Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR91151
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR91151/1
Organisatieverordening griffie
Geldend van 24-02-2011 t/m heden
Intitulé
Organisatieverordening griffieDe raad van de gemeente Ameland;
gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 14 december 2010;
gelet op artikel 107e, eerste lid van de Gemeentewet,
besluit:
vast te stellen de organisatieverordening van de griffie:
Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen
Artikel 1:1
In deze verordening wordt verstaan onder:
griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie (r) is gedelegeerd.
Hoofdstuk 2 Organisatie van de griffie
Artikel 2:1 Organisatiedoelstellingen en formatie
De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie de organisatiedoelstellingen en formatie van de griffie en de op de griffie aanwezige functies vast.
Artikel 2:2 Aansturing griffie
-
1 1. De werkgeverscommissie is verantwoordelijk voor de aansturing van de griffier.
-
2 De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie een instructie vast, zoals bedoeld in artikel 107a Gemeentewet.
-
3 De griffier handelt naar zijn instructie.
-
4 De griffier legt verantwoording af aan de raad over het functioneren van de griffie in het jaarplan en jaarverslag.
Artikel 2:3 Financiën
De raad stelt jaarlijks de begroting van de griffie vast op basis van het jaarplan van de griffie.
Artikel 2:4 Beheer
De griffier sluit dienstverleningsovereenkomsten af met het college of de secretaris voor het gebruik van de binnen de collegeorganisatie bestaande ondersteunende faciliteiten op het terrein van Personeel, Informatie, Juridische Zaken, Organisatie, Financiën, Automatisering en Huisvesting.
Artikel 2:5 Medezeggenschap
-
1 De griffie kan worden beschouwd als zelfstandige onderneming.
-
2 De griffier regelt als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden in overleg met de Werkgeverscommissie en de medewerkers van de griffie de medezeggenschap voor de griffie.
Hoofdstuk 3 Privaatrechtelijke handelingen
Artikel 3:1 Privaatrechtelijke handelingen
Indien er sprake is van privaatrechtelijke overeenkomsten ten behoeve van de raad of de rekenkamer, dan is de griffier namens de raad de functionaris aan wie het college en de burgemeester respectievelijk het aangaan en het ondertekenen van die overeenkomsten kunnen mandateren.
Hoofdstuk 4 Slotbepalingen
Artikel 4:1
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie.
Artikel 4:2
Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Organisatieverordening van de griffie van de gemeente Ameland 2011.
Artikel 4:3
Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking. Op dezelfde dag vervalt het besluit van de gemeenteraad van Ameland van 24 februari 2003 betreffende wijziging organisatieverordening gemeente Ameland.
Ondertekening
Toelichting 1 Nieuwe Toelichting
Toelichting organisatieverordening griffie
Algemeen
In artikel 107e, eerste lid van de Gemeentewet is de raad de mogelijkheid geboden regels te stellen over de organisatie van de griffie. De raad legt deze regels vast in een organisatieverordening. Her college stelt regels vast over de collegeorganisatie in een organisatieregeling.
Artikelsgewijs
Artikel 2:1 Organisatiedoelstellingen en formatie
Het is van belang dat de raad stilstaat bij wat voor een soort griffie hij als ondersteuning wenst te hebben en dus welke functies hij wenst te zien ingevuld. In dat kader is het van belang de organisatiedoelstellingen te benoemen en de formatie van de griffie te bepalen.
Artikel 2:2 Aansturing griffie®
De raad kan de aansturing van de griffie neerleggen bij de werkgeverscommissie. Deze commissie is verantwoordelijk voor het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier. De raad kan verder op basis van de wettelijke instructie de griffier aansturen. De griffier legt als diensthoofd verantwoording af aan de raad over het functioneren van de griffie in een jaarplan en jaarverslag.
Artikel 2:3 Dit artikel spreekt voor zich
Artikel 2:4 Beheer
Het is niet efficiënt en doelmatig dat de griffier alle uit de arbeidsvoorwaardenregelingen en de hierop gebaseerde personele besluiten voortvloeiende technische uitvoeringshandelingen verricht. Dat geldt evenzeer voor overige bedrijfsvoeringtechnische handelingen (huisvesting, financiën, e.d.). Daarnaast is het ook van belang de advisering en de overige ondersteuning van bijvoorbeeld een afdeling Personeelszaken te regelen. In dit kader is het aan te bevelen om dienstverleningsovereenkomsten af te sluiten. Om deze overeenkomsten als griffier te kunnen aangaan is het wel noodzakelijk dat het college op grond van artikel 10:3 en 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht de bevoegdheid tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen aan hem mandateert. Zowel de raad als de griffier moeten expliciet met dit mandaat van het college instemmen. Naast het mandaat van het college zal de burgemeester, gelet op zijn bevoegdheid neergelegd in artikel 171 van de Gemeentewet, de griffier een algemene volmacht moeten geven.
Artikel 2:5 Medezeggenschap
In het kader van de Wet op de ondernemingsraden (WOR) moet de gemeente, als publiekrechterlijke rechtspersoon, worden aangemerkt als ondernemer. De griffie en de collegeorganisatie kunnen beiden worden beschouwd als onderneming en de griffier en de secretaris als bestuurder in de zin van de WOR. Als zodanig kunnen zij ook optreden als adviseur bij het overleg tussen de vertegenwoordigers van raad en het college met de vakbonden over de arbeidsvoorwaarden.
Artikel 3:1 Privaatrechtelijke handelingen
Privaatrechtelijke aangelegenheden, zoals het bestellen van een attentie of kroketten, ten behoeve van de raad of de rekenkamer worden veelal verzorgd door de griffier. Formeel berust de bevoegdheid nog bij het college. Om praktische en juridische redenen maakt dit artikel het mogelijk dat het college en de burgemeester dit kunnen mandateren aan de griffier. Op basis hiervan kunnen mandaten aan de griffier verleend worden.
Artikel 4 Slotbepalingen
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl