Regeling vervallen per 24-02-2011

Verordening op de rekenkamercommissie

Geldend van 17-03-2004 t/m 23-02-2011

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie

De commissie BES heeft op 6 januari 2004 ingestemd met het voorstel.

Het presidium van de gemeenteraad van Amersfoort,

De griffier, De voorzitter,

A.M. van Omme R. Luchtenveld

Bijlagen

  • -

    Ontwerp raadsbesluit

  • -

    Ontwerp verordening (Verordening op de rekenkamercommissie 2004).

Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd. Raadsbesluit

Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd. Reg.nr 1250450

De raad der gemeente Amersfoort;

gelezen het voorstel van het presidium dd 15 januari 2004, GRF (nr 12050450);

b e s l u i t :

  • 1.

    de Verordening op de rekenkamercommissie van 14 maart 2002 in te trekken;

  • 2.

    de Verordening op de rekenkamercommissie 2004 vast te stellen.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 27 januari 2004.

de griffier, de voorzitter,

Verordening

Reg.nr. 1250450

De raad van de gemeente Amersfoort;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 27 januari 2004 (nr 1250450);

overwegende dat het gewenst is de voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie te wijzigen;

gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen de volgende

Verordening op de rekenkamercommissie 2004

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Voorzitter: de voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • b.

    College: college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    Rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Amersfoort.

  • d.

    Doelmatigheid: de mate waarin een organisatie erin slaagt om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

  • e.

    Doeltreffendheid: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

  • f.

    Rechtmatigheid: de mate waarin de handelingen van een organisatie in overeenstemming zijn met de gemeentelijke begroting en van toepassing zijnde wetten, verordeningen en regels.

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2. De rekenkamercommissie doet onderzoek naar de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.

  • 3. De rekenkamercommissie stelt elk jaar voor 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1.

    De rekenkamercommissie bestaat uit 5 door de raad benoemde leden, waarvan 2 raadsleden en 3 externe leden.

  • 2.

    Voor de 2 raadsleden worden door de raad ook plaatsvervangende leden benoemd.

  • 3.

    De voorzitter wordt benoemd uit de externe leden.

  • 4.

    De benoeming van de leden heeft plaats in, of zo spoedig mogelijk na de eerste vergadering van een nieuwe zittingsperiode van de raad. De benoeming geschiedt voor de duur, en bij tussentijdse benoeming voor de resterende duur, van de lopende zittingsperiode.

    • Artikel 4 Eed

Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de leden van de rekenkamercommissie in de vergadering van de raad, in handen van de voorzitter, de in artikel 81g Gemeentewet vastgesteld eed dan wel verklaring en belofte af.

Artikel 5 Ontslag

  • 1.

    De leden van de rekenkamercommissie worden door de raad ontslagen

  • 2.

    Het lidmaatschap van een raadslid wordt beëindigd

    • a.

      op eigen verzoek,

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad,

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de rekenkamercommissie te vervullen. 3. Het lidmaatschap van een extern lid wordt beëindigd a. op eigen verzoek, b. bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie, c. indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de rekenkamercommissie te vervullen.

Artikel 6 Vergoeding voor externe leden

1. De externe leden ontvangen een vergoeding en onkostenvergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie

2. De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de rekenkamercommissie.

3. Ten aanzien van de vergoedingen van de leden is van toepassing de Verordening die op grond van artikel 96 Gemeentewet is vastgesteld.

Artikel 7 Ambtelijk secretaris

1. De raad benoemt de ambtelijke secretaris in overleg met de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde. 3. De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

  • 5.

    De secretaris kan in opdracht van de commissie ook zelf onderzoek verrichten.

Artikel 8 Reglement van orde

De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

1. De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast. 2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamercommissie ter kennisneming aan de raad verstuurd. 3. De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand gemotiveerd in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan.

Artikel 10 Werkwijze

1. De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

2. De rekenkamercommissie kan de raad tussentijds informeren.

3. De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

4. De rekenkamercommissie is bevoegd alle documenten die berusten bij het gemeentebestuur te onderzoeken voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht.

5. De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

6. De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar verslagen en trapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

7. De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen

8. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

9. De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

10. Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 11 Budget

1.De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden kosten gebracht van:

  • a.

    de vergoedingen van de externe leden;

  • b.

    de ambtelijk secretaris;

  • c.

    interne onderzoeksmedewerkers;

  • d.

    externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

  • e.

    eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak;

3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 12

Deze verordening treedt in werking met ingang van 6 weken na de dag waarop zij is bekend gemaakt.

Artikel 13

Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening op de gemeentelijke rekenkamercommissie.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 27 januari 2004.

de griffier, de voorzitter,

PUBLICATIEDATUM: