Beleidsnotitie reststroken 2012

Geldend van 15-01-2013 t/m heden

Intitulé

Beleidsnotitie reststroken 2012

Beleidsnotitie reststroken Alphen Chaam 2012

Versie maart 2013

Inhoud

1. Inleiding 2 2. Reststrook 2 3. Uitgifte 3 3.1 Verkoop 3 3.2 Huur 4 3.3 Recognitie 4 4. Uitgiftecriteria 4.1 Uitgiftecriteria algemeen 5 4.2 Uitgiftecriteria villawijk `t Zand 6 5. Grondprijzen 5.1 Verkoopprijs 7 5.1 a Verkoopprijs reststrook zonder bebouwingsmogelijkheid 7 5.1 b Verkoopprijs reststrook met bebouwingsmogelijkheid 8 5.2 Huurprijs reststroken 9 5.2.a Beleid Alphen tot 1 januari 2000 9 5.2.b Beleid Chaam tot 1 januari 2000 10 5.2.c Beleid Galder tot 1 januari 2000 10 5.2.d Beleid Alphen-Chaam van 1 januari 2000 t/m 30 september 2005 10 5.2.e Beleid Alphen-Chaam van 1 oktober 2005 t/m 30 juni 2012 10 5.2.f Huurprijs reststrook kleiner of gelijk aan 150 m² 10 5.2.g Huurprijs percelen groter dan 150 m2 11 5.3 Percelen met agrarische bestemming en -gebruik 11 5.4 Percelen met de bestemming bos en –gebruik 11 5.5 Percelen met de bestemming bedrijventerrein 12 6. Onrechtmatig gebruik reststroken 13 6.1 Verjaring 13 6.2 Werkwijze 14 7. Uitvoering 15 Bijlage I Koopovereenkomst Bijlage II Huurovereenkomst Bijlage III Gebruikersbrief villawijk `t Zand

1. Inleiding

In onze gemeente is de beleidsnotitie “verkoop restpercelen openbaar groen e.d.” uit 1999 van kracht. De notitie is in 2005 geactualiseerd op het gebied van huur- en koopprijzen. In de nota grondbeleid 2009 staat aangegeven dat daar waar nodig, het beleid heroverwogen zal worden.

Bij de gemeente Alphen-Chaam komen regelmatig verzoeken binnen voor het kopen of huren van reststroken. Men wil dit met name vanwege het vergroten van de tuin of men vindt het gemeentelijk onderhoud slecht. Met het actualiseren van de beleidsnotitie worden de voorwaarden op basis waarvan verhuur of verkoop van een reststrook kan plaatsvinden weer hedendaags. De prijzen voor huur en verkoop worden aangepast volgens een methodiek die meer gemeenten hanteren.

Naast de reststroken worden ook de voorwaarden voor het verkopen en verhuren van bospercelen en percelen met een agrarische bestemming vastgelegd.

2. Reststrook

Een reststrook is een strook openbare ruimte met geen of relatief weinig waarde voor wat betreft publiekelijk gebruik en die daardoor in aanmerking komt tot het betrekken bij het direct aangrenzende huisperceel. Een reststrook kan worden verhuurd of verkocht. De voorkeur ligt bij verkoop van een reststrook, maar als een aanvrager een reststrook perse wil huren zal in principe aan verhuur van de reststrook worden meegewerkt.

3. Uitgifte

Er zijn 2 vormen van uitgifte, te weten koop en huur. Een burger die voor een reststrook in aanmerking wil komen, zal daartoe een schriftelijk verzoek indienen met vermelding van; - naam, adres en woonplaats - een situatietekening van de betreffende reststrook - de reden voor de aankoop

Doorgaans heeft de te verkopen reststrook de bestemming groen, openbaar groen of verkeer. Het is dan ook veelal niet waarschijnlijk dat op de reststrook een bouwwerk mag worden geplaatst waarvoor een omgevingsvergunning is vereist, aangezien de reststrook niet onder het zogenoemde “achtererfgebied” zal vallen. De bestemming van de reststrook wijzigt niet nadat de strook verkocht of verhuurt is. Bij een herziening van een bestemmingsplan, zal de bestemming van een verkochte reststrook worden aangepast. De bestemming van de reststroken die verhuurd zijn, zullen niet worden gewijzigd, aangezien het gebruik van de gronden van ‘tijdelijke’ aard is.

Indien in het verleden een ingediend verzoek is afgewezen en de omstandigheden zijn niet gewijzigd, zal ook dit verzoek direct worden afgewezen.

3.1 Verkoop

Verkoop van een reststrook is de duidelijkste vorm van uitgifte. Zowel de koper als de gemeente weet waar ze aan toe zijn. Naast het verkrijgen van een groter perceel, is een bijkomend voordeel bij verkoop voor de koper de waardevermeerdering van zijn woning. Redenen voor de gemeente om een reststrook te verkopen zijn; - geen onderhoud van de reststrook - meeropbrengst OZB - eenmalige extra inkomsten - geen personele kosten omtrent de administratieve afhandeling van de verhuur van een reststrook - geen personele kosten omtrent de handhaving van onrechtmatig gebruik van een reststrook Verkoop van een reststrook is een privaatrechtelijke handeling, waartoe het college van burgemeester en wethouders bevoegd is. De notariële levering vindt bij voorkeur plaats bij notariskantoor Bolscher te Baarle-Nassau. De grondprijs wordt kosten koper verkocht. Tevens kan op kosten van de koper een bodemonderzoek worden verricht.

3.2 Huur

Indien verkoop van een reststrook niet mogelijk of wenselijk is, zal de aanvrager een huurovereenkomst aangeboden krijgen. Echter kleven aan verhuur enkele nadelen zoals; - de naleving van de huurvoorwaarden - de administratieve afhandeling van een huurovereenkomst (opmaken huurovereenkomst, opstellen nota, controle betaling)

Bij verhuur van gronden kan privaatrechtelijk worden geregeld dat de huuropzegging te allen tijde (bijv. 1 maand) op 1e aanzegging van de gemeente kan plaatsvinden. Daarnaast kan in tegenstelling tot bij verkoop wel worden geregeld dat er geen enkele bouwmogelijkheid is op de gehuurde reststrook (zelfs geen vergunningsvrij bouwwerk), aangezien de gemeente het eigendom behoudt.

3.3 Recognitie

In een enkel geval komt het voor dat het gebruik van gemeentegrond tegen betaling van recognitie plaatsvindt. Recognitie is een betaling voor het gebruik van een gemeentelijke reststrook als erkenning van diens recht hierop. Het betreft een symbolisch bedrag ongeacht de oppervlakte van de in gebruik gegeven grond en dient ter bescherming van het eigendomsrecht van de grond. Nu recognitie als instrument nog nauwelijks wordt toegepast, is het wenselijk het gebruik op grond van recognitie daar waar mogelijk te beëindigen en de in gebruik gegeven grond aan gebruiker te verkopen of verhuren. De uitzonderingen op deze regel zijn de volgende; a. de bermen van villawijk `t Zand (zie 4.2) b. uitbaning. Bij uitbaning is het alleen mogelijk om over gemeentegrond, die niet ingericht is als openbaar gebied, tot de openbare weg te komen. - Tot op heden is alleen bij het adres Bijsters 16 sprake van uitbaning. c. recognitie waarbij het niet mogelijk is deze aan te passen. - Dat zijn nu nog twee situaties. Zij worden schriftelijk op de hoogte gebracht dat bij beëindiging van de recognitie (door verhuizing of overlijden) dit niet opnieuw onder deze voorwaarden kan worden aangevraagd. d. reststroken met een maximale breedte van 30 cm en een oppervlakte kleiner dan 10 m2, aangezien die niet in aanmerking komen voor verhuur of verkoop.

