Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening clientenparticipatie WWB 2009

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening clientenparticipatie WWB 2009

Verordening Clientenparticipatie WWB 2009

Bijlage bij het besluit van de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn van 29 oktober, nr 2009/24256 (raadsbesluitnr 2009/65)

Gemeente Alphen aan den Rijn

Inhoudsopgave

Art. 1 Begrippen 3

Art. 2 Taak cliëntenraad WWB

Art. 3 Regulier overleg

Art. 4 Regeling clientenparticipatie 4

Art. 5 Citeertitel

Art. 6 Inwerkingtreding van de verordening

Bijlage 1 Toelichting op Verordening Clientenparticipatie WWB 2009 5

Artikel 1 Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a

    de gemeente: de gemeente Alphen aan den Rijn

  • b

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn;

  • c

    de raad: de gemeenteraad van de gemeente Alphen aan den Rijn;

  • d

    de wethouder: de wethouder Werk en Inkomen;

  • e

    het regulier overleg: het openbare, officiële beraad tussen gemeente en cliëntenraad;

  • f

    de afdeling: de afdeling Werk en Bijstand en afdeling SCA

  • g

    het dagelijks bestuur: de voorzitter, vice-voorzitter, penningmeester en secretaris van de cliëntenraad.

  • h

    ambtelijk secretaris: de door de gemeente beschikbaar gestelde secretaris ter ondersteuning van de cliëntenraad.

  • i

    WWB: Wet werk en bijstand

  • j

    Cliëntenraad WWB: het uit cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties bestaand orgaan met taken zoals in de verordening cliëntenparticipatie WWB omschreven.

  • k

    Doelgroep cliëntenraad WWB: Alle minima van Alphen die recht hebben op voorzieningen voortvloeiend uit de WWB.

  • l

    Wsw-raad: Adviesraad van de gemeente over de Wsw.

  • m

    Wmo-raad: Adviesraad van de gemeente over de Wmo.

Artikel 2 Taak cliëntenraad WWB

  • 1.

    De cliëntenraad WWB heeft tot taak het college en de afdeling gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren over het gemeentelijk WWB-beleid en over de kwaliteit van de dienstverlening met betrekking tot de WWB.

  • 2.

    De cliëntenraad WWB kan betrokken worden bij gemeentelijk beleid en/of kwaliteit van de dienstverlening met betrekking tot onderwerpen die raakvlakken hebben met de doelgroep cliëntenraad WWB en kunnen daarover adviseren. Uitgezonderd hiervan zijn onderwerpen die tot het adviesrecht van andere clientenparticipatie-vormen horen zoals de Wsw-raad en de Wmo-raad

  • 3.

    Ten behoeve van de uitvoering van de taken als bedoeld in lid 1 en 2, krijgt de cliëntenraad spontaan en op verzoek alle noodzakelijke informatie van de gemeente, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

Artikel 3 Regulier overleg

  • 1.

    Het regulier overleg is openbaar en wordt voorgezeten door een onafhankelijke voorzitter.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de voorzitter, zit de vice-voorzitter van de cliëntenraad het regulier overleg voor.

  • 3.

    De cliëntenraad overlegt minimaal zes keer per jaar met de gemeente.

  • 4.

    Op verzoek van tenminste vijf leden van de cliëntenraad of op verzoek van de afdeling kunnen, naast de reguliere bijeenkomsten, extra zittingen worden belegd, mits hiervoor goede reden aanwezig is. Aan dit verzoek wordt zo spoedig mogelijk voldaan, nadat het verzoek daartoe door de voorzitter is ontvangen.

  • 5.

    De agenda wordt samengesteld door het dagelijks bestuur van de cliëntenraad, in overleg met de afdeling. Ieder lid heeft het recht om via het dagelijks bestuur onderwerpen aan te reiken. De definitieve agenda wordt bij aanvang van het overleg vastgesteld.

  • 6.

    De wethouder overlegt minimaal twee keer, maximaal vier keer per jaar met het dagelijks bestuur van de cliëntenraad in aanwezigheid van de ambtelijk secretaris.

Artikel 4 Regeling cliëntenparticipatie

  • a

    Het college stelt een regeling cliëntenparticipatie vast waarin de werkwijze van de cliëntenraad nader wordt gedetailleerd en met waarborgen (inclusief facilitering en informatievoorziening door de gemeente) voor een goede taakuitoefening wordt omkleed. Hierin wordt eveneens de zetelverdeling en de onkostenvergoeding geregeld.

  • b

    De regeling cliëntenparticipatie wordt door het college pas vastgesteld nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen over de conceptregeling ter kennis van het college te brengen.

Artikel 5 Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als: Verordening Cliëntenparticipatie WWB 2009.

Artikel 6 Inwerkingtreding van de verordening

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2009. Hiermee vervalt de Verordening Clientenparticipatie Wet werk en bijstand Alphen aan den Rijn 2005.

Bijlage 1 Toelichting op Verordening Clientenparticipatie WWB 2009

Inleiding

De verordening cliëntenparticipatie WWB is op basis van een evaluatie in 2008, aangepast per 2009. Om de bedoeling van de artikelen duidelijk te maken, is ervoor gekozen een korte memorie van toelichting bij te voegen. Per artikel wordt, indien nodig, hieronder een toelichting geschreven.

Artikel 1 Begrippen

De gemeente is de gemeente Alphen aan den Rijn. Hiermee kan zowel de raad, als het college als het ambtelijk apparaat mee worden bedoeld, als wel het geheel van deze drie.

De afdeling Werk & Bijstand en het SCA worden in de communicatie met het dagelijks bestuur van de cliëntenraad vertegenwoordigd door de ambtelijk secretaris.

Artikel 2 Taak cliëntenraad WWB

De kerntaak van de cliëntenraad is adviseren over WWB-beleid. Daarnaast is het de taak van de cliëntenraad om te adviseren over de dienstverlening van de afdeling met betrekking tot de uitvoering van het beleid. Het gaat hier niet om advies over de interne organisatieprocessen, maar over het effect van onze dienstverlening op onze klanten. Ook moet dit niet gaan om individuele situaties van klanten.

In lid 2 van artikel 2 staat beschreven dat de cliëntenraad door de gemeente betrokken kan worden bij andere beleidsterreinen die de doelgroep van de cliëntenraad raken. Hiermee wordt een mogelijkheid geboden waarbij de gemeente optimaal gebruik kan maken van de expertise van de cliëntenraad. Randvoorwaarde is hierbij dat de cliëntenraad WWB zich niet op het terrein van andere adviesraden begeeft, zoals de Wsw-raad en de Wmo-raad.

In lid 3 staat beschreven dat de cliëntenraad een informatierecht heeft. Dat betekent dat de gemeente zich verplicht om de cliëntenraad van alle informatie te voorzien, die deze nodig heeft voor de uitvoering van haar taak. Informatie is een breed begrip. Soms volstaat een presentatie over een bepaald onderwerp, en soms zijn alle onderliggende stukken nodig. Dit is afhankelijk van de situatie. Voorbeelden van informatie zijn: gemeentelijke publicaties, resultaten van enquêtes c.q. klanttevredenheidsonderzoeken, evaluatieverslagen van gemeentelijk beleid, communicatie- en voorlichtingsmateriaal en gemeentelijk beleid naar aanleiding van wet- en regelgeving.

De informatie heeft zowel betrekking op de WWB als op andere flankerende beleidsterreinen waar de ‘doelgroep cliëntenraad WWB’ mee te maken heeft.