Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent cliëntenparticipatie (Verordening cliëntenparticipatie Werk en inkomen Amersfoort)

Geldend van 23-07-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent cliëntenparticipatie (Verordening cliëntenparticipatie Werk en inkomen Amersfoort)

De raad van de gemeente Amersfoort;

heeft het voorstel van burgemeester en wethouders gelezen van 29 juni 2020 (1318635);

heeft artikel 147 van de Gemeentewet en artikel 47 Participatiewet gelezen;

b e s l u i t:

vast te stellen de:

Verordening cliëntenparticipatie Werk en inkomen Amersfoort

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Deze verordening verstaat onder:

    • a.

      Participatiewet: in deze verordening wordt onder de Participatiewet tevens verstaan de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

    • b.

      gemeentelijke regeling: een voorziening ter ondersteuning van minima op grond van het Amersfoortse minimabeleid;

    • c.

      cliënt: de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Amersfoort op grond van de Participatiewet, als bedoeld in het eerste lid, de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a. van de Participatiewet alsmede de persoon die gebruik maakt van een gemeentelijke regeling;

    • d.

      cliëntenraad: Cliëntenraad Werk en inkomen Amersfoort;

    • e.

      maatschappelijke organisatie: organisatie met rechtspersoonlijkheid;

    • f.

      college: college van burgemeester en wethouders van Amersfoort.

  • 2. Voor zover niet anders bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de wet.

Artikel 2 Doelstelling, taak en bevoegdheden

  • 1. De cliëntenraad heeft tot doel de collectieve belangen te behartigen van cliënten ten aanzien van het beleid inzake de Participatiewet en werk en inkomen in het algemeen.

  • 2. De cliëntenraad kan gevraagd en ongevraagd advies geven over alle onderwerpen, die de vorming, de controle, de uitvoering en de evaluatie van beleid op het gebied van werk en inkomen van de gemeente Amersfoort betreffen, voor zover het niet gaat om individuele situaties.

  • 3. Het college van de gemeente Amersfoort zal over voorstellen aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip advies vragen dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Wanneer het college van de gemeente Amersfoort in een voorstel afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt dit in het voorstel vermeld. Daarbij wordt tevens aangegeven op welke gronden van het advies wordt afgeweken.

  • 3. Wanneer het college of de gemeenteraad afwijkt van het advies van de cliëntenraad, worden de redenen daarvan schriftelijk meegedeeld aan de cliëntenraad.

  • 4. De gemeente Amersfoort verstrekt aan de cliëntenraad tijdig, en desgevraagd schriftelijk, alle inlichtingen en gegevens die zij voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft. Bij het ontvangen van de informatie kan geheimhouding worden opgelegd.

Artikel 3 Samenstelling cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad bestaat uit minimaal 7 en maximaal 13 leden, waarvan:

    • a.

      tweederde van de leden gebruik maakt van een regeling op grond van de Participatiewet of het minimabeleid en ingezetene is van de gemeente Amersfoort;

    • b.

      eenderde werkzaam is of vrijwilliger is bij een maatschappelijke organisatie. Bij een voltallige cliëntenraad zijn 4 leden afkomstig uit een maatschappelijke organisatie.

  • 2. De leden hebben zitting in de cliëntenraad op persoonlijke titel. Zo zij lid zijn van maatschappelijke organisaties zullen zij in de cliëntenraad opereren zonder last of ruggespraak.

Artikel 4 Benoeming en zittingsduur leden cliëntenraad

  • 1. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college.

  • 2. De cliëntenraad draagt zelf nieuwe kandidaten voor. Bij de samenstelling wordt gestreefd naar een afspiegeling van het cliëntenbestand. Met de voordracht wordt ingestemd door minimaal tweederde van de cliëntenraad.

  • 3. De cliëntenraad draagt een onafhankelijke voorzitter voor (die geen gebruik maakt van een regeling op grond van de participatiewet of het minimabeleid en niet werkzaam is of vrijwilliger is bij een maatschappelijke organisatie binnen het beleidsterrein waarover de cliëntenraad adviseert). Met de voordracht dient ingestemd te worden door minimaal tweederde van de cliëntenraad.

  • 4. De cliëntenraad kiest uit haar midden een vicevoorzitter, een penningmeester en een secretaris.

  • 5. De voorzitter, penningmeester en secretaris vormen het dagelijks bestuur.

  • 6. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor de organisatie van de cliëntenraad. Het dagelijks bestuur kan geen beslissingen nemen anders dan waartoe zij bevoegd zijn op grond van het huishoudelijk reglement.

  • 7. De zittingsduur van de leden van de cliëntenraad is, behoudens tussentijds aftreden, 4 jaar.

  • 8. De leden van de cliëntenraad zijn, op voordracht van de cliëntenraad, nog maximaal één keer opnieuw benoembaar door het college voor een periode van 4 jaar. Met de voordracht dient ingestemd te worden door minimaal tweederde van de cliëntenraad.

  • 9. In uitzonderlijke situaties kan het college de benoeming, na afloop van de tweede termijn als bedoeld in lid 8, nog maximaal één keer verlengen, op voordracht van de cliëntenraad. Met de voordracht dient ingestemd te worden door minimaal tweederde van de cliëntenraad.

  • 10. Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt door:

    • a.

      Verloop van de termijn van benoeming;

    • b.

      Beëindiging lidmaatschap op eigen verzoek;

    • c.

      Overlijden;

    • d.

      Vertrek uit de gemeente;

    • e.

      Beëindiging van de hoedanigheid, waaraan een lid op grond van artikel 3 lid 1 zijn benoeming ontleent;

    • f.

      Beëindiging van het lidmaatschap door het college nadat daartoe door de cliëntenraad een verzoek is ingediend. Een dergelijk verzoek moet ondersteund worden door tweederde van het aantal zitting hebbende leden van de cliëntenraad.

  • 11. Een lid van de cliëntenraad kan zijn lidmaatschap tussentijds, middels een schriftelijke kennisgeving aan het college beëindigen met een opzegtermijn van twee maanden.

  • 12. Eindigt de hoedanigheid, waaraan een lid op grond van artikel 3 lid 1 zijn benoeming ontleent, dan behoudt hij voor de periode van maximaal 1 jaar het recht om lid van de cliëntenraad te zijn.

  • 13. Een persoon die eerder lid is geweest van de cliëntenraad is in beginsel niet opnieuw benoembaar, tenzij het college van oordeel is dat bijzondere omstandigheden reden zijn om hier van af te wijken. Bij de voordracht van een nieuwe kandidaat als bedoeld in lid 2 en 3 vermeldt de cliëntenraad de bijzondere omstandigheden.

  • 14. De cliëntenraad beschikt over een competentieprofiel voor leden van de raad met het oog op werving en jaarlijkse evaluatie van functioneren van de leden.

Artikel 5 Rechtsbescherming

  • 1. Het lidmaatschap van de cliëntenraad is van geen enkele invloed op de behandeling van de cliënt door medewerkers van de gemeente Amersfoort.

Artikel 6 Taken voorzitter, penningmeester en secretaris

  • 1. Tot de taak van de voorzitter behoort:

    • a.

      het, in overleg met de penningmeester en secretaris, vaststellen van de agenda;

    • b.

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten.

  • 2. Tot de taak van de penningmeester behoort:

    • a.

      het beheer van de voor de cliëntenraad beschikbare gelden;

    • b.

      het opstellen van een financieel jaarverslag over de besteding van de beschikbare gelden;

    • c.

      het indienen van de begroting bij de Gemeente Amersfoort.

  • 3. Tot de taak van de secretaris behoort:

    • a.

      het schriftelijk oproepen van de leden en toesturen van de agenda met bijbehorende stukken voor een vergadering;

    • b.

      het openbaar bekendmaken van de vergadering;

    • c.

      het opstellen van een schriftelijk verslag van de vergadering;

    • d.

      het opstellen van het jaarverslag;

    • e.

      het verzenden van de verslagen ter kennisneming aan de gemeenteraad.

Artikel 7 Vergadering en werkwijze

  • 1. De cliëntenraad stelt een huishoudelijk reglement vast met inachtneming van de bepalingen uit deze verordening. Dit reglement regelt in ieder geval:

    • a.

      de wijze van besluitvorming en verslaglegging

    • b.

      een rooster van aftreden

    • c.

      het competentieprofiel van leden van de cliëntenraad

    • d.

      de wijze waarop het functioneren van de leden geëvalueerd wordt

    • e.

      de beslissingsbevoegdheid van het dagelijks bestuur

    • f.

      de werkwijze van het dagelijks bestuur ten opzichte van de voltallige cliëntenraad

    • g.

      de wijze van aanmelding van onderwerpen en personen voor de vergaderingen van de cliëntenraad.

    • h.

      de wijze waarop de cliëntenraad zich laat adviseren door externe adviseurs

  • 2. De cliëntenraad vergadert ten minste zes keer per jaar en voorts zo dikwijls als het dagelijks bestuur of tenminste een derde van de leden dat nodig oordeelt. De vergaderingen zijn als regel openbaar.

  • 3. Wanneer door de gemeente Amersfoort ten aanzien van bepaalde informatie overeenkomstig artikel 2.6 geheimhouding wordt opgelegd, worden de betreffende zaken in een besloten deel van de vergadering behandeld.

  • 4. Een vergadering vindt geen doorgang indien niet ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 5. Indien een vergadering krachtens het bepaalde in het vorige lid geen doorgang vindt, wordt binnen zeven dagen een nieuwe vergadering belegd. Tijdens deze vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden over onderwerpen die bij de oproeping tot de vergadering zijn vermeld.

  • 6. Indien gewenst zal het hoofd van de afdeling Werk, inkomen en zorg van de gemeente Amersfoort, of zijn vervanger, de vergadering bijwonen voor het geven van toelichting of advies.

  • 7. Minimaal één maal per jaar wordt er een vergadering gehouden waarbij de portefeuillehouder Werk en inkomen aanwezig is.

  • 8. Besluiten worden bij gewone meerderheid van stemmen genomen, met uitzondering van besluiten op grond van artikel 4 lid 3, 8 en 9 en lid 9.f.

  • 9. Stemming over personen vindt schriftelijk en onder geheimhouding plaats. Over alle andere zaken vindt stemming mondeling plaats, tenzij tweederde van de aanwezigen de vergadering om geheime stemming verzoekt.

  • 10. Indien de stemmen over personen staken, vindt herstemming plaats. Indien ook dan de stemmen staken beslist het lot.

  • 11. Besluiten van de cliëntenraad worden in het verslag van de vergadering vastgelegd. Wanneer een besluit niet met algemene stemmen is aangenomen, worden in het verslag van de vergadering en, indien van toepassing, in het advies dat daarop is gebaseerd ook de afwijkende standpunten weergegeven.

  • 12. De cliëntenraad maakt voor 1 april van het lopende jaar een verslag over haar werkzaamheden in het voorgaande jaar. Dit verslag wordt tenminste bekend gemaakt aan het college van de gemeente Amersfoort.

Artikel 8 Financiën en faciliteiten

  • 1. Jaarlijks wordt in het kader van de gemeentelijke begrotingsbehandeling de subsidie voor de cliëntenraad vastgesteld.

  • 2. De cliëntenraad wordt wekelijks vier uur ambtelijk ondersteund.

Artikel 9 Overgangsregeling

  • 1. De inwerkingtreding van deze verordening heeft geen gevolgen voor de benoeming van leden van de cliëntenraad die zijn benoemd voor inwerkingtreding van deze verordening. Herbenoeming van deze leden vindt plaats volgens de bepalingen uit deze verordening.

  • 2. Leden van het dagelijks bestuur van de cliëntenraad die zijn benoemd voor inwerkingtreding van deze verordening kunnen, na afloop van de termijn van benoeming, hun functie blijven vervullen totdat in hun opvolging is voorzien, met een maximum van twee jaar.

Artikel 10 Slotbepalingen

In zaken waarin deze verordening niet voorziet beslist het college.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als de Verordening cliëntenparticipatie Werk en inkomen Amersfoort.

Artikel 12 Intrekken vorige verordening

De Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid Amersfoort, vastgesteld op 24 april 2012, wordt gelijk met de vaststelling van deze verordening, ingetrokken.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 14 juli 2020.

de griffier,

de voorzitter,