4. Uitgiftecriteria

4.1 Uitgiftecriteria algemeen

Aan het uitgeven van een reststrook in verkoop of verhuur worden de volgende voorwaarden gesteld; a. toetsing aan het vigerende bestemmingsplan. b. toetsing aan het groenstructuur- en beheerplan of het landschapsontwikkelings- plan; reststroken die staan aangeduid als ecologische hoofdstructuur komen onder geen enkele voorwaarde voor verkoop of verhuur in aanmerking. c. een reststrook met monumentale of beeldbepalende bomen mag niet worden verkocht, vanwege het vergunningsvrij kappen van bomen op eigen grond. d. bij een verhuurde reststrook blijft de onderhoud van bomen bij de gemeente. e. reststroken gelegen op hoeken van aansluitingen met straten of wegen worden in beginsel niet uitgegeven in verband met het waarborgen van de verkeersveiligheid (uitzicht). f. de gemeente behoudt zich het recht voor om nadere aanwijzingen te geven of eisen te stellen ten aanzien van de inrichting van het verhuurde of verkochte perceel. g. bij verkoop mag er geen kabels of leidingen, riolering of straatmeubilair, ten behoeve van nutsvoorzieningen in de grond voorkomen (KLIC melding). Deze reststroken kunnen wel verhuurd worden. h. de uit te geven reststrook moet aansluiten op het perceel waarvan de aanvrager juridisch eigenaar is; aan bewoners van een huurwoning wordt geen reststrook verkocht of verhuurd. De reststroken die reeds verhuurd zijn aan een bewoner van een huurwoning blijven gehandhaafd. i. door uitgifte van de reststrook mag versnippering niet toenemen, dat wil zeggen dat een reststrook die grenst aan meerdere particulieren alleen in aanmerking komt voor vervreemding, indien alle aangrenzende eigenaren tezamen hierover met de gemeente overeenstemming bereiken. Het initiatief hiervoor ligt bij de aanvrager(s). j. alleen op kosten van de koper kan een bodemonderzoek worden verricht, indien er op basis van historisch of beperkt onderzoek er geen feiten bekend zijn die aantonen dat in de grond voor het milieu en/of de volksgezondheid gevaarlijke stoffen voorkomen. k. de beeldkwaliteit van de straat moet gewaarborgd blijven.

4.2 Uitgiftecriteria villawijk `t Zand

In villawijk `t Zand zijn diverse (bos)percelen en reststroken gelegen. Deze percelen komen niet meer in aanmerking voor verkoop of verhuur, teneinde het karakter van het bosgebied te waarborgen. Voor de (bos)percelen en reststroken die reeds in het verleden zijn verhuurd, blijft de verhuur gehandhaafd.

Het wegennet in de villawijk is voorzien van een brede berm, waarin kabels en leidingen liggen. In het verleden zijn er afspraken gemaakt met de bewoners over de inrichting van de bermen, echter is in het archief hierover niets te vinden. De gemeente heeft destijds aangegeven dat zij de bermen niet zullen gaan onderhouden en dat de bewoners de bermen alleen mogen voorzien van gras. Om problemen in de toekomst te vermijden krijgen alle bewoners van de villawijk `t Zand een gebruikersbrief waarin de in het verleden gemaakte afspraken zwart op wit worden gezet. De bermen worden ‘om niet’ in gebruik gegeven aan de eigenaren onder de volgende voorwaarden; a. de berm mag alleen worden voorzien van gras. b. er mag geen enkel bouwwerk op de berm worden opgericht. c. de berm mag niet worden verhard, behoudens een pad naar de voordeur en de oprit. Ze worden ‘om niet’ in gebruik gegeven omdat de bewoners de berm niet bij de voortuin kunnen betrekken.

Stuifwal Aan de westzijde van de villawijk is een stuifwal gelegen, die niet voor verkoop of verhuur in aanmerking komt. De stuifwal is rood omlijnd op onderstaande overzichtskaart.

5. Grondprijzen

5.1 Verkoopprijs reststrook

In de geactualiseerde beleidsnotitie van 2005, is de verkoopprijs van een reststrook vastgesteld op € 150,- p/m² k.k. Meerdere gemeenten in de omgeving, waaronder Tilburg en Gilze en Rijen, hanteren een verkoopprijs voor reststroken, die gebaseerd is op een percentage van de grondprijs behorende bij het type woonhuis waarbij de reststrook wordt toegevoegd. Deze methode wordt gebruikt voor reststroken die niet de mogelijkheid hebben voor het plaatsten van een bouwwerk, waarvoor een omgevingsvergunning vereist is. De reststroken met de mogelijkheid tot het bouwen van een bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning vereist is en de reststroken op bedrijventerreinen zullen tegen de volledige grondprijs worden aangeboden. De gemeente Alphen Chaam zal ook deze methodes gaan hanteren.

5.1.a Verkoopprijs reststrook zonder bebouwingsmogelijkheid

Vele gemeentes hanteren voor de verkoop van een reststrook zonder de mogelijkheid voor een bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning vereist is een percentage van de grondprijs behorende bij het type woning waarbij de reststrook wordt toegevoegd. Het is gebruikelijk om 50% van de grondprijs hiervoor te hanteren. De verkoopprijs zal om de 5 jaar worden aangepast. Voor de komende 5 jaar zal de verkoopprijs van een reststrook worden gebaseerd op de grondprijs 2012. De verkoopprijzen voor de periode 2012 t/m 2016 zijn; • rijwoning goedkoop/sociaal € 82,50 p/m² (50% van € 165) • hoekwoning goedkoop/sociaal - 82,50 p/m² (50% van € 165) • rijwoning - 117,50 p/m² (50% van € 235) • hoekwoning - 127,50 p/m² (50% van € 255) • tweekapper - 140,00 p/m² (50% van € 280) • vrijstaande woning (particulier ontw.) - 156,50 p/m² (50% van € 313) Voorbeeld; de eigenaar van een tweekapper wil 10 m² grond kopen, waar hij alleen een bouwwerk op kan realiseren, waarvoor geen omgevingsvergunning vereist is. Hij betaalt hiervoor 50% van € 280 x 10m² = € 1.400,- k.k.

5.1.b Verkoopprijs reststrook met bebouwingsmogelijkheid

Indien een reststrook wordt verkocht waarop een bouwwerk gebouwd mag worden, waarvoor een omgevingsvergunning vereist is, zal de grondprijs voor woningbouw worden gehanteerd. De verkoopprijzen voor de periode 2012 t/m 2016 zijn; • rijwoning goedkoop/sociaal € 165,- p/m² • hoekwoning goedkoop/sociaal - 165,- p/m² • rijwoning - 235,- p/m² • hoekwoning - 255,- p/m² • tweekapper - 280,- p/m² • vrijstaande woning (particulier ontw.) - 313,- p/m² Voorbeeld; de eigenaar van een tweekapper wil 10m² kopen, waarop hij een bouwwerk kan realiseren waarvoor een omgevingsvergunning vereist is. Hij betaalt hiervoor € 280 x 10m² = € 2.800,- k.k.

5.2 Huurprijs reststrook

Huidige huurders Alle huidige huurovereenkomsten zijn per brief d.d. 26 september 2012 opgezegd. De huidige huurders hebben een nieuwe huurovereenkomst gekregen, met de huurprijzen die gaan gelden voor nieuwe huurders (paragraaf 5.2 f en g). Voor veel huurders betekende dit een (te) forse huurverhoging, waardoor zij aangaven de huurovereenkomst onder deze voorwaarden niet te willen verlengen. In haar vergadering van 15 januari 2013 heeft het college van burgemeester en wethouders het besluit genomen om de huurprijzen van de huidige huurders te respecteren. De huidige huurders krijgen wel een nieuwe huurovereenkomst, maar met (een afgeronde) huurprijs overeenkomstig met het beleid dat gold op de ingangsdatum van de oude huurovereenkomst.

Nieuwe huuraanvragen Verzoeken die na het vaststellen van deze beleidsnotitie worden behandeld betalen wel de nieuwe huurprijs, overeenkomstig paragraaf 5.2 f en g.

Recognitie in de voormalige gemeente Chaam Eens in de vijf jaar worden 23 facturen verstuurd voor het gebruik van reststroken in Chaam. Van dit gebruik is geen schriftelijke overeenkomst aanwezig. De betalingen worden geboekt als recognitie, maar het is dus niet duidelijk of dit ook recognitie is. Dit gebruik zal, daar waar mogelijk, worden beëindigd. Deze mensen krijgen een huur- of koopovereenkomst aangeboden.

Uitgangspunt nieuwe eigenaar van een woning, bij een voorheen verhuurde reststrook Indien een woning, waarbij een reststrook in het verleden bij is verhuurd, van eigenaar wisselt, en met deze nieuwe eigenaar is geen nieuwe huurovereenkomst afgesloten, dan is de datum van inschrijving in Het Kadaster, het uitgangspunt om te bepalen tot welk beleid hij/zij behoort. Dit uitgangspunt zal ook worden gebruikt bij mensen, die aangeven dat ze een reststrook huren, terwijl de huurovereenkomst niet bekend is bij (het archief van) de gemeente.

5.2.a Beleid Alphen tot 1 januari 2000

Tussen 1983 en 31 december 1999 was het beleid in Alphen dat ongeacht de oppervlakte van de reststrook, de kosten f 50,- per jaar voor een termijn van 5 jaar. Huurders met een ingangsdatum van een overeenkomst in deze periode betalen nu € 25,- voor een termijn van 5 jaar.

5.2.b Beleid Chaam tot 1 januari 2000

Tot 31 december 1999 bedroegen de kosten in Chaam f 0,10 p/m2, vooruit te betalen voor een periode van 5 jaar. Huurders met een ingangsdatum van een overeenkomst in deze periode betalen nu € 0,05 p/m2 voor een termijn van 5 jaar.

5.2.c Beleid Galder tot 1 januari 2000

In het archief van de gemeente zijn geen huurovereenkomsten bekend, betrekking hebbend op reststroken uit Galder met een ingangsdatum voor 1 januari 2000. Mocht blijken dat die er toch zijn, dan zal de huurprijs zoals doe om Alphen tot aan 1 januari 2000 werd gehanteerd gelden. Huurders met een ingangsdatum van een overeenkomst in deze periode betalen nu dus € 25,- voor een termijn van 5 jaar.

5.2.d Beleid Alphen-Chaam van 1 januari 2000 t/m 30 september 2005

In deze periode werd een reststrook tot 50 m2 verhuurd tegen f 50 per jaar. Had de reststrook een oppervlakte van meer dan 50 m2 bedroeg de huur f 100 per jaar. Huurders met een ingangsdatum van een overeenkomst in deze periode betalen nu voor een reststrook tot 50 m2 € 25,- per jaar en boven de 50 m2 € 50,- per jaar.

5.2.e Beleid Alphen-Chaam van 1 oktober 2005 t/m 30 juni 2012

Een reststrook werd verhuurd tegen € 1,- p/m2. jaarlijks werden er € 100 beheer- en administratiekosten in rekening gebracht. Huurders met een ingangsdatum van de overeenkomst in deze periode betalen nu € 1,- p/m2 en € 50 jaarlijkse beheer- en administratiekosten.

5.2.f Huurprijs reststrook kleiner of gelijk aan 150 m²

Vele gemeentes hanteren een huurprijs die gebaseerd is op een percentage van de grondprijs bij verkoop van reststroken. Een gebruikelijk percentage is 2%, die ook door de gemeente Alphen-Chaam zal worden gehanteerd. De huurprijzen voor de periode 2012 t/m 2016 zijn; • rijwoning goedkoop/sociaal € 1,65 p/m² (€ 165 x 0,5 x 0,02) • hoekwoning goedkoop/sociaal - 1,65 p/m² (€ 165 x 0,5 x 0,02) • rijwoning - 2,35 p/m² (€ 235 x 0,5 x 0,02) • hoekwoning - 2,55 p/m² (€ 255 x 0,5 x 0,02) • tweekapper - 2,80 p/m² (€ 280 x 0,5 x 0,02) • vrijstaande woning (particulier ontw.) - 3,13 p/m² (€ 313 x 0,5 x 0,02) Voorbeeld huidige huurder; de eigenaar van een tweekapper huurt 100 m2. Hij betaalt hier nu € 200,- voor. De nieuwe huurprijs bedraagt (€ 2,80 x 100 m2+ € 50,- =) € 330 per jaar. Vanwege de overgangstermijn van 3 jaar bedraagt deze per 1 februari 2013 € 243, per 1 februari 2014 € 286 en per 1 februari 2015 € 330 per jaar Voorbeeld nieuwe huurder; de eigenaar van een tweekapper wil 100 m2 huren. Hij betaalt hiervoor (€ 2,80 x 100 m2+ € 50,- =) € 330 per jaar.

5.2.g Huurprijs percelen groter dan 150 m2

In de beleidsnotitie van 1999 is niets opgenomen voor percelen groter dan 150 m². Er zijn ook maar enkele reststroken in de gemeente met een oppervlakte groter dan 150 m² die bij de tuin van een woning worden betrokken. Ze worden nu nog verhuurd tegen € 0,11 p/m². De gemeente brengt voor de eerste 150 m² de huurprijs in rekening, zoals bepaald in 5.2.a. De overige m² zullen worden verhuurd tegen € 0,10 p/m². Voorbeeld huidige huurder; de eigenaar van een vrijstaande woning huurt 600 m2. Hij betaalt hier nu € 66,- voor. De nieuwe huurprijs bedraagt (€ 3,13 x 150 m2+ € 0,10 x 450 m2+ € 50,- =) € 564,50 per jaar. Vanwege de overgangstermijn van 3 jaar bedraagt deze per 1 februari 2013 € 232, per 1 februari 2014 € 398 en per 1 februari 2015 € 564,50 per jaar Voorbeeld nieuwe huurder; de eigenaar van een vrijstaande woning wil 600 m2 huren. Hij betaalt hiervoor (€ 3,13 x 150 m2+ € 0,10 x4 50 m2 + € 50,- =) € 564,50 per jaar.

5.3 Percelen met agrarische bestemming en -gebruik

De gemeente heeft enkele percelen in eigendom, welke een agrarische bestemming hebben. In principe wordt ten aanzien van de verkoop een terughoudend beleid gevoerd, omdat dergelijke percelen wellicht ooit als compensatiegrond kunnen worden ingebracht. Indien ondanks het terughoudende beleid in een incidenteel geval toch tot verkoop kan worden overgegaan zal de prijs worden bepaald door middel van een taxatie. Percelen met een agrarische bestemming komen wel voor verhuur in aanmerking. Langlopende contracten, worden niet aangegaan teneinde op korte termijn over de gronden te kunnen beschikken. Als een perceel wordt verhuurd, bedraagt de huurprijs € 0,10 p/m², exclusief € 50,- jaarlijkse beheer- en administratiekosten.

5.4 Percelen met de bestemming bos en -gebruik

De gemeente heeft enkele bospercelen in eigendom. Het grootste bosgebied dat in gemeentelijk eigendom is betreft het gebied behorende bij het dagrecreatieterrein ’t Zand. Voorts zijn nog enkele solitair gelegen bospercelen in het buitengebied in eigendom bij de gemeente. Elk binnengekomen verzoek tot koop van een bosperceel zal afzonderlijk worden beoordeeld. Bij verkoop van een bosperceel wordt de prijs bepaald aan de hand van een taxatie. Er kan ook worden gekozen om de bospercelen, middels een erfpachtovereenkomst, onder te brengen bij een natuurbeheerorganisatie. In villawijk `t Zand zijn enkele bospercelen in het verleden verhuurd. Deze percelen zijn als bosperceel toegevoegd aan hun tuin. De huurprijs p/m² van deze stroken zijn gelijk aan de huurprijs p/m² van reststroken. Om het bosrijke karakter van de villawijk `t Zand te behouden, wordt elk nieuw binnengekomen verzoek tot huur en/of koop afgewezen. Zodoende heeft de gemeente zelf zeggenschap over het beheer.

