Regeling vervallen per 27-06-2017

Ondermandaatbesluit Cluster Gebiedsrealisatie en Vastgoed

Geldend van 16-02-2017 t/m 26-06-2017

Intitulé

Ondermandaatbesluit Cluster Gebiedsrealisatie en Vastgoed

Ondermandaatbesluit cluster Gebiedsrealisatie en Vastgoed

Besluit van:6 februari 2017Zaaknummer:112083

De clustermanager Gebiedsrealisatie en Vastgoed van de gemeente Arnhem;

Gelet op het 2e wijzigingsbesluit Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016 van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van 31 januari 2017, zaaknummer 111979;

Besluit:

1.Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van het cluster Gebiedsrealisatie en Vastgoed op te dragen:

  • A.

    De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;

  • B.

    De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder A genoemde

bevoegdheden.

  • 2.

    Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016.

  • 3.

    Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein (waaronder wordt verstaan de toepasselijke regelgeving en organisatie-eenheid).

  • 4.

    Te bepalen dat afdelingshoofden binnen het cluster Gebiedsrealisatie en Vastgoed bevoegd zijn elkaar bij afwezigheid te vervangen.

  • 5.

    Te bepalen dat:

    • a.

      dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit cluster Gebiedsrealisatie en Vastgoed”.

    • b.

      Het ‘Ondermandaatbesluit cluster Gebiedsrealisatie en Vastgoed’ d.d. 10 maart 2016, zaaknummer 2016-02-01195, documentnummer 2016.0.010.883 wordt ingetrokken.

    • c.

      Dit besluit in werking treedt op de dag na die waarop deze wordt bekendgemaakt.

De clustermanager Gebiedsrealisatie en Vastgoed,

Y.van der Graaf

1

2

3

4

Omschrijving bevoegdheid

Ondermandaat afdelingsniveau

Ondermandaat medewerkersniveau

Specifieke bepalingen/ opmerkingen

Algemeen

1.

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorberei-ding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

2.

Het ondertekenen van correspondentie ter voor-bereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid onder b van de Gemeen-tewet.

NB: betreft niet het doen van voorstellen aan de raad, noch het ondertekenen van raadsbesluiten.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

3.

Het verstrekken van beves-tigingen en bewijzen van ontvangst.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

4.

Het doorzenden van ge-schriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

5.

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorge-nomen en genomen beslis-singen en van voorgenomen en verrichte andere hande-lingen.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

6.

Het aanwijzen van een contactpersoon, die voor het betreffende cluster zorgdraagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

7.

Het aanvragen van bijdra-gen, subsidies en vergoe-dingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

8.

Het nemen van besluiten inzake het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

Met in achtneming van het bepaalde inde kaders beheer gemeentelijke archiefbescheiden .

9.

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toe-gang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werk-zaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

10.

a.Het vaststellen van vergoedingen aan leden van adviescommissies aan het college en de burgemeester.

b.Het aanwijzen van de secretaris van de advies-commissie aan het college en de burgemeester.

a.Hoofden van alle afdelingen

b.Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

Geschillen en geschilbeslechting

1.

a.Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

a.Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

2.

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsge-dingen, bezwaarprocedures of administratief beroepspro-cedures namens de gemeente of het bestuurs-orgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

3.

a.Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

b.Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

a.Hoofden van alle afdelingen

b.Hoofden van alle afdelingen

a.Alle medewerkers

b.Geen doormandatering

4.

Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht (instemmen rechtstreeks beroep rechtbank).

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

5.

a.Het nemen van een besluit op een bezwaar-schrift als bedoeld in de Algemene wet bestuurs-recht, voor zover het in bezwaar bestreden besluit in mandaat is genomen door een functionaris die werk-zaam is onder verantwoor-delijkheid van de mandaat-gever, en tevens voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het advies van de desbetreffende bezwaar-schriftencommissie.

b.Het beslissen op verzoeken van belang-hebbenden om vergoeding van de kosten die zij in

verband met de behandeling van het bezwaar redelijker-wijs hebben moeten maken als bedoeld in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

a.Hoofden van alle afdelingen

b.Hoofden van alle afdelingen

a.Geen doormandatering

b.Geen doormandatering

6.

Het nemen van een besluit tot het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, lid 3, 4 en 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

1.

Het beslissen tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen, met dien verstande dat de concerndirecteur, de clustermanagers, de programmamanagers, de concerncontroller, de chief information officer en de strateeg deze bevoegdheid slechts hebben voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van één miljoen euro niet te boven gaat.

Op deze privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn uitgezonderd de rechtshandelingen als bedoeld in artikel 4, lid 1 onder 1 tot en met 3, het bepaalde in bijlage 2 onder 10 en 11 en het bepaalde in bijlage 4 onder 19 van het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016.

De hoofden van alle afdelingen, met dien verstande dat het afdelingshoofd slechts bevoegd is voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt.

Geen doormandatering

2.

a.Het aansprakelijk stellen van derden.

b.Het besluiten op het aan-sprakelijk stellen van de gemeente door derden.

c.Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

3.

Het besluiten tot het aan-vaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

4.

a.Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

b.Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

a.Hoofden van alle afdelingen

b.Hoofden van alle afdelingen

a.Alle medewerkers

b.Geen doormandatering

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

1.

Het nemen van beslissingen op grond van de Verordening nadeelcompensatie Arnhem 2011, indien en voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het terzake uitgebrachte advies van de adviescom-missie of de adviseur.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

2.

Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie als bedoeld in hoofdstuk III van de Wet openbaarheid van bestuur.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

3.

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krach-tens een gemeentelijke subsidieverordening, met uitzondering van het vast-stellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vast-gesteld).

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

4.

Het aanwijzen van gemeen-teambtenaren jegens welke de inlichtingenverplichtingen zoals vastgelegd in de arti-kelen 47, 49 en 50 van de Algemene wet inzake rijks-belastingen gelden, voor zover aan deze ambtenaren reeds bevoegdheden in het kader van het opleggen, heffen of invorderen van belastingen als bedoeld in de artikelen 231 en 232 Gemeentewet zijn geman-dateerd.

Geen doormandatering

Geen doormandatering

5.

De uitoefening van be-voegdheden als bestuurs-orgaan in het kader van de klachtbehandeling op grond van hoofdstuk 9 van de Al-gemene wet bestuursrecht.

Geen doormandetering

Geen doormandatering

6.

Het opleggen en intrekken van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, alsmede het uitoefenen van de overige bevoegdheden op grond van Titel 5.3 (Herstelsancties) en van de bevoegdheden op grond van Titel 5.4 (Bestuurlijke boete) van de Algemene wet bestuurs-recht, alsmede het beslissen over het verlenen, wijzigen en intrekken van gedoog-beschikkingen.

Geen doormandatering

Geen doormandatering

7.

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algeme-ne wet bestuursrecht.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

8.

Het besluiten tot het toepas-sen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuurs-recht.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

9.

Het vaststellen van formu-lieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indie-nen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

10.

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algeme-ne wet bestuursrecht.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

11.

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuurs-recht.

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

12.

Het horen van een aanvra-ger en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet be-stuursrecht (De voorberei-ding).

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

13.

De uitoefening van be-voegdheden als bestuurs-orgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuurs-rechtelijke geldschulden).

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

14..

De uitoefening van be-voegdheden als bestuurs-orgaan bij of krachtens afde-ling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslis-termijn).

Hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

15.

Het vaststellen van beleids-regels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

Geen doormandatering

Geen doormandatering

16.

Het nemen van besluiten en het verrichten van werk-zaamheden voortvloeiende uit de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), behoudens de benoeming van een functionaris voor de gegevensbescherming als bedoeld in hoofdstuk 9 paragraaf 2 van deze wet.

Hoofden van alle afdelingen

Geen doormandatering

Specifieke bevoegdheden

Wet ruimtelijke ordening

1.

Hetaangaan van overeenkomsten over grondexploitatie als bedoeld in artikel 6.24 van de Wet ruimtelijke ordening, na verkregen instemming van de betrokken portefeuillehouder.

Hoofd van de afdeling Gebieds- en vastgoedrealisatie, met dien verstande dat het afdelingshoofd slechts bevoegd is voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt.

Geen doormandatering

Kadasterwet

2.

Het afgeven van de verklaring van eensluidendheid, als bedoeld in artikel 11, eerste lid van de Kadasterwet.

Hoofd van de afdeling Gebieds- en vastgoedrealisatie

Geen doormandatering

Wet voorkeursrecht gemeenten

3.

Besluiten tot het intrekken van het voorkeursrecht als bedoeld in de Wet voorkeursrecht gemeenten, zoals dit recht gevestigd is op percelen welke eigendom zijn van de gemeente.

Hoofd van de afdeling Gebieds- en vastgoedrealisatie

Geen doormandatering

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

4.

Het nemen van beslissingen inzake de vervreemding, splitsing en verkrijging van onroerende zaken alsmede de vestiging, splitsing, overdracht en beëindiging van zakelijke respectievelijk beperkte rechten ten laste of ten behoeve van gemeentelijke eigendommen, na verkregen instemming van de betrokken portefeuillehouder voor zover deze bevoegdheden niet zijn gemandateerd aan de clustermanager Publieke Dienstverlening.

Hoofd van de afdeling Gebieds- en vastgoedrealisatie, met dien verstande dat het afdelingshoofd slechts bevoegd is voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt.

Geen doormandatering

5.

Het nemen van beslissingen inzake terugkooprecht, ontheffing of vrijstelling van bijzondere of algemene verkoopvoorwaarden, zoals bewonersplicht en het goedkeuren van doorverkoop (anti-speculatie).

Hoofd van de afdeling Gebieds- en vastgoedrealisatie, met dien verstande dat het afdelingshoofd slechts bevoegd is voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt.

Geen doormandatering

6.

Het verlenen van volmacht aan de behandelende notariële medewerkers om de gemeente te vertegenwoordigen bij het aangaan en uitvoeren van in notariële akten vervatte overeenkomsten tot het vervreemden, verkrijgen of bezwaren van onroerende zaken.

Hoofd van de afdeling Gebieds- en vastgoedrealisatie

Hoofd van de afdeling Vastgoedmanagement.

Alle medewerkers van de afdeling Gebieds- en vastgoedrealisatie en Senior vastgoedmanagers/accountmanagers vastgoed/senior adviseur vastgoed en vastgoedmanagers van de afdeling Vastgoedmanagement, met dien verstande dat zij slechts bevoegd zijn voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 25.000 euro niet overschrijdt.

7.

Het aangaan van huurovereenkomsten voor eigen huisvesting of voor de gemeentelijke doelgroepen van beleid, voor zover deze bevoegdheden niet zijn gemandateerd aan de clustermanager Publieke Dienstverlening.

Hoofd van de afdeling Vastgoedmanagement, met dien verstande dat het afdelingshoofd slechts bevoegd is voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt.

Senior vastgoedmanagers/senior adviseur vastgoed/accountmanagers vastgoed/senior adviseur vastgoed en vastgoedmanagers, met dien verstande dat zij slechts bevoegd zijn voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 25.000 euro niet overschrijdt.

8.

Het aangaan van overeenkomsten inzake het onderhoud van onroerende zaken.

Hoofd van de afdeling Vastgoedmanagement, met dien verstande dat het afdelingshoofd slechts bevoegd is voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt.

Senior vastgoedmanagers/accountmanagers vastgoed/senior adviseur vastgoed en vastgoedmanagers, met dien verstande dat zij slechts bevoegd zijn voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 25.000 euro niet overschrijdt.

9.

Het beslissen tot het aangaan van reclame-overeenkomsten inzake lichtmastreclame, billboards, abri's, aankondigen en stadsklokken voor zover deze bevoegdheden niet zijn gemandateerd aan de clustermanager Publieke Dienstverlening.

Hoofd van de afdeling Vastgoedmanagement, met dien verstande dat het afdelingshoofd slechts bevoegd is voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt.

Alle medewerkers van de afdeling Gebieds- en vastgoedrealisatie en Senior vastgoedmanagers/accountmanagers vastgoed/senior adviseur vastgoed en vastgoedmanagers van de afdeling Vastgoedmanagement, met dien verstande dat zij slechts bevoegd zijn voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 25.000 euro niet overschrijdt.