Regeling vervallen per 25-10-2016

Verordening Adviesraad Werk en Inkomen

Geldend van 01-01-2015 t/m 24-10-2016

Intitulé

Verordening Adviesraad Werk en Inkomen

Verordening Adviesraad Werk en Inkomen Gemeente Arnhem 2015

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

De Adviesraad: De Adviesraad Werk en Inkomen als bedoeld in artikel 1 eerste lid.

Artikel 2 Adviesraad Werk en Inkomen

  • 1. De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet worden bij de uitvoering van deze wet betrokken door een Adviesraad Werk en Inkomen. De leden en de voorzitter van de Adviesraad worden benoemd door het college. Een selectiecommissie selecteert de leden en de voorzitter op basis van een vooraf vastgestelde profielschets.

  • 2. De Adviesraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen. De leden van de Adviesraad dienen ingezetenen te zijn van de gemeente Arnhem. Leden mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, het college of werkzaam zijn bij de gemeente Arnhem dan wel een instelling die actief is op het terrein van Werk en Inkomen, tenzij het college overtuigd is van de onafhankelijkheid van het betreffende lid.

  • 3. De Adviesraad bestaat uit 7 personen waaronder een in functie benoemde voorzitter.

  • 4. De Adviesraad kiest uit zijn midden een secretaris en een penningmeester.

  • 5. De Adviesraad komt tenminste 10 maal per kalenderjaar in vergadering bij elkaar.

  • 6. De zittingsduur van de leden bedraagt 4 jaar. Een lid kan slechts één keer worden herbenoemd. De leden blijven in hun functie totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 7. Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij verhuizing buiten de gemeente Arnhem;

    • c.

      bij overlijden;

    • d.

      na het verstrijken van de zittingsduur van de periode van 4 jaar behoudens herbenoeming;

    • e.

      bij toetreding tot de gemeenteraad, of het college, dan wel het lid werkzaam zal worden bij de gemeente Arnhem of bij een instelling die actief is op het terrein van Werk en Inkomen of

    • f.

      na een ontslagbesluit van het college met instemming van de meerderheid van de Adviesraad.

Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden van de gemeente, het college en de Adviesraad Werk en Inkomen

Artikel 3 Taken van gemeentebestuur

  • 1. Het gemeentebestuur vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college , advies aan de Adviesraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Het gemeentebestuur zorgt ervoor dat de Adviesraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

Artikel 4 Ondersteuning Adviesraad

Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de Adviesraad. Hiertoe:

  • a.

    stelt het een vergaderruimte ter beschikking;

  • b.

    geeft het de leden van de Adviesraad toegang tot kantoormiddelen zoals een kopieermachine en een printer;

  • c.

    wijst het een ambtenaar aan als contactambtenaar;

  • d.

    zorgt het ervoor, met in achtneming van art 3 lid 2. dat adviesaanvragen en conceptbeleid de Adviesraad tijdig bereiken;

  • e.

    verstrekt het de nodige informatie voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de Adviesraad;

  • f.

    verstrekt de informatie zoals bedoeld onder e, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming, en

  • g.

    indien van toepassing, ziet het erop toe dat de Adviesraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de Adviesraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden van De Adviesraad

  • 1. De Adviesraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met de vorming, de uitvoering, de controle en evaluatie van gemeentelijk beleid.

  • 2. Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan het college respectievelijk de gemeenteraad.

  • 3. De Adviesraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot een individuele persoon.

  • 4. Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de secretaris.

Artikel 6 Taken van de voorzitter

De voorzitter heeft tot taak:

  • a.

    Het bepalen van de dag en tijdstip van de vergadering;

  • b.

    Het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    Het handhaven van de orde;

  • d.

    Het schorsen van de vergadering;

  • e.

    Het peilen van meningen, het trachten te bereiken van consensus en het mededelen van uitslagen van stemmingen;

  • f.

    Het ondertekenen van uitgaande stukken;

  • g.

    Het vertegenwoordigen van de Adviesraad.

Artikel 7 Taken van de secretaris

De secretaris heeft tot taak:

  • a.

    Het in overleg met de Adviesraad zorg dragen voor een vergaderreglement en toezien op de naleving ervan;

  • b.

    Het voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter samenstellen van een vergaderkalender;

  • c.

    Het in overleg met de voorzitter voorafgaand aan iedere vergadering samenstellen van de agenda;

  • d.

    Het verzenden van de uitnodigingen en, indien van toepassing, conceptbeleid en adviesverzoeken, met inachtneming van artikel 3, tweede lid, uiterlijk tien werkdagen voordat de vergadering plaatsvindt aan de leden;

  • e.

