Regeling vervallen per 01-01-2011

Legesverordening 2010

Geldend van 01-01-2010 t/m 31-12-2010

Intitulé

Legesverordening 2010

De raad van de gemeente Ameland,

Overwegende het voorstel van burgemeester en wethouders, d.d. 30 augustus 2010;

besluit

vast te stellen de

 

WIJZIGINGSVERORDENING LEGES 2010

Artikel 1 Wijziging

A Artikel 13 wordt vervangen door:- Titel 2, dat als volgt komt te luiden: Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

B De artikelen 16.8, 16.8.1, 16.8.2 en 16.9 worden vervangen door:- Hoofdstuk 1 van Titel 3, dat als volgt komt te luiden: Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn: Hoofdstuk 1 Horeca.- Artikel 3.1.2 van Titel 3 wordt toegevoegd: het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet. Het tarief bedraagt € 102,19.

C De artikelen 16.5 tot en met 16.5.8 worden vervangen door:- Hoofdstuk 2 van Titel 3, dat als volgt komt te luiden: Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn: Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten.- Artikel 3.2.1.8 van Titel 3 wordt toegevoegd met de tarieven € 1.000,00 en € 75,00 voor de geneeskundige advisering van de GHOR.

D Artikel 16.14 wordt vervangen door:- Hoofdstuk 3 van Titel 3, dat als volgt komt te luiden: Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn: Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven.

E Artikel 15 lid 5 wordt vervangen door:- Hoofdstuk 4 van Titel 3, dat als volgt komt te luiden: Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn: Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte.

F Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening wordt toegevoegd onder Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn.

G Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking wordt toegevoegd onder Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn.

Artikel 2 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

2. De datum van ingang van de heffing is op de dag van de inwerkingtreding van de Wabo.

3. Deze verordening wordt aangehaald als “wijzigingsverordening leges 2010”.

Ballum, 30 augustus 2010

 

 

Albert de Hoop, burgemeester Jacqueline Metz, griffier

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a. dag:de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b. week:een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c. maand:het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

d. jaar:het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

e. kalenderjaar:de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het gebruik van gemeentebezit-tingen, of het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze ver¬ordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Voor zover daarin niet reeds op andere plaatsen van deze verordening is voorzien, zijn geen leges verschuldigd voor:

a. het afgeven van bewijzen van onvermogen;b. het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon, bezoldiging en dergelijke;c. de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende:

  • 1.

    beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;

  • 2.

    aanstelling, benoeming, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding, of toelage, alsmede wijziging daarvan, betreffende enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente.

Artikel 5 Tarieven

  • 1 De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel ge-noemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden op de volgende wijze geheven:

  • 1.

    a. Voor stukken welke zonder nader onderzoek kunnen worden verstrekt, bij wege van een van een datum voorziene stempelafdruk van een kasregister.b. In alle andere gevallen, bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, nota of andere schriftuur.

  • 2.

    Het verschuldigde bedrag wordt in de van een datum voorziene stempelafdruk, de ge-dagtekende schriftelijke kennisgeving, de nota of de andere schriftuur vermeld.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1 De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    a. mondeling wordt gedaan:op het moment van het doen van de kennisgeving;b. ingeval de kennisgeving schriftelijk wordt gedaan:op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving. 

  • 2 In de in het eerste lid, onder letter b genoemde gevallen kunnen burgemeester en wet-houders vorderen, dat ter voldoening van de verschuldigde leges een voorlopig bedrag wordt betaald. Bedoeld bedrag wordt vastgesteld tot ten hoogste het bedrag waarop het te vorderen bedrag van de leges vermoedelijk zal worden vastgesteld.

  • 3 Het voorlopig gevorderde bedrag wordt in mindering gebracht op het vastgestelde ge-vorderde bedrag van de verschuldigde leges.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarie-ventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1 De “Legesverordening 2009”, vastgesteld bij raadsbesluit van 15 december 2008, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2 Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3 In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenlig-gende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010. De datum van ingang van de heffing voor de Wabo is op de dag van de inwerkingtreding van de Wabo.

  • 5 Deze verordening wordt aangehaald als “wijzigingsverordening leges 2010”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de Raad van de gemeente Ameland, gehouden op 30 augustus 2010.

