Regeling vervallen per 01-11-2022

Subsidieregeling sportevenementen Amsterdam

Geldend van 24-03-2022 t/m 31-10-2022

Intitulé

Subsidieregeling sportevenementen Amsterdam

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

gelet op Gemeentewet, art 160 eerste lid , Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013,

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Subsidieregeling sportevenementen Amsterdam

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • -

    ASA 2013: Algemene subsidieverordening Amsterdam 2013, www.amsterdam.nl/subsidies:

  • -

    Breedtesportevenement: sportevenement anders dan een topsportevenement of reguliere competitiewedstrijd, dat eenmalig of jaarlijks terugkerend plaatsvindt;

  • -

    College: burgemeester en wethouders van Amsterdam;

  • -

    CTO Amsterdam: gecertificeerd Centrum voor Topsport en Onderwijs Amsterdam dat gerund wordt door Topsport Amsterdam en waarmee aan topsporters, talenten, topsportverenigingen en sportbonden excellente faciliteiten en ondersteuning wordt geboden;

  • -

    CTO Sport: tak van sport waarvan de betreffende sportbond hier in Amsterdam in nauwe samenwerking met Topsport Amsterdam binnen het CTO Amsterdam een fulltime trainingsprogramma draait. De CTO-sporten zijn vindbaar op www.topsport.amsterdam;

  • -

    Gemeentelijk speerpunt: een gemeentelijk beleidsdoelstelling die het betreffende begrotingsjaar van toepassing is op sportevenementen. De gemeentelijke speerpunten worden vastgesteld door het college en zijn als bijlage bij deze regeling gevoegd;

  • -

    Gemeentelijk sportbeleid: het sportbeleid met gemeentelijke sportdoelstellingen zoals vastgelegd in de Sportvisie 2025; (2016, Gemeenteblad afd. 1, nr. 1592) en de bijbehorende uitwerking van het college in de Agenda Topsport en Evenementen 2025 (2018,13 februari, ZD2018-000435) en de Agenda Sporten en Bewegen 2019-2022 (2019,12 november, ZD2019-006795); De sportbeleidsdoelstellingen die van toepassing zijn op sportevenementen zijn toegelicht in het collegebesluit van 25 augustus 2020, ZD2020-008133. De genoemde sportbeleidsdocumenten zijn vindbaar op www.amsterdam.nl/sociaaldomein/sportbeleid/

  • -

    Side-eventprogramma: een of meerdere (sport)activiteiten die voorafgaand of tijdens het topsportevenement door de aanvrager georganiseerd worden ten behoeve van de Amsterdammers en die aansluiten op de gemeentelijk sportstimuleringsprogramma’s;

  • -

    Sportevenement: een specifieke sport gerelateerde en georganiseerde gebeurtenis van beperkte duur, gericht op de breedte en/of de topsport, met een eenmalig of terugkerend grootstedelijk karakter, dat gericht is op een relatief groot deelnemersveld en publiek trekt;

  • -

    Sportstimulering: een afdeling van de gemeentelijke dienst Sport en Bos, verantwoordelijk voor de uitvoer van sportstimuleringsprogramma’s;

  • -

    Stichting Topsport Amsterdam: de vaste partner voor de uitwerking en uitvoering van de gezamenlijke gemeentelijke ambities voor topsport en sporttalentontwikkeling in de stad;

  • -

    Topsportevenement: een sportevenement waarbij onder auspiciën van de betreffende (inter)nationale sportbond gestreden wordt om officiële Nederlandse kampioenschappen die aansluiten op de Amsterdamse CTO-programma’s en de Europese, wereld of het (Para) Olympische kampioenschappen, wereldbeker of met deze kampioenschappen vergelijkbare toernooien in die takken van sport die voorkomen op de lijst Topsport- en Internationale wedstrijdsportdisciplines van NOC*NSF. Voor Europese, wereld of het (Para) Olympische kampioenschap geldt dit ook voor de junioren. Dit topsportevenement kan eenmalig of jaarlijks terugkerend plaatsvinden en gaat vergezeld van een sportief side-eventprogramma;

  • -

    Vechtsportevenement; een evenement vallend onder het besluit van de Burgemeester onder artikel 2.47, 2e lid, r c APV dd. 4 november 2011: het betreft hier 1) Mixed Martial Arts, ook wel genoemd gemengde vechtkunst, waaronder in ieder geval worden begrepen free fight en vale tudo; 2) Kickboksen en Muay Thai in al hun varianten;

  • -

    Urban sportevenement: evenement met activiteiten in een of meer urban sportdisciplines. Urban sports zijn alle vormen van sporten en bewegen waarbij spektakel, uitdaging en het demonstreren van je vaardigheden een belangrijke rol spelen, met de stedelijke omgeving als decor en podium. Urban sports worden voor een belangrijk deel door jonge Amsterdammers beoefend, staan vaak in verbinding met mode, muziek, dans of andere kunstvormen en bestaan vooral rondom communities van gelijkgestemden.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Deze subsidieregeling heeft tot doel het bevorderen van grootstedelijke, publiekstrekkende en maatschappelijk relevante top- en breedtesportevenementen die worden georganiseerd in de gemeente Amsterdam en die aansluiten bij het gemeentelijk sportbeleid.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

  • 1. Het college kan een eenmalige subsidie van maximaal €100.000 verstrekken als tegemoetkoming in de directe organisatiekosten van een sportevenement.

  • 2. De subsidie bedraagt afhankelijk van de mate waarin het evenement voldoet aan de gemeentelijke sportdoelstellingen en gemeentelijke speerpunten, maximaal 25% van de begroting. Indien het subsidieplafond het toelaat worden de evenementen als volgt maximaal gehonoreerd:

    • a.

      Voor breedtesportevenementen:

      • i.

        Een totaalscore tussen de 90 en 120 punten - maximaal 10% van de totale begroting.

      • ii.

        Een totaalscore tussen de 121 en 140 punten - maximaal 18% van de totale begroting.

      • iii.

        Een totaalscore tussen de 141 en 160 punten - maximaal 25% van de totale begroting.

    • b.

      Voor topsportevenementen:

      • i.

        Een totaalscore tussen de 190 en 220 punten - maximaal 10% van de totale begroting.

      • ii.

        Een totaalscore tussen de 211 en 240 punten - maximaal 18% van de totale begroting.

      • iii.

        Een totaalscore tussen de 241 en 260 punten - maximaal 25% van de totale begroting.

    • c.

      Voor urban sportevenementen: maximaal 50% van de begroting.

  • 3. De norm die gehanteerd wordt voor het vaststellen van de hoogte van de subsidie staat vermeld in artikel 5.2.

Hoofdstuk 2 Subsidieplafond en verdeelsleutel

Artikel 5 Subsidieplafond en verdeelsleutel

  • 1. Het College stelt een subsidieplafond van het sportevenementenbudget vast. De verdeling is als volgt:

    • a.

      Twee-derde van dit plafond is bestemd voor eenmalige of jaarlijks terugkerende topsportevenementen met een sportief side-events programma;

    • b.

      Een-derde van dit plafond is bestemd voor eenmalige of jaarlijks terugkerende breedtesportevenementen met een grootstedelijke uitstraling.

  • 2. De aanvragen die bijdragen aan het doel van deze subsidieregeling worden gerangschikt op een prioriteitenlijst:

    • a.

      De rangschikking wordt bepaald door het aantal punten dat wordt gehaald op basis van de volgende criteria:

      • i.

        de mate waarin wordt voldaan aan het sportbeleid (maximaal 150 punten, oftewel 50 punten per gemeentelijke sportdoelstelling);

      • ii.

        de mate waarin wordt ingespeeld op de gemeentelijke speerpunten (maximaal 70 punten, oftewel 10 punten per aangehaald gemeentelijk speerpunt);

      • iii.

        de bijdrage aan een divers scala van sportevenementen in de stad (gelet wordt op: diversiteit aan sporten (10 punten), doelgroepen (5 punten) en spreiding door het jaar (5 punten), maximaal 20 punten);

      • iv.

        de mate waarin blijk wordt gegeven van doorontwikkeling van het evenement en innovatieve manieren van werken (maximaal 10 punten).

    • b.

      De aanvragen worden gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst;

    • c.

      Indien in meerdere aanvragen een en dezelfde tak van sport centraal staat, wordt alleen de aanvraag met de meeste punten op de prioriteitenlijst geplaatst. Bij een gelijk puntenaantal wordt gekeken naar de hoogte van de gevraagde subsidiebijdrage. De aanvraag met de laagste gevraagde subsidiebijdrage wordt geplaatst op de prioriteitenlijst;

    • d.

      Indien door honorering van alle aanvragen op de prioriteitenlijst het subsidieplafond wordt overschreden wordt de aanvraag met de meeste punten als eerste gehonoreerd;

    • e.

      Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste gevraagde subsidiebijdrage als eerste gehonoreerd.

  • 3. De nadere specificatie van de te behalen punten per criteria genoemd in 2.a is:

    • a.

      voor de criteria genoemd in 2.a.i:

      • i.

        0 punten als in de aanvraag een aparte paragraaf over de aansluiting op het sportbeleid ontbreekt;

      • ii.

        10 punten voor een opgenomen aparte paragraaf met beschrijving hoe het evenement zal aansluiten op de betreffende gemeentelijke sportdoelstelling ten aanzien van sportevenementen;

      • iii.

        40 punten additioneel voor een in die paragraaf opgenomen relevante smart geformuleerde doelstelling.

    • b.

      voor de criteria genoemd in 2.a.ii.:

      • i.

        0 punten als in de aanvraag een aparte paragraaf met toelichting op hoe bij de organisatie zal worden ingespeeld op een gemeentelijk speerpunt ontbreekt;

      • ii.

        2 punten voor een opgenomen aparte paragraaf met toelichting op hoe bij de organisatie zal worden ingespeeld op het gemeentelijke speerpunt;

      • iii.

        8 punten additioneel voor een in die paragraaf opgenomen relevante smart geformuleerde doelstelling.

    • c.

      voor de criteria genoemd in 2.a.iii:

      • i.

        10 punten als in de aanvraag een tak van sport centraal wordt gesteld die niet ook in een andere aanvraag centraal staat (anders o);

      • ii.

        5 punten als er een doelgroep centraal wordt gesteld die niet ook in een andere aanvraag centraal staat (anders 0);

      • iii.

        5 punten als het evenement in vergelijking met andere aanvragen in een afwijkende maand wordt georganiseerd.

    • d.

      voor de criteria genoemd in 2.a.iv:

      • i.

        5 punten als in de aanvraag wordt gemeld wat de doorontwikkeling of vernieuwing is van de voorgaande editie (deze voorgaande editie hoeft niet persé in Amsterdam te zijn georganiseerd);

      • ii.

        5 punten als in de aanvraag innovatieve manieren van werken wordt beschreven en als zodanig ook worden benoemd.

  • 4. Het resterende plafond komt beschikbaar voor nieuwe aanvragen. Deze worden op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen mits de aanvragen minimaal 3 maanden voor het evenement zijn ingediend, voor breedtesportevenementen het puntenaantal hoger s dan 89, voor topsportevenementen het puntenaantal hoger is dan 189, en de tak van sport in combinatie met de doelgroep niet al in een gehonoreerd evenement centraal staat.

Hoofdstuk 3 Subsidieaanvraag

Artikel 6 De aanvrager

Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een rechtspersoon.

Artikel 7 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende stukken geleverd:

  • a.

    Een activiteitenplan waarin is opgenomen:

    • i.

      Een gedegen beschrijving van het sportevenement waarin de aard, omvang en smart geformuleerde doelen duidelijk naar voren komen;

    • ii.

      Een schets van de organisatiestructuur van het evenement;

    • iii.

      In geval van een topsportevenement dient het advies van Stichting Topsport Amsterdam te zijn verwerkt in de aanvraag;

    • iv.

      Per gemeentelijke sportdoelstelling en gemeentelijk speerpunt een aparte paragraaf met daarin de toelichting of en hoe het evenement hier concreet aan bijdraagt, wat de prognose is van het bereik en welke activiteiten daarvoor ingezet worden;

    • v.

      Een aparte paragraaf over communicatie, waaruit blijkt hoe het evenement bij de Amsterdammers en in Amsterdam zichtbaar gemaakt wordt;

    • vi.

      In geval van een vechtsportevenement moet een akkoord van de Nederlandse Vechtsport Autoriteit worden bijgevoegd.

  • b.

    Een begroting,

    • i.

      waarin de gevraagde bijdragen aan de gemeente, en eventueel ook de provincie en het Rijk aan de inkomsten kant apart herkenbaar terugkomen;

    • ii.

      die bij een terugkerend evenement zichtbaar is gerelateerd aan de realisatiecijfers van de voorgaande editie. Grote afwijkingen ten opzichte van de vorige editie dienen te worden toegelicht in de begroting of in het activiteitenplan.

Artikel 8 Aanvraagtermijn

In afwijking van artikel 6 van de ASA 2013 gelden de volgende aanlevertermijnen:

  • a.

    De aanvraag dient voor 1 oktober voorafgaand aan het kalenderjaar waarin het sportevenement plaatsvindt te zijn ingediend.

  • b.

    Voor het resterende subsidieplafond worden aanvragen, in volgorde van binnenkomst, in behandeling genomen, mits zij minimaal 3 maanden voorafgaand aan het evenement zijn ingediend.

Artikel 9 Beslistermijn

  • 1. Met betrekking tot de aanvragen die voor 1 oktober zijn ingediend beslist het college, in afwijking van artikel 8 van de ASA 2013, vóór 1 januari van het kalenderjaar waarin het evenement plaatsvindt.

  • 2. De aanvragen die betrekking hebben op eventueel resterende subsidieplafond volgen de ASA 2013.

Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie

Artikel 10 Weigeringsgrond

In aanvulling op artikel 9, tweede lid, van de ASA 2013 weigert het college een subsidie te verlenen als de aanvraag:

  • 1.

    Niet aansluit bij een van de gemeentelijke sportdoelstellingen;

  • 2.

    Voor een breedtesportevenement een puntentotaal van 89 of minder heeft;

  • 3.

    Voor een topsportevenement een puntentotaal van 189 of minder heeft;

  • 4.

    In vergelijking met een andere aanvraag waarin dezelfde tak van sport centraal wordt gesteld een lager puntentotaal scoort of bij een gelijk aantal punten een hogere subsidiebijdrage vraagt.

  • 5.

    Een begroting bevat waarin,

    • a.

      de kostenposten die betrekking hebben op projectmanagement (personeel en uren voor marketing en communicatie) gezamenlijk meer dan 20% van de totale begroting bedragen;

    • b.

      de totale overheidssubsidie (lokaal + provincie + Rijk) meer dan 50 % van het totaal aan inkomsten bedraagt;

    • c.

      kosten worden opgevoerd voor:

      • i.

        Start- en prijzengeld.

      • ii.

        Overhead- en huisvestingskosten van bestaande evenementen-organisatie.

      • iii.

        Side-events die geen maatschappelijk doel beogen.

      • iv.

        Een of meerdere festiviteiten voor eigen organisatie.

    • d.

      voor de promotie van het evenement in Amsterdam minder dan 10% van de gevraagde subsidie wordt begroot. Dit geldt enkel voor subsidieaanvragen boven de € 20.000,-

Hoofdstuk 5 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 11 Aanvullende verplichtingen in organisatiefase

Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende aanvullende verplichtingen verbonden:

  • a.

    De subsidieontvanger werkt in het geval van een topsportevenement samen met Stichting Topsport Amsterdam in de organisatiefase van het evenement;

  • b.

    De subsidieontvanger zorgt dat op het sportevenement dat gericht is op kinderen met een leeftijd tot 13 jaar, of dat meer dan 25% toeschouwers met een leeftijd tot 13 jaar aantrekt geen marketing, promotie en sponsoring gevoerd wordt van voedingsproducten die niet voorkomen in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum en daarmee niet voldoen aan de Richtlijnen Goede Voeding 2015 van de Gezondheidsraad;

  • c.

    De subsidieontvanger zorgt dat op het sportevenement gratis (kraan)water en een aanbod van eten en drinken gepresenteerd wordt dat voldoet aan de Richtlijn Gezondere Eetomgeving 2019 van het Voedingscentrum;

  • d.

    De subsidieontvanger moet bijhouden hoeveel jeugd in de categorie t/m 12 jaar concreet aan het evenement heeft deelgenomen;

  • e.

    De subsidieontvanger moet bijhouden hoeveel jeugd in de categorie 13 t/m 18 jaar concreet aan het evenement heeft deelgenomen.

Artikel 12 Aanvullende verplichtingen bij de verantwoording voor subsidies vanaf € 5.000

In aanvulling op artikel 14, tweede lid, van de ASA 2013 bevat de subsidieverantwoording:

  • a.

    een inhoudelijk verslag met een opgave van:

    • i.

      welke sponsors en partners aan het evenement verbonden en zichtbaar zijn geweest;

    • ii.

      de georganiseerde activiteiten die gerelateerd zijn aan de gemeentelijke speerpunten en de behaalde resultaten.

  • b.

    bij een gemeentelijke bijdrage hoger dan €50.000, een sociaal, maatschappelijke- en economische impactrapportage. Het onderzoek dient te worden uitgevoerd door een onafhankelijk bureau en is gericht op de impact in Amsterdam. Bij jaarlijks terugkerende evenementen wordt deze rapportage eens in de vier jaar verlangd.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 4 september 2020.

Artikel 14 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling sportevenementen Amsterdam.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 25 augustus 2020

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Bijlage 1 Gemeentelijke speerpunten voor sportevenementen

De organisatoren moeten met hun evenement aansluiten bij het gemeentelijk sportbeleid en bij de organisatie van het evenement inspelen op gemeentelijke speerpunten. De acht gemeentelijke speerpunten die van toepassing zijn op de Subsidieregeling sportevenementen Amsterdam worden hieronder vermeld. Voor ieder opgenomen en uitgewerkt speerpunt met tevens een of meerdere passende smart geformuleerde doelstellingen wordt maximaal 10 punten verstrekt. Per gemeentelijk speerpunt is tevens een toelichting gegeven, die richting zou kunnen bieden aan de nadere uitwerking in de subsidieaanvraag.

1.´toegankelijkheid en integratie van gehandicapte en/of G-sporters´,

Amsterdam vindt het belangrijk dat gehandicapte en /of G-sporters ook mee kunnen doen aan de sportevenementen die in Amsterdam plaatsvinden. Denk aan het succesvol georganiseerde WK basketball 3x3 in 2019 of EK atletiek in 2016. Ambieer of integreer daarom als het kan officiële wedstrijdonderdelen voor gehandicapte en/of G-sporters in het officiële wedstrijdprogramma en als dat niet lukt (onderbouwd met argumenten) als demonstratie of side event. Denk dan aan bijvoorbeeld een demonstratie van een gehandicapte sporter of G-sporter in het hoofdprogramma. Indien de gehandicapte en/of G-sporters op een andere manier betrokken worden kan dat ook worden benoemd. Een evenement dient tevens voor iedereen bereikbaar, toegankelijk en veilig te zijn. Formuleer een doelstelling die smart is.

2. ‘ aandacht voor specifieke doelgroepen of -sporten, zoals benoemd in de Agenda Sporten en Bewegen 2019-2022’

Bij de samenstelling van het Amsterdamse sportstimuleringsprogramma wordt bijvoorbeeld extra aandacht besteed aan meiden, aan kinderen uit gezinnen met een stadspas en aan wijken met een lage sportparticipatie. Ook voor sportevenementen heeft het een maatschappelijke meerwaarde wanneer hier los van de logische doelgroep ook aandacht wordt besteed aan andere specifieke doelgroep of -sport in het officiële wedstrijdprogramma en of een side event. Denk daarbij bijvoorbeeld aan activiteiten specifiek voor meiden, urban -en/of vechtsporten. Formuleer een doelstelling die smart is.

3.´gezonde en actieve leefstijl promotie´

Vanuit de regeling moet ieder sportevenement gericht op kinderen in de leeftijd tot 13 jaar, of dat meer dan 25% toeschouwers met een leeftijd tot 13 jaar aantrekt sowieso een gezonde sportomgeving bieden.

Uiteraard hecht de gemeente er belang aan dat op het sportevenement ook onder de overige doelgroepen die het evenement aantrekt een gezonde en actieve leefstijl wordt gepromoot. Een rookvrije omgeving geldt bijvoorbeeld voor alle doelgroepen. Omschrijf in de aanvraag hoe u de gezonde en actieve leefstijl op uw evenement gaat promoten. Formuleer in deze paragraaf een of meerdere smart geformuleerde eb passende doelstellingen.

4.´duurzaamheid´, verduurzaming van evenementen

De gemeente Amsterdam wil graag dat alle evenementen met meer dan 2000 bezoekers duurzaam worden georganiseerd. In de aanvraag zet u alles wat u gaat doen om het evenement zo duurzaam mogelijk te maken. Denk aan:

  • a.

    Duurzaamheid op het vlak van sportparticipatie. Het aansporen van de Amsterdammers door middel van laagdrempelige side-events en de stimulans om wekelijks te gaan sporten. Bijvoorbeeld door het via verenigingen aanbieden van trainingen en de nazorg, geïnteresseerde deelnemers en bezoekers wegwijs maken naar de vereniging, zodat het bewegen van de recreanten na het evenement niet ophoudt.

  • b.

    Duurzaamheid op het vlak van inkoop, het reduceren van afval, de duurzame verwerking van afval, afvalscheiding, uitgifte plastic bekers, energie, gebruik aggregaten en schone mobiliteit. Onderschrijf het belang van dit speerpunt en formuleer een of meerdere passende smart geformuleerde doelstellingen.

5.´veilig sportklimaat inclusief LHBTIQ+- acceptatie´

Iedere Amsterdammer moet zich welkom voelen in de sport, wat zijn of haar afkomst, cultuur of geaardheid ook is. Met programma’s en trainingen wordt ongewenst gedrag tijdens het sporten tegengegaan, met speciale aandacht voor de LHBTIQ+-doelgroep. LHBTIQ+ staat hierbij voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele mannen & vrouwen, transgenders en mensen met een intersekse-conditie, Queer en alle andere variaties die niet heteroseksueel en/of cisgender zijn en/of geslachtskenmerken hebben die binnen de gebruikelijke definities van ‘vrouwelijk’ of ‘mannelijk’ vallen. Ook sportevenementen creëren maatschappelijke meerwaarde door hierop in te spelen. Benoem in de aanvraag te organiseren activiteiten waarmee:

  • a.

    Fairplay wordt nagestreefd;

  • b.

    Deelnemers en bezoekers zich tijdens het sportevenement fysiek en sociaal veilig en welkom zullen voelen. Dit kan bijvoorbeeld door in publicaties en op sociale media duidelijk aan te geven dat echt iedereen zich tijdens het evenement veilig en welkom kan voelen, door een specifieke media-actie hierop in te richten en het ophangen van de regenboogvlag tijdens het evenement. Onderschrijf het belang van dit speerpunt en formuleer een of meerdere passende smart geformuleerde doelstellingen.

6.´de inzet van Amsterdamse studenten bij de organisatie van het evenement’

De gemeente hecht er belang aan wanneer binnen de organisatie van het evenement één of meerdere stage-leerwerkplekken aanboden worden, voor bijvoorbeeld Amsterdamse hbo-studenten van een sportmanagement-opleiding. Dat zijn immers de eventorganisatoren van de toekomst en kunnen zodoende relevante ervaring opdoen. Formuleer een passende doestelling die smart is. Geef daarbij ook de beoogde kennisinstelling, functie of activiteit aan.

7. ‘het betrekken van de buurt’

De gemeente hecht er belang aan dat evenementen voor de buurt waarin het evenement plaatsvindt wordt betrokken en de nadelige impact op de woon-werk omgeving wordt beperkt. Uit de aanvraag moet dan ook blijken hoe de buurt wordt betrokken bij het evenement. Te denken valt aan de organisatie van een informatieavond, een uitnodiging voor bezoek aan het evenement, het werven vrijwilligers, een demo of side-event specifiek voor de omwonenden. Formuleer ook hier een of meerdere passende en smart geformuleerde doelstellingen.

8.‘dierenwelzijn’

De gemeente zet zich in voor dierenwelzijn en het terugdringen van dierenleed. Sportevenementen met dieren zijn alleen dan toegestaan als er geen sprake is dierenleed. Beschrijf in de aanvraag of het een sportevenement met dieren betreft, hoe binnen het sportevenement wordt omgegaan met het welzijn van de dieren en bevestig dat er geen sprake is van dierenleed. Formuleer - ook als het een sportevenement betreft zonder dieren - een passende smart geformuleerde doelstelling.

Toelichting

Algemeen deel

Om subsidieaanvragen voor grootstedelijke, publiekstrekkende en maatschappelijk relevante sportevenementen in Amsterdam op een juiste en eenduidige manier te kunnen behandelen en de evenementen te laten aansluiten op het Amsterdamse sportbeleid, is behoefte aan een subsidieregeling sportevenementen.

Op deze subsidieregeling zijn de ASA 2013, de APV en de Awb van toepassing. Op sommige punten, zoals de verdeelsleutel voor het subsidieplafond, wijkt deze regeling af van de bepalingen van de ASA 2013.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Het gemeentelijke sportbeleid is vastgelegd in de Sportvisie 2025 en de daarbij horende Agenda’s ‘Topsport en evenementen 2025’ en ‘Sporten en Bewegen 2019-2022’.

De gemeentelijke sportdoelstellingen van toepassing op sportevenementen zijn:

  • a.

    Sportevenementen dragen bij aan het bevorderen van een structurele sportparticipatie en hebben daarbij aandacht voor specifieke doelgroepen genoemd in de agenda Sporten en Bewegen 2019-2022.

  • b.

    Sportevenementen dragen bij aan (inter)nationale sportieve profilering van de stad.

  • c.

    Sportevenementen bieden een officieel podium dicht bij huis voor eigen Amsterdamse talenten en topsporters

De gemeentelijke speerpunten die van toepassing zijn op de sportevenementen zijn opgenomen als bijlage bij deze regeling.

Artikel 7 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

a. ii: Organisatiestructuur. Indien het evenement met meerdere partners wordt georganiseerd dient een toelichting te worden gegeven op de verschillende rollen en taakverdeling van deze partners.

a. iv: Aansluiting op gemeentelijke sportdoelstellingen:

  • 1.

    Sportevenementen dragen bij aan het bevorderen van een structurele sportparticipatie en hebben daarbij aandacht voor specifieke doelgroepen genoemd in de agenda Sporten en Bewegen 2019-2022: Beschrijf indien van toepassing bijvoorbeeld de koppeling met side-events voor kinderen, participatie van Amsterdammers door aanbod laagdrempelige side-events, aanloop trainingsgroepen, aandacht voor nazorg, betrokkenheid Amsterdamse sportverenigingen, etc.;

  • 2.

    Sportevenementen dragen bij aan (inter)nationale sportieve profilering van de stad:

    Beschrijf indien van toepassing hoe het evenement gaat bijdragen aan de sportieve profilering van de stad. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het ‘stad als stadion concept’, de beoogde economische en sociaal maatschappelijke impact, de zichtbaarheid van het evenement in de stad (zowel fysiek door middel van city dressing als digitaal door de aanmelding op de sportevenementenkalender van amsterdam.nl), de zichtbaarheid van het motto IAmsterdam;

  • 3.

    Sportevenementen bieden een officieel podium dicht bij huis voor eigen Amsterdamse talenten en topsporters: Beschrijf indien van toepassing aan welke Amsterdamse talenten en topsporters een officieel podium wordt geboden.

Artikel 11 Aanvullende verplichtingen in organisatiefase

  • a.

    De samenwerking met Stichting Topsport Amsterdam behelst:

    • 1.

      De zichtbaarheid van ‘Amsterdam en/of Topsport Amsterdam’ bij en rond het evenement, zoals in de reclame-uitingen rond de velden, in het programmaboek, op de website, in andere communicatiemiddelen en in persoon (rol voor de wethouder), te vergroten;

    • 2.

      Het onder de aandacht brengen van het evenement in aanloopfase en tijdens het evenement bij de bewoners van (groot) Amsterdam. Dit kan mogelijk door middel van speciale ‘deals’ die Topsport Amsterdam kan sluiten met mediapartners uit de businessclub;

  • b.

    De gemeente zet hoog in op het voorkomen en terugdringen van overgewicht bij kinderen. Om gezond te kunnen opgroeien hebben kinderen de inzet van iedereen nodig, ook van de sportevenementen-organisatoren. Amsterdam ondersteunt daarom alleen die sportevenementen financieel die de Amsterdamse strategie ondersteunen. De strategie is: door de leefomgeving van kinderen gezond te maken wordt gezond gedrag gestimuleerd. Een nadere toelichting over de criteria en tips om hier met uw evenement aan bij te dragen zijn te vinden op www.amsterdam.nl/zoblijvenwijgezondsubsidie.

    In een paar uitzonderlijke gevallen kan een evenementenorganisator geen invloed uitoefenen op bestaande sponsorpartners en/of reclame op het evenemententerrein. Het is van belang in dat geval potentiële problemen in uw activiteitenplan te vermelden.

  • d.

    e. Deze cijfers worden gebruikt voor de rapportage Gezonde Sportevenementen.

Artikel 12 Aanvullende verplichtingen bij de verantwoording voor subsidies vanaf € 5.000

  • b.

    De richtlijnen van de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP) zijn bruikbaar voor een onderzoek naar de impact van een evenement. Een onderzoek gebaseerd op deze richtlijnen maakt het mogelijk om resultaten van andere evenementen met elkaar te kunnen vergelijken. De online vindplaats van deze en verschillende andere bruikbare onderzoekslijnen is: https://evenementenevaluatie.org/richtlijnen/

    Zorg dat in het impactonderzoek zowel de organisatie van het sportevenement als het programma van de side-events worden opgenomen. De activiteiten richten zich met name op de vraag in hoeverre de geformuleerde doelstellingen zijn gerealiseerd zoals die zijn verwoord in uw activiteitenplan.