    Het erop toezien dat adviesvragen en conceptbeleid de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen. Indien nodig last hij een tussentijds extra overleg ;

  • f.

    Het maken van een verslag van de vergaderingen en zendt deze gelijktijdig met de uitnodiging van de volgende vergadering aan de leden.

Artikel 8 Taken van de penningmeester

De penningmeester heeft tot taak:

  • a.

    Het als een goed huisvader beheren van het beschikbaar gestelde budget;

  • b.

    Het jaarlijks opstellen van een begroting;

  • c.

    Het jaarlijks opstellen en ter beoordeling aan het college voorleggen van een jaarverslag waarin verslag wordt gedaan van de activiteiten en van de besteding van het beschikbaar gestelde budget;

  • d.

    Het bewaken van de plannen van de Adviesraad aan de hand van de begroting.

Artikel 9 Budget Adviesraad

  • 1. Ten behoeve van de Adviesraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies en kosten voor het raadplegen van de personen bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet.

  • 3. Jaarlijks voor 1 april brengt de Adviesraad aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget.

Artikel 10

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college gehoord de Adviesraad.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 11 Intrekken oude verordening

De Verordening cliëntenparticipatie sociale zekerheid wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Werk en Inkomen.

Toelichting

Algemeen

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Hierbij moet in ieder geval worden geregeld de wijze waarop zij vroegtijdig in staat worden gesteld gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen, worden voorzien van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen, deel kunnen nemen aan periodiek overleg, onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden en worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn:

  • -

    personen die algemene bijstand ontvangen;

  • -

    personen als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;

  • -

    personen die gebruik maken van een voorziening gericht op de arbeidsinschakeling;

  • -

    personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • -

    personen zonder uitkering die werkzoekend zijn en

  • -

    die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

Om een goede werking van de Adviesraad te waarborgen worden de leden van de Adviesraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente.

Artikelsgewijze toelichting

Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.

Artikel 2. Adviesraad Werk en Inkomen

Dit artikel bepaalt hoe de beleidsparticipatie concreet wordt vorm gegeven.

Eerste lid

Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een Adviesraad samen te stellen die bestaat uit personen die betrokken zijn bij de uitvoering van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers. De leden van de Adviesraad worden benoemd door het college. Een door het college samengestelde selectiecommissie zal kandidaten voordragen op basis van een vooraf vastgestelde profielschets.

Tweede lid

Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de Adviesraad een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de Adviesraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is.

Om belangenverstrengeling te voorkomen mogen de leden geen lid zijn van de gemeenteraad, het college of werkzaam bij de gemeente Arnhem dan wel een instelling die actief is op het terrein van Werk en Inkomen. Om de voorkomen dat bijvoorbeeld een vrijwilliger die actief is bij een dergelijke instelling geen lid kan zijn van de Adviesraad kan het college een uitzondering maken als zij overtuigd is van de onafhankelijkheid van het betreffende lid,

Artikel 3. Taken van het gemeentebestuur

Het gemeentebestuur zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college advies vragen aan de Adviesraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

Het wordt belangrijk geacht dat de Adviesraad tijdig wordt betrokken bij de totstandkoming van beleid zodat het uitoefenen van invloed op het beleid op die wijze mogelijk is. Daarom is in het derde lid bepaald dat het college ervoor zorgt dat de Adviesraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

Artikel 4. Ondersteuning Adviesraad

Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de Adviesraad wordt gefaciliteerd. Niet alleen vergaderruimte is van belang, maar ook de toegang tot kantoormiddelen. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van en informatieverstrekking aan de Adviesraad. Hieronder kan ook worden verstaan dat ambtenaren van de gemeente een vergadering bijwonen voor het geven van een toelichting of uitleg.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de Adviesraad

De betrokkenheid van De Adviesraad bij de ontwikkeling van gemeentelijk beleid bestaat uit de bevoegdheid om gevraagd en ongevraagd advies te geven over de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het beleid. Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de Adviesraad geen bevoegdheid heeft in individuele- en uitvoeringsvraagstukken. Ieder lid van de Adviesraad is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit moet uiterlijk 5 werkdagen voorafgaand aan de vergadering gebeuren. De agendapunten moeten worden gezonden aan secretaris.

Artikel 9. Budget Adviesraad

Het budget is ter vrije besteding van de Adviesraad. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies en raadpleging van de doelgroep. De Adviesraad moet jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in het derde lid.