Tarieventabel 1

Artikel 1 Raadsvoorstellen en raadsnotulenHet tarief bedraagt voor een abonnement op de handelingen van de raad voor zover schriftelijk weergegeven, en de op de door burgemeester en wethouders aan de raad aangeboden voorstellen, met uitzondering van de ontwerpbegroting en -rekening, per jaar € 75,22

Artikel 2 Begroting en rekeningHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van één exemplaar van:

a. gemeentebegroting met memorie van toelichting € 81,01

b. gemeenterekening € 81,01

c. bijlagen behorende bij de begroting, bedoeld onder a € 40,11

d. bijlagen behorende bij de rekening, bedoeld onder b € 40,11

Artikel 3 Geschreven en gedrukte stukken, afschriften, fotokopieën, en dergelijkeHet tarief bedraagt, indien en voor zover in deze of een andere verordening van deze gemeente dan wel in andere rechtsregels niet anders is bepaald, voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het fysiek dan wel digitaal afgeven en/of verstrekken van afschriften van (waaronder begrepen kopieën, uitdraaien, printjes, lichtdrukken, etc.) stukken, per:

a. 1. zwart-wit afschrift op A4-formaat, € 0,70met een minimumbedrag van € 1,802. zwart-wit wit afschrift op A3-formaat, € 1,00met een minimumbedrag van € 2,503. zwart-wit afschrift op A2-formaat, € 2,50met een minimumbedrag van € 4,004. zwart-wit afschrift op A1-formaat, € 4,00met een minimumbedrag van € 5,005. zwart-wit afschrift op A0-formaat, € 5,00met een minimumbedrag van € 6,00

b. 1. kleurenafschrift op A4-formaat, € 1,50met een minimumbedrag van € 3,002. kleurenafschrift op A3-formaat, € 2,50met een minimumbedrag van € 4,003. kleurenafschrift op A2-formaat, € 6,00met een minimumbedrag van € 10,004. kleurenafschrift op A1-formaat, € 15,00met een minimumbedrag van € 20,005. kleurenafschrift op A0-formaat, € 25,00met een minimumbedrag van € 30,00

Artikel 4 NasporingenHet tarief bedraagt, voor zover elders in deze of een andere verordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels, niet anders is bepaald, voor het op verzoek door of vanwege de gemeente doen van een nasporing in, eventueel gevolgd door het geven van één of meer inlichtingen uit fysiek of digitaal archief (inclusief administraties, bestanden of andere registraties van de gemeente), ongeacht het resultaat van die nasporing, per:

a. keer / opdracht met een tijdbesteding van maximaal één uur € 54,66

b. keer / opdracht met een tijdbesteding die uitgaat boven één uur € 54,66voor het eerste uur, plus € 40,00voor elk volgend uur of gedeelte van een uur

Artikel 5 KadasterHet tarief bedraagt voor het raadplegen van de dubbelen der leggers en/of plans van het kadaster:

a. indien geen hulp van gemeentewege wordt verleend, per half uur of gedeelte daarvan € 10,95

b. indien hulp van gemeentewege wordt verleend, per kwartier of gedeelte daarvan € 17,47

c. voor het al dan niet schriftelijk verstrekken van inlichtingen uit het kadaster, per inlichting € 16,01

Artikel 6 VerordeningenHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van één exemplaar van:

a. de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente, per verordening € 48,20

b. de exploitatieverordening, bedoeld in hoofdstuk VI van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, per verordening € 16,01

c. de bouwverordening, bedoeld in hoofdstuk II van de Woningwet, per verordening € 70,83

d. verordeningen van de gemeente, gebaseerd op artikel 216 van de Gemeentewet, per verordening € 26,18

e. verordeningen van de gemeente, gebaseerd op de Huisvestingswet, per verordening € 18,26

f. andere dan onder de letters a tot en met e genoemde verordeningen, per bladzijde of gedeelte daarvan € 7,31

g. een kopie van één of meerdere bladzijden van een gemeentelijke verordening:

- per bladzijde, afgehaald bij het gemeentehuis € 3,59

- per bladzijde, verzonden aan de verzoeker € 5,50

Het tarief bedraagt voor aanvullingen op, c.q. wijzigingen van de in lid 1 genoemde verordeningen, per bladzijde of gedeelte daarvan € 0,74

