Regeling vervallen per 22-02-2017

Ondermandaatbesluit Cluster Beleid en Regie

Geldend van 18-03-2016 t/m 21-02-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-03-2016

Intitulé

Ondermandaatbesluit Cluster Beleid en Regie

Ondermandaatbesluit cluster Beleid en Regie

Besluit van: 10 maart 2016 Zaaknummer: 2016-02-01194 Docnummer: 2016.0.010.882

De clustermanager Beleid en Regie van de gemeente Arnhem;

Gelet op het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016 van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van 23 februari 2016, documentnummer 2016.0.008.951 en zaaknummer 2016-02-00726;

Besluit:

  • 1.

    Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van het cluster Beleid en Regie op te dragen:

    • A.

      De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;

    • B.

      De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder A genoemde bevoegdheden.

  • 2.

    Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016.

  • 3.

    Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein (waaronder wordt verstaan de toepasselijke regelgeving en organisatie-eenheid).

  • 4.

    Te bepalen dat afdelingshoofden binnen het cluster Beleid en Regie bevoegd zijn elkaar bij afwezigheid te vervangen.

  • 5.

    Te bepalen dat:

    • a.

      Dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit cluster Beleid en Regie”.

    • b.

      Het ‘Ondermandaatbesluit cluster Beleid en Regie’ d.d. 23 december 2014 met zaaknummer 2014-12-00798 en documentnummer 2014.0.118.396 wordt ingetrokken.

    • c.

      Dit besluit in werking treedt op de dag na die waarop deze wordt bekendgemaakt en heeft terugwerkende kracht ten aanzien van elke beslissing, die in de periode van 1 maart 2016 tot de dag van inwerkingtreding is genomen. Een dergelijke beslissing is daarmee van rechtswege bekrachtigd.

De clustermanager Beleid en Regie,

C.Eltingh

1

2

3

4

Omschrijving bevoegdheid

Ondermandaat afdelingsniveau

Ondermandaat medewerkersniveau

Specifieke bepalingen/ opmerkingen

Algemeen

1

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorberei-ding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

2

Het ondertekenen van correspondentie ter voor-bereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid onder b van de Gemeen-tewet.

NB: betreft niet het doen van voorstellen aan de raad, noch het ondertekenen van raadsbesluiten.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

3

Het verstrekken van beves-tigingen en bewijzen van ontvangst.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

4

Het doorzenden van ge-schriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

5

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorge-nomen en genomen beslis-singen en van voorgenomen en verrichte andere hande-lingen.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

6

Het aanwijzen van een contactpersoon, die voor het betreffende cluster zorgdraagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

Geen doormandatering

7

Het aanvragen van bijdra-gen, subsidies en vergoe-dingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

8

Het nemen van besluiten inzake het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

Met in achtneming van het bepaalde in de kaders beheer gemeentelijke archiefbescheiden

9

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toe-gang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werk-zaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

10

a.Het vaststellen van vergoedingen aan leden van adviescommissies aan het college en de burgemeester.

b.Het aanwijzen van de secretaris van de advies-commissie aan het college en de burgemeester.

a.Hoofden van alle afdelingen

b.Hoofden van alle afdelingen

a.Geen doormandatering

b.Geen doormandatering

Geschillen en geschilbeslechting

1

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemidde-ling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

2

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsge-dingen, bezwaarprocedures of administratief beroepspro-cedures namens de gemeente of het bestuurs-orgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

3

a.Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

b.Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

a.Hoofden van alle afdelingen

b.Hoofden van alle afdelingen

a.Alle medewerkers

b.Geen doormandatering

4

Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht (instemmen rechtstreeks beroep rechtbank).

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

5

a.Het nemen van een besluit op een bezwaar-schrift als bedoeld in de Algemene wet bestuurs-recht, voor zover het in bezwaar bestreden besluit in mandaat is genomen door een functionaris die werk-zaam is onder verantwoor-delijkheid van de mandaat-gever, en tevens voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het advies van de desbetreffende bezwaar-schriftencommissie.

b.Het beslissen op verzoeken van belang-hebbenden om vergoeding van de kosten die zij in

verband met de behandeling van het bezwaar redelijker-wijs hebben moeten maken als bedoeld in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

a.Hoofden van alle afdelingen

b.Hoofden van alle afdelingen

a.Geen doormandatering

b.Geen doormandatering

6

Het nemen van een besluit tot het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, lid 3, 4 en 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

1

Het beslissen tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen, met dien verstande dat de concerndirecteur, de clustermanagers, de programmamanagers, de concerncontroller, de chief information officer en de strateeg deze bevoegdheid slechts hebben voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van één miljoen euro niet te boven gaat.

Op deze privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn uitgezonderd de rechtshandelingen als bedoeld in artikel 4, lid 1 onder 1 tot en met 3, het bepaalde in bijlage 2 onder 10 en 11 en het bepaalde in bijlage 4 onder 19 van het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016.

Hoofden van alle afdelingen, voor zover de verplichting die wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt.

Opdrachtgever complexe trajecten, voor zover de verplichting die wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt.

2

a.Het aansprakelijk stellen van derden.

b.Het besluiten op het aan-sprakelijk stellen van de gemeente door derden.

c.Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

3

Het besluiten tot het aan-vaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

Hoofden van alle afdelingen

4

a.Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaat-besluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

b.Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

a.Hoofden van alle afdelingen

b.Hoofden van alle afdelingen

a.Alle medewerkers

b.Alle medewerkers

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

1

Het nemen van beslissingen op grond van de Verordening nadeelcompensatie Arnhem 2011, indien en voorzover hierbij niet wordt afgeweken van het terzake uitgebrachte advies van de adviescom-missie of de adviseur.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

2

Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie als bedoeld in Hoofdstuk III van de Wet openbaarheid van bestuur.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

3

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krach-tens een gemeentelijke subsidieverordening, met uitzondering van het vast-stellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vast-gesteld).

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

4

Het aanwijzen van gemeen-teambtenaren jegens welke de inlichtingenverplichtingen zoals vastgelegd in de arti-kelen 47, 49 en 50 van de Algemene wet inzake rijks-belastingen gelden, voor zover aan deze ambtenaren reeds bevoegdheden in het kader van het opleggen, heffen of invorderen van belastingen als bedoeld in de artikelen 231 en 232 Gemeentewet zijn geman-dateerd.

Geen doormandatering

5

De uitoefening van be-voegdheden als bestuurs-orgaan in het kader van de klachtbehandeling op grond van Hoofdstuk 9 van de Al-gemene wet bestuursrecht.

Geen doormandate-ring

6

Het opleggen en intrekken van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, alsmede het uitoefenen van de overige bevoegdheden op grond van Titel 5.3 (Herstelsancties) en van de bevoegdheden op grond van Titel 5.4 (Bestuurlijke boete) van de Algemene wet bestuurs-recht, alsmede het beslissen over het verlenen, wijzigen en intrekken van gedoog-beschikkingen.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

7

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algeme-ne wet bestuursrecht.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

8

Het besluiten tot het toepas-sen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuurs-recht.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

9

Het vaststellen van formu-lieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indie-nen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

10

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algeme-ne wet bestuursrecht.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

11

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuurs-recht.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

12

Het horen van een aanvra-ger en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet be-stuursrecht (De voorberei-ding).

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

13

De uitoefening van be-voegdheden als bestuurs-orgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuurs-rechtelijke geldschulden).

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

14

De uitoefening van be-voegdheden als bestuurs-orgaan bij of krachtens afde-ling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslis-termijn).

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

15

Het vaststellen van beleids-regels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

16

Het nemen van besluiten en het verrichten van werk-zaamheden voortvloeiende uit de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), behoudens de benoeming van een functionaris voor de gegevensbescherming als bedoeld in Hoofdstuk 9 paragraaf 2 van deze wet.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

Specifieke bevoegdheden

Ruimtelijke ordening

1

Het toepassen van het bepaalde in de Hoofdstukken IV en V van het Besluit grenswaarden

binnen zones rond industrieterreinen en van het Besluit grenswaarden binnen zones langs

wegen.

Hoofden afdelingen Ruimte en Omgevings-kwaliteit

Geen doormandatering

2

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krachtens de Wet ruimtelijke ordening.

Hoofden afdelingen Ruimte en Omgevings-kwaliteit

Geen doormandatering

Bouwen en wonen

3

Het verstrekken, intrekken en terugvorderen van geldelijke steun in het kader van:

a.de beschikking geldelijke steun eigen woningen.

b.de regeling geldelijke steun gehandicapten 1992.

c.de beschikking geldelijke steun verbetering particuliere huurwoningen 1979 (II).

d.de regeling geldelijke steun voorzieningen aan particuliere huurwoningen 1985.

e.de regeling geldelijke steun voorzieningen aan huurwoningen 1987.

f.de op 13 oktober 1986 vastgestelde Subsidieverordening stadvernieuwing, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 6 december 1993 alsmede de Subsidieverordening stadsvernieuwing 1996.

Hoofd afdeling Ruimte

Geen doormandatering

4

Het nemen van beslissingen op grond van het Besluit beheer sociale huursector.

Hoofd afdeling Ruimte

Geen doormandatering

5

Het beslissen op aanvragen om gemeentegarantie op grond van de geldende

gemeentegarantieverordening eigen woningen en het Besluit uitvoering gemeentegarantie.

Hoofd afdeling Ruimte

Geen doormandatering

6

Het nemen van besluiten tot het omzetten en wijzigen van verleende gemeentegarantie op

grond van de Regeling deelneming in garanties woninggebonden subsidies.

Hoofd afdeling Ruimte

Geen doormandatering

7

Het nemen van besluiten inzake terugbetalingovereenkomsten van door de gemeente

aangezuiverd verlies op grond van gemeentegaranties.

Hoofd afdeling Ruimte

Geen doormandatering

8

Het nemen van besluiten inzake borgtochtovereenkomsten op grond van de geldende

Gemeentegarantieverordening eigen woning en het Besluit uitvoering gemeentegarantie.

Hoofd afdeling Ruimte

Geen doormandatering

Stadsvernieuwing

9

Het toepassen van het bepaalde in artikel 42 van de Wet op de stads- en dorpsvernieuwing.

Hoofd afdeling Ruimte

Geen doormandatering

10

Het toepassen van het bepaalde in artikel 7 van het Besluit op de stads- en dorpsvernieuwing inzake het sparen in het stadsvernieuwingsfonds.

Hoofd afdeling Ruimte

Geen doormandatering

11

Het nemen van besluiten op grond van de subsidieverordening particuliere woningvoorraad herstructureringsgebieden.

Hoofd afdeling Ruimte

Geen doormandatering

Monumentenzorg

12

Het beslissen op aanvragen om wijzigingsvergunningen op grond van de Monumentenwet en de gemeentelijke Erfgoedverordening.

Hoofd afdeling Ruimte

Geen doormandatering

13

Het vaststellen en wijzigen van het gemeentelijke restauratie-uitvoeringsprogramma op grond van het Besluit rijkssubsidiëring instandhouding monumenten.

Hoofd afdeling Ruimte

Geen doormandatering

Milieu

14

Het toepassen van het bepaalde in de Hoofdstukken 4 en 11 van het Besluit geluidhinder

spoorwegen.

Hoofd afdeling Omgevingskwali-teit

Geen doormandatering

15

Het uitoefenen van de bevoegdheden als bevoegd gezag bij of krachtens de Wet milieubeheer, de Wet geluidhinder en de Wet bodembescherming.

Hoofd afdeling Omgevingskwali-teit

Geen doormandatering

16

Het doen van aangifte met betrekking tot heffingen op grond van de Waterwet.

Hoofd afdeling Omgevingskwali-teit

Geen doormandatering

17

Het uitoefenen van bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Hoofd afdeling Omgevingskwali-teit

Geen doormandatering

Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen onroerende zaken (WKPB)

18

Het uitoefenen van de aan het college van burgemeester en wethouders toegekende bevoegdheden bij of krachtens de WKPB.

Hoofd afdeling Omgevingskwali-teit

Geen doormandatering

Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG)

19

Het nemen van besluiten op grond van de Verordening naamgeving en nummering, met uitzondering van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 2 van deze verordening.

Hoofd afdeling Omgevingskwali-teit

Geen doormandatering

20

Het uitoefenen van bevoegdheden toegekend bij of krachtens de BAG.

Hoofd afdeling Omgevingskwali-teit

Geen doormandatering

21

Het uitoefenen van bevoegdheden in de zin van artikel 6 van de BAG als bedoeld in het delegatiebesluit van de raad van de gemeente Arnhem zoals vastgesteld in de vergadering van 29 juni 2009.

Hoofd afdeling Omgevingskwali-teit

Geen doormandatering

Onderwijs

22

Het besluiten op verzoeken van schoolbesturen om beschikbaarstelling van (voorschotten op) de huur en/of eigendomsvergoedingen.

Hoofd afdeling SSO

Geen doormandatering

23

Het uitvoeren van het door de gemeenteraad vastgestelde plan van scholen primair onderwijs en voortgezet onderwijs.

Hoofd afdeling SSO

Geen doormandatering

24

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden genoemd in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.

Hoofd afdeling SSO

Geen doormandatering

25

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden o.g.v. de Wet Educatie Beroepsonderwijs.

Hoofd afdeling SSO

Geen doormandatering

26

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden genoemd in de Verordening procedure overleg lokaal onderwijsbeleid gemeente Arnhem.

Hoofd afdeling SSO

Geen doormandatering

27

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden o.g.v. Wet primair onderwijs, Wet op het Voortgezet onderwijs en Wet op de expertisecentra.

Hoofd afdeling SSO

Geen doormandatering

28

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden op grond van de gemeenschappelijke regeling voor de volwasseneneducatie regio Arnhem.

Hoofd afdeling SSO

Geen doormandatering

29

Het toepassen van de Leerplichtwet 1969 en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften voor zover opgedragen aan het college.

Hoofd afdeling SSO

Geen doormandatering

Cultuur

30

Het opdracht verlenen tot het maken van kunstwerken inclusief het maken van schetsontwerpen tot een maximumbedrag ad vijftigduizend euro per kunstwerk of ontwerp.

Hoofd afdeling WIEC

Geen doormandatering

Maatschappelijke ondersteuning

31

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden genoemd in de Verordening Cliëntenparticipatie gehandicaptenbeleid.

Hoofd afdeling SSO

Geen doormandatering

32

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

Hoofd afdeling SSO

Geen doormandatering

Zondagswet

33

Het verlenen van ontheffingen als bedoeld in de artikelen 3 en 4 van de Zondagswet.

Hoofd afdeling Omgevingskwali-teit

Geen doormandatering

Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

34

Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de APV.

Hoofd afdeling Omgevingskwali-teit

Geen doormandatering

Overig

35

Het nemen van besluiten op grond van de beheersverordening Moscowa 1994.

Directeur van Begraafplaats en crematorium Moscowa B.V.

Geen doormandatering

Afkortingen- en begrippenlijst:

Afdeling SSO: afdeling Samenlevingszaken, Sport en Opvoeding

Afdeling WIEC: afdeling Werk, Inkomen, Economie en Cultuur