Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening tot wijziging van de Clientenparticipatieverordening WWB

Geldend van 01-11-2010 t/m 31-12-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2010

Intitulé

Verordening tot wijziging van de Clientenparticipatieverordening WWB

Cliëntenparticipatie Verordening Wet Werk en Bijstand 2004

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    wet: de Wet investeren in jongeren (WIJ) en de Wet Werk en Bijstand (WWB).

  • 2.

    de gemeente: de gemeente Alphen-Chaam

  • 3.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen-Chaam

  • 4.

    belanghebbenden: de jongere bedoeld in artikel 2 van de Wet investeren in jongeren en de personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Wet werk en bijstand

  • 5.

    maatschappelijke organisaties: instellingen die direct of indirect deel uitmaken van het dagelijkse leven van de bij de cliëntenparticipatie betrokken personen.

  • 6.

    cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente de belanghebbenden betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de WWB en het minimabeleid.

  • 7.

    cliëntenpanel: groep belanghebbenden welke periodiek wordt uitgenodigd voor overleg inzake de uitvoering en voorbereiding van voor hen relevant beleid.

Artikel 2. Doelstelling

De cliëntenparticipatie als bedoeld in artikel 12 van de Wet investeren in jongeren en artikel 47 van de Wet werk en bijstand heeft als doel te bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de WIJ en WWB en het gemeentelijk minimabeleid door middel van overleg betrokken worden bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde gemeentelijk beleid. Hiermee wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de WIJ en WWB.

Artikel 3. Beleidsterreinen

In het kader van de cliëntenparticipatie wordt het panel betrokken bij:

  • 1.

    het gemeentelijk beleid m.b.t. de WIJ en WWB en minima: de evaluatie, beleidsvoorbereiding, vaststelling en uitvoering.

  • 2.

    niet hiertoe behoren wettelijke voorschriften voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.

  • 3.

    niet hiertoe behoren klachten, bezwaarschriften e.d. die op individuele cliënten betrekking hebben.

  • 4.

    Het cliëntenpanel kan ook zelf onderwerpen aandragen voor de agenda.

Artikel 4. Werkwijze

  • 1.

    In het kader van cliëntenparticipatie vraagt het gemeentebestuur het cliëntenpanel om advies. Dit panel is ook gerechtigd uit eigener beweging (ongevraagd) advies uit te brengen aan Burgemeester en Wethouders.

  • 2.

    Samenstelling cliëntenpanel: het cliëntenpanel kan steeds anders van samenstelling zijn. Het is mogelijk om steeds de meest geschikte personen bijeen te roepen voor overleg.

  • 3.

    Frequentie van overleg: Tenminste eenmaal per jaar wordt het gehele bestand uitgenodigd voor gezamenlijk overleg.

  • 4.

    B&W vragen het cliëntenpanel in ieder geval om advies bij de onderwerpen beschreven onder "artikel 3; beleidsterreinen" .

  • 5.

    Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Dit houdt in ieder geval in:

    • a)

      bij nieuw beleid wordt het cliëntenpanel betrokken bij vaststellen van de hoofdlijnen van het beleid;

    • b)

      bij evaluatie wordt het cliëntenpanel betrokken bij het vaststellen van vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie.

  • 6.

    Het gemeentebestuur maakt jaarlijks in overleg afspraken met het cliëntenpanel over:

    • a)

      de onderwerpen waarover geconsulteerd wordt;

    • b)

      de wijze en het moment waarop het cliëntenpanel in het beleidsvormingsproces wordt betrokken;

    • c)

      het budget op basis van werkplan en begroting.

  • 7.

    Indien het belang van de zaak daartoe aanleiding geeft, vindt bij de aanbieding van het advies overleg plaats tussen het cliëntenpanel en Burgemeester en Wethouders.

  • 8.

    Het college kan afwijken van het verstrekte advies. In dat geval verstrekt hij een schriftelijke motivering aan het cliëntenpanel.

  • 9.

    De gemeente wijst een vaste contactpersoon aan als aanspreekpunt voor de communicatie met het cliëntenpanel en een ambtelijk secretaris.

  • 10.

    Tussen de aangewezen contactpersoon en het cliëntenpanel vindt minimaal 1 keer per jaar een structureel overleg plaats. Daarnaast kan op verzoek van het cliëntenpanel of de gemeente vaker overleg plaatsvinden.

  • 11.

    Van overleg en afspraken met het cliëntenpanel doet de gemeente schriftelijke rapportage en verantwoording aan het cliëntenpanel.

  • 12.

    Burgemeester en Wethouders dragen er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan het cliëntenpanel de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren functioneren van het panel. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

Artikel 5. Faciliteiten

Het college zorgt er voor dat het cliëntenpanel kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren.

Deze middelen worden zodanig ter beschikking gesteld dat het cliëntenpanel redelijkerwijze in staat kan worden geacht namens een brede achterban gemeenschappelijke belangen te behartigen.

Eventuele faciliteiten worden jaarlijks toegekend op basis van een door het panel opgestelde begroting.

Zonder begroting bestaat er geen recht op enig budget.

Artikel 6. Slotbepalingen

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet m.b.t. cliëntenparticipatie WIJ en WWB en minimabeleid beslist het gemeentebestuur in overleg met het cliëntenpanel.

  • 2.

    Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat het cliëntenpanel daarover is gehoord.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening cliëntenparticipatie WIJ en WWB".

  • 4.

    Deze verordening treedt per 1 januari 2005 in werking

de voorzitter, de griffier,

Artikelsgewijze toelichting:

Artikel 1

Begrippen

1. Cliëntenparticipatie:

- De cliëntenparticipatie komt wettelijk voort uit de WIJ art. 12 en WWB art 47.

- De hier gekozen omschrijving benadrukt dat cliëntenparticipatie wordt vormgegeven d.m.v. overleg met de betrokkenen, het cliëntenpanel. Naast de uitvoering is ook de totstandkoming van beleid onderwerp van overleg.

2. cliëntenpanel:

- Heel bewust is afgezien van de term: ‘cliëntenraad’, omdat dit zou inhouden dat er een overlegorgaan in het leven geroepen zou moeten worden. In de praktijk is dit tot op heden onmogelijk gebleken. Een cliëntenpanel kan steeds anders van samenstelling zijn. Het is mogelijk om steeds de meest geschikte personen bijeen te roepen voor overleg. Deze begripsdefinitie opent tevens de mogelijkheid om het gehele klantenbestand bijeen te roepen voor overleg. De wet verplicht niet tot het instellen van een cliëntenraad. De wet verplicht wel tot het voeren van overleg met de belanghebbenden. Door de verordening op deze wijze inhoud te geven creëert dit de voor onze gemeente meest optimale en meest kansrijke vorm van cliëntenparticipatie.

Artikel 4

Werkwijze

Vooralsnog verstaan wij onder ‘cliëntenpanel’ de volledige groep belanghebbenden. Zolang er geen kleine groep vertegenwoordigers opstaat vanuit het totale bestand om de belangen van de groep te vertegenwoordigen, zal er geen sprake zijn van werkplan en begroting, en derhalve ook niet van enig budget of overleg daarover. Via de nieuwsbrieven en raadpleging middels huisbezoek zal nieuw beleid in overleg met belanghebbenden vorm gaan krijgen vanaf januari 2005. Tenminste eenmaal per jaar wordt het gehele bestand uitgenodigd voor gezamenlijk overleg. Mocht uit deze werkwijze de behoefte aan een vaste groep vertegenwoordigers ontstaan, dan biedt deze verordening ook daar de juiste mogelijkheden tot maatwerk en kan er op basis van een door het alsdan ontstane vaste panel ingediend werkplan en begroting gekomen worden tot vaststelling van enig budget.

5. Kern van begrip "tijdig" is dat het cliëntenpanel de mogelijkheid krijgt wezenlijke invloed uit te oefenen op het beleid en heeft daarom vooral betrekking op het moment in het beleidsproces (van een eerste ambtelijk notitie tot een voorstel in de gemeenteraad). Des te eerder het cliëntenpanel in het proces betrokken is, des te groter kan haar invloed zijn (maar ook haar verantwoordelijkheid).

7. Wethouder Sociale Zaken is vanuit het college van burgemeester en wethouders eerste aanspreekpunt voor de cliëntenpanel. Daarnaast is het van belang dat er ook direct contact met andere wethouders plaatsvindt, als het onderwerp daar om vraagt.

9. Dit kan zorgen voor betere communicatie tussen gemeente en cliëntenpanel. De beleidsmedewerker Sociale Zaken is aangewezen als ambtelijk secretaris en het afdelingshoofd Sociale Zaken is aanspreekpunt.

Artikel 5

Faciliteiten

Gedacht kan worden aan middelen t.b.v. de volgende activiteiten:

  • -

    deskundigheidsbevordering,

  • -

    ter beschikking stellen van vergaderruimte,

  • -

    overleg met, en activering van de achterban,

  • -

    het verzorgen van voorlichting en pr,

Dit gaat echter pas spelen als een vaste kern belanghebbenden zich opwerpt als georganiseerde groep vertegenwoordigers. Tot die tijd is er geen budget en kan er enkel gefaciliteerd worden voorzover daaraan geen kosten zijn verbonden.