Artikel 7 Burgerlijke standHet tarief bedraagt:

a. voor afschriften en uittreksels van de burgerlijke stand zoals bedoeld in artikel 23 b, Boek I van het Burgerlijk Wetboek € 11,30

b. voor een verklaring van huwelijksbevoegdheid € 20,40

c. voor het afgeven van een trouwboekje of een partnerschapsboekje voor het eerste exemplaar € 18,95d. voor het voltrekken van een huwelijk, op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de wet van 23 april 1879 staatsblad nr. 72 ( Legeswet 1879), sedertdien gewijzigd, voor kosteloze voltrekking is bepaald, en voor het registreren van een partnerschap, tijdens de gewone kantooruren van het bureau van de burgerlijke stand in het huis der gemeente:

1. op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag € 353,402. op zaterdag onder toepassing van artikel 2 van de verordening openstelling voor publiek van het bureau der burgerlijke stand € 789,25

3. Voor een ambtenaar in dienst bij de gemeente Ameland, wanneer deze tijdens zijn werktijd wordt verzocht als getuige bij een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap op te treden, per ambtenaar € 26,30

Voor voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap buiten het huis der gemeente is het op de betrokken dag geldende tarief van toepassing, vermeerderd met de kosten van de van toepassing zijnde accommodatie.

Het tarief van een huwelijk of registratie van een partnerschap buiten het huis der gemeente, wordt vermeerderd met een toeslag voor een bijzondere huwelijkslocatie van € 187,60

Artikel 8 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1. Voor de toepassing van dit artikel, met uitzondering van de leden 3 en 4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

a. tot het verstrekken van gegevens:per verstrekking € 3,55

b. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:voor 100 verstrekkingen € 179,55

3. Voor de toepassing van lid 4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

a. tot het verstrekken van gegevens:per verstrekking € 3,55

b. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

voor 100 verstrekkingen € 182,50

voor 500 verstrekkingen € 821,35

voor 1.000 verstrekkingen € 1.460,30

5. Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 18,20

6. Het tarief voor een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie voor zover dit niet benodigd is ten behoeve van Wagenborg Passagiersdiensten B.V., bedraagt € 7,70

Artikel 9 Legalisaties, identiteitspapieren, persoonsbewijzen en dergelijke

Het tarief bedraagt voor:

a. 1. het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 8,15

2. het ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, voor zover in het persoonlijk belang van de aanvrager vereist € 19,00

3. het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring, dat het portret op een stuk het portret is van degene te wiens naam het stuk is gesteld of van degene, die in dat stuk wordt bedoeld € 4,60

4. het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd tot reispapier € 8,60

b. 1. het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 50,90

2. het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld onder b (zakenpaspoort) € 56,90

3. het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stbl. 468) als Nederlander wordt behandeld € 54,30

4. voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het aanvullen c.q. wijzigen van een nationaal oud c.q. nieuw paspoort (Europees model) of vreemdelingenpaspoort, daaronder begrepen het bijschrijven van personen in een paspoort, per aanvulling c.q. wijziging € 22,20

5. Bijschrijven kind (direct bij aanvraag nieuw document) € 8,95

6. Bijschrijven kind per bijschrijvingsticker € 20,90

7. Toeslag spoedaanvraag per reisdocument (inclusief bijschrijven kind) € 41,--

8. Toeslag spoedaanvraag, per bijschrijvingsticker € 19,50c. 1. het afgeven van een Nederlandse identiteitskaart € 42,85

2. het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen t/m 13 jaar (jeugdtarief NIK) € 8,95

d. een enkelvoudig verzoek tot naturalisatie hoog € 567,--

e. een enkelvoudig verzoek tot naturalisatie laag € 517,--

f. een gezamenlijk verzoek tot naturalisatie hoog € 719,--

g. een gezamenlijk verzoek tot naturalisatie laag € 669,--

h. meenaturaliserende minderjarige kinderen € 85,--

i. het afleggen van een enkelvoudige optie ter verkrijging van het Nederlanderschap € 148,--

j. het afleggen van een gemeenschappelijke optie ter verkrijging van het Nederlanderschap € 253,--

Artikel 10 Verklaringen omtrent personen en dergelijke

Het tarief bedraagt voor:

a. het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag van personen € 30,05

b. het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een attestatie de vita € 7,70

Artikel 11 Rijbewijzen

Het tarief bedraagt:

a. voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 42,70

b. voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een eigen verklaring € 20,45

c. voor een spoedprocedure geldt een opslag van € 33,25 

Artikel 12 Bestemmingsplannen

Het tarief bedraagt voor:

1. Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exemplaar van een bestemmingsplan, bedoeld in de Wet op de Ruimtelijke Ordening, per bestemmingsplan € 59,83

2. Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exemplaar van de bij een bestemmingsplan behorende gebruiksregels, bedoeld in de Wet op de Ruimtelijke Ordening, per bladzijde of een gedeelte van een bladzijde € 0,74

3. Indien de gemeente een partiële herziening c.q. wijziging dan wel uitwerking van een geldend bestemmingsplan op aanvraag of over-wegend in het belang van de aanvrager plaatsvindt, bevordert of zal bevorderen, dan bedragen de leges het bedrag dat blijkt uit debegroting die ter zake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, lid 2, onderdeel b van de Gemeentewet is opgesteld en die voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan aanvrager is meegedeeld.

4. Voor de toepassing van het in lid 3 bedoelde bedrag wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het bedrag aan de aanvrager is meegedeeld.

5. Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een geldend bestemmingsplan en/of de bij dat plan behorendebebouwingsvoorschriften deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 25% van de geheven leges verleend.

Artikel 13  Is vervallen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunningHoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 2.1.1.1 aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.2bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.3 sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 2.1.1.5 vooroverleg: het op schriftelijk verzoek van een aanvrager, voorafgaand aan een formele aanvraag, informeel overleggen (schriftelijk en/of mondeling) met het bevoegd gezag over de haalbaarheid van een plan, op grond van de door de aanvrager overeenkomstig de daarvoor geldende eisen overgelegde bescheiden, waarbij de uitslag over de haalbaarheid binnen een vastgestelde termijn door het bevoegd gezag in een schriftelijk verslag wordt vastgelegd. 2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag en beginseluitspraak2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag 2.2.1 om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is: € 250,002.2.2 tot het verkrijgen van een bestuurlijk standpunt (beginseluitspraak) voorafgaand aan een besluit als bedoeld in: 2.2.2.1 artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening: € 192,232.2.2.2 artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo (buitenplanse kleine afwijking): € 192,232.2.2.3 artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo (buitenplanse afwijking): € 192,232.2.3 De leges genoemd in de artikelen 2.2.1, 2.2.2.1, 2.2.2.2, en 2.2.2.3 worden in mindering gebracht zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project, of een aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 8 zouden worden vastgesteld. Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 2.3.1 Bouwactiviteiten 2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 1,3%van de bouwkosten met een minimumtarief van: € 63,472.3.1.2 Welstandstoets Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien welstandsadviezen van de welstandscommissie Hûs en Hiem worden ingewonnen, volgens de regeling van de tarieven van Hûs en Hiem: 2.3.1.2.1 met een bouwsom van € 0 tot en met € 5.000,00: € 38,002.3.1.2.2 met een bouwsom van € 5.001,00 tot en met € 25.000,00: € 38,00 +2‰ van de bouwsom boven € 5.000,00. 2.3.1.2.3 met een bouwsom van € 25.001,00 tot en met € 100.000,00: € 78,00 +1,9‰ van de bouwsom boven € 25.000,00 2.3.1.2.4 met een bouwsom van € 100.001,00 tot en met € 250.000,00: € 220,00 +1,8‰ van de bouwsom boven € 100.000,00 2.3.1.2.5 met een bouwsom van € 250.001,00 tot en met € 750.000,00: € 490,00 +1,0‰ van de bouwsom boven € 250.000,00 2.3.1.2.6 met een bouwsom vanaf € 750.000,00: € 990,00 +0,7‰ van de bouwsom boven € 750.000,00 met een maximum van € 1.850,002.3.1.2.7 Voor adviezen van vooroverlegplannen door Hûs en Hiem betreffende een vooroverleg over de opzet van een plan, bedraagt het tarief: € 38,002.3.1.2.8 In het geval het een ondergeschikte wijziging betreft van een plan waarvoor eerder een positief welstandsadvies is uitgebracht door Hûs en Hiem, bedraagt het tarief: € 38,002.3.1.2.9 Wanneer het gaat om een aanzienlijke wijziging binnen het bestaande concept van een plan waarvoor eerder een positief welstandsadvies door Hûs en Hiem is uitgebracht, dan worden de leges over de meerkosten/ minderkosten in rekening gebracht. 2.3.1.2.10 Wanneer het gaat om een wezenlijk ander ontwerp/ andere vormgever van een plan waarvoor eerder een positief welstandsadvies door Hûs en Hiem is uitgebracht, dan worden de legeskosten over de bouwsom in rekening gebracht.

2.3.1.2.11 Tenzij in het geval van volledige omwerking door een andere ontwerper, dan wel in het geval er sprake is van een geheel ander opgezet plan in plaats van een eerder van een positief welstandsadvies door Hûs en Hiem voorzien ontwerp, is voor de voortgezette behandeling van een bouwaanvraag geen extra vergoeding verschuldigd. 2.3.1.3 Extra welstandstoets Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is: € 38,002.3.1.4 Beoordeling brandveiligheid door externen Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de brandveiligheid wordt beoordeeld door externen: 1,3%van de bouwkosten met een minimumtarief van: € 168,53en een maximumtarief van: € 1.685,252.3.1.5 Achteraf ingediende aanvraag Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 115%van de verschuldigde leges. 2.3.1.6 Melding aanvang en gereedmelding bouw- of verbouwactiviteiten Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief: 0,3%van de bouwkosten met een minimumtarief van: € 63,47en een maximumtarief van: € 280,882.3.1.6.1 Bij het tijdig indienen van een melding voor zowel de aanvang van de activiteiten als gereedmelding van de activiteiten, vindt teruggaaf plaats. 2.3.2 Aanlegactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: 1,3%van de aanlegkosten, met een minimum van: € 122,58 

 

2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 328,45van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 578,82van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 2.500,00van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 578,82van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 200,00van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 200,00van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 200,00van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 200,00van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag. 2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 328,452.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 578,822.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 2.500,002.3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) € 578,822.3.4.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 200,002.3.4.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 200,002.3.4.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 200,002.3.4.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 200,00

2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 2.3.5.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk in Categorie A, C of D zoals bedoeld in de Bouwverordening gemeente Ameland, artikel 6.1.1, lid 1, juncto artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, bedraagt een vast tarief van: € 212,06vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte 2.3.5.2 tot 100 m2: € 160,552.3.5.3 van 100 tot 500 m2 een vast bedrag per m2: € 1,582.3.5.4 van 500 tot 2.000 m2 een vast bedrag: € 491,702.3.5.4.1 vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte: € 0,672.3.5.5 van 2.000 tot 5.000 m2 een vast bedrag per m2: € 1.348,942.3.5.5.1 vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte: € 0,222.3.5.6 van 5.000 tot 50.000 m2 een vast bedrag per m2: € 1.904,622.3.5.6.1 vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte: € 0,122.3.5.7 groter dan 50.000 m2 een vast bedrag per m2: € 2.617,202.3.5.7.1 vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte: € 0,122.3.5.7.8 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk in Categorie B, zoals bedoeld in de Bouwverordening gemeente Ameland, artikel 6.1.1, lid 1, juncto artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, bedraagt een vast tarief van: € 212,51vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte 2.3.5.9 tot 100 m2: € 79,152.3.5.10 van 100 tot 500 m2 een vast bedrag per m2: € 0,792.3.5.11 van 500 tot 2.000 m2 een vast bedrag: € 250,042.3.5.11.1 vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte: € 0,282.3.5.12 van 2.000 tot 5.000 m2 een vast bedrag per m2: € 662,612.3.5.12.1 vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte: € 0,172.3.5.13 van 5.000 tot 50.000 m2 een vast bedrag per m2: € 1.030,772.3.5.13.1 vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte: € 0,122.3.5.14 groter dan 50.000 m2 een vast bedrag per m2: € 1.325,252.3.5.14.1 vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte: € 0,122.3.5.15 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van advies indien het plan niet ontvankelijk is of bijstelling noodzakelijk is, per half uur of gedeelte daarvan: € 26,342.3.5.16 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een overschrijving van een gebruiksvergunning: € 52,752.3.5.17 Indien een afgegeven gebruiksvergunning moet worden gewijzigd ten gevolge van verbouw waarbij geen sprake is van wijziging van bestemming, en / of toe- of afname van de aanvankelijk bestaande vloeroppervlakte, wordt ter verkrijging van een aangepaste gebruiksvergunning, een bedrag geheven, waarbij de berekening plaats vindt op basis van het aantal vierkante meters vloeroppervlakte waarbij de verbouw, toe- of afname betrekking heeft. 2.3.5.18 Indien de aanvrager van een gebruiksvergunning voordat daarover definitief is beschikt, de aanvraag schriftelijk intrekt, wordt het bedrag met 50% verminderd. 2.3.5.19 Aanpassen gebruiksvergunning bestaande accommodaties Indien een gebruiksvergunning wordt afgegeven aan een voor 31 december 2003 opgerichte en op 31 december 2003 in werking zijnde gebruiksvergunningsplichtige inrichting, vindt een verlaging plaats van 50% van de genoemde tarieven voor een gebruiksvergunning. 2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: € 195,602.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: € 195,602.3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 195,602.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 2.3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk, bedraagt het tarief: 2.3.7.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 97,862.3.7.1.2 in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening gemeente Ameland een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 97,86 

2.3.7.2 Asbesthoudende materialen Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is: € 97,862.3.8 Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 97,862.3.9 Kappen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van bepaling uit de kapverordening “Bomen en heesters” een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 35,452.3.10 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 2.3.10.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: nihil2.3.10.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998: nihil2.3.11 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief: nihil2.3.12 Andere activiteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 2.3.12.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 200,002.3.12.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.12.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft: € 200,002.3.12.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: € 200,002.3.13 Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.13.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 2.3.13.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 2.3.14 Beoordeling bodemrapport Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 2.3.14.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport: € 97,862.3.14.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport: € 97,862.3.15Advies Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: € 150,002.3.16 Verklaring van geen bedenkingen 2.3.16.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 2.3.16.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 100,002.3.16.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 200,00Hoofdstuk 4 Vermindering2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg, beoordeling van een conceptaanvraag of van een beginseluitspraak als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg, beoordeling van een conceptaanvraag of van een beginseluitspraak als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, niet binnen 1 jaar wordt aangevraagd, vervalt het recht op vermindering als genoemd in artikel 2.4.1. Hoofdstuk 5 Teruggaaf2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 75%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 26 weken na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 2.5.4 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: € 97,86Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: 1,3%over de meerkosten ten opzichte van de oorspronkelijke omgevingsvergunning, met een minimumtarief van: € 63,47Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 2.500,002.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening: € 578,82Hoofdstuk 9 Sloopmelding2.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening gemeente Ameland 97,86Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking2.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 200,00Hoofdstuk 11 Overig2.11 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een set aanvraagformulieren voor een omgevingsvergunning: € 7,30

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnHoofdstuk 1 Horeca1.1 Het tarief bedraagt: 1.1.1 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet, wanneer sprake is van 1.1.1.1 de aanpassing van een bestaande vergunning: € 102,191.1.1.2 een nieuwe vergunning: € 659,591.1.2 voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet: € 102,191.1.3 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet: € 106,95Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten2.1 Het tarief bedraagt: 2.1.1 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, voor 2.1.1.1 een bestaand evenement, categorie 1 (lichte categorie) als bedoeld in het evenementenbeleid van de gemeente Ameland: € 18,982.1.1.2 een nieuw evenement, categorie 1 (lichte categorie) als bedoeld in het evenementenbeleid van de gemeente Ameland: € 71,522.1.1.3 een bestaand evenement, categorie 2 (middelzware categorie) als bedoeld in het evenementenbeleid van de gemeente Ameland: € 71,522.1.1.4 een nieuw evenement, categorie 2 (middelzware categorie) als bedoeld in het evenementenbeleid van de gemeente Ameland: € 106,952.1.1.5 een bestaand evenement, categorie 3 (zware categorie) als bedoeld in het evenementenbeleid van de gemeente Ameland: € 106,952.1.1.6 een nieuw evenement, categorie 3 (zware categorie) als bedoeld in het evenementenbeleid van de gemeente Ameland: € 239,192.1.1.7 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een melding voor het organiseren van een klein evenement, dat voldoet aan de eisen als bedoeld in artikel 2:25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening, worden geen leges geheven. 2.1.1.8 Indien voor de aanvragen als bedoeld in de onderdelen 2.2.1.1 tot en met 2.2.1.7, advies wordt ingewonnen door de GHOR, wordt het bedrag verhoogd met het bedrag welke door de gemeente verschuldigd is voor het ingewonnen advies voor: 2.1.1.8.1 kleinere evenementen: € 75,002.1.1.8.2 zwaardere multidisciplinaire evenementen: € 1.000,00Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening, voor het exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf: € 659,95

