Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR637786
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR637786/1
Regeling vervallen per 04-08-2023
Sanctietabel horeca Alphen aan den Rijn 2020
Geldend van 28-02-2020 t/m 03-08-2023
Intitulé
Sanctietabel horeca Alphen aan den Rijn 2020De burgemeester van Alphen aan den Rijn;
Gelet op de Drank- en horecawet, de Algemene Plaatselijke Verordening Alphen aan den Rijn 2014 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
B E S L U I T vast te stellen de:
Sanctietabel horeca Alphen aan den Rijn 2020
1. Inleiding
De gemeente Alphen aan den Rijn heeft diverse uitgaansgebieden, gebieden waar zich een concentratie van horeca bevindt. Buiten deze concentratiegebieden bevinden zich verspreid door de gemeente ook de nodige horeca-inrichtingen.
Hoewel een aantrekkelijk uitgaansleven een positieve bijdrage levert aan de leefbaarheid in de gemeente hebben drukke uitgaansavonden ook een keerzijde, namelijk overlast en verstoringen van de openbare orde. Er zijn diverse maatregelen genomen om deze overlast zoveel mogelijk te beperken, zoals horecatoezicht door gemeente en politie, vrije sluitingstijden met een toelatingsuur, portiers in het centrum van Alphen aan den Rijn en cameratoezicht in een tweetal uitgaansstraten.
In deze notitie wordt beschreven hoe de gemeente Alphen aan den Rijn optreedt tegen overtredingen in/door de horeca, in het bijzonder in de bijbehorende sanctietabel. Het gaat dan bijvoorbeeld om het overschrijden van de sluitingstijden of handelen in strijd met de vergunningvoorschriften. Bijzondere beleidsterreinen zoals prostitutie, brandveiligheid en coffeeshops komen in deze notitie niet aan de orde, maar zijn geregeld in andere beleidsdocumenten.
Handhaving geschiedt in nauwe samenwerking met de politie.
2. Wet- en regelgeving
In diverse wet- en regelgeving zijn zaken geregeld rond horeca-inrichtingen.
Drank- en horecawet (DHW):
Het doel van de Drank- en horecawet (DHW) is het voorkomen van gezondheidsschade en verstoring van de openbare orde door alcoholgebruik. De wet regelt onder andere dat er geen alcohol mag worden verkocht aan en gedronken door jongeren onder de 18 jaar en zaken over vergunningverlening voor het schenken van alcohol en het toezicht hierop. Sinds 1 januari 2013 is het toezicht op de Drank- en horecawet overgedragen aan gemeenten.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV):
In de Algemene Plaatselijke Verordening zijn onder andere regels opgenomen over de exploitatievergunning, sluitingstijden en paracommercie. Het is een lokale verordening die wordt vastgesteld door de gemeenteraad.
Wet op de kansspelen (WOK):
De Wet op de kansspelen regelt de organisatie van kansspelen, maar ook de plaatsing van kansspel- en behendigheidsautomaten in horeca-inrichtingen. Het zwaartepunt in het toezicht op kansspelautomaten ligt bij gemeenten. De burgemeester verleent vergunningen voor kansspelautomaten en de gemeente houdt dan ook toezicht op naleving van in die vergunningen gestelde voorwaarden.
Daarnaast is de Kansspelautoriteit toezichthouder op de markt voor kansspelen. Zij heeft als doelstelling om consumenten te beschermen, kansspelverslaving te voorkomen en illegaliteit en criminaliteit tegen te gaan.
Hoogdrempelig / laagdrempelig:
In de Wet op de kansspelen wordt onderscheid gemaakt tussen hoogdrempelige en laagdrempelige inrichtingen. Een hoogdrempelige inrichting is een horecabedrijf waar het café- en het restaurantbezoek op zichzelf staat en waar geen andere activiteiten plaatsvinden, waaraan een zelfstandige betekenis kan worden toegekend en waarvan de activiteiten in belangrijke mate gericht zijn op personen van 18 jaar en ouder. Een laagdrempelige inrichting wordt omschreven als een horecabedrijf dat niet hoogdrempelig is, d.w.z. dat ofwel een eigenstandige bezoekersstroom heeft ofwel gericht is op personen van jonger dan 18 jaar. Het zijn inrichtingen die men niet in eerste instantie bezoekt om alcohol en/of maaltijden te nuttigen.
