Regeling vervallen per 02-06-2021

Meldingsplicht vakantie/verblijf in het buitenland

Geldend van 30-08-2019 t/m 01-06-2021

Intitulé

Meldingsplicht vakantie/verblijf in het buitenland

Het college van burgemeester en wethouders van Almere,

BESLUIT:

vast te stellen de navolgende beleidsregel 'Meldingsplicht vakantie/verblijf in het buitenland'

onder intrekking van de richtlijn 'Meldingsplicht vakantie/verblijf in het buitenland'

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Voor vertrek:

De belanghebbende is verplicht, vooraf het (digitale) vakantiemelding formulier verblijf in het buitenland/verblijf ergens anders in Nederland te melden.

Verblijf in het buitenland

De belanghebbende moet doorgeven wanneer en hoe lang hij in het buitenland verblijft.

De reden van de meldingsplicht met betrekking tot verblijf in het buitenland is gelegen in de bepaling van artikel 13 lid 1 onder e Participatiewet en de 4 weken termijn. Men moet minimaal 5 werkdagen voor vertrek melden dat men tijdelijk in het buitenland wil verblijven (artikel 17 lid 1 Participatiewet).

Als de klant op een re-integratietraject zit en in het buitenland wil verblijven moet de klant daarvoor eerst toestemming vragen aan het re-integratiebureau. Formeel ligt deze bevoegdheid alleen bij Werk en Inkomen, maar in de praktijk zal de klantmanager in het overgrote deel van de gevallen aansluiten bij de zienswijze van het re-integratiebureau.

Vastlegging periode afwezigheid

Vastlegging van de periode gebeurt binnen Suite4Wiz. Als belanghebbende aangeeft langer dan de toegestane periode op vakantie te gaan/in het buitenland te verblijven dan krijgt belanghebbende schriftelijk bericht van de gevolgen van dit gedrag.

Verblijf in Nederland, buiten Almere

Wanneer belanghebbende zich tijdens zijn afwezigheid niet aan de verplichtingen gebaseerd op artikel 9 Participatiewet kan houden moet belanghebbende afstemmen met de contactpersoon en de eventuele opleider, trajectaanbieder of werkgever. Als de afwezigheid geen probleem is, moet de afwezigheid gemeld worden, wanneer die afwezigheid langer duurt dan 7 dagen.

Als het langer duurt en er is geen melding gedaan dan gaan wij er van uit dat de verplichtingen, opleidings- en re-integratieafspraken worden nagekomen. De klant blijft dan zelf verantwoordelijk voor de toegestuurde post.

Vastlegging periode afwezigheid

Vastlegging van de periode gebeurt binnen Suite4Wiz. Als belanghebbende aangeeft langer dan de toegestane periode buiten Almere wil verblijven dan krijgt belanghebbende schriftelijk bericht van de eventuele gevolgen van dit gedrag. Bijvoorbeeld een maatregel wegens het niet meewerken aan de re-integratieverplichting.

Bij terugkomst, meer dan 7 dagen na het vertrek, moet de klant zich melden bij de balie Sociaal Domein.

Ondertekening

Aldus vastgesteld, Almere, 20 augustus 2019

Burgemeester en wethouders van Almere,

namens hen,

de afdelingsmanager Werk en Inkomen

P. Benschop