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte4.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet € 292,11 

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening5.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening gemeente Ameland 5.1.1 voor een niet-bebouwd voor bedrijfsdoeleinden bestemd terrein 5.1.1.1 tot 500 m2: € 161,115.1.1.2 van 500 tot 1.000 m2: € 212,515.1.1.3 van 1.000 tot 2.000 m2: € 241,675.1.1.4 van 2.000 tot 5.000 m2: € 265,375.1.1.5 groter dan 5.000 m2 een vast bedrag: € 265,375.1.1.6 vermeerderd met een bedrag voor elke 5.000 m2 of gedeelte daarvan boven 5.000 m2: € 52,755.2 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van advies indien het plan niet ontvankelijk is of bijstelling noodzakelijk is, per half uur of gedeelte daarvan: € 26,34Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 71,52Artikel 14 Inzage in bescheidenHet tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van inzage in bescheiden betreffende een bestaand bouwwerk bedraagt voor elke bouwvergunning met tekeningen € 10,95

Artikel 15 Huisvestingswet / HuisvestingsverordeningHet tarief bedraagt:

1. voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, lid 1, van de Huisvestingswet € 18,88

2. voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijkeonttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, lid 1, onderdeel a van de Huisvestingswet, € 292,11

3. voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimtemet andere woonruimte,als bedoeld in artikel 30, lid 1, onderdeel b, van de Huisvestingswet € 292,11

4. voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandigewoonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, lid 1, onderdeel c, van de Huisvestingswet € 292,11

6. Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld In lid 4 en 5 deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraagteruggaaf van 25% van de geheven leges verleend.

7. Indien een aanvraag als bedoeld in lid 4 en 5 wordt geweigerd, wordt teruggaaf van 25% van de geheven leges verleend.

Artikel 16 Vergunningen, ontheffingenHet tarief bedraagt: 16.1 voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 2:81 van de Algemene plaatselijke verordening tot het verkrijgen van een ontheffing voor het exploiteren van een paardenverhuurbedrijf: € 71,5216.2 voor het in behandeling nemen van een individuele aanvraag als bedoeld in artikel 5:33 van de Algemene plaatselijke verordening tot het verkrijgen van een ontheffing voor het berijden van het strand: € 71,5216.3 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor het uitvoeren van tractorritten als bedoeld in artikel 2:79 van de Algemene plaatselijke verordening: € 71,5216.4 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing geluidhinder als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening: € 71,5216.6 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening: € 179,0916.7 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ventvergunning als bedoeld in artikel 5:15 van de Algemene plaatselijke verordening: € 179,09Artikel 17 Verkeer en Vervoera. Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, alsmede de Regeling Gehandicaptenparkeerkaart, bedraagt € 50,75

b. Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, bedraagt € 18,98

c. Het tarief ter zake van het aanpassen van een bestaande ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels enverkeerstekens 1990, bedraagt € 18,98

 

Artikel 18 Verloren of gevonden voorwerpen a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het opsturen van een verloren of gevonden voorwerp naar de eigenaar,bedraagt € 5,--

b. Voor het ophalen van een verloren of gevonden voorwerp op het Gemeentehuis, worden geen leges in rekening gebracht

c. Het verschuldigde bedrag als bedoeld in onderdeel a., wordt verhoogd met de werkelijke verzendkosten.

Artikel 19 Meldingen Telecommunicatieverordening

1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van en melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden zoals bedoeld in artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet € 173,75

2. Het in lid 1 genoemde bedrag wordt, indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieders van het netwerk, verhoogd met € 174,93

3. Het in lid 1 genoemde bedrag wordt, indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

4. Indien een begroting als bedoeld in lid 3 is uitgebracht wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

5. Het tarief, bedoeld in lid 1, wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden zoals bedoeld in artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

Artikel 20 Gemeentelijk infobladHet tarief voor een abonnement op het gemeentelijk infoblad voor een jaar bedraagt € 59,83

Artikel 21 Diversena. Het tarief voor het gebruik maken van de gemeentelijke weegbrug enkel en alleen om het gewicht van een voertuig of voorwerp te bepalen bedraagt per keer € 11,69

b. Het tarief voor het huren van de houtsnippermachine van de gemeente Ameland door bedrijven op Ameland bedraagt (excl. brandstof en BTW)

- voor de eerst halve dag € 113,86

- voor iedere aansluitende halve dag € 76,40

c. Het tarief voor het huren van het aggregaat van de gemeente Ameland door verenigingen en dergelijke op Ameland, niet zijnde bedrijven, bedraagt (excl. brandstof en BTW)

- voor de eerst halve dag € 36,52

- voor iedere aansluitende halve dag € 18,26

d. Het tarief voor de aanleg van een standaard - rioolaansluiting, zonder kostenverhogende voorzieningen zoals een pomp en pompput,op het gemeentelijk rioleringstelsel door middel van uitlegger van het hoofdriool tot de perceelgrens bedraagt € 584,17

e. Het tarief voor het doen van naspeuringen of het verzamelen en verstrekken van gegevens ten behoeve van organisaties ofinstanties die commerciële doeleinden hebben, bedraagt per uur € 117,13

f. Het tarief voor het huren van de beamer van de gemeente Ameland voor gebruik op Ameland bedraagt

- voor een dagdeel € 76,40

- voor een hele dag € 113,86

wanneer ook de hierbij behorende laptop computer wordt gehuurd wordt dit bedrag verhoogd met € 45,84 

1 Artikelgewijze toelichting tarieventabel

Artikel 3 Geschreven en gedrukte stukken, afschriften, fotokopieën en dergelijkeIn dit artikel gaat het om het in behandeling nemen van een aanvraag voor een afschrift van een bestaand stuk. Dit kan elk document zijn, fysiek aanwezig, of digitaal beschikbaar, tenzij er in deze verordening al een bepaling over dat specifieke document is opgenomen. Het kan dus ook gaan om een afschrift van een eigen stuk van de aanvrager.

Het woord afschrift wordt ook in de breedst mogelijk zin beschouwd. Het kan dus gaan om een kopie, een uitdraai c.q. printje van een document of deel van een document, een lichtdruk, etc.

De in dit artikel genoemde tarieven gelden voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot zowel het fysiek, als digitaal afgeven en/of verstrekken van afschriften. Hiermee wordt het volgende bedoeld. Het in fysieke vorm verstrekken van afschriften betekent het verrichten van werkzaamheden (printen, kopiëren afgeven, frankeren, versturen, etc.). Bovendien worden kosten gemaakt die met deze activiteit samenhangen (papier inkt, apparatuur). De tarieven zijn bedoeld om al deze kosten te dekken. Het digitaal verstrekken van afschriften betekent eveneens dat werkzaamheden moeten worden verricht. Meestal betekent dit het mailen van bestanden, of iets dergelijks, waarvoor documenten moeten worden gescand, soms eerst gekopieerd, etc. De tarieven zijn bedoeld om ook de kosten die hiermee samenhangen te dekken. Waar in dat geval niet op wordt gedoeld zijn stukken die uit hoofde van de publieke functie van de gemeente al digitaal beschikbaar zijn en in het algemeen ook al via de website kunnen worden opgevraagd. Hiervoor worden logischerwijze geen leges in rekening gebracht.

Waar in dit artikel niet op wordt gedoeld zijn stukken die moeten worden samengesteld. De tarieven die daarmee samenhangen zijn aangegeven in artikel 4 van de tarieventabel.

 

Artikel 4 NasporingenWanneer de gemeente het verzoek krijgt om nasporingen te verrichten, inlichtingen te verstrekken en dergelijke kost dit tijd. Het gaat hier in het algemeen om niet standaard werkzaamheden, waar soms analyses gemaakt moeten worden, zaken aan elkaar gerelateerd moeten worden, overzichten opgesteld moeten worden, met andere woorden, werkzaamheden die buiten de normale werkprocessen vallen en daarmee nogal tijdrovend zijn.

Verzoeken om dit soort werkzaamheden te verrichten kunnen enkelvoudig zijn of een meer samengesteld karakter hebben. Om discussies over de aard van het verzoek, of de hoeveelheid verzoeken of opdrachten te voorkomen, is in de tariefstelling een onderscheid gemaakt in werkzaamheden waaraan maximaal een uur tijd wordt besteed en verzoeken die meer tijd kosten.