Regeling vervallen per 03-12-2020

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2020

Geldend van 21-05-2020 t/m 02-12-2020

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2020

De raad van Alphen aan den Rijn,

Gezien het voorstel van het fractievoorzittersoverleg van 21 april 2020;

Gelet op artikel 61, 82, 86 en 147 van de Gemeentewet, artikel 12 en 15 van de Archiefwet 1995, artikel 9 van het Archiefbesluit, de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 1 oktober 2017;

Besluit tot het vaststellen van:

‘Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2020’

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

1. Commissie: de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Alphen aan den Rijn

2. Minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

3. Commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Zuid-Holland;

4. Burgemeester: de burgemeester van Alphen aan den Rijn;

5. raad: de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn;

6. griffier: de griffier van de gemeente Alphen aan den Rijn;

7. aanbeveling: de schriftelijke verklaring van de raad omtrent de herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 2. Taak

1. De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de gemeenteraad tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden;

2. de commissie vormt zich daartoe een oordeel over het functioneren van de burgemeester;

3. bij vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in de circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van 1 oktober 2017 in acht.

Artikel 3. Samenstelling

1. De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn;

2. De commissie kent geen plaatsvervangende leden;

3. De raad wijst uit de fractievoorzitters een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning

1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie;

2. De raadsadviseur/plv. griffier is plaatsvervangend secretaris;

3. De griffier en raadsadviseur/plv. griffier zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht in de commissie.

Artikel 5. Adviseur

1. Een wethouder wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd.

2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

3. De adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 6. Vergaderingen

1. de commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten;

2. de commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is;

3. de voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering; van elke vergadering wordt door de voorzitter tenminste zeven dagen tevoren aankondiging gedaan aan de leden van de commissie;

4. alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen;

5. van alle vergaderingen wordt door de griffier of plv. griffier een schriftelijk verslag gemaakt.

Artikel 7. Stemming

De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk van de leden één stem heeft; Indien de stemmen staken wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering; is uitstel van een beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 9 bedoelde verslag van bevindingen opgenomen.

Artikel 8. Informatie over en gesprek met de burgemeester

1. de commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

Artikel 9. Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

a. een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

b. een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

Artikel 10. Geheimhouding

1. Op alle informatie vanuit de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

2. De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

3. Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

4. Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

5. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

6. De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 11. Archivering

1. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de herbenoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als “geheim”, en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

2. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Artikel 12. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 13. Ontbinding commissie

De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de Minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

Artikel 14 Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking

2. Deze verordening vervalt op de dag, bedoeld in artikel 13.

3. Deze verordening kan worden aangehaald als: ‘Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2020’.

Ondertekening

Vastgesteld door de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn in de vergadering van 23 april 2020,

De griffier, de voorzitter,

drs. J.A.M. Timmerman, mr. drs. J.W.E. Spies