Voorbeelden van laagdrempelige inrichtingen zijn:
- cafetaria / snackbar;
- shoarmazaak / grillroom;
- lunchroom / broodjeszaak;
- koffie- en theehuis;
- sportkantine;
- buurt- of clubhuis;
- horeca-inrichting met 4 of meer biljarttafels;
- horeca-inrichting met 4 of meer waterpijpen.
Bij de vraag of sprake is van een hoog- of laagdrempelig horecabedrijf wordt aangesloten bij de jurisprudentie van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven.
Activiteitenbesluit:
Het Activiteitenbesluit bevat algemene milieuregels voor bedrijven. Bedrijven die onder het Activiteitenbesluit vallen hebben vaak geen vergunning voor het oprichten of veranderen nodig. In het besluit zijn regels opgenomen over geluid en afval. De Omgevingsdienst is door de gemeente gemandateerd om toezicht te houden op inrichtingen binnen de gemeente. De gemeente Alphen aan den Rijn is aangesloten bij de Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH). In deze tabel zijn alleen regels opgenomen over de gemeentelijke handhaving. De ODMH heeft eigen handhavingsbeleid.
3. Sanctietabel
Er bestaan diverse soorten bestuurlijke sancties; bestuursdwang, dwangsom en de bestuurlijke boete. In de onderstaande sanctietabel is per overtreding uitgewerkt welke sanctie wordt opgelegd bij welke overtreding. Daarbij is het uitgangspunt dat overtredingen die te herstellen zijn, worden gesanctioneerd met een dwangsom of bestuursdwang (dat zijn immers herstelsancties). Overtredingen die niet te herstellen zijn, worden bestraft met een bestuurlijke boete.
In bijzondere (verzwarende of verlichtende) omstandigheden kan altijd worden afgeweken van hetgeen in de sanctietabel is opgenomen.
Daarnaast is niet in ieder scenario te voorzien. In de tabel is beschreven welke sanctie wordt toegepast bij een eerste, tweede en soms derde overtreding. De verwachting is dat sancties leiden tot aanpassing van gedrag en verdere overtredingen voorkomt. Mochten er toch meer overtredingen volgen, dan volgen zwaardere sancties. Denk bijvoorbeeld aan een hogere bestuurlijke boete of uiteindelijk zelfs intrekking van een vergunning voor onbepaalde tijd.
Horecasanctietabel Handhaving Drank- en Horecawet en APV
Regel-geving |
Art. |
Overtreding |
Toelichting |
Sanctiemiddel |
Bestuursdwang toepassing |
Minimale hoogte dwangsom / hoogte bestuurlijke boete |
Sanctie per… |
Begunstigings-termijn |
DHW |
3 |
Bedrijf exploiteren zonder (rechtsgeldige) vergunning |
Geen vergunning, wel concreet zicht op legalisatie |
|
|
|
|
|
DHW |
3 |
Bedrijf exploiteren zonder (rechtsgeldige) vergunning |
Geen vergunning, onduidelijk of gelegaliseerd kan worden |
Last onder dwangsom |
|
€ 1.000,- |
Overtreding |
Week |
DHW |
3 |
Bedrijf exploiteren zonder (rechtsgeldige) vergunning |
Geen vergunning, geen zicht op legalisatie |
Last onder bestuursdwang |
Geen alcohol aanwezig hebben, evt. in beslagname |
|
|
Week |
DHW |
8 |
Leidinggevende voldoet niet langer aan een of meerdere eisen |
Artikel 31 verplicht tot intrekking |
Intrekking vergunning |
- |
Last en bestuurlijke boete niet mogelijk |
- |
1 week tot 12 weken, afhankelijk van vereiste |
DHW |
10 |
Inrichting voldoet niet langer aan een of meer gestelde inrichtingseisen |
Artikel 31 verplicht tot intrekking |
Intrekken vergunning |
- |
Last en bestuurlijke boete niet mogelijk |
- |
1 week tot 12 weken, afhankelijk van vereiste |
DHW |
12, lid 1 en 2 |
Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit |
- |
Last onder dwangsom |
- |
€ 500,- |
Overtreding |
1 dag |
DHW |
13, lid 1 |
Verbod verstrekking alcohol horeca- lokaliteit/ terras voor gebruik elders dan ter plaatse |
