Regeling vervallen per 01-07-2017

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem houdende regels omtrent algemeen mandaat en volmacht Algemeen Mandaat- en Volmachtbesluit 2016

Geldend van 16-02-2017 t/m 30-06-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem houdende regels omtrent algemeen mandaat en volmacht Algemeen Mandaat- en Volmachtbesluit 2016

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t e n :

de navolgende regels vast te stellen met betrekking tot mandaat, volmacht en machtiging aan:

de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de concerndirecteur, de chief information officer, de clustermanagers, de concerncontroller, de strateeg, de programmamanagers, de Opdrachtgever Sociaal Domein;

Artikel 1 Begripsomschrijving

In dit besluit wordt verstaan onder:

Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

Volmacht: de toestemming tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in naam van de gemeente;

Machtiging: de toestemming tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

Delegatie: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent;

Wettelijk voorschrift: wettelijk voorschrift, zoals dit luidt op de dag waarop dit besluit in werking

treedt of zoals dit wettelijk voorschrift na wijziging zal komen te luiden;

Portefeuillehouder: het lid van het college dat in het bijzonder is belast met de zorg voor één of meer onderdelen van het gemeentelijk bestuur, zoals deze aan het college is opgedragen;

Clusters: de eenheden waaruit de ambtelijke organisatie is opgebouwd, te weten: het cluster Strategie, Control en Ontwikkeling, het cluster Project- & Interimmanagement, het cluster Beleid & Regie, het cluster Intern Advies, het cluster Interne Ondersteuning, het cluster Publieke Dienstverlening, het cluster Openbare Ruimte, het cluster Werk & Inkomen, het cluster Stadsbedrijven en het cluster Gebiedsrealisatie en Vastgoed.

Opdrachtgever

Sociaal Domein: de ambtenaar die aangewezen is voor de opdrachtverstrekking aan de Stichting Wijkteams Arnhem en monitoring van de uitvoering van die opdracht.

Artikel 2 Algemeen mandaat aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de concerndirecteur, de chief information officer, de strateeg, de cluster managers, de Opdrachtgever Sociaal Domein, de concerncontroller en de programmamanagers.

  • 1.

    De uitoefening van de navolgende bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, wordt opgedragen aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de concerndirecteur en de concerncontroller, de chief information officer, – voor zover het gaat om aangelegenheden die behoren tot zijn werkterrein - de strateeg, alsmede - voor zover het betreft de aan zijn cluster opgedragen taken - aan de clustermanagers en - voor zover het gaat om aangelegenheden die binnen een veranderprogramma vallen - aan de binnen het cluster Strategie, Control en Ontwikkeling werkzame programmamanagers en de Opdrachtgever Sociaal Domein.

    • A.

      Algemeen

1.

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken.

2.

Het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet.

NB: betreft niet het doen van voorstellen aan de raad, noch het ondertekenen van raadsbesluiten.

3.

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

4.

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

5.

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorgenomen en genomen beslissingen en van voorgenomen en verrichte andere handelingen.

6.

Het aanwijzen van een contactpersoon, die voor het betreffende cluster zorg draagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

7.

Het aanvragen van bijdragen, subsidies en vergoedingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten.

8.

Het nemen van besluiten inzake het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

9.

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toegang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

10.

a.Het vaststellen van vergoedingen aan leden van adviescommissies aan het college en de

burgemeester.

b.Het aanwijzen van de secretaris van de adviescommissie aan het college en de burgemeester.

B. Geschillen en geschilbeslechting

1.

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

2.

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de gemeente of het bestuursorgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

3.

a.Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

b.Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegd-heden.

4.

Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht (instemmen rechtstreeks beroep rechtbank).

5.

a