Verordening vertrouwenscommissie benoeming griffier Almere

Geldend van 16-10-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming griffier Almere

De raad van de gemeente Almere;

gelezen het voorstel van het Presidium d.d. 8 oktober 2020;

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak:

  • a.

    aan de voorkant van het proces de raad(sleden) een positie te geven en hun beelden over positie raad een gewenste functionaris te verzamelen;

  • b.

    in gesprek te gaan met door de commissie noodzakelijk geachte gesprekspartners en medewerkers van de griffie om beelden over de invulling van de functie op te halen;

  • c.

    de uitkomst van het gesprek met de raad en de onder b) genoemde partners te vertalen in een profielschets griffier;

  • d.

    deze profielschets door tussenkomst van het presidium ter vaststelling aan de raad aan te bieden;

  • e.

    de werving- en selectieprocedure op te stellen en uit te voeren;

  • f.

    de selectiegesprekken te voeren;

  • g.

    een voordracht tot aanwijzing van de griffier aan de raad te doen, door tussenkomst van het presidium.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit:

  • a. maximaal vier door de gemeenteraad uit zijn midden aan te wijzen leden;

  • b. de voorzitter van de raad;

  • c. drie leden van de werkgeversdelegatie vanuit het presidium.

  • 2. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 4. Het lidmaatschap van de commissie vervalt bij het verlies van het raadslidmaatschap. In dat geval bepaalt de commissie of voor het verdere proces nog vervanging uit de raad gewenst is.

Artikel 3 Ondersteuning

  • 1. Een door de commissie aan te wijzen medewerker is secretaris van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 2. Bij afwezigheid wordt die medewerker vervangen in overleg met de voorzitter.

  • 3. De commissie kan zich bij haar taken laten ondersteunen door ambtelijke- en/of externe deskundigen.

Artikel 4 Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2. Documenten met zaken personen aangaande dragen een vertrouwelijk karakter.

  • 3. Indien noodzakelijk kan de commissie van een (deel van een) vergadering en een gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding opleggen.

  • 4. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 5. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.

  • 3. De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4. De commissie besluit bij de voorbereiding van voorstel tot aanwijzing bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden uitsluitend de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 6 Contactpersoon bij benoemingsprocedure

De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

Artikel 7 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 8 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop de raad tot aanwijzing van de griffier van de raad van Almere heeft besloten.

Artikel 9 Archivering

De secretaris van de commissie draagt zorg dat de bij de benoemingsprocedure horende documenten overeenkomstig de geldende archief richtlijnen van de gemeente Almere worden bewaard.

Artikel 10 Inwerkingtreding en geldigheidsduur

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en is van kracht tot de dag volgende op die waarop de gemeenteraad door middel van een aanwijzingsbesluit in de opvolging van de griffier van de gemeenteraad van Almere heeft voorzien.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente Almere, d.d. 8 oktober 2020

De griffier, De voorzitter,

J.D. Pruim, F.M. Weerwind