Verordening voor de commissie straatnaamgeving 2001 (versie 2)

Geldend van 24-05-2012 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 11-03-2010

Intitulé

VERORDENING VOOR DE COMMISSIE STRAATNAAMGEVING 2001

De raad van de gemeente Apeldoorn;

gelezen het voorstel van het college d.d. 11 april 2001;

gelet op de artikelen 84 en 147 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de navolgende Verordening commissie straatnaamgeving.

Artikel 1 De commissie

Er is een commissie van advies aan het college voor de straatnaamgeving, hierna te noemen de commissie.

Artikel 2 Taak

  • 1. De commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:

    • a.

      de verdeling van de gemeente in wijken en buurten en het aanduiden met nummers, zo nodig aangevuld met letters of namen, en

    • b.

      het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte.

  • 2. De raad kan met betrekking tot de uitvoering van het in lid 1 bepaalde nadere regels stellen.

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1. De commissie bestaat uit vijf leden:

    • a.

      een lid met een aardrijkskundige en/of geschiedkundige achtergrond;

    • b.

      vier algemene leden.

  • 2. De leden worden op voordracht van het college door de raad benoemd.

  • 3. De zittingsduur van de leden is gelijk aan de zittingsperiode van de raad. De leden zijn herbenoembaar.

  • 4. Het lid dat de hoedanigheid op grond waarvan hij lid van de commissie is verliest treedt op dat moment af als commissielid.

  • 5. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter

  • 2. De voorzitter heeft in de commissie stemrecht.

Artikel 5 Secretaris

  • 1. Het college wijst de secretaris en de plaatsvervangend secretaris van de commissie aan.

  • 2. De secretaris is geen lid van de commissie.

  • 3. De secretaris dient de commissie desgevraagd van advies.

Artikel 6 Tekenen van stukken

  • 1. De stukken van de commissie worden ondertekend door de voorzitter.

  • 2. De stukken van procedurele aard worden door de secretaris ondertekend. De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

Artikel 7

De voorzitter is, uit eigener beweging of daartoe uitgenodigd door de commissie, bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergadering van de commissie.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1. De commissie komt bijeen:

    • a.

      wanneer de voorzitter dit nodig acht;

    • b.

      op verzoek van het college;

    • c.

      op verzoek van een meerderheid van de leden.

  • 2. De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 3. De commissie vergadert slechts als ten minste drie leden, waaronder de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen een week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4. Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter. De secretaris heeft een adviserende stem.

  • 5. De commissie vergadert en besluit in het openbaar.

  • 6. Het advies van de commissie aan het college bevat voor zover relevant de zienswijzen van de leden van de commissie.

Artikel 9 Slotbepalingen

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de voorzitter van de commissie.

Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening voor de commissie straatnaamgeving'.

  • 2. De verordening treedt in werking op een door het college te bepalen datum.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 23 mei 2001
Inwerking getreden d.d. 3 juli 2001
Gewijzigd bij besluit d.d. 26 april 2012 (art. 3)
Gepubliceerd in het Apeldoorns Stadsblad d.d. 16 mei 2012
Inwerking getreden d.d. 24 mei 2012 en werkt terug tot en met 11 maart 2010

TOELICHTING VERORDENING VOOR DE COMMISSIE STRAATNAAMGEVING

ALGEMEEN

Het benoemen van delen van de openbare ruimte, waaronder straatnamen en het toekennen van nummers aan vastgoedobjecten is een taak van de gemeente. De bevoegdheid tot het benoemen van de openbare ruimte en het nummeren van vastgoedobjecten vloeit voort uit artikel 108 Gemeentewet. Artikel 108 stelt dat de bevoegdheid tot regeling en bestuur inzake de huishouding van de gemeente aan het gemeentebestuur wordt overgelaten. De gemeente kan de hiermee samenhangende procedures, taken en bevoegdheden zelf nader vastleggen.

Het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte is om verschillende redenen van belang. De indeling van de gemeente in wijken, buurten en straten draagt bij aan een herkenbare indeling van de gemeente. Het maakt het mogelijk dat burgers en instanties zich snel kunnen oriënteren en 'vindbaar' zijn in de gemeente. De combinatie van straatnaam en huisnummer vormt een adres. Ook binnen het openbaar bestuur vervullen adressen en wijk- en buurtindelingen ten behoeve van diverse overheidsregistraties een belangrijke functie. Gezien de essentiële rol in maatschappelijk verkeer dient het toekennen van namen aan de openbare ruimte, waaronder straatnamen dan ook met de nodige zorg te worden omgeven.

Namen ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten immers worden bedacht en toegekend aan straten, buurten, wijken en overige ruimtelijke elementen zoals bruggen en viaducten. Namen moeten voldoen aan een aantal eisen. Zo moeten namen bruikbaar zijn in de spreektaal en uniek zijn binnen de gemeente. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van straatnamen onontbeerlijk. Voor het toekennen van namen bestaan geen richtlijnen van hogere overheden; de gemeente is daarin vrij.

Gelet op het belang van goede naamgeving en gezien de ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling de naamgeving van ruimtelijke elementen, waaronder straatnamen op te dragen aan een gemeentelijke commissie.

De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan ruimtelijke elementen, waaronder

straatnamen berust bij het college. Deze verordening maakt het mogelijk een commissie naamgeving in te stellen, die het college ten behoeve van deze taak adviseert. Deze commissie moet volgens artikel 84 Gemeentewet door de raad worden ingesteld. Op basis van artikel 147 Gemeentewet is de raad bevoegd verordeningen vast te stellen.

Voor wat betreft de straatnaamgeving dient de commissie rekening te houden met de afspraken die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft gemaakt met PTT Post BV (circulaire nummer 91/30, AJZ/102328; d.d. 5 april 1991). De aanleiding tot deze afspraken was het terughoudend beleid van PTT Post om wijzigingen aan te brengen in het postcodesysteem. Er is afgesproken dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen aanbrengen in de straatnaamgeving die tot wijzigingen in het postcodesysteem leiden. Ook is afgesproken dat een gemeentebestuur zo spoedig mogelijk overleg met PTT Post pleegt over zijn voornemen wijzigingen in de straatnaamgeving aan te brengen die gevolgen hebben voor het postcodesysteem.

ARTIKELGEWIJS

Artikel 2

De commissie geeft niet alleen namen aan straten, wijken en buurten. Ook het toekennen van namen aan andere delen van de openbare ruimte, zoals bruggen, viaducten, plantsoenen en gebouwen (om de genummerde verblijfsobjecten te kunnen identificeren) behoort tot haar taak. Dit laatste is mede noodzakelijk met het oog op het feit dat bouwondernemingen/projectontwikkelaars wel eens namen willen toekennen aan bouwwerken, die moeten worden opgenomen in het straatnamenregister, zonder rekening te houden met de gemeentelijke uitgangspunten inzake de naamgeving.

Zo dient de commissie o.a. te toetsen aan:

  • -

    de bruikbaarheid in de spreektaal;

  • -

    de namen dienen in de gemeente uniek te zijn;

  • -

    afspraken met de PTT in verband met het postcodesysteem;

  • -

    het vaststellen van de juiste schrijfwijze;

  • -

    aardrijkskundig en/of geschiedkundig onderzoek.

In het tweede lid is bepaald dat de raad nadere regels met betrekking tot de naamgeving kan stellen. In dit verband wordt verwezen naar de door de raad d.d. 19 februari 1998 vastgestelde nota ‘Toekennen van namen aan ruimtelijke elementen, waaronder straatnamen'. De in deze nota vastgelegde uitgangspunten, voorstellen en criteria vormen het toetsingskader van de commissie bij de advisering van het college bij de naamgeving van ruimtelijke elementen.

Het is overigens niet uitgesloten dat burgers, instellingen, organisaties e.d. voorstellen tot naamgeving kunnen indienen. Het is goede gewoonte dat deze voorstellen bij de advisering door de commissie worden betrokken.

Artikel 3

In dit artikel is de samenstelling van de commissie vastgelegd. Een van de uitgangspunten bij de naamgeving is dat de historie van de gemeente wordt vastgelegd en bewaard. Oude topografische gebiedsnamen en andere topografische elementen die voorkomen op oude kaarten van het grondgebied van de gemeente en/of anderszins worden beschreven kunnen in aanmerking komen voor de naamgeving. Kennis van de plaatselijke historie dient dan ook in de commissie te zijn vertegenwoordigd (bijv. vanuit een plaatselijke historische vereniging). Vanwege de afspraken tussen VNG en PTT Post voor wat betreft de straatnaamgeving in relatie tot het postcodesysteem is het van belang dat een deskundige van PTT Post in de commissie zitting heeft.

Artikel 5

De secretaris en de plaatsvervangend secretaris worden aangewezen door het college. Deze zijn geen lid de commissie. De secretaris heeft uitsluitend een adviserende taak. Aangezien de afdeling Bouwzaken sterk betrokken is bij de naamgeving en huisnummering verdient het de voorkeur de ambtelijk secretaris uit genoemde afdeling aan te wijzen. De secretaris draagt o.a. zorg voor het voorbereiden van de stukken en de agenda van de commissievergaderingen, uitvoering van de commissiebesluiten, doen van collegevoorstellen, correspondentie. De secretaris vormt tevens de schakel tussen andere betrokken gemeentelijke diensten/afdelingen.

Artikel 7

Dit artikel geeft de voorzitter de mogelijkheid om uit eigener beweging of daartoe uitgenodigd door de leden in voorkomende gevallen ambtenaren en andere deskundigen voor deelneming aan de commissievergaderingen uit te nodigen. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het raadplegen van de deskundigheid van de gemeentearchivaris, een planoloog of een projectleider van een nieuw te ontwikkelen woonwijk (themagewijze straatnaamgeving in een nieuwbouwproject)

Artikel 8

De commissie wordt door de voorzitter of leden of op verzoek van het college bijeen geroepen. De commissie vergadert in principe volgens een vast vergaderrooster (1 maal per kwartaal) of zoveel eerder als de noodzaak daartoe aanwezig is. De vergaderfrequentie wordt echter beïnvloed door het 'aanbod' van te benoemen ruimtelijke elementen en/of correspondentie met betrekking tot de naamgeving.