Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR609414
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR609414/1
Regeling vervallen per 26-03-2020
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent bijzondere subsidies Bijzondere subsidieverordening ondersteuning stadsdeelcommissies
Geldend van 21-03-2018 t/m 25-03-2020
Intitulé
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent bijzondere subsidies Bijzondere subsidieverordening ondersteuning stadsdeelcommissiesDeze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke bekendmaking is op 22 december 2017, met kenmerk Gemeenteblad blad 2017, 229660, geplaatst.
De gemeenteraad van Amsterdam
Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders 10 oktober 2017 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 1455);
Mede gezien het aangenomen amendement van het raadslid Peters (Gemeenteblad afd. 1, nr. 1534);
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
Besluit:
- I.
Vast te stellen de volgende
Bijzondere subsidieverordening ondersteuning stadsdeelcommissies
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
fractie: de commissieleden die op dezelfde kandidatenlijst zijn verkozen of anderszins samen als groepering in de stadsdeelcommissie optreden.
- b.
commissieondersteuning: ondersteuning ten behoeve van de uitvoering van werkzaamheden van de fractie in de stadsdeelcommissie.
Artikel 2: Verlening subsidie; vast en variabel bedraq
-
1. De raad verleent aan de fracties een subsidie voor de ondersteuning.
-
2. Per fractie kan jaarlijks maximaal een vast bedrag van € 3.150,- en een bedrag van € 300,- per zetel in de stadsdeelcommissie worden aangevraagd. Deze bedragen worden jaarlijks aangepast met het in de begroting van de gemeente te hanteren inflatiecorrectiepercentage voor materiële budgetten.
Artikel 3: Besteding subsidie
-
1. Fracties besteden de subsidie om hun volksvertegenwoordigende en adviserende rol te versterken.
-
2. De subsidie mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:
- a.
uitgaven die in strijd zijn met een wettelijk voorschrift;
- b.
uitgaven aan of ten behoeve van politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de commissieondersteuning op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;
- c.
giften, leningen en voorschotten;
- d.
uitgaven waarvoor op grond van de Verordening voorzieningen leden dagelijks bestuur en stadsdeelcommissies, het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden alsmede de Verordening vergoedingen raadsleden en commissieleden 2003 aanspraak op vergoeding bestaat;
- e.
uitgaven ten behoeve van de beroepsmatige inzet van de leden van de stadsdeelcommissies of bedrijven waarover de leden van de stadsdeelcommissies middellijk of onmiddellijk zeggenschap hebben;
- f.
(her)verkiezing van de leden van de stadsdeelcommissies;
- g.
kosten voor kantoorruimte buiten het stadsdeelkantoor.
- a.
Artikel 4: Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Bij de subsidieaanvraag worden de volgende gegevens en stukken overgelegd:
- a.
een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;
- b.
de doelstellingen en resultaten die daarmee worden nagestreefd, en hoe de activiteiten aan dat doel bijdragen;
- c.
een overzicht van de geraamde inkomsten en uitgaven, voor zover deze betrekking hebben op de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 5: Beslissing op de subsidieaanvraag
De raad stelt de subsidie binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag vast.
Artikel 6: Gevolgen splitsen fractie
-
1. Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 2, tweede lid, vastgestelde subsidie voor de oorspronkelijke fractie, met ingang van de dag volgend op de fractievergadering waarin tot de splitsing is besloten, verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.
-
2. Bij afsplitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het eerste lid.
Artikel 7: Steekproefsgewijze controle
-
1. De fractie verleent desgevraagd kosteloos medewerking aan een steekproef door een accountant teneinde te onderzoeken of de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en of is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
-
2. De fractie toont in het kader van de bedoelde steekproef door overlegging van een verslag, foto, bewijs van deelname, kostenspecificatie of ander bewijsstuk aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht.
Artikel 8: Beslissing raad
In gevallen waarin deze regeling niet of niet genoegzaam voorziet, beslist de raad.
Artikel 9: Overgangsbepaling
Een aanvraag om verlening en vaststelling van subsidie die betrekking heeft op de periode voor de verkiezingen op 21 maart 2018 wordt afgedaan volgens de bepalingen van de Bijzondere subsidieverordening fractieondersteuning bestuurscommissies 2014.
Artikel 10: Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 21 maart 2018.
- II.
Kennis te nemen van de bij de verordening behorende toelichting.
- III.
in te trekken de Bijzondere subsidieverordening fractieondersteuning bestuurscommissies 2014, vastgesteld bij zijn besluit van 13 februari 2014, Gemeenteblad 2014, afd. 3a, nr. 54/110;
- IV.
te bepalen dat de besluiten onder I en III in werking treden op 21 maart 2018.
Ondertekening
Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd in zijn vergadering op 30 november 2017.
De plv. voorzitter
E. Ünver
De raadsgriffier
mr. M. Pe MEC
Toelichting bijzondere subsidieverordening ondersteuning stadsdeelcommissies
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden twee begrippen uit de verordening gedefinieerd. Voor de definitie van fractie is van belang dat er niet alleen subsidie kan worden aangevraagd door groeperingen die aan het begin van een nieuwe zittingsperiode zijn geregistreerd overeenkomstig artikel G3 van de Kieswet of die is gevormd naar aanleiding van een mededeling aan de voorzitter, maar ook voor groeperingen die als blanco lijst aan de verkiezingen hebben deelgenomen of andere groeperingen die samen binnen de stadsdeelcommissies opereren.
Artikel 2: Verlening subsidie; vast en variabel bedrag
De ondersteuning van de stadsdeelcommissies vindt zijn vorm in een subsidie. De subsidie kan jaarlijks worden aangevraagd en bestaat uit een vast en een variabel deel: een bedrag per fractie en een bedrag per zetel. Het bedrag per fractie garandeert dat elke groep de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer kosten zullen hebben, wordt er daarnaast ook een bedrag per zetel toegekend.
Artikel 3: Besteding subsidie
In dit artikel is geregeld waar de subsidie aan mag worden besteed. In het eerste lid wordt in dat verband opgemerkt dat de subsidie wordt verstrekt om de volksvertegenwoordigende en adviserende rol van de leden van de stadsdeelcommissie te versterken. Omdat het bij de ondersteuning bij uitstek om politieke ondersteuning gaat kan deze inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd geregeld worden. Te denken valt echter bijvoorbeeld aan:
- •
inzet van personeel, vrijwilligers of stagiaires;
- •
inhuren van adviseurs;
- •
organiseren van bijeenkomsten;
- •
bekostigen van opleidingen gericht op het functioneren van hele fractie;
- •
organiseren fractie excursies en werkbezoeken;
- •
consumpties indien onderdeel van fractiebijeenkomst e.d.
In het tweede lid is een aantal bestedingen genoemd waarvoor de subsidie niet mag worden gebruikt. Daarmee wordt bijvoorbeeld voorkomen dat het inkomen van de leden van de stadsdeelcommissies wordt aangevuld of er verkiezingscampagnes worden gefinancierd.
Onder d is geregeld dat de subsidie evenmin kan worden gebruikt voor de uitgaven die uit de individuele vergoedingen voor de leden van de stadsdeelcommissies moeten worden bekostigd. Dit betreft bijvoorbeeld:
- •
vergoeding voor de werkzaamheden;
- •
scholing en vorming van individuele leden;
- •
reiskosten voor reizen binnen en buiten de gemeente;
- •
representatiekosten;
- •
kosten voor vakliteratuur;
- •
contributies en lidmaatschappen;
- •
telefoon-, fax- en pc-kosten;
- •
bureaukosten en porti;
- •
zakelijke giften;
- •
bijdrage aan fractiekosten;
- •
excursies van individuele leden.
Daarnaast is onder e opgenomen dat geen uitgaven mogen worden gedaan ten behoeve van de beroepsmatige inhuur van de leden van de stadsdeelcommissies of bedrijven en organisaties waarover de leden van de stadsdeelcommissies zeggenschap hebben. Om dit te voorkomen is het aan te bevelen dat de fracties gebruikmaken van de volgens artikel 7 van de Verordening op de stadsdeelcommissies (waarin artikel 41b Gemeentewet van overeenkomstige toepassing is verklaard) verplichte openbare opgave van nevenfuncties van de leden van de stadsdeelcommissies.
Onder g is geregeld dat de subsidie niet mag worden besteed aan kantoorruimte buiten de stadsdeelkantoren. De reden hiervoor is dat de fracties reeds kosteloos een kamer op het stadsdeelkantoor ter beschikking wordt gesteld. De uitzondering heeft geen betrekking op de huur van vergaderzalen.
Artikel 4: Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In dit artikel is geregeld welke gegevens en stukken er bij de subsidieaanvraag moeten worden verstrekt. Dit betreft een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, het doel van die activiteiten en een overzicht van de inkomsten en uitgaven die in verband met de activiteiten worden verwacht.
Artikel 5: Beslissing op de subsidieaanvraag
De raad beslist binnen vier weken op de aanvraag en stelt de subsidie daarbij meteen vast. Er wordt dus binnen vier weken duidelijkheid gegeven over of de subsidie wordt toegekend en over de hoogte van het bedrag. De bevoegdheid om over de subsidies te beslissen kan ambtelijk worden gemandateerd.
Artikel 6: Gevolgen splitsen fractie
Het is denkbaar dat de samenstelling van een fractie tijdens een zittingsperiode van de stadsdeelcommissie wijzigt. Leden van de stadsdeelcommissies kunnen bijvoorbeeld uit de fractie treden en zelfstandig verder gaan of zich aansluiten bij een andere fractie in de stadsdeelcommissie. Voor die situatie is in artikel 6 geregeld dat de subsidie wordt verdeeld. Dit gebeurt direct, dus met ingang van de dag volgend op de fractievergadering waarin tot de splitsing is besloten. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken en zou het andere deel juist helemaal geen voorschot krijgen. Aan het einde van de bestuursperiode zou dat dan alsnog verrekend moeten worden. Dit lijkt niet werkbaar.
Artikel 7: Steekproefsgewijze controle
In artikel 7 is geregeld dat de besteding van de subsidie steekproefsgewijs kan worden gecontroleerd. De fractie kan dan worden gevraagd om bewijsstukken dat de activiteiten hebben plaatsgevonden. Bijvoorbeeld aan de hand van een verslag, een kostenspecificatie, een foto of een bewijs van deelname.
Artikel 8: Beslissing raad
Op grond van deze bepaling kan de raad een beslissing nemen als deze verordening niet of onvoldoende uitkomst biedt. Dit geldt ook voor wat betreft de uitgaven die zijn gedaan. Dit betekent dat de raad zich in voorkomende gevallen ook van te voren over bestedingen kan uitspreken.
Artikel 9:Overgangsbepaling
Subsidieaanvragen die op de periode vóór de verkiezingen zien, worden volgens de bepalingen uit de Bijzondere subsidieverordening fractieondersteuning bestuurscommissies 2014 afgedaan.
Artikel 10: Inwerkingtreding
De verordening treedt met de verkiezingen op 21 maart 2018 in werking. Op dat moment vinden ook de verkiezingen van de stadsdeelcommissies plaats en worden dus de fracties gevormd.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl