Regeling vervallen per 29-04-2022

Archiefverordening gemeente Amersfoort 2016

Geldend van 02-03-2017 t/m 28-04-2022

Intitulé

Archiefverordening gemeente Amersfoort 2016

De raad van de gemeente Amersfoort;

heeft het voorstel van burgemeester en wethouders gelezen van 10 januari 2017 DIR/IDA (nr. 5366824);

Gelet op de artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995;

Overwegende dat die wet voorschrijft een verordening te hebben betreffende de zorg van het college van burgemeester en wethouders voor het beheer van de digitale en analoge archiefbescheiden van de gemeentelijke organen alsmede betreffende het interne toezicht daarop;

besluit vast te stellen:

Archiefverordening gemeente Amersfoort 2016

Verordening betreffende de zorg van het college van burgemeester en wethouders voor het beheer van de digitale en analoge archiefbescheiden van de gemeentelijke organen alsmede betreffende het interne toezicht daarop (Archiefverordening gemeente Amersfoort 2016)  

HOOFDSTUK I DEFINITIES

Artikel 1

  • a. archiefbescheiden: de archiefbescheiden als bedoeld in artikel 1 onder c van de wet;

  • b. archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats waaronder begrepen een e-depot;

  • c. archiefregeling: regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 15 december 2009, nr. WJZ/178205 (8189) met betrekking tot de duurzaamheid en de geordende en toegankelijke staat van archiefbescheiden en de bouw en inrichting van archiefruimten en archiefbewaarplaatsen;

  • d. archiefruimte: een overeenkomstig artikel 1 onder e van de wet aangewezen archiefruimte;

  • e. authenticatie, authenticeren: het toekennen van één of meer kenmerken aan informatie, zodanig dat later kan worden vastgesteld dat het om originele, authentieke informatie gaat;

  • f. beheer: de ambtelijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering van werkzaamheden om archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te behouden;

  • g. e-depot: het geheel van organisatie, beleid, processen en procedures, financieel beheer, personeel, databeheer, databeveiliging en aanwezige hard- en software, dat het duurzaam beheren van digitale archiefbescheiden mogelijk maakt;

  • h. gemeentearchivaris: de overeenkomstig artikel 32 van de wet door het college benoemde gemeentearchivaris;

  • i. gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, sub b, van de wet, voor zover behorende tot de gemeente;

  • j. informatie: de archiefbescheiden als bedoeld in artikel 1 onder c van de wet, zijnde het geheel van op één of meer informatiedragers vastgelegde met elkaar samenhangende gegevens, die worden ontvangen of gecreëerd op grond van de taken en/of de werkprocessen van de gemeente;

  • k. informatiebeheer: het geheel aan maatregelen om de informatie in duurzame, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren gedurende de wettelijk bepaalde termijn zodanig, dat de authenticiteit ervan kan worden aangetoond en de informatie volledig, actueel en betrouwbaar, in leesbare en interpreteerbare vorm beschikbaar kan worden gesteld;

  • l. kwaliteitssysteem: het geheel van organisatorische structuur, verantwoordelijkheden, procedures, processen en voorzieningen benodigd voor het ten uitvoer brengen van de kwaliteitszorg voor het informatiebeheer, als bedoeld in artikel 16 van de Archiefregeling;

  • m. organisatorische eenheid: bedoeld worden onder meer afdelingen, diensten, commissies, raden, projectbureaus en ‘verbonden partijen’.

  • n. wet, de: de Archiefwet 1995;

  • o. zorg: de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Archiefwet 1995 en uitvoerende regelingen;

HOOFDSTUK II DE ZORG VOOR HET BEHEER VAN DE ARCHIEFBESCHEIDEN

Artikel 2

Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor het vervaardigen, bewaren en, voor zover wettelijk bepaald, vernietigen van de archiefbescheiden zodanig dat de duurzaamheid, ordening en toegankelijkheid gedurende de wettelijk voorgeschreven bewaartermijn zijn gewaarborgd en de authenticiteit ervan kan worden aangetoond.

