Regeling vervallen per 01-01-2024

Uitvoeringsregeling toeristenbelasting 2018

Geldend van 25-04-2018 t/m 31-12-2023

Intitulé

Uitvoeringsregeling toeristenbelasting 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ameland;

gelet op het bepaalde in de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen,

artikel 237 van de Gemeentewet, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en het bepaalde in de

verordening op de heffing en de invordering van de toeristenbelasting;

besluit:

vast te stellen de “Uitvoeringsregeling toeristenbelasting 2018”.

Artikel 1 Reikwijdte

Daar waar in deze uitvoeringsregeling wordt gesproken van ‘verordening toeristenbelasting’, wordt de bij raadsbesluit vastgestelde verordening op de heffing en invordering van de toeristenbelasting van de gemeente Ameland bedoeld;

Artikel 2 Aangifte

  • 1.

    De belastingplichtige die niet binnen een maand na afloop van het belastingjaar is uitgenodigd tot het doen van aangifte of aan wie niet binnen twee maanden na afloop van het kalenderjaar een aanslag is opgelegd, is gehouden binnen 14 dagen na afloop van die periode bij de heffingsambtenaar van de gemeente Ameland een verzoek in te dienen om uitreiking van een aangiftebiljet;

  • 2.

    Het aangiftebiljet wordt ondertekend en met de daarbij gevraagde bescheiden binnen 4 weken ingeleverd of toegezonden.

Artikel 3 Voorlopige aanslag

  • 1.

    Voorlopige aanslagen worden opgelegd na de aanvang van het belastingjaar, doch niet voor 28 februari van het betreffende belastingjaar;

  • 2.

    De in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar legt een voorlopige aanslag op, indien het bedrag waarop de aanslag vermoedeljik zal worden vastgesteld, na verrekening van voorheffingen en reeds opgelegde voorlopige aanslagen, zulks naar zijn mening rechtvaardigt;

  • 3.

    Voorlopige aanslagen worden in ieder geval opgelegd aan aanbieders van overnachtingen die over de twee belastingjaren voorafgaande aan het huidige belastingjaar gemiddeld genomen meer dan 5.000 overnachtingen hebben aangeboden.

Artikel 4 Nachtverblijfregister

  • 1.

    Voor de toepassing van de verordening toeristenbelasting en onderhavige uitvoeringsregeling wordt onder ‘nachtverblijfregister’ verstaan een gegevensverzameling, waarin met betrekking tot een ieder aan wie gelegenheid tot verblijf wordt geboden, wordt bijgehouden:

  • naam;

  • aantal personen van 4 jaar en ouder

  • datum van aankomst en datum van vertrek

  • het aantal overnachtingen ter zake waarvan belasting verschuldigd is;

  • 2.

    Een bonnensysteem wordt niet aanvaard als eigen nachtverblijfregister als bedoeld in het vijfde lid;

  • 3.

    Het nachtverblijfregister dient op verzoek van de heffingsambtenaar onmiddellijk te worden overgelegd;

  • 4.

    Het nachtverblijfregister wordt niet met de aangifte meegezonden;

  • 5.

    Het nachtverblijfregister wordt door belastingplichtige zelf bewaard;

  • 6.

    Voor zover op grond van andere wet- of regelgeving geen langere bewaartermijn geldt, geldt voor het nachtverblijfregister een bewaartermijn van 5 jaar.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking;

Artikel 6 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als “Uitvoeringsregeling toeristenbelasting 2018”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 24 april 2018,

Burgemeester en wethouders van Ameland

A. de Hoop, M. van Rijswijk,

burgemeester secretaris