5.5 Percelen met de bestemming bedrijventerrein

Enkele percelen op het bedrijventerrein Alphen zijn verhuurd. Nieuwe verzoeken tot huur of koop van reststroken op de gemeentelijk bedrijventerreinen worden afzonderlijk behandeld. De nieuwe huurprijs voor bedrijventerrein bedraagt 2% van de grondprijs voor een reststrook op een zichtlocatie op een bedrijventerrein. De huurprijzen voor de periode 2012 t/m 2016 zijn; • bedrijventerrein € 1,05 p/m² (€ 105 x 0,5 x 0,02) Voorbeeld; de eigenaar van een bedrijf op het bedrijventerrein wil 100 m2 huren. Hij betaalt hiervoor (€ 1,05 x 100 m2+ € 50,- =) € 155 per jaar.

6. Onrechtmatig gebruik reststroken

Het is bekend dat er op een aantal plekken in de gemeente groenstroken zonder toestemming in gebruik zijn genomen. Het blijkt om circa 80 gevallen binnen de bebouwde kom te gaan. De gemeente heeft in het verleden hier nooit tegen opgetreden, maar dit is een goed startpunt om op structurele wijze dit onrechtmatig gebruik aan te pakken. Het doel is het terugvorderen van eigendom en het voorkomen van het verlies van eigendom door verjaring.

6.1 Verjaring

Er zijn twee soorten verjaring: acquisitieve – (verkrijgende) en extinctieve- (bevrijdende) verjaring. Verkrijgende verjaring treedt op als de grond gedurende 10 jaar onafgebroken en te goeder trouw in bezit is (artikel 3:99, 1e lid BW). Bij bevrijdende verjaring wordt iemand van een op hem drukkende last bevrijd (na vijf jaar vervalt bijv. de betalingsplicht voor een geleverde dienst of zaak): de rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot het geven of het doen verjaart na verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag waarop de vordering opeisbaar is geworden (art.3:307, 1e lid BW). De vereiste goede trouw voor de verkrijgende verjaring betekent dat iemand zich redelijkerwijs als rechthebbende mocht beschouwen. De bezitter van een registergoed (grond) zal zich in beginsel slechts als rechthebbende mogen beschouwen indien de akte is ingeschreven. Aan deze laatste voorwaarde voldoet vrijwel niemand die pretendeert door verjaring eigenaar te zijn geworden van een reststrook.

De algemene bevrijdende verjaringstermijn bedraagt 20 jaar (art.3: 306 BW). Dus na 20 jaar kan iemand (bijv. de gemeente) geen rechtsvordering meer instellen tot het opeisen van een registergoed (onroerende zaak) Zie hiervoor art. 3: 105 BW. Dat betekent dat iemand die een goed (stuk grond) te kwader trouw in bezit heeft (dus goed weet dat de grond niet van hem is), na 20 jaar zich als eigenaar kan beschouwen en de gemeente dus geen mogelijkheid om het goed alsnog op te vorderen. Er gelden trouwens nog allerlei kortere verjaringstermijnen voor allerlei verschillende omstandigheden, maar die hebben geen betrekking op onroerend goed. Het verdient desniettemin aanbeveling om toch altijd de grond van de bezitter op te vorderen, ook al is duidelijk dat hij die grond langer dan 20 jaar in bezit heeft (= zich als eigenaar ten opzichte van de buitenwereld gedraagt), omdat er veel jurisprudentie is ontwikkeld over de vraag wanneer bijv. sprake is van onafgebroken bezit. Bovendien is het zo dat men er meestal niet in slaagt om aan te tonen (bewijzen) dat men al 20 jaar of langer bezitter is.

6.2 Werkwijze

De werkwijze is als volgt; 1) aan de hand van luchtfoto`s waarop de kadastrale kaart is weergegeven, wordt geconstateerd of gemeentelijke reststroken in gebruik zijn genomen. 2) In Ons Weekblad zal een publicatie worden geplaatst dat de gemeente het onrechtmatig gebruik van reststroken zal gaan inventariseren en dat de reststroken door de gemeente in eigendom worden gevorderd. 3) Een ieder die een reststrook in gebruik heeft genomen, zonder dat er een huurovereenkomst is afgesloten, krijgt een brief inclusief luchtfoto, waarin de gemeente haar eigendomsrecht claimt. Aan de gebruiker wordt tevens de voorwaarden voor koop of huur meegedeeld, indien verkoop of verhuur tot de mogelijkheid behoort.

Bij mogelijkheid tot verkoop of verhuur; 4) Binnen 4 weken kunnen de mensen schriftelijk reageren of ze de reststrook willen kopen (heeft de voorkeur) of huren. 5) Indien de reststrook verkocht kan worden, zal deze te koop worden aangeboden. Als verkoop niet mogelijk is of de gebruiker heeft een sterke voorkeur voor huren, zal een huurovereenkomst worden voorgelegd. 6) Bij discussie over de perceelsgrenzen worden de kadastrale grenzen uitgezet, in het bijzijn van de gebruiker en gemeente. 7) Indien na uitzetting van de reststrook de betreffende inwoner nog steeds niet wil overgaan tot koop of huur en hij wil de reststrook ook niet afstaan, of hij beroept zich op verjaring, zal in overleg met de jurist nadere stappen worden ondernomen.

Indien verkoop of verhuur niet tot de mogelijkheid behoort; 8) De kadastrale grenzen worden uitgezet, in het bijzijn van de gebruiker en gemeente. 9) Indien na uitzetting van de kadastrale grens de betreffende gebruiker de strook gemeentegrond nog steeds niet wil afstaan, of hij beroept zich op verjaring, zal in overleg met een advocaat of jurist mogelijk nadere stappen worden ondernomen.

Reststroken met een maximale breedte van 30 cm en een oppervlakte kleiner dan 10 m2, komen niet in aanmerking voor verhuur of verkoop. De gebruiker van zo`n reststrook ontvangt een schrijven waarin de gemeente haar eigendomsrecht claimt. De gebruiker mag deze reststrook ‘om niet’ gebruiken.

Het is moeilijk aan te geven hoe groot de omvang van de werkzaamheden zijn omtrent de aanpak van het onrechtmatige gebruik van de reststroken, maar de verwachting is dat het een omvangrijke klus gaat worden.

7. Uitvoering

Bijna alle huidige huurovereenkomsten zijn voor onbepaalde tijd aangegaan en dienen te worden gerespecteerd. De huurovereenkomsten voor onbepaalde tijd worden opgezegd met inachtneming van de toen geldende (afgeronde) huurprijs. De huurovereenkomst met een bepaalde tijd zullen worden opgezegd tegen het einde van de huurtermijn, met inachtneming van de opzegtermijn. Indien verkoop van een reststrook mogelijk is, zal het verkopen de voorkeur hebben boven het verhuren van een reststrook De beleidsnotitie zal ter inzage worden gelegd (waartegen geen zienswijze ingediend kan worden). De beleidsregels treden in werking na het genomen besluit door het college van burgemeester en wethouders (19 juni 2012 en 15 januari 2013).

Hardheidsclausule In bijzondere omstandigheden kan het college van burgemeester en wethouders afwijken van het gestelde in deze beleidsnotitie reststroken gemeente Alphen Chaam 2012.