Regeling vervallen per 01-01-2020

Mandaatbesluit Stroomversneller Cultuur

Geldend van 18-04-2013 t/m 31-12-2019

Intitulé

Mandaatbesluit Stroomversneller Cultuur

Artikel 1

De beslissingsbevoegdheid over verleningen uit het budget Stroomversneller Cultuur die minder

bedragen dan € 5000,- wordt opgedragen aan de functionaris Stroomversneller Cultuur Arnhem.

Artikel 2

De bevoegdheden, als bedoeld in artikel 1, worden uitgeoefend namens en onder

verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan. Zij worden uitgeoefend binnen de

grenzen van de door de gemeente Arnhem aan de Stroomversneller Cultuur opgedragen taken.

Artikel 3

  • 1. Bij de uitoefening van de bevoegdheden, als bedoeld in artikel 1, worden de specifieke bepalingen die daarbij in de bijlagen zijn vermeld in acht genomen.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, wordt bij uitoefening van bedoelde bevoegdheden het daaromtrent gestelde bij of krachtens wettelijke voorschrift, beleidsregel, circulaire, aanwijzing en richtlijn van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen.

Artikel 4

  • 1.

    De bevoegdheden als bedoeld in artikel 1 worden niet uitgeoefend indien het college van burgemeester en wethouders of de betrokken portefeuillehouder, aan de gemandateerde kenbaar heeft gemaakt dat de te nemen beslissing aan het bevoegde bestuursorgaan moet worden voorgelegd.

  • 2.

    De functionaris aan wie de bevoegdheid is opgedragen legt een besluit in ieder geval vooraf aan het bevoegde bestuursorgaan voor indien;

    • A.

      de te nemen beslissing afwijkt van bestaand beleid, richtlijnen of voorschriften.

    • B.

      het voornemen bestaat tot aanvulling of wijziging van bestaand beleid, richtlijnen of voorschriften.

    • C.

      uit de te nemen beslissing niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien.

    • D.

      het een stuk betreft dat geen routinematig karakter heeft.

  • 3.

    De uitgaande stul<l<en worden als volgt ondertekend;

Hoogachtend,

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,

namens deze,

gevolgd door de naam van de functionaris, de functie-aanduiding en zijn handtekening.

Artikel 5

Ingeval van afwezigheid van de functionaris, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn

toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door degenen die als zijn plaatsvervangers zijn

aangewezen.

Artikel 6

Indien tegen een krachtens mandaat genomen of ondertekend besluit bezwaar en beroep open staat,

wordt hiervan in de betreffende stukken melding gemaakt.

Artikel 7

De mandataris maakt van iedere afgegeven beschikking een kopie. Deze kopiën dienen conform de

eisen die hieraan bij of krachtens de Archiefwet 1995 worden gesteld in een goede, geordende en

toegankelijke staat te worden bewaard.

Artikel 8

De mandataris is verplicht na afloop van een kalenderjaar inhoudelijk en financieel verslag uit te

brengen aan het college van burgemeester en wethouders. Daarbij verstrekt mandataris ook kopieën

van alle afgegeven beschikkingen. Het verslag dient uiterlijk voor 1 april van het jaar volgend op het

kalenderjaar waarop het verslag betrekking heeft in het bezit te zijn van het college van burgemeester

en wethouders.

Artikel 9

  • A.

    Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die waarop het besluit openbaar wordt gemaakt.

  • B.

    Dit besluit kan worden aangehaald als "Mandaatbesluit Stroomversneller Cultuur".

BIJLAGE BIJ MANDAATBESLUIT STROOMVERSNELLER CULTUUR

OPDRACHTVERSTREKKING STROOMVERSNELLER CULTUUR

Inleiding

Met het nieuwe cultuurbeleid stellen we ons drie doelen:

  • ·

    het versterken van de culturele keten

    • o

      door een compleet cultureel aanbod, met een goede spreiding over de stad en een bereik van alle doelgroepen

    • o

      door een vraaggericht aanbod, actueel en vernieuwend

  • ·

    het profileren en vitaliseren van het cultureel klimaat

  • ·

    het verbreden van cultuurbereik en participatie.

Kern van het nieuwe beleid is de inbedding van cultuur in een breder perspectief van waardecreatie, waarbij cultuurbeleid wordt gelinkt aan andere maatschappelijke domeinen: ruimtelijk, economie, welzijn, onderwijs. Cultureel aanbod komt zo in nauwe relatie te staan tot publiek en ondernemerschap. Een sterke cultuursector is ondernemend en innovatief en zet zijn creativiteit niet alleen in voor een kwalitatief hoogwaardig aanbod, maar ook om nieuw publiek aan zich te binden en bestaand publiek te behouden.

Het bereiken van een divers (waaronder jong dan wel nieuw) publiek is een opgave die niet alleen vanuit politiek oogpunt maar ook vanuit het toekomstperspectief van de instellingen van belang is. Publieksontwikkeling draait dus niet alleen om bereik maar ook om voldoende draagvlak.

Om hieraan tegemoet te komen streven we allereerst naar een nieuw, breed aansprekende en gezamenlijk gedragen culturele programmering voor zowel stad als regio. Hier ligt in het bijzonder een opgave voor de basisvoorzieningen. Door de huidige wijze van financieren (één instellingssubsidie per voorziening waarmee activiteiten, bedrijfsvoering en huisvesting worden ondersteund) ontstaat grote verbondenheid tussen het ‘eigen‘ aanbod en de publieke voorziening. Dit staat een optimale verbinding in de weg met de ontwikkelingen en behoeften die in de stad leven, zowel bij het (potentiële) publiek als bij de makers en cultureel ondernemers.

Daarnaast streven we op termijn naar een andere manier van werken. Verbinding van het culturele aanbod met publiek en ondernemerschap vraagt een andere manier van organiseren van het aanbod: het opereren in netwerkverband en het aangaan van allianties -onderling en met partijen buiten het culturele domein- wordt voor culturele instellingen en makers noodzakelijk.

Samengevat

We streven naar het bereik van nieuw publiek, naar de ontwikkeling van nieuw aanbod en het leggen van nieuwe verbindingen.

Opdracht

We beschouwen dit als een tijdelijke opgave, die we in eerste instantie beleggen bij een cultuurintendant met een makelfunctie: de stroomversneller. Op termijn wordt deze opgave geïncorporeerd in de werkwijze van de Arnhemse instellingen.

Het gaat om een tijdelijke, brede opdracht voor de duur van minimaal twee jaar om inhoud e lijke programmatische verbindingen tot stand te brengen tussen enerzijds de basisvoorzieningen op het gebied van podiumkunsten en beeldende kunst & vormgeving en anderzijds de stad (makers en publiek).

Algemene doelen van de opdracht

  • 1.

    Een impuls geven aan de ontwikkeling van een authentieke, onderscheidende en stadsbrede programmering waarin ruimte is voor vernieuwing. Hiermee worden enerzijds het creatief vermogen en anderzijds participatie en publieksbereik gestimuleerd.

  • 2.

    Versterking van culturele partijen en optimale benutting van elkaars expertise, ervaring kennis en kunde. Impuls aan het ondernemerschap van de culturele partijen in de stad.

  • 3.

    Het geven van prikkels en voeding aan de basisvoorzieningen om nieuw publiek en voldoende draagvlak te verwerven.

Taak stroomversneller

De stroomversneller is zelf geen organisator van activiteiten, maar verbindt aanbieders zowel onderling als met presentatie-instellingen/initiatieven en zo mogelijk met partijen buiten de (gesubsidieerde) culturele sector. De stroomversneller vervult een actieve loketfunctie, met een regierol op de achtergrond. Aandachtspunten:

  • ·

    Aanbod:

  • o

    inspelen op actuele ontwikkelingen in het aanbod over alle werkvelden en disciplines;

  • o

    gebruik maken van initiatieven en ideeën in de stad (‘van onderop’);

  • o

    stimuleren van samenwerking tussen aanbieders/makers van uiteenlopend niveau (van amateur tot professioneel) onderling en met de podia;

  • o

    experimenteren en risico’s nemen (niet alles hoeft te slagen);

  • o

    spreiding over de stad en locaties.

  • ·

    Vraag:

  • o

    vraagontwikkeling: publieksopbouw beïnvloeden, zowel fysiek als virtueel, zowel bestaande als nieuwe doelgroepen (verdieping en verbreding van bereik)

  • o

    experimenteren met prijsbeleid (bijv. differentiatie) en marketing (publieksbenadering);

  • o

    binding en draagvlak: het actief betrekken van publiek bij producties en/of productieproces en daarmee experimenteren;

  • o

    allianties aangaan met partijen buiten de gesubsidieerde en/of culturele sector.

Evaluatie

Aan het einde van de looptijd van het mandaat aan benoemde functionaris vindt een evaluatie plaats. Input hiervoor wordt geleverd door de mandataris en zal gecombineerd worden met onderzoeksgegevens over onder andere het publieksbereik en spreiding (disciplines, maar ook geografisch) van de ondersteunde initiatieven. Ook zullen culturele partijen in de stad hierop worden ondervraagd. De evaluatie zal ter informatie worden aangeboden aan het college van B&W en de gemeenteraad.

BIJLAGE BIJ MANDAATBESLUIT STROOMVERSNELLER CULTUUR

Werkplan opstartfase

WAT

•Versnellen

Korte lijnen richting nieuwe initiatieven. Ervoor zorgen dat nieuwe initiatieven makkelijk ondersteuning krijgen vanuit de stroomversneller. In eerste instantie door middel van sparren en deuren open te zetten, in tweede instantie d.m.v. kleine startsubsidies.

•Begeleiden

a) Voor m.n. de kleinere initiatieven bekijken/bespreken of een facilitair bedrijfje opgericht kan worden. Doel is om randvoorwaarden te creëren waarvan de diverse geledingen gebruik kunnen maken. Een soort algemene backoffice die ook hardware ter beschikking heeft (busjes, hekken etc.). Begeleiding vergunningen aanvragen etc.

b) Ondersteuning aan diverse PAC-aanvragers, met name richting de grotere culturele instellingen.

•Bemiddelen

a) Gebruik leegstaande panden.

b) Randvoorwaarden creëren voor allerlei partijen om tegen laag tarief (out of pocketkosten) gebruik te maken van de algemene infrastructuur.

HOE

  • -

    Diverse partijen bij elkaar brengen.

  • ·

    Overleg voor festivals

  • ·

    Overleg diverse aanbieders: Arnhems Muziek Platform, Stichting Jazz in Arnhem, etc.

  • ·

    Overleg podia, hoe aansluiting vinden bij nieuwe initiatiefnemers en onderlinge afstemming.

  • -

    Opzetten gezamenlijke promotie

  • ·

    Uitgaanswebsite.

  • ·

    Uitgaansladder

  • ·

    Creëren informatieve website voor initiatiefnemers, eventueel gekoppeld aan promotiesite.

  • -

    Verzamelen / doorgeleiden nieuwe PAC aanvragers.

  • -

    Spreekuur vastleggen.

Afstemming en samenwerking, trefwoorden:

  • -

    Koppelingen maken

  • -

    Multidisciplinaire combi’s

  • -

    Dance/pop/klassiek

  • -

    Mode/dans/beeldende kunst

  • -

    Inventarisatie maken

  • -

    Koppeling diverse disciplines (o.a Letteren, Beeldende kunst en Vormgeving, Film etc.)

Tijdspanne startfase:

  • Bijeenbrengen van de lokale initiatiefnemers, maart 2013.

  • Spreekuur, wekelijks vanaf maart 2013.

  • Festivaloverleg, start maart 2013

  • Promotie-overleg, start maart 2013.

  • Pers voorlichting, start website, april 2013.

  • Overleg gemeente over voortgang en verdere planning: mei 2013.

Hans Eliëns, februari 2013