Regeling vervallen per 27-04-2019

Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2019

Geldend van 01-01-2019 t/m 26-04-2019

Intitulé

Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn, alsmede de burgemeester van Alphen aan den Rijn, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;

Overwegende dat:

Ten behoeve van het bereiken van de organisatiedoelstellingen het gewenst is om zoveel mogelijk bevoegdheden te mandateren aan ambtelijke medewerkers die in staat zijn tot een adequate besluitvorming en een kwalitatief goede voorbereiding en uitvoering daarvan;

De gemeentelijke organisatie wordt gestuurd volgens het principes van integraal management, waarbij bevoegdheden op een zo laag mogelijk niveau worden neergelegd en waarbij taakvolwassenheid van de mandaatontvanger voorop staat;

De Algemeen Directeur in zijn bevoegdheden wordt bijgestaan door de Directeur(en), die vervolgens worden bijgestaan door Managers (voor Bestuursopdrachten en voor Dienstverlening), Teamleiders, een Concerncontroller en medewerkers;

Gehoord de Ondernemingsraad van de Gemeente Alphen aan den Rijn;

Gelezen de Budgethoudersregeling 2019;

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

Besluiten vast te stellen het volgende:

Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2019

1. a. Aan de Algemeen Directeur mandaat te verlenen ter zake de uitoefening van alle bestuursbevoegdheden en het verrichten van alle uitvoeringshandelingen, die –uit welke hoofde dan ook- aan het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester toekomen, een en ander met inachtneming van de hierna te noemen beperkingen en aanwijzingen.

b. De Algemeen Directeur wordt bijgestaan, en vervangen bij afwezigheid, door de Directeur(en);

2. Ter zake van het in sub 1 verleende mandaat gelden de volgende beperkingen en aanwijzingen:

a. Het mandaat is beperkt tot routinematige, dan wel eenvoudige zaken en handelingen; daaruit volgt dat het mandaat niet geldt indien:

I. Het gaat om onderwerpen ten aanzien waarvan nog geen beleid door de mandaatgever is vastgesteld, dan wel waarbij in de uitvoering nog geen bestendig beleid is ontstaan;

II. de afdoening van een zaak zou leiden tot strijdigheid met, c.q. afwijking van beleid, richtlijnen, algemene of bijzondere aanwijzingen van de mandaatgever, wettelijke of interne voorschriften, dan wel tot overschrijding van het budget.

b. In incidentele gevallen kan door de mandaatgever worden bepaald dat van het mandaat geen gebruik kan worden gemaakt. Tenzij door de mandaatgever uitdrukkelijk anders aangegeven, geldt het mandaat niet voor afhandelings- en ondertekeningsbevoegdheid ten aanzien van specifieke verzoeken van en correspondentie met bestuursorganen.

c. Te bepalen dat de Algemeen Directeur algemeen ondermandaat kan verlenen aan de ondergeschikte Managers Bestuursopdrachten ter zake van die gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen welke voor de uitvoering van de betreffende Bestuursopdracht noodzakelijk zijn. Als de Bestuursopdracht daarvoor grondslag biedt wordt onder dit mandaat ook een op maat gesneden (onder) mandaat verstaan.

d. Te bepalen dat de Algemeen Directeur ondermandaat kan verlenen aan de ondergeschikte Managers Dienstverlening ter zake van alle gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen.

e. Te bepalen dat de Algemeen Directeur ondermandaat kan verlenen aan de ondergeschikte Concerncontroller ter zake van alle gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen;

f. Van bovengenoemde mandaten kan verder ondermandaat worden verleend aan medewerkers.

3. Een ieder dient zich bij voortduring bewust te zijn van de verantwoordelijkheid voor de tijdige en inhoudelijk kwalitatief goede afhandeling van zaken, inclusief de schriftelijke uitwerking daarvan.

4. Te bepalen dat de mandaatnemers en mandaatgever elkaar structureel en op eigen initiatief informeren over de uitoefening van het mandaat en over ontwikkelingen die voor de toepassing van het mandaat relevant zijn. Ter zake de uitoefening van dat mandaat kunnen de mandaatgevers te allen tijde per geval, of in het algemeen, instructies en aanwijzingen geven;

5. Te bepalen dat de mandaatnemers kunnen voorzien in onderlinge vervanging bij ziekte of afwezigheid.

6. a. Mandaten en ondermandaten worden functiegericht verleend;

b. Van alle verleende mandaten wordt een mandaatregister bijgehouden. In dit register staat de overdracht van de bevoegdheden op functieniveau weergegeven;

c. Maatwerkmandaten, als bedoeld in artikel 2 c, als ook externe mandaten en mandaten welke vanuit geattribueerde bevoegdheden worden verleend, worden na verlening als bijlage aan het register verbonden.

7. Voorschriften en beperkingen in dit besluit zijn van overeenkomstige toepassing op mandaten en ondermandaten die op basis van dit besluit worden verleend.

8. Het ‘Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2014’ komt te vervallen bij inwerkingtreding van dit besluit;

9. Te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als het ‘Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2019’; het treedt in werking op de dag na de bekendmaking daarvan.

Ondertekening

Alphen aan den Rijn, 11 december2018

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd, de burgemeester voornoemd.

de secretaris, de burgemeester, de burgemeester,

Drs. Ing. P.D. Wekx MBA mr. drs. J.W.E. Spies mr. drs. J.W.E. Spies

Directiebesluit Ondermandaat Gemeente Alphen aan den Rijn 2019

De Algemeen Directeur van de gemeente Alphen aan den Rijn;

Overwegende dat:

Ten behoeve van het bereiken van de organisatiedoelstellingen het gewenst is om zoveel mogelijk bevoegdheden te mandateren aan ambtelijke medewerkers die in staat zijn tot een adequate besluitvorming en een kwalitatief goede voorbereiding en uitvoering daarvan;

De gemeentelijke organisatie gestuurd wordt volgens het principe van integraal management, waarbij bevoegdheden op een zo laag mogelijk niveau worden neergelegd en waarbij taakvolwassenheid van de mandaatontvanger voorop staat;

De Algemeen Directeur in dit kader zoveel mogelijk de –uit welke hoofde dan ook - toekomende bevoegdheden ter zake de uitoefening van routinematige, alsmede eenvoudige zaken, door middel van een algemeen mandaat wenst op te dragen aan de Managers (voor Bestuursopdrachten en voor Dienstverlening) en aan de Concerncontroller van de gemeente Alphen aan den Rijn;

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht; de Gemeentewet; het Mandaatbesluit van de Gemeente Alphen aan den Rijn 2019;

Besluit:

1. Algemeen ondermandaat te verlenen aan de Managers Bestuursopdrachten ter zake van die gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen welke voor de uitvoering van de betreffende Bestuursopdracht noodzakelijk zijn. Als de Bestuursopdracht daarvoor grondslag biedt wordt onder dit mandaat ook een op maat gesneden (onder)mandaat verstaan.

2. Ondermandaat te verlenen aan de Managers Dienstverlening ter zake van alle, onder het taakveld van die specifieke Manager Dienstverlening vallende, gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen.

3. Ondermandaat te verlenen aan de Concerncontroller ter zake van alle, onder het taakveld van de Concerncontroller vallende, gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen;

4. De mandaatnemende Managers Dienstverlening leggen het ontvangen mandaat volledig door aan de ondergeschikte Teamleiders. Daarbij is het bepaalde uit dit besluit van overeenkomstige toepassing.

5. De Managers en Teamleiders kunnen ondermandaat verlenen aan de aan hen ondergeschikte medewerkers ter zake van alle gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen.

6. Te bepalen dat de mandaatnemers en mandaatgever elkaar structureel en op eigen initiatief informeren over de uitoefening van het mandaat en over ontwikkelingen die voor de toepassing van het mandaat relevant zijn. Ter zake de uitoefening van dat mandaat kunnen de mandaatgevers te allen tijde per geval, of in het algemeen, instructies en aanwijzingen geven.

7. Ter zake het verlenen van ondermandaat gelden alle beperkingen, instructies en aanwijzingen die ten aanzien van mandaat in, dan wel op grond van het Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2019 zijn of worden vastgesteld.

8. Bij het geven en nemen van (onder)mandaat worden de mandaatgevers en mandaatnemers geacht kennis te hebben genomen van het Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2019 en van dit besluit.

a. Een mandaat of ondermandaat op basis van deze regeling kan alleen rechtsgeldig worden toegepast door medewerkers die in vaste dienst zijn bij de gemeente Alphen aan den Rijn.

b. Afwijking van het bepaalde onder a is alleen mogelijk indien dit specifiek door de Algemeen Directeur is besloten.

9. Te bepalen dat het ‘Directiebesluit ondermandaat Gemeente Alphen aan den Rijn 2014’ komt te vervallen bij inwerkingtreding van dit besluit.

10. Te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als het ‘Directiebesluit ondermandaat Gemeente Alphen aan den Rijn 2019’. Het treedt in werking op de dag na de bekendmaking daarvan.

Alphen aan den Rijn, 11 december 2018.

De directie van de gemeente Alphen aan den Rijn,

Drs. Ing. P.D. Wekx MBA ,

Algemeen directeur