Artikel 3

Het college van burgemeester en wethouders stelt een kwaliteitssysteem vast als bedoeld in artikel 16 van de Archiefregeling.

Artikel 4

Het college van burgemeester en wethouders is er verantwoordelijk voor dat er jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden opgevoerd om de kosten te dekken die zijn verbonden aan het beheer van de archiefbescheiden.

Artikel 5

Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel ter uitvoering van de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de archiefbescheiden.

Artikel 6

Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor het vaststellen of doen vaststellen van voorschriften voor het beheer van de archiefbescheiden. Dit wordt beschreven in het Besluit Informatiebeheer gemeente Amersfoort 2016.

Artikel 7

De inrichting van het informatiebeheer omvat ten minste:

  • a.

    de organisatie van het informatiebeheer;

  • b.

    de (onder)mandatering van bevoegdheden aan functionarissen;

  • c.

    het beleggen van verantwoordelijkheden voor de uitvoering van informatiebeheertaken bij functionarissen;

  • d.

    procedures voor het beheer van informatie waardoor de ordening en toegankelijkheid, de authenticatie, de duurzaamheid en de beveiliging van de informatie worden gewaarborgd;

  • e.

    het aanwijzen van een archiefruimte;

  • f.

    het opzetten en bijhouden van een systematisch overzicht van de informatie binnen de organisatie op basis en met behulp van een vast te stellen metadataschema, met een beschrijving van die informatie, de vindplaats, de relatie met de werkprocessen waarop zij betrekking heeft, de onderlinge relatie(s), de status, de bewaartermijn van de informatie en de applicaties waarin de informatie wordt beheerd;

  • g.

    het bijhouden van een overzicht met knelpunten en van een plan van aanpak voor het treffen van verbetermaatregelen.

Artikel 8

Het college van burgemeester en wethouders wijst taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van de archiefbescheiden die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht toe aan de afdelingsmanager Interne Dienstverlening en Advies. Hij is hiertoe gemandateerd door de gemeentesecretaris. De gemeentesecretaris is eindverantwoordelijke.

Artikel 9

Het college van burgemeester en wethouders ziet erop toe, dat bij deelname door de gemeente in privaatrechtelijke rechtspersonen die publiekrechtelijke taken uitvoeren, het beheer van informatie bij deze rechtspersonen geschiedt volgens de bepalingen van de wet.

Artikel 10

Het college van burgemeester en wethouders wijst taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van het beheer van de archiefbescheiden die zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats dan wel aldaar op andere (rechts)titel zijn opgenomen toe aan de gemeentearchivaris.

Artikel 11

Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor het aanwijzen, inrichten en in standhouden van een archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 31 van de wet, hierbij tevens begrepen het in ontwikkeling zijnde e-depot. Zij dragen zorg voor voldoende en doelmatige archiefruimten. De in artikel 31 van de Wet bedoelde archiefbewaarplaats is gevestigd in Archief Eemland, Eemplein 73 te Amersfoort. Het e-depot wordt middels een apart besluit door het college van burgemeester en wethouders aangewezen.

HOOFDSTUK III HET TOEZICHT OP HET BEHEER VAN DE ARCHIEFBESCHEIDEN

Artikel 12

De gemeentearchivaris is belast met het toezicht op het bij of krachtens de wet bepaalde ten aanzien van het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Artikel 13

De gemeentearchivaris kan de uitoefening van het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats opdragen aan voldoende en deskundige medewerkers.

Artikel 14

De afdelingsmanager Interne Dienstverlening en Advies verstrekt aan de gemeentearchivaris of aan degene(n) aan wie de uitoefening van het toezicht is opgedragen, alle schriftelijke en mondelinge informatie die nodig is voor een goede taakvervulling.

Artikel 15

De gemeentearchivaris en degenen aan wie de uitoefening van het toezicht is opgedragen hebben toegang tot de archiefbescheiden en tot de ruimten en digitale systemen waarin de archiefbescheiden zich bevinden en met behulp waarvan de archiefbescheiden beheerd worden.

Artikel 16

De gemeentearchivaris ontvangt van de afdelingsmanager Interne Dienstverlening en Advies tijdig mededeling van het voornemen tot:

  • a.

    opheffing, samenvoeging of splitsing van een organisatorische eenheid of overdracht van één of meer taken aan een andere organisatorische eenheid, overheidsorgaan of rechtspersoon;

  • b.

    verandering van de plaats van bewaring van niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte informatie;

  • c.

    conversie, migratie of emulatie van informatie.

Artikel 17

In het geval het hoofd van een organisatieonderdeel de hierna genoemde handelingen met betrekking tot informatie wil uitvoeren is vooraf positief advies van de gemeentearchivaris vereist:

  • a.

    ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een systeem waarmee en/of waarin informatie beheerd en/of bewaard wordt;

  • b.

    vervanging als bedoeld in artikel 7 van de wet;

  • c.

    vervreemding als bedoeld in artikel 8 van de wet;

  • d.

    bouw, ingebruikneming, verbouw, inrichting, verandering van archiefruimten;

  • e.

    overdracht van informatie van een organisatorische eenheid aan een andere organisatorische eenheid, overheidsorgaan of rechtspersoon.

HOOFDSTUK IV VERSLAGLEGGING MIDDELS HET DOOR DE GEMEENTEARCHIVARIS OPGESTELDE TOEZICHTVERSLAG

Artikel 18

De gemeentearchivaris brengt de gemeentesecretaris en de afdelingsmanager Interne Dienstverlening en Advies jaarlijks in kennis van de resultaten van de uitoefening van het toezicht op informatiebeheer, middels een toezichtverslag. De gemeentearchivaris geeft daarbij aan, welke handelingen en voorzieningen naar zijn oordeel in strijd zijn met de naleving van het bepaalde bij of krachtens de wet alsmede welke herstelmaatregelen moeten worden getroffen om aan de wet te voldoen.

Artikel 19

De gemeentearchivaris legt jaarlijks in de vorm van een toezichtverslag verantwoording af aan het college van burgemeester en wethouders over zowel het beheer van de archiefbescheiden die zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats dan wel aldaar op andere (rechts)titel zijn opgenomen, als over het toezicht van archiefbescheiden die niet zijn overgebracht.

Artikel 20

Het college van burgemeester en wethouders doen ter uitvoering van de Wet Revitalisering Generiek Toezicht en van artikel 30 van de wet, jaarlijks verslag aan de raad omtrent de staat van de informatiehuishouding binnen de gemeente en de verbonden partijen. Het college overlegt daarbij het toezichtverslag dat de gemeentearchivaris aan hen heeft uitgebracht conform artikel 19.

HOOFDSTUK V SLOTBEPALINGEN

Artikel 21

Deze verordening heet Archiefverordening gemeente Amersfoort 2016.

Artikel 22

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 23

De Archiefverordening gemeente Amersfoort d.d. 06 oktober 2009 wordt ingetrokken met ingang van de dag dat deze verordening in werking treedt.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van  14 februari 2017
de griffier,
de voorzitter,

Memorie van toelichting

De Archiefwet 1995 bepaalt dat het college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk is voor (zorg draagt voor) de archiefbescheiden die een gemeente ontvangt en creëert vanwege haar taken en verantwoordelijkheden, overeenkomstig een door de raad vast te stellen verordening. Deze Archiefverordening dient daartoe.

Het begrip zorg is niet gedefinieerd in de Archiefwet 1995. Algemeen wordt dit begrip uitgelegd als de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de duurzame, geordende en toegankelijke staat van de archiefbescheiden. Dit ter onderscheiding van het beheer van de archiefbescheiden: de ambtelijke verantwoordelijkheid. Vanuit de zorg voor de archiefbescheiden worden de kaders aangegeven, het beheer betreft de uitvoering van de beheerwerkzaamheden. Met het beheer van de archiefbescheiden op orde wordt een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering mogelijk gemaakt, kent de gemeente haar eigen rechtspositie en die van anderen, is het mogelijk verantwoording af te leggen over het gemeentelijk handelen, en kan de blijvende bewaring van cultuurhistorische archiefbescheiden worden gegarandeerd.

De wijzingen ten opzichte van de Archiefverordening gemeente Amersfoort 2009, zijn met name toegespitst op een aantal fundamentele veranderingen die gaande zijn op het gebied van archief- en informatiebeheer, te weten: digitalisering, ketensamenwerking en veranderingen in het archieftoezicht. Naast de wettelijke verplichting voor het op orde hebben van wet- en regelgeving, sluit de nieuwe Archiefverordening ook aan bij de organisatorische veranderingen die hebben plaatsgevonden. Met name het waarborgen van deugdelijk digitaal informatiebeheer en de daarbij behorende taken en verantwoordelijkheden, is een zeer belangrijk aandachtspunt: het beperkt zich niet tot één specifieke afdeling.

Deze verordening bestaat, naast definities en slotbepalingen, uit drie gedeelten. Hoofdstuk II geeft aan welke aspecten van het beheer van archiefbescheiden door het college van burgemeester en wethouders geregeld moeten worden. Hoofdstuk III regelt het toezicht op het beheer van archiefbescheiden. Hoofdstuk IV bevat bepalingen over het afleggen van verantwoording middels het door de gemeentearchivaris opgestelde toezichtverslag.

Taken en werkprocessen van de gemeente kunnen worden uitbesteed aan andere partijen, zoals een orgaan als bedoeld in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Archiefbescheiden die door dergelijke organen of partijen worden gevormd op grond van taken en/of de werkprocessen van de gemeente vallen onder de werking van deze verordening.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Onder a

Archiefbescheiden: met dit wettelijke begrip wordt bedoeld het geheel van op één of meer informatiedragers vastgelegde met elkaar samenhangende gegevens, die worden ontvangen of gecreëerd op grond van de taken en/of de werkprocessen van de gemeente. Dit ongeacht de vorm of de leeftijd van de archiefbescheiden. Het begrip ‘archiefbescheiden’ suggereert evenals het begrip ‘archief’ ten onrechte dat het slechts om oudere, papieren documenten zou gaan.

Onder b

Archiefbewaarplaats: de locatie waarheen blijvend te bewaren archiefbescheiden conform de wet worden overgebracht ter bewaring, beheer en beschikbaarstelling. Onder archiefbewaarplaats wordt mede verstaan de voorziening voor de bewaring, het beheer en de beschikbaarstelling van de overgebrachte digitale archiefbescheiden: het in ontwikkeling zijnde e-depot.

Onder d

Archiefruimte: ruimte of beheeromgeving waar analoge of digitale archiefbescheiden na afhandeling worden bewaard. De blijvend te bewaren archiefbescheiden worden uiteindelijk naar de archiefbewaarplaats overgebracht.

Artikel 2

Deze bepaling is gebaseerd op artikel 3 van de wet.

Artikel 3

De verplichting tot het hanteren van een kwaliteitssysteem voor het beheer van de archiefbescheiden vloeit voort uit artikel 16 van de Archiefregeling. De toelichting op dit artikel stelt: ‘De kern van dit artikel is dat elke overheidsorganisatie kwaliteitseisen stelt aan informatie- en archiefmanagement in overeenstemming met haar verantwoordelijkheden en uitvoering van taken.’ Het beheer van de archiefbescheiden dient vervolgens te voldoen aan de eisen onder andere door deze regelmatig te toetsen. Het door Amersfoort te hanteren kwaliteitssysteem is momenteel in ontwikkeling.

Artikel 7

Derde lid, onder b

Misschien ten overvloede wordt opgemerkt dat het hier alleen om een beschrijving gaat van de bevoegdheidsverdeling door middel van (onder)mandaten. De (onder)mandatering zelf gebeurt in afzonderlijke besluiten.

Derde lid, onder c

Voorbeelden zijn verantwoordelijkheden op het terrein van postbehandeling, dynamisch en semi-statisch archiefbeheer, vernietiging, overbrenging, en beheer van de archiefruimte.

Derde lid, onder d

Voorbeelden zijn: een postbehandelingsprocedure inclusief een e-mailprocedure; een archiefprocedure inclusief procedure voor de vernietiging of overbrenging van informatie; een procedure voor het beheer van de archiefruimte; procedures voor het beheer van digitale informatie waaronder een procedure voor de conversie en migratie van informatie; een procedure voor het beheer van informatie in ketenprocessen.

Derde lid, onder f

Informatie dient op zaakniveau (dossierniveau) in het overzicht opgenomen te worden. In het systematische overzicht worden ook alle (bedrijfs-)systemen opgenomen waarmee en waarin informatie, ongeacht de vorm, wordt beheerd. Overzichten worden bijgehouden op basis van en met behulp van een vast te stellen metadatasschema zoals wettelijk voorgeschreven in artikel 19 van de Archiefregeling. Ook hulpmiddelen zoals een documentair structuurplan of een zaaktypencatalogus kunnen hiertoe worden ingezet.

Derde lid, onder g

Dit overzicht vormt de essentie van het kwaliteitssysteem zoals bedoeld in artikel 3 in die zin dat uit toetsing van de eisen blijkt in hoeverre daaraan niet voldaan wordt en welke maatregelen getroffen moeten worden.

Artikel 10

Artikel 32, derde lid, van de wet bepaalt dat het college van burgemeester en wethouders de gemeentearchivaris benoemt. Artikel 32, eerste lid, van de wet bepaalt dat de gemeentearchivaris de archiefbewaarplaats beheert.

Artikel 11

De ministeriële regeling stelt op grond van artikel 13, vierde lid, van het Archiefbesluit 1995 vast, aan welke bouwkundige eisen en inrichtingseisen de archiefbewaarplaats en de archiefruimten moeten voldoen.

Artikel 16

Met ‘tijdig’ wordt bedoeld zodanig vroeg in het desbetreffende proces dat de gemeentearchivaris daadwerkelijk invloed kan uitoefenen, gelet op zijn expertise.

Artikel 17

Dit artikel komt voort uit de verdergaande digitalisering. Voor analoge en digitale archiefbescheiden gelden verschillende eisen ten aanzien van de opslag. De rol van de gemeentearchivaris is om die reden niet (meer) beperkt tot het passief kennis nemen van voornemens tot bouw, verbouw, verandering van inrichting of ingebruikneming. Hij dient zijn goedkeuring te hechten aan plannen om zodoende een duurzame (digitale) opslag te garanderen.

Artikel 18

Dit artikel is ook van toepassing op de zogenaamde ‘verbonden partijen’. Checklists worden aangereikt over hoe invulling dient te worden gegeven aan deugdelijk informatiebeheer. Het team IB adviseert en toetst, in samenwerking met de gemeentearchivaris, hoe dit verloopt. De bevindingen worden meegenomen in het jaarlijks op te stellen toezichtverslag archief- en informatiebeheer.

Artikel 19

De verslaglegging en het afleggen van verantwoording door de gemeentearchivaris vormen de basis voor de verslaglegging door het college van burgemeester en wethouders aan de raad.

Artikel 20

Hierdoor wordt de raad in de gelegenheid gesteld het college van burgemeester en wethouders te controleren ten aanzien van zijn zorgtaak. De informatie kan tevens gebruikt worden om gedeputeerde staten te informeren in het kader van interbestuurlijk toezicht.