men eerst bij het Juridisch Loket is geweest voor advies. Als men via het Juridisch Loket naar een advocaat wordt doorverwezen krijgt men een korting (€ 54,- bedrag 2019). Voor het resterende bedrag moet bijzondere bijstand toegekend worden omdat deze eigen bijdrage tot de bijzonder noodzakelijke kosten gerekend wordt op grond van vaste jurisprudentie. Als iemand niet langs het Juridisch Loket is gegaan en toch een toevoeging krijgt, vergoeden we de eigen bijdrage minus de verlaging die men zou krijgen als men wel langs het Juridisch Loket was gegaan.
Kosten voor griffierechten, getuigen en deskundigen, uittreksels uit de openbare registers, telegrammen, internationale telex en telefoongesprekken en rolwisselingen van de deurwaarder in kantongerechtszaken, kunnen ook voor bijzondere bijstand in aanmerking blijven komen.
Financieel belang tot € 500,-
De bijkomende kosten, zoals hierboven genoemd, worden vergoed als er een financieel belang is van meer dan € 500,-.
Bijvoorbeeld een aanvraag bijzondere bijstand voor een brilmontuur van € 80,00 wordt afgewezen. Het bezwaar wordt ongegrond verklaard. Dan is er, gezien het financiële belang, geen reden om de bijkomende kosten te vergoeden. De klant zal ook geen toevoeging krijgen van de Raad voor de Rechtsbijstand, omdat die ook het belang van € 500,- hanteren.
Bijvoorbeeld, als een klant het niet eens is met het niet-ontheven worden van de arbeidsplicht, zal er in eerste instantie geen financieel belang zijn. Maar er kan in een later stadium een maatregel worden opgelegd die verband houdt met het niet ontheffen van de arbeidsplicht. Er kan dan wel een financieel belang zijn van meer dan € 500, -. Dan kunnen de bijkomende kosten als ze zich voordoen, vanaf de eerste procedure (ontheffing) wel worden vergoed.
Recht op bijzondere bijstand
Reiskosten die in verband staan met de rechtsbijstand, ook binnen Almere, behoren tot de bijzondere noodzakelijke kosten van het bestaan. Bijstandsverlening is daardoor mogelijk. De hoogte van de bijstand is gelijk aan de kosten openbaar vervoer.
Als de belanghebbende met eventuele partner met de auto (mee)reist worden de kosten op basis van openbaar vervoer vergoed voor maximaal 1 persoon. Bijzondere bijstand voor kosten taxivervoer is mogelijk als de klant om medische redenen niet met het openbaar vervoer kan reizen en niet over een auto kan beschikken.
Bij de beoordeling van het recht op bijstand hoeft de gemeente zich niet af te vragen of de rechtsbijstand noodzakelijk is, kortom: of betrokkene terecht procedeert. De noodzaak is al in het kader van de WRB beoordeeld. Wel kan de advocaat om een nadere toelichting worden gevraagd voor de kosten die hij declareert, wanneer deze uitzonderlijk hoog zijn. In de kosten die aan tegenpartij in rekening worden gebracht kan geen bijstand worden verleend.
Het nieuwe beleid zal met terugwerkende kracht van toepassing zijn op alle in behandeling zijnde bijzondere bijstandsaanvragen en bezwaarschriften met dit thema. Tevens worden de lopende (hoger) beroepsprocedures ingetrokken en worden deze bezwaarschriften in voornoemde procedures alsnog gegrond verklaard.
Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Ondertekening
Aldus vastgesteld, Almere, 20 augustus 2019
Burgemeester en wethouders van Almere,
namens hen,
de afdelingsmanager Werk en Inkomen
P. Benschop
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl