Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein Apeldoorn

Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein Apeldoorn

De raad van de gemeente Apeldoorn;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders 7 november 2019 en nummer 2019-086412;

gelet op artikel 150.1 Gemeentewet, artikel 2.1.3 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 Jeugdwet en artikel 47 Participatiewet;

besluit vast te stellen de Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein Apeldoorn

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Adviesraad Sociaal Domein: het adviesorgaan van de gemeente Apeldoorn met betrekking tot het sociaal domein;

  • b.

    Cliënt:

    • persoon als bedoeld in artikel 1.1.1., eerste lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

    • persoon aan wie jeugdhulp wordt verleend als bedoeld in artikel 1.1. van de Jeugdwet;

    • persoon, als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a van de Participatiewet;

    • persoon die aanspraak maakt op een voorziening in het sociaal domein.

  • c.

    Cliëntenparticipatie: het betrekken van cliënten of hun vertegenwoordigers bij het beleidsproces van de gemeente;

  • d.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;

  • e.

    Eenheid: de eenheid Activering & Inkomen en de eenheid Jeugd, Zorg & Welzijn;

  • f.

    Gemeente: de gemeente Apeldoorn;

  • g.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Apeldoorn;

  • h.

    Sociaal Domein: het geheel van beleidsterreinen waarop de gemeente inspanningen verricht en dienstverlening biedt op grond van de Wmo 2015, de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wsw.

Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wmo 2015.

Artikel 2 Doelstelling cliëntenparticipatie

  • 1.

    Het doel van de cliëntenparticipatie is om vanuit verschillende invalshoeken tot breed gedragen voorstellen en adviezen te komen ter bevordering van een integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid in het sociaal domein.

  • 2.

    Met het instellen van de adviesraad wordt tevens beoogd om door middel van het geven van adviezen, het afgeven van signalen en het doen van verbetervoorstellen, de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein te vergroten.

Artikel 3 Instrumenten van cliëntenparticipatie

  • 1.

    Bij ingrijpende beleidswijzigingen binnen het sociaal domein, alsmede bij daarmee samenhangende veranderingen in de gemeentelijke dienstverlening, neemt de eenheid en/of de adviesraad het initiatief tot het houden van informatiebijeenkomsten voor cliënten, groepen van cliënten en andere direct of indirect belanghebbenden.

  • 2.

    Bij ingrijpende beleidswijzigingen binnen het sociaal domein, alsmede bij daarmee samenhangende veranderingen in de gemeentelijke dienstverlening, vindt na een door de raad of het college in te stellen termijn evaluatieonderzoek plaats naar de effecten van de wijziging.

  • 3.

    Ten minste éénmaal per twee jaar houdt de eenheid een klanttevredenheidsonderzoek, waarbij cliënten of groepen van cliënten een oordeel kunnen geven over de kwaliteit van de dienstverlening met betrekking tot het sociaal domein.

  • 4.

    Zo vaak de eenheid dat nodig oordeelt of gewenst acht vindt aangaande onderwerpen op het gebied van het sociaal domein een raadplegend overleg plaats met maatschappelijke instellingen.

  • 5.

    Het college stelt met toepassing van artikel 150, lid 1 Gemeentewet een adviesraad in, bestaande uit cliënten, vertegenwoordigers van cliënten en deskundigen. Deze adviesraad kan het college gevraagd en ongevraagd adviseren over de besluitvorming binnen het sociaal domein, alsmede over alle onderwerpen die vanuit de optiek van cliënten daarmee samenhangen.

Artikel 4 De adviesraad

  • 1.

    De krachtens artikel 3 lid 5 door het college in te stellen adviesraad heeft de bevoegdheid om aan het college advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de gemeentelijke dienstverlening op het gebied van het sociaal domein betreffen en kunnen dienaangaande alle terzake doende onderwerpen aan de orde stellen.

  • 2.

    Het college betrekt alle schriftelijke uitgebrachte adviezen van de adviesraad zichtbaar bij de besluitvorming en indien het college van het advies afwijkt, doet het dat gemotiveerd.

  • 3.

    De adviesraad krijgt door toedoen van de eenheid tijdig de beschikking over alle informatie die nodig is om zijn adviestaak adequaat te kunnen uitvoeren, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. De informatieplicht van de eenheid strekt zich mede uit tot uitkomsten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages.

  • 4.

    De eenheid stelt de adviesraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen, dat een daadwerkelijke invloed op de besluitvorming mogelijk is.

  • 5.

    De adviesraad komt tenminste tienmaal per jaar bijeen in een vergadering ter uitvoering van zijn taak

  • 6.

    Zowel leden als ook cliënten kunnen onderwerpen ter bespreking aandragen. De voorzitter beslist over de agendering.

  • 7.

    De manager van de eenheid of diens vertegenwoordiger woont de vergaderingen van de adviesraad bij. Tijdens de vergadering vindt onder andere informatie-uitwisseling en overleg plaats tussen de adviesraad en de eenheidsmanager c.q. diens vertegenwoordiger.

  • 8.

    Er vindt periodiek overleg plaats tussen de adviesraad en leden van het college.

  • 9.

    De leden en de voorzitter van de adviesraad dragen zorg voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van cliënten die zich op enigerlei wijze tot hen wenden.

  • 10.

    Het college draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn van een adviesraad, uit hoofde van dat lidmaatschap op geen enkele wijze nadeel ondervinden ten aanzien van een uitkering, voorziening of subsidie die zij van de gemeente ontvangen, noch op het gebied van bejegening door medewerkers van de gemeente.

  • 11.

    Het college zorgt voor voldoende ondersteuning en facilitering van de adviesraad.

  • 12.

    Met inachtneming van het in de voorgaande leden bepaalde stelt het college nadere regels vast over de uitvoeringsaspecten aangaande de adviesraad en legt deze neer in een Regeling Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn.

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1.

    Het college beslist over geschillen die voortkomen uit de toepassing van deze verordening.

  • 2.

    Het college zorgt voor de bekendmaking van de verordening.

Artikel 6 Citeertitel en inwerkingtreding

De verordening wordt aangehaald als “Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein Apeldoorn”. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2020 en vervangt daarmee de “Verordening Cliëntenparticipatie 2015”.

Aldus vastgesteld bij openbare vergadering door de gemeenteraad van Apeldoorn d.d. 28 november 2019.

Ondertekening