Regeling vervallen per 01-03-2012

subsidieregeling Arnhems Innovatiefonds Maatschappelijke Ondersteuning

Geldend van 08-10-2009 t/m 29-02-2012

Intitulé

subsidieregeling Arnhems Innovatiefonds Maatschappelijke Ondersteuning

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

Voor toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Instelling: een organisatie die rechtspersoonlijkheid bezit of een wijkplatform zonder rechtspersoonlijkheid, die zich ten doel stelt om zonder winstoogmerk activiteiten te verrichten ten behoeve van de ingezetenen van de gemeente Arnhem;

  • b.

    Natuurlijke persoon: inwoner van de gemeente Arnhem;

  • c.

    Innovatiefonds: het Innovatiefonds Maatschappelijke Ondersteuning;

  • d.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem;

  • e.

    Innovatieve activiteit: een met gebruikmaking van de subsidie te leveren product, prestatie of dienst die qua inhoud, aanpak of werkwijze nieuw en of vernieuwend is;

  • f.

    De wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • g.

    WMO: Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Artikel 2: Subsidiëring

  • 1. Het college kan op aanvraag aan een instelling of aan een natuurlijke persoon subsidie verstrekken als bijdrage in de kosten van een innovatieve activiteit die zich richt op:

    • a.

      het bevorderen van deelname aan de Arnhemse samenleving, in het bijzonder van kwetsbare groepen;

    • b.

      het bevorderen van sociale activering en tegengaan van sociale uitsluiting

    • c.

      het bevorderen van betrokkenheid tussen bewoners en groepen van bewoners in de wijken en buurten van Arnhem;

    • d.

      het bevorderen van vraaggerichte, integrale en kwalitatief goede dienstverlening op het gebied van welzijn, zorg en wonen in Arnhem

    • e.

      het ondersteunen van activiteiten op het gebied van mantelzorgers en vrijwilligers in Arnhem.

  • 2. Reis- en verblijfskosten komen niet in aanmerking voor subsidiëring.

  • 3. Reguliere peroneels- of organisatiekosten van een aanvrager komen niet voor subsidiëring in aanmerking.

  • 4. (semi-)Overheden komen niet voor subsidie in aanmerking.

  • 5. Aanvullingen op individuele voorzieningen die worden verstrekt op grond van de WMO, komen niet voor subsidiëring in aanmerking

  • 6. Een activiteit die heeft plaatsgevonden voordat de aanvraag om subsidie is beoordeeld, komt niet voor subsidiëring in aanmerking.

  • 7. De in het eerste lid bedoelde activiteit mag een looptijd van maximaal 1 jaar hebben.

artikel 3: Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond van het Innovatiefonds wordt voor de periode 1 februari 2008 tot en met 31 december 2010 op € 160.000,00 voor toekenning van subsidie aan natuurlijke personen en € 1.220.000 ,00 voor toekenning aan instellingen vastgesteld.

  • 2. Indien het in lid 1 genoemde subsidieplafond ten aanzien van natuurlijke personen of instellingen niet wordt bereikt, kan het college afwijken van de verdeling als vermeld in lid 1.

Artikel 4: De aanvraag

  • 1. De aanvragen worden beoordeeld in volgorde van binnenkomst.

  • 2. De subsidieaanvrager maakt bij de indiening van de aanvraag gebruik van een door het college vast te stellen en te verstrekken formulier.

  • 3. De subsidieaanvrager dient bij de aanvraag een plan in waarin is opgenomen:

    • a.

      Een opgave van de startdatum en de duur van de activiteit;

    • b.

      Een beschrijving van de doelstellingen en beoogde resultaten van de activiteit;

    • c.

      Een beschrijving van de te bereiken doelgroep, in kwalitatieve en kwantitatieve termen;

    • d.

      Een beschrijving van de uit te voeren activiteit, alsmede een tijdpad waarbinnen deelactiviteiten uitgevoerd moeten zijn;

    • e.

      Een beschrijving van de wijze waarop aan de activiteit bekendheid wordt gegeven;

    • f.

      Een beschrijving van de wijze waarop de resultaten van de activiteit geëvalueerd worden;

    • g.

      Informatie over de subsidieaanvrager en de overige participanten in de activiteit;

    • h.

      De verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen de subsidieaanvrager en de overige organisatoren van de activiteit.

  • 4. Het plan, als bedoeld in lid 3, gaat vergezeld van een begroting met financieringsplan.

  • 5. De adviesgroep, genoemd in artikel 7, brengt binnen 4 weken na ontvangst van een aanvraag advies uit aan het college. De termijn van vier weken kan – op verzoek van één of meer leden van de adviesgroep- éénmalig worden verlengd met maximaal vier weken.

  • 6. Na advisering ex lid 5 neemt het college binnen 3 weken een beslissing op de aanvraag.

Artikel 5: Eisen

Om voor subsidieverstrekking in aanmerking te komen moet tenminste aan de volgende eisen worden voldaan:

  • a.

    Bij de uitvoering van de activiteit wordt waar mogelijk samengewerkt met andere instellingen en dient actieve betrokkenheid van de samenleving (burgers, doelgroepen) zoveel als mogelijk plaats te hebben.

  • b.

    Voor instellingen geldt, vanaf een subsidietoekenning van een bedrag van € 25.000,-, dat uit de ingediende begroting moet blijken dat er naast de gemeentelijke middelen voor subsidie ook aanvullende middelen beschikbaar zijn die worden ingezet ten behoeve van de activiteit (co-financiering). Dit kunnen eigen middelen zijn, maar ook van andere overheden of maatschappelijke organisaties en/of van het bedrijfsleven.

Bij een subsidietoekenning tot een bedrag van € 50.000,-, dient minimaal 1/5e deel van de kosten via co-financiering worden verkregen en bij een subsidietoekenning tot een bedrag van € 150.000,- minimaal 1/3e deel van de kosten.

Artikel 6: Maximum subsidie

  • 1.

    Aanvragen om subsidie van natuurlijke personen kunnen tot een maximum van

  • 2.

    € 10.000,- worden gehonoreerd.

  • 3.

    Aanvragen om subsidie van instellingen kunnen worden gehonoreerd tot een maximum € 150.000,-.

Artikel 7: Adviesgroep

Het college wordt over de beoordeling van de aanvragen op grond van deze regeling geadviseerd door de adviesgroep Innovatiefonds.

De adviesgroep bestaat uit de wethouder WMO, de programmacoördinator WMO, één vertegenwoordiger van de dienst Maatschappelijke Ontwikkeling, één vertegenwoordiger van de dienst Inwonerszaken en één vertegenwoordiger van de Concernstaf. De adviesgroep wordt in haar werkzaamheden bijgestaan door een ambtelijk secretaris.

Artikel 8: Bevoorschotting

  • 1. Het voorschot bedraagt maximaal 80% van de verleende subsidie.

  • 2. Bij subsidieverlening aan natuurlijke personen kan een voorschot van 100% worden verstrekt.

  • 3. Het voorschot wordt binnen 4 weken na de subsidieverlening betaalbaar gesteld.

Artikel 9: Weigeringsgronden

  • 1. Subsidie kan, naast de in artikel 4:25 en 4:35 van de wet genoemde gevallen, in ieder geval geweigerd worden indien gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:

    • a.

      de activiteiten van de aanvrager niet in voldoende mate in het algemeen gemeentelijk belang zijn;

    • b.

      de gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld;

    • c.

      de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde, of met het beleid van de gemeente Arnhem;

    • d.

      de aanvrager zonder subsidie over voldoende gelden, hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden kan beschikken om de kosten van de activiteiten te dekken;

    • e.

      de activiteiten blijkens de ingediende begroting een onvoldoende betrouwbare financiële basis hebben.

  • 2. Subsidie kan worden geweigerd, indien en voor zover niet wordt voldaan aan de eisen en voorwaarden gesteld in deze regeling.

Artikel 10: Verplichtingen

Bij een besluit tot subsidieverlening worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:

  • a.

    de subsidieontvanger verleent alle medewerking aan evaluatie en monitoring van de activiteit;

  • b.

    de subsidieontvanger meldt iedere wijziging ten opzichte van de gegevens die bij de gemeente bekend zijn.

Artikel 11: De vaststelling

  • 1. De subsidieontvanger dient uiterlijk 12 weken na afloop van de activiteit een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in bij het college.

  • 2. De aanvraag tot vaststelling dient vergezeld te gaan van een financieel verslag en een inhoudelijk verslag.

  • 3. Het college stelt de subsidie vast uiterlijk 12 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling. Het college maakt deze beslissing schriftelijk bekend aan de aanvrager binnen drie weken nadat zij is genomen.

Artikel 12: Afwijkingsmogelijkheid

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van één of meerdere bepalingen van deze regeling.

Artikel 13: Evaluatie en monitoring

Deze regeling wordt periodiek geëvalueerd, voor het eerst in de tweede helft van 2008.

Artikel 14: Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

Artikel 15: Citeerregel

Deze regeling wordt aangehaald als: subsidieregeling Arnhems Innovatiefonds Maatschappelijke Ondersteuning

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 29 januari 2008.

Toelichting op het Arnhems Innovatiefonds Maatschappelijke ondersteuning

Achtergrond

Op 26 november 2007 is door de gemeenteraad het Wmo-beleidsplan 2008-2011 vastgesteld.

De raad heeft toen ook besloten tot het instellen van het Innovatiefonds Maatschappelijke Ondersteuning.

Hoofddoel van dit fonds is om initiatieven, vanuit de Arnhemse samenleving, die aan de doelstellingen en uitgangspunten van het beleidsplan bijdragen –ook in financiële zin- te kunnen bevorderen.

Het beleidsplan stelt innovatie centraal. Vernieuwing is nodig om de doelstellingen en uitgangspunten van het beleidsplan de komende jaren te kunnen realiseren. Nieuwe inhoud, nieuwe vormen van samenwerking en nieuwe werkwijzen zullen noodzakelijk zijn om de opgaven waar de Wet Maatschappelijke Ondersteuning de gemeente voor stelt ook waar te kunnen maken.

Zorgdragen dat iedereen die dat wil ook kan meedoen aan de samenleving; het verbeteren van de toegang tot informatie en advies op gebied van welzijn, zorg en wonen voor iedereen, in combinatie met ontmoeting en ondersteuning; zorgen dat alle burgers die hulp en ondersteuning nodig hebben deze ook eenvoudig en dicht bij huis kunnen vinden en krijgen; zorgen dat de dienstverlening van de leveranciers van activiteiten en producten van welzijn, zorg en wonen op elkaar worden afgestemd zodat de burger niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd.

In het proces van totstandkoming van het beleidsplan hebben alle betrokken partijen (burgers, cliënten, cliëntorganisaties, maatschappelijke instellingen) zich positief en aanspreekbaar ten aanzien van hun medewerking aan deze doelstellingen getoond. De bereidheid om daar tijd, energie en eventueel financieel in te willen investeren is er. Die bereidheid is er ook bij de gemeente, die haar regierol voluit wil oppakken door te initiëren, stimuleren en aan te jagen. Maar ook door nieuwe initiatieven te stimuleren en daarvoor financiële middelen ter beschikking te stellen.

Algemeen

Binnen deze regeling kunnen aanvragen worden ingediend die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen en hoofduitgangspunten van het Innovatiefonds. Het moet gaan om nieuwe en vernieuwende initiatieven. Binnen deze globale kaders is er voldoende ruimte om initiatieven die kansrijk zijn te kunnen honoreren. Omdat het gaat om innovatieve initiatieven is het nadrukkelijk de bedoeling om met de subsidieverlening niet alles door middel van voorwaarden dicht te timmeren. Initiatieven die kansrijk lijken te zijn, kunnen achteraf anders uitpakken. Die onzekerheid is inherent aan innovatie. Zulke risico’s moeten we bereid zijn te nemen als we willen dat burgers, instellingen en bedrijven hun nek uitsteken.

Voor subsidies boven de € 25.000, -. aan rechtspersonen is de voorwaarde van co-financiering opgenomen. Waardoor ook andere partijen zich aan het initiatief moeten verbinden.

Het subsidieplafond bedraagt in totaal het door de gemeenteraad vastgestelde bedrag van

€ 1,38 miljoen. Natuurlijke personen, die geen organisatie achter zich hebben, kunnen een beroep doen op ambtelijke ondersteuning voor het aanvragen en verantwoorden van de subsidie.

Om zo snel mogelijk en zo min mogelijk bureaucratisch te kunnen werken wordt een adviesgroep ingesteld om het college te adviseren. Deze adviesgroep kan rechtstreeks aan het college adviseren.

Criteria

Om inhoudelijke afwegingen voor de toekenning van subsidie te kunnen maken, zijn criteria opgenomen. Deze zijn lichter voor natuurlijke personen, die ook een lager maximumbedrag kunnen aanvragen, dan voor rechtspersonen. De bedoeling is om een grote mate van toegankelijkheid tot het Innovatiefonds te creëren voor (groepen van) burgers, waarvan we weten dat die veel ideeën hebben waarvoor ze plannen willen indienen. Deze willen wij maximaal stimuleren omdat hiervan positieve effecten zullen uitgaan op de directe leefomgeving van de mensen in de wijken en de buurten van Arnhem. Om die reden is een derde deel van het Innovatiefonds in beginsel gereserveerd voor particuliere initiatieven.

Natuurlijke personen kunnen aanvragen indienen met een maximum van € 10.000,-.

Rechtspersonen kunnen aanvragen indienen met een maximum van € 150.000,-.

Aan aanvragen van rechtspersonen van boven de € 25.000,- is de voorwaarde gekoppeld dat een substantieel deel cofinanciering plaats zal hebben. Wij vinden deze koppeling van belang, omdat hierdoor de initiatieven versterkt worden, de betrokkenheid van en samenwerking met andere partijen wordt bevorderd en om organisaties en instellingen, de gemeente of het bedrijfsleven te prikkelen om ook eigen middelen voor innovatie in te zetten.

De andere voorwaarden hebben betrekking op samenwerking, betrekken van burgers of doelgroepen bij de activiteiten en op de mate waarin initiatieven kunnen bijdragen aan de doelstellingen van het innovatiefonds.

Bewust is gekozen voor een uitvoeringsperiode van maximaal 1 jaar. Goede ideeën moeten relatief snel gerealiseerd kunnen worden. Ook kan het zijn dat door middel van een bijdrage uit het Innovatiefonds een goede start kan worden gemaakt die daarna, eventueel met eigen middelen of andere middelen in structurele activiteiten kunnen worden omgezet. Hierdoor wordt ook een beroep gedaan op snelheid van handelen en flexibiliteit van de aanvrager.

De bepaling over het niet in aanmerking komen voor subsidie is bedoeld om –naast de positief geformuleerde criteria- duidelijkheid aan te geven wat we niet beogen met het Innovatiefonds. De strekking is duidelijk: de middelen moeten ten goede komen aan de Arnhemse burgers en samenleving en niet aan organisaties of instellingen die voor hun voortbestaan en functioneren andere middelen kunnen aanwenden. Ook willen we voorkomen dat direct of indirect allerlei voor organisaties reguliere lasten en kosten worden gesubsidieerd.

Het Innovatiefonds is aanvullend ten opzichte van bestaande regelingen zoals bijvoorbeeld de Algemene subsidieverordening.

De gangbare regels over bevoorschotting en afrekening zijn opgenomen, zij het met zo kort mogelijke doorlooptijden voor de aanvragers.

Bevoorschotten, vaststellen en verantwoorden

Het is de bedoeling om snel en adequaat op initiatieven te kunnen reageren. Desondanks is een minimum aan formele regels nodig om op verantwoorde wijze met overheidsgeld om te gaan. Ook zijn hier doorlooptijden zoveel mogelijk beperkt. Tevens is bewust afgezien van allerlei extra (verantwoordings-) regels zoals het voorschrijven van een accountantsverklaring. In de praktijk werken deze belemmerend, vertragend en kosten verhogend. Wij gaan ervan uit dat verantwoording door rechtspersonen ook ordentelijk kan als dat door de betreffende organisaties zelf wordt uitgevoerd.

Site innovatiefonds

We zullen bewerkstelligen dat alle informatie over het Innovatiefonds, alsmede de aanvraag- en verantwoordingsformulieren op een internetsite verkrijgbaar zullen zijn. Om een goede toegankelijkheid te verkrijgen is dat een onmisbaar instrument. Bovendien kan een dergelijke site gebruikt worden om ideeën te genereren en om activiteiten waarvoor subsidie is toegekend te publiceren waardoor weer anderen kunnen worden geïnspireerd.

De toegankelijkheid van deze website moet vergemakkelijkt worden door een directe link te plaatsen op de voorpagina van de gemeente Arnhem website.