- |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
13, lid 2 |
Verbod verstrekking alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijf |
Slechts toegestaan indien een klant erom vraagt de alcoholhoudende drank eerst te proeven. |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
14, lid 1 |
Verbod andere bedrijfsactiviteiten in slijtersbedrijf |
In het Besluit aanvulling omschrijving slijtersbedrijf staat welke activiteiten in het slijtersbedrijf zijn toegestaan |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
14, lid 2 en 15, lid 1 |
Verbod kleinhandel in horecalokaliteit of op terras |
- |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
15, lid 2 |
Verbod rechtstreekse verbinding tussen slijterij en andere neringruimte voor kleinhandel |
- |
Last onder dwangsom |
- |
€ 3.000,- |
Week |
Maatwerk |
DHW |
16 |
Verbod automatenverkoop alcohol |
m.u.v. hotelkamers |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
17 |
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking |
Dit geldt voor supermarkten en slijterijen, niet voor horeca-inrichtingen |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
18, lid 1 en 2 |
Verkoopverbod zwak-alcoholische drank anders dan in slijtersbedrijf of levensmiddelenbedrijf voor gebruik elders dan per plaatse |
- |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
18, lid 3 |
Onderscheid tussen zwak-alcoholhoudende en alcoholvrije dranken ontbreekt in ruimte van het levensmiddelenbedrijf |
- |
Last onder dwangsom |
- |
€ 500,- |
Overtreding |
1 week |
DHW |
19, lid 1 |
Verbod op bestelservice sterke drank voor ander bedrijf dan slijtersbedrijf en partijen-catering |
- |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
19, lid 2 |
Verbod bestelservice zwak-alcoholhoudende drank, behalve vanuit de uitzonderingen genoemd in artikel 19 lid 2 |
- |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
20, lid 1 |
Verkoop alcohol aan persoon < 18 jaar/leeftijd niet vastgesteld |
Relatie met artikel 19a DHW |
< 16 jaar: 1e: bestuurlijke boete 2e: (hogere) bestuurlijke boete < 18 jaar: 1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete
Voor beide leeftijden: 3e: (binnen 12 maanden): ontzegging bevoegdheid tot verkoop zwak-alcoholhoudende drank en last onder bestuursdwang (conform art. 19a DHW) * Bedrijven niet vallend onder art. 19a DHW (horeca, slijterijen): schorsen vergunning |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
20, lid 2 |
Bezoeker < 18 jaar (leeftijd niet vastgesteld), zonder toezicht van persoon 21 jaar of ouder, toegelaten in slijtersbedrijf |
- |
1e: waarschuwing 2e: waarschuwing 3e: bestuurlijke boete
|
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
20, lid 4 |
Leeftijdsgrens niet duidelijk aangegeven bij toegang horeca-/slijtlokaliteit |
- |
1e: last onder dwangsom |
- |
€ 250,- |
Week |
4 weken |
DHW |
20, lid 5 |
Aanwezigheid dronken personen of onder invloed van drugs toelaten in horeca- en slijtersbedrijf |
- |
Proces-verbaal en last onder bestuursdwang. 2e: schorsing vergunning voor max. 12 weken (art. 32 DHW) |
Dronken personen laten verwijderen, indien mogelijk |
Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a DHW) |
Overtreding |
Direct
|
DHW |
20, lid 6 |
Onder invloed (dronken of drugs) aan het werk zijn in horeca- en slijtersbedrijf |
- |
1e: proces-verbaal en last onder bestuursdwang. 2e: schorsing vergunning voor max. 12 weken (art. 32 DHW) |
Werkzaamheden betreffende medewerker staken |
Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a DHW) |
Overtreding |
Direct
|
DHW |
21 |
