Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening WMO-adviesraad Alphen aan den Rijn 2009

Geldend van 30-04-2009 t/m 31-12-2014

Intitulé

VERORDENING WMO-ADVIESRAAD ALPHEN AAN DEN RIJN 2009

vastgesteld door de gemeenteraad op 23 april 2009, ingaande per 30 april 2009

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • 2.

    Wmo-adviesraad: de Wmo-adviesraad van de gemeente Alphen aan den Rijn;

  • 3.

    Het college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn;

  • 4.

    Belangenorganisatie en maatschappelijke organisatie: organisaties die een maatschappelijk doel en belangen behartigen van inwoners van de gemeente Alphen aan den Rijn.

Artikel 2 Doel

Het doel van de instelling van de Wmo-adviesraad is het bevorderen en realiseren van de (beleids)participatie van inwoners uit Alphen aan den Rijn bij de Wet maatschappelijke ondersteuning en het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het Wmo-beleid.

Artikel 3 Samenstelling van de Wmo-adviesraad

  • 1. De Wmo-adviesraad bestaat uit negen vaste leden woonachtig in de gemeente Alphen aan den Rijn.

  • 2. Drie leden zijn onafhankelijk, zij zijn geen vertegenwoordiger van een (belangen-) organisatie die betrokken is bij de Wmo in Alphen aan den Rijn. Deze drie leden vormen de kernledenvan de Wmo-adviesraad.

  • 3. De Wmo-adviesraad werkt volgens een netwerkmodel: er zijn drie kamers voor de thema’s: Wonen, Welzijn en Zorg. Iedere kamer levert twee vertegenwoordigers voor de Wmo-adviesraad. In het Huishoudelijk Reglement is dit verder uitgewerkt.

  • 4. Een lid van de Wmo-adviesraad kan niet:

    • -

      lid zijn van het college van Burgemeester en Wethouders;

    • -

      lid zijn van de gemeenteraad;

    • -

      ambtenaar zijn van de Gemeente Alphen aan den Rijn;

    • -

      een directe werkrelatie onderhouden met een organisatie die subsidies ontvangt (nota Verbonden Partijen 4 juni 2007: 2007/4607).

Artikel 4 Taken van de Wmo-adviesraad

De Wmo-adviesraad:

  • 1.

    informeert en adviseert het college gevraagd en ongevraagd over het Wmo-beleid van de Gemeente Alphen aan den Rijn,

  • 2.

    betrekt organisaties en belanghebbenden bij het opstellen van adviezen,

  • 3.

    signaleert ontwikkelingen die van belang zijn voor vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning,

  • 4.

    betrekt nadrukkelijk die groepen die minder goed in staat zijn hun belangen en behoeften kenbaar te maken,

  • 5.

    stelt jaarlijks een werkplan, een begroting, een inhoudelijk jaarverslag en jaarrekening op;

  • 6.

    evalueert jaarlijks zijn functioneren en de resultaten.

Artikel 5. Bevoegdheden van de Wmo-adviesraad

1.Initiatiefrecht

De Wmo-adviesraad kan alles wat te maken heeft met de uitvoering van de Wmo aan de orde stellen in een overleg met de vaste contactambtenaar van de gemeente of de wethouder van de Wmo. De Wmo-adviesraad kan zelf enquetes, klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren. De adviesraad bekijkt of er al niet reeds gelijksoortige onderzoeken worden gedaan. Dit om dubbelingen te voorkomen.

2. Informatierecht

Het college informeert de Wmo-adviesraad over alles wat hij voor de uitoefening van zijn taken nodig heeft. Als het relevant en mogelijk is zonder de belangen van de gemeente te schaden, wordt ook vertrouwelijke informatie verstrekt.

3.Adviesrecht

Het college vraagt de Wmo-adviesraad om advies in de volgende fases:

  • -

    Visievorming,

  • -

    Beleidsvoorbereiding,

  • -

    Ontwerpen beleidsplan,

  • -

    Opstellen verordening.

    4.Adviestermijn

Het college stelt de Wmo-adviesraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. In de beleidsstukken die door de Wmo-adviesraad worden aangeleverd geeft de gemeente waar mogelijk van te voren de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan. Indien het college om advies vraagt, wordt het advies door de Wmo-adviesraad schriftelijk binnen zes weken uitgebracht.

5.Consultatierecht

De Wmo-adviesraad kan worden geconsulteerd over lopende zaken.

Artikel 6 Benoeming, zittingsperiode, schorsing en ontslag

1.Benoeming

De kernleden van de Wmo-adviesraad worden benoemd door het college en ontvangen een schriftelijke bevestiging. De voorzitter wordt door het college in functie benoemd. De kernleden zoeken en benoemen in samenwerking met de belangenorganisaties en overlegplatforms de 6 kamerleden voor de Wmo-adviesraad.

  • 2.

    Zittingsperiode;

    • -

      de zittingsperiode voor de leden van de Wmo-adviesraad is vier jaar;

    • -

      De leden van de Wmo-adviesraad zijn éénmaal herbenoembaar, dit is echter geen automatisme;

    • -

      het college kan na twee zittingsperiodes in uitzonderlijke gevallen (bv. een blijvende vacature) een tijdelijke ontheffing verlenen voor een verlenging;

    • -

      een tussentijdse vacature wordt zo spoedig mogelijk vervuld;

    • -

      de Wmo-adviesraad stelt zelf een rooster van aftreden op;

    • -

      bij de vervulling van een tussentijdse vacature volgt de vertegenwoordiger die tussentijds aantreedt het aftreedschema van de voorganger.

  • 3.

    Schorsing en ontslag

De Wmo-adviesraad kan een lid schorsen of uit zijn functie of taak ontheffen (ontslag). Alvorens tot schorsing of ontslag van een lid wordt overgegaan, vindt hoor en wederhoor plaats. Als er sprake is van een voorgenomen schorsing of ontslag vindt ten alle tijden vooraf overleg plaats met de verantwoordelijk wethouder Wmo.

Artikel 7 Bestuurlijk overleg met de wethouder

Er vindt tenminste tweemaal per jaar een bestuurlijk overleg plaats tussen de verantwoordelijk wethouder en de Wmo-adviesraad.

Artikel 8 Structureel overleg

De Wmo-adviesraad vergadert tenminste zesmaal per jaar en bespreekt een advies tenminste éénmaal in de eigen vergadering. De vergaderingen van de Wmo-adviesraad zijn in beginsel openbaar.

Artikel 9 Huishoudelijk reglement

De Wmo-adviesraad stelt een huishoudelijk reglement op. In dit huishoudelijk reglement worden de taken en bevoegdheden van de Wmo-adviesraad nader uitgewerkt.

Artikel 10 Financiën en faciliteiten

  • 1. Het college stelt een budget beschikbaar om de Wmo-adviesraad in de gelegenheid te stellen zijn taken goed uit te kunnen voeren. Het budget wordt conform de gemeentelijke norm geïndexeerd.

  • 2. De leden van de Wmo-adviesraad ontvangen een vergoeding conform de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Alphen aan den Rijn 2007.

  • 3. De Wmo-adviesraad dient uiterlijk 1 juni van enig jaar de begroting in voor het daaropvolgende jaar, mede gerelateerd aan het werkplan.

  • 4. De Wmo-adviesraad verantwoordt jaarlijks de activiteiten en bestedingen met een inhoudelijk verslag en een jaarrekening, uiterlijk 1 april van het jaar daarop volgend.

  • 5. Vergaderruimte en faciliteiten in het gemeentehuis worden zonder doorberekening van kosten door de gemeente aangeboden.

Artikel 11 Geschillen betreffende deze verordening

Over geschillen voortkomend uit de toepassing van deze verordening en gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college, gehoord hebbende de Wmo-adviesraad.

Artikel 12 Ambtelijke ondersteuning

De Wmo-adviesraad beschikt over voldoende ambtelijke ondersteuning (taakomschrijving is opgenomen in het Huishoudelijk Reglement).

Artikel 13 Opheffing

Het College is bevoegd de Wmo-adviesraad op te heffen als de Wet maatschappelijke ondersteuning wordt ingetrokken en komt te vervallen of wordt vervangen door nieuwe wetgeving.

Artikel 14 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Wmo-adviesraad Alphen aan den Rijn 2009”. Deze verordening geldt voor onbepaalde tijd.

Deze regeling treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.