Controleverordening 2003

Geldend van 01-03-2009 t/m heden

Intitulé

Controleverordening 2003

De raad van de gemeente Apeldoorn;

gelezen het voorstel van het college d.d. 20 oktober 2003, nr. 114-2003;

gelet op artikel 213 Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole gemeenten;

BESLUIT:

vast te stellen de navolgende Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    accountant: een door de raad aangewezen:

    • ·

      registeraccountant, of

    • ·

      organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

  • b.

    accountantscontrole: de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad aangewezen accountant van:

    • ·

      het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;

    • ·

      het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;

    • ·

      het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet;

    • ·

      de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken,

      waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen;

  • c.

    rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met de begroting en van toepassing zijnde wettelijke regelingen;

  • d.

    deelverantwoording: een in opdracht van de raad opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening;

  • e.

    organisatie: de ambtelijke organisatie van de gemeente Apeldoorn ingedeeld in organisatorische eenheden;

  • f.

    goedkeuringstolerantie: het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers wordt beïnvloed;

  • g.

    rapporteringtolerantie: het bedrag, gelijk aan of lager dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen.

Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1. De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door de raad aan te wijzen accountant. De aanwijzing van de accountant geschiedt voor een periode van 4 jaar, met een optionele verlenging van 2 keer 1 jaar.

  • 2. Het college bereidt in overleg met de raad de aanbesteding van de accountantscontrole voor.

  • 3. De raad stelt het programma van eisen voor de aanbesteding vast, met daarin:

    • a.

      de toe te passen goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapporteringtoleranties) bij de controle van de jaarrekening;

    • b.

      de eventueel apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passen goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapporteringtoleranties);

    • c.

      de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;

    • d.

      de eventueel aanvullend uit te voeren tussentijdse controles;

    • e.

      de frequentie en inrichtingseisen van de aanvullende tussentijdse rapportering;

  • 4. De raad kan jaarlijks in overleg met de accountant posten in de jaarrekening producten of organisatie-eenheden aangeven, waaraan bij de controle aandacht dient te worden besteed.

  • 5. In geval van Europese aanbesteding van de accountantscontrole stelt de raad de selectiecriteria en per selectiecriterium de bijbehorende weging vast.

Artikel 3 Informatieverstrekking door college

  • 1. Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne- en externe wet- en regelgeving.

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat de aan de jaarrekening ten grondslag liggende relevante documenten voor de accountant ter inzage liggen.

  • 3. Het college overlegt de gecontroleerde jaarrekening samen met de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen uiterlijk 31 mei van het erop volgende jaar aan de raad.

  • 4. Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het college aan de raad en de accountant gemeld.

Artikel 4 Inrichting accountantscontrole

  • 1. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de daarbij behorende werkzaamheden.

  • 2. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles. De accountant kan deze zonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren.

  • 3. Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek overleg plaats tussen de accountant en een vertegenwoordiging van de raad, een vertegenwoordiger van de rekenkamercommissie, de portefeuillehouder financiën, de concerncontroller en het hoofd financiën & belastingen.

Artikel 5 Toegang tot informatie

  • 1. De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, relevante computerbestanden en relevante bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt.

  • 2. De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben.

Artikel 6 Overige controles en opdrachten

  • 1. Het college kan de door de raad aangewezen accountant opdracht geven voor specifieke werkzaamheden voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over de te verstrekken opdrachten.

  • 2. Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college kan voor de controle de opdracht verlenen aan een andere dan de door de raad aangewezen accountant.

  • 3. Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad aangewezen accountant.

Artikel 7 Rapportering

  • 1. Indien de accountant afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij die direct schriftelijk aan de raad en het college.

  • 2. In aanvulling op het verslag van bevindingen aan de raad brengt de accountant verslag uit aan het management en de concerncontroller over bevindingen die niet van bestuurlijk belang zijn.

  • 3. De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen aan de raad worden door de accountant in afschrift aan het college voorgelegd, zodat deze de mogelijkheid heeft om op deze stukken te reageren.

  • 4. De accountant bespreekt voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het verslag van bevindingen met een vertegenwoordiging van de rekenkamercommissie en een vertegenwoordiging van de raad.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking per 1 november 2003, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2004 en later.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Controleverordening’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 30 oktober 2003
Gepubliceerd in Weekend Totaal d.d. 14 november 2003
Inwerking getreden d.d. 1 november 2003
Gewijzigd bij besluit d.d. 28 oktober 2004 (artikel 1, onderdeel c)
Inwerking getreden d.d. 1 november 2004
Gewijzigd bij besluit 26 februari 2009 (artikel 2, lid 1)
Inwerking getreden d.d. 1 maart 2009
Gepubliceerd in Apeldoorns Stadsblad d.d. 20 mei 2009

Handreiking voor de financiële en controle verordeningen (artikel 212, 213 en 213a Gemeentewet)

Leeswijzer en samenvatting

Deze handreiking is als volgt opgebouwd. Na een inleiding wordt in hoofdstuk 1 in samenhang ingegaan op de plaats van de verordeningen ex artikel 212, 213 en 213a Gemeentewet en de accountantsverklaring in de financiële functie, waarbij wordt stilgestaan bij de rol die de raad daarbij heeft. Vervolgens worden in de hoofdstukken 2, 3 en 4 respectievelijk de verordeningen ex. artikel 212, 213 en 213a behandeld. In deze hoofdstukken zal kort worden ingegaan op de specifieke aspecten van de verordening die in dat hoofdstuk wordt besproken. Vervolgens wordt een modelverordening gepresenteerd en toegelicht. Telkens wordt onderscheid gemaakt tussen datgene wat in de verordening minimaal moet worden opgenomen en aan welke onderwerpen daarnaast nog kan worden gedacht. In hoofdstuk 3 wordt ter inleiding op de verordening voor de controle stilgestaan bij de rol van de raad bij het verstrekken van de opdracht aan de accountant. Ook het Besluit accountantscontrole gemeenten komt in dat hoofdstuk aan bod.