Alcohol verstrekken wat tot verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid leidt |
- |
Proces-verbaal en last onder bestuursdwang |
Staking alcoholver-koop |
Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a DHW) |
Overtreding |
Zeer korte termijn, afhankelijk van politie- bijstand |
DHW |
22, lid 1 en 2 |
Verbod alcoholhoudende drank te verstrekken in tankstations e.d. |
i.c.m. art. 25 DHW |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
24, lid 1 en 2 |
Geen leidinggevende of vereiste persoon aanwezig in horeca- en slijtersbedrijf |
- |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete 3e: schorsing vergunning (voor laagdrempelige inrichtingen kan ervoor gekozen worden een (hogere) bestuurlijke boete op te leggen). |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
24, lid 3 |
Verkoop alcohol door personen < 16 jaar |
- |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
25, lid 1 |
Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank behoudens uitzondering |
- |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
25, lid 2 |
Verbod nuttiging alcoholhoudende drank ter plaatse, in niet zijnde horecabedrijf, behoudens uitzondering |
- |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
25, lid 3 |
Verbod alcoholhoudende drank in vervoermiddel, behoudens enkele uitzonderingen |
- |
Last onder dwangsom |
Bestuurlijke boete niet mogelijk door burgemeester (art. 44a DHW), wel door NVWA (art. 44aa lid 1 DHW) |
€ 500,- |
Overtreding |
1 dag |
DHW |
25a jo 2:34c APV |
Beperking sterke drank |
Voor bepaalde openbare inrichtingen is het niet toegestaan sterke drank te schenken |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
|
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020 |
|
1e: 1 week |
DHW |
25d jo. 2:34d APV |
Verbod happy hours |
Verbod om alcoholhoudende drank te schenken gedurende 24 uur of korter tegen een prijs die lager is dan 60% van de normale prijs |
1e: waarschuwing 2e:bestuurlijke boete |
|
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020 |
|
|
DHW |
29, lid 3 |
Vergunning, aanhangsel e.d. niet aanwezig in inrichting |
- |
1e: waarschuwing 2e: bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €680 |
Overtreding |
Geen |
DHW |
30 |
Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting |
Imperatieve intrekkingsgrond |
Intrekking vergunning (na legalisatieonder-zoek) |
- |
Niet mogelijk |
- |
1 week zienswijzetermijn, intrekking volgt alleen als na verstrijken termijn geen melding van wijzingen is gedaan |
DHW |
30a, lid 1 |
Geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling gedaan |
Imperatieve intrekkingsgrond |
Intrekking vergunning (na legalisatieonder-zoek) |
- |
Niet mogelijk |
- |
1 week zienswijzetermijn, intrekking volgt alleen als na verstrijken termijn geen melding van wijzingen is gedaan |
DHW |
31, lid 1 |
Gevaar voor openbare orde, veiligheid of zedelijkheid door voorgedane feiten |
Imperatieve intrekkingsgrond |
Intrekking vergunning (na legalisatieonder-zoek) |
- |
Niet mogelijk |
- |
Afh. van het gevaar |
DHW |
31, lid 2 |
Handelen in strijd met vergunningvoorschriften of regels uit DHW |
Facultatieve intrekkingsgrond |
Schorsing vergunning (art. 32 DHW) of intrekking vergunning |
- |
Bestuurlijke boete niet mogelijk, indien voornemen tot intrekken vergunning (art. 44a DHW) |
Overtreding |
Maatwerk |
DHW |
31, lid 3 |
Resultaat Wet bibob en minimaal 3x weigering bijschrijving persoon op aanhangsel |
Facultatieve intrekkingsgrond |
Schorsing vergunning (art. 32 DHW) of intrekking vergunning |
- |
Bestuurlijke boete niet mogelijk, indien voornemen tot intrekken vergunning (art. 44a DHW) |
Overtreding |
Maatwerk |
DHW |
35, lid 1 |
Zonder ontheffing zwak-alcoholhoudende drank verstrekken |
- |
1e: waarschuwing 2e : PV + last onder bestuursdwang |
Alcoholverkoop staken en alcohol verwijderen, anders inbeslagname |
Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a DHW) |
Overtreding |
Direct |
DHW |
35, lid 2 |
Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften die gekoppeld zijn aan ontheffing |
- |
1e: waarschuwing 2e : bestuurlijke boete + last onder bestuursdwang |
Alcoholverkoop staken en alcohol verwijderen, anders inbeslagname |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020 |
Overtreding |
direct |
DHW |
35, lid 4 |
Ontheffing niet aanwezig |
- |
Bestuurlijke boete |
- |
Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €680 |
Overtreding |
1 uur om ontheffing te tonen, daarna bestuurlijke boete |
DHW |
44 |
Niet meewerken aan artikel 5:20 Awb |
- |
Last onder bestuursdwang |
Afhankelijk van waaraan niet meegewerkt wordt evt. ondersteuning sterke arm |
Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a DHW) |
Overtreding |
Zeer korte termijn, aangezien de werkzaamheden door moeten kunnen gaan |
DHW |
45 |
<18-jarige heeft alcohol op publiek toegankelijke plaats |
uitgezonderd plaatsen waar bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse wordt verstrekt. Dat zijn supermarkten, andere levensmiddelenhandels, slijterijen, en soms snackbars. |
Proces-verbaal |
Afwegen tot in beslagname drank |
Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a DHW) |
Overtreding |
Direct |
PARACOMMERCIE |
|
|
|
|
|
|
||
DHW APV |
4 DHW 2:34b, lid 1 APV |
Overtreding schenktijden |
|
Last onder dwangsom |
|
€ 500,- met een maximum van € 2500,- |
Overtreding |
1 dag |
DHW APV |
4 DHW 2:34b, lid 2 APV |
Overschrijding aantal bijeenkomsten persoonlijke aard.
|
|
Last onder dwangsom |
|
€ 2.000,- met een maximum van € 6.000,- |
Per bijeenkomst boven het maximaal toegestane aantal |
Geen |
DHW APV |
4 DHW 2:34b, lid 3 APV |
Bijeenkomst van persoonlijke aard wordt niet / te laat gemeld |
Melding moet 2 weken voorafgaand aan bijeenkomst gedaan zijn |
Last onder dwangsom |
|
€ 250,- met een maximum van € 1250,- |
Overtreding |
Maatwerk, afhankelijk van datum volgende bijeenkomst |
DHW |
4, lid 5 |
Ontheffing niet aanwezig |
|
Last onder dwangsom |
|
€ 250,- met een maximum van € 1250,- |
Overtreding |
1 dag |
DHW |
9, lid 1 en lid 2 |
Geen reglement vastgesteld, danwel voldoet niet aan eisen lid 2 |
|
Last onder dwangsom |
|
€ 250,- met een maximum van € 1250,- |
Week |
Maatwerk, 4-8 weken |
DHW |
9, lid 3 |
Geen registratie van barvrijwilligers die instructie hebben gehad |
|
Last onder dwangsom |
|
€ 250,- met een maximum van € 1250,- |
Week |
Maatwerk, 4-8 weken |
DHW |
9, lid 3 en 4 |
Reglement / registratie niet in de inrichting aanwezig |
|
Last onder dwangsom |
|
€ 250,- met een maximum van € 1250,- |
Per overtreding, per document |
Maatwerk, 1-2 weken |
ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING - overig |
|
|
|
|
|
|
||
APV |
2:28 |
Bedrijf exploiteert zonder exploitatievergunning |
Geen vergunning, wel zicht op legalisatie |
Last onder dwangsom Indien na termijn niet aangevraagd: last onder bestuursdwang |
|
€ 1000,- |
Overtreding |
Week |
APV |
2:28 |
Bedrijf exploiteert zonder exploitatievergunning |
Geen vergunning, geen zicht op legalisatie |
Last onder bestuursdwang |
Staken / gestaakt houden horecabedrijf |
|
|
Week |
APV |
2:28 1:4 |
Overtreding voorschriften exploitatievergunning |
|
Last onder dwangsom |
|
Maatwerk (afh. van overtreding) |
Overtreding |
1 tot 4 weken, afhankelijk van ernst vd feiten |
APV |
2:28a |
Exploitatie terras zonder vergunning of in strijd met algemene regels |
|
Last onder dwangsom |
|
Maatwerk (afh. van bijv. grootte terras) |
Dag |
Maatwerk |
APV |
2:28a |
Overtreding voorschriften vergunning (terras) |
|
Last onder dwangsom of last onder bestuursdwang (afh. van overtreding) |
|
Maatwerk (afh. van overtreding) |
Dag |
1 dag tot enkele dagen, afhankelijk van situatie; o.a. veiligheid, blokkeren doorgang hulpdiensten |
APV |
2:30 |
Incident in het kader van openbare orde, veiligheid, gezondheid of bijzondere omstandigheden |
Categorie 1 (zeer ernstige incidenten) Waaronder in ieder geval wordt verstaan: *schietincident in het horecabedrijf en/of in de onmiddellijke nabijheid ervan *incident in het horecabedrijf en/of in de onmiddellijke nabijheid ervan met een wapen/ voorwerp met als gevolg lichamelijk letsel, waarvan de verwijtbaarheid van de exploitant vast staat dan wel redelijkerwijs aannemelijk is *aanwezigheid wapens in het horecabedrijf waarbij de verwijtbaarheid van de exploitant vast staat dan wel aannemelijk is *geweld door personeel
Categorie 2 (ernstige incidenten) Waaronder in ieder geval wordt verstaan: *heling in het horecabedrijf *discriminatie van bezoekers, waarvan de verwijtbaarheid van de exploitant vast staat dan wel redelijkerwijs aannemelijk is |
Last onder bestuursdwang |
Categorie 1 Bevel tot sluiting van het horecabedrijf (twee weken, een maand, drie maanden, zes maanden of 1 jaar)* Bij acute noodzaak volgt een directe sluiting op grond van artikel 2 Politiewet tot het moment dat sluiting op grond van de APV daadwerkelijk is geëffectueerd.
Categorie 2: 1e keer: waarschuwing 2e keer: bevel tot sluiting van het horecabedrijf (twee weken, een maand, drie maanden, zes maanden of 1 jaar)*. Bij acute noodzaak volgt een directe sluiting op grond van artikel 2 Politiewet tot het moment dat sluiting op grond van de APV daadwerkelijk is geëffectueerd. |
|
|
Geen |
APV |
2:30 |
Horecabedrijf houdt zich niet aan tijdelijke sluitingstijd / tijdelijke sluiting |
Burgemeester heeft reden gezien tot tijdelijke sluitingstijden / tijdelijke sluiting |
Strafrecht en spoedbestuursdwang |
Verzegelen en sluiten van de zaak |
|
|
Direct, indien dat niet mogelijk is vanwege eigen veiligheid, zo spoedig mogelijk daarna |
APV |
2:31 |
Aanwezigheid bezoekers in gesloten horecabedrijf |
|
Strafrecht en spoedbestuursdwang |
Verzegelen en sluiten van de zaak |
|
|
Direct, indien dat niet mogelijk is vanwege eigen veiligheid, zo spoedig mogelijk daarna |
APV |
2:48 |
Persoon gebruikt alcohol of heeft aangebroken flessen, blikjes, e.d. bij zich op een openbare plaats die is aangewezen |
|
Strafrechtelijk (PV) of bestuurlijke strafbeschikking |
|
|
|
Direct |
WET OP DE KANSSPELEN |
||||||||
WOK |
30b |
Aanwezig hebben van kansspelautomaten zonder (rechtsgeldige) vergunning |
|
1e waarschuwing 2e Last onder bestuursdwang |
In beslag nemen kansspelautomaten |
|
|
Week |
WOK |
30c |
Aanwezig hebben van kansspelautomaten in strijd met de voorwaarden in dit artikel (o.a. hoogdrempelig) |
|
1e: waarschuwing 2e: last onder bestuursdwang |
In beslag nemen kansspelautomaten |
|
|
Week |
WOK |
30g |
Minderjarige (onder 18 jaar) kansspelautomaat laten bespelen in horecagelegenheid |
Artikel 30f sub a mogelijkheid intrekken |
1e waarschuwing 2e Intrekking aanwezigheidsvergunning |
|
|
|
|
Ondertekening
Vastgesteld door de burgemeester van Alphen aan den Rijn op 20 februari 2020,
De burgemeester.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl