Regeling vervallen per 29-03-2011

Verordening op de auditcommissie gemeente Arnhem

Geldend van 29-04-2010 t/m 28-03-2011

Intitulé

Verordening op de auditcommissie gemeente Arnhem

VERORDENING OP DE AUDITCOMMISSIE

Artikel 1 De commissie

Ingesteld wordt een commissie van advies aan de raad genaamd de auditcommissie.

Artikel 2 Taken auditcommissie

  • 1. De auditcommissie is belast met de advisering aan en overleg namens de raad over:

    • a.

      de aanwijzing, opdrachtverlening dan wel beëindiging van de aan een externe accountant opgedragen accountantscontrole;

    • b.

      het vaststellen van het jaarlijkse controleprotocol zoals bedoeld in artikel 2 lid van de Controleverordening;

    • c.

      het aandragen van onderzoeksonderwerpen ten behoeve van de interim controle door de externe accountant;

    • d.

      de vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag;

    • e.

      tussentijdse rapportages en andere verslagen van de onder a. bedoelde accountant, en over verslagen van periodieke onderzoeken van het college als bedoeld in de verordening periodiek onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid;

    • f.

      het voorbereiden van een standpunt over onderzoeksrapportages van de gemeentelijke rekenkamercommissie;

    • g.

      het voorbereiden van een standpunt over door het college toegezegde of door de raad vastgestelde verbeteracties en de voortgang ervan.

  • 2. De auditcommissie bevordert dat onderzoeken van de accountant, de gemeentelijke rekenkamercommissie, de in het eerste lid onder e. bedoelde onderzoeken van het college en de interne audits op elkaar worden afgestemd.

  • 3. De auditcommissie draagt zorg voor kennisverzameling en kennisoverdracht aan de raad voor wat betreft relevante bedrijfsvoeringsthema’s.

Artikel 3 Samenstelling auditcommissie

  • 1. De auditcommissie bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste zeven raads- en commissieleden die door de raad aan het begin van de zittingsperiode worden benoemd.

  • 2. De raad bevordert bij de samenstelling van de auditcommissie voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde groeperingen.

  • 3. De benoeming geschiedt voor de zittingsperiode, gelijk aan die van de leden van de zittende raad. Dit geldt eveneens voor tussentijds benoemingen.

  • 4. Het lidmaatschap van de auditcommissie vervalt door het verlies van hoedanigheid van raadslid, door ontslagname, of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 5. In tussentijds in de auditcommissie opengevallen plaatsen, wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

  • 6. Leden van de auditcommissie worden bij afwezigheid niet vervangen.

Artikel 4 Voorzitter

De auditcommissie wijst uit haar midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 5 Secretariaat

Het secretariaat van de auditcommissie wordt verzorgd door de griffier of een door deze aangewezen medewerker van de raadsgriffie.

Artikel 6 Bevoegdheden auditcommissie

  • 1. De auditcommissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 2 genoemde onderwerpen voorstellen uit te brengen voorzien van een advies over door de raad te nemen besluiten.

  • 2. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 bedoelde taken is de auditcommissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college, de gemeentelijke rekenkamercommissie en de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a.

  • 3. De auditcommissie kan advies inwinnen bij een extern deskundige.

  • 4. De auditcommissie is bevoegd de handelingen te verrichten die nodig zijn voor de werving en de selectie van of het beëindigen van de relatie met dan wel het ontslag van de accountant als bedoeld in artikel 2 onder a.

  • 5. De auditcommissie is bevoegd om leden van het college, leden van de gemeentelijke rekenkamercommissie, de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a., ambtenaren, belanghebbende en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan beraadslagingen.

  • 6. Indien de auditcommissie ambtenaren uitnodigt informeert zij het college hierover.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De auditcommissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig acht of ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2. De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt zorg voor het tijdig verzenden van oproepingen voor de vergaderingen. Hierbij wordt – spoedeisende gevallen uitgezonderd – uitgegaan van tenminste tien dagen voor de betreffende vergadering.

  • 3. De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden toegezonden.

  • 4. De vergaderingen van de auditcommissie zijn niet openbaar.De auditcommissie beslist over de openbaarmaking van het in een vergadering besprokene en van stukken die door de auditcommissie worden behandeld.

Artikel 8 Besluitvorming

  • 1. Besluiten van de auditcommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen; alleen de leden van de auditcommissie hebben stemrecht.

  • 2. De auditcommissie kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3. Indien over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.

  • 4. Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot aan de eerstvolgende vergadering, waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Staken de stemmen ook in die vergadering dan beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking per 1 mei 2010.

  • 2. Op 1 mei vervalt artikel 4, derde lid, van de Controleverordening van de gemeente Arnhem.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening op de Auditcommissie gemeente Arnhem”