De handreiking is zodanig opgebouwd dat de hoofdstukken afzonderlijk leesbaar zijn.

Hieronder wordt per paragraaf een beknopte samenvatting of aanduiding van de inhoud gegeven.

TOELICHTING CONTROLEVERORDENING

Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole

De jaarrekening moet door een bevoegd accountant gecontroleerd zijn. Het is de raad, die de accountant op basis van artikel 213, lid 2, Gemeentewet aanwijst. De burgemeester tekent de overeenkomst met de accountant. De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente immers in en buiten rechte (artikel 171, lid 1, Gemeentewet).

In het derde lid wordt invulling gegeven aan het gebruik van de mogelijkheden van de raad met betrekking tot de nadere bepaling van de toleranties. Daarnaast zijn onder dit lid aanvullende zaken opgenomen over eisen die de raad kan stellen aan de werkzaamheden van de accountant, zoals aanvullende inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen en aanvullende extra rapportages en controles.

Het vierde lid bepaalt dat de raad mogelijkheid heeft jaarlijks aan te geven welke onderdelen van de jaarrekening, deelverantwoordingen en gemeentelijke organisatie-onderdelen extra aandacht behoeven. De raad kan zo rekening houden met gewijzigde politieke omstandigheden. Deze mogelijkheid dient in de bepalingen van het programma van eisen bij de aanbesteding te worden opgenomen.

Bij Europese aanbesteding zijn het de selectiecriteria en de bijbehorende wegingsfactoren, die uiteindelijk de selectie van de accountant voor de controle van de jaarrekening bepalen. In het vijfde lid is geregeld dat de raad de selectiecriteria en de bijbehorende wegingsfactoren vaststelt.

Artikel 3 Informatieverstrekking door college

Dit artikel regelt de verplichtingen van het college voor de verstrekking van de achterliggende informatie aan de accountant.

In het derde lid wordt 31 mei als uiterlijke datum aan het college gesteld voor de overlegging van de gecontroleerde jaarrekening aan de raad. Dit is ruimschoots binnen de wettelijke termijn. Deze bepaalt dat uiterlijk 1 juli de jaarrekening door de raad moet zijn behandeld c.q. een eventuele erop volgende indemniteitsprocedure (artikel 198 Gemeentewet) moet zijn doorlopen en de jaarrekening wel of niet zijn vastgesteld.

De jaarrekening moet binnen twee weken na vaststelling, maar in elk geval voor 15 juli worden toegezonden aan gedeputeerde staten (artikel 200 Gemeentewet).

Artikel 6 Overige controles en opdrachten

Naast de controle van de jaarrekening zijn er meer werkzaamheden die de inzet van een accountant (kunnen) vereisen. Zo eisen ministeries voor de verantwoording over de uitvoering van de medebewindstaken vaak een aparte accountantsverklaring. De aanwijzing van de accountant voor dit soort accountantscontroles is een bevoegdheid van het college. Het college kan besluiten om advieswerkzaamheden uit te besteden aan de door de raad aangewezen accountant. Dit mag de onafhankelijkheid van de accountant echter niet in gevaar brengen.

Het eerste lid regelt hoe het college moet omgaan met de uitbesteding van advieswerkzaam-heden aan de door de raad aangewezen accountant. Het college dient de raad hier vooraf over te informeren, zodat deze de mogelijkheid om hierover zijn oordeel te vormen en eventuele bedenkingen aan het college kenbaar te maken.

De accountant die de jaarrekening controleert, is goed bekend met de gemeentelijke administratie. Daardoor kan de controle van de jaarrekening en kunnen controles van medebewindstaken efficiënt tegelijkertijd door één accountant worden uitgevoerd (single audit). In bepaalde gevallen is inschakeling van een andere accountant raadzaam en soms zelfs onoverkomelijk. Bijvoorbeeld kan bij gemeenschappelijke activiteiten met een andere gemeente de accountantscontrole hiervan door de accountant van de andere gemeente worden uitgevoerd. De verordening regelt dat het college in deze gevallen vrij is in de keuze van de accountant.

Artikel 7 Rapportering

Het eerste lid regelt, dat het college in elk geval bij geconstateerde afwijkingen die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring bij de jaarrekening, een afschrift krijgt van de schriftelijke mededeling hierover aan de raad. Dit opdat het college mogelijk nog tijdig maatregelen tot herstel kan treffen.

Het tweede lid regelt, dat het management een rapportage krijgt van de door de accountant uitgevoerde (deel)controles. Daarin staan de kleine afwijkingen en tekortkomingen die geen consequenties hebben voor de accountantsverklaring en niet van bestuurlijk belang zijn.

Artikel 8 Inwerkingtreding

De wetgever heeft bepaald dat het nieuwe artikel 213 Gemeentewet op het verslagjaar 2004 van toepassing is. De oude verordening blijft dus nog van kracht op de jaarrekening van 2003.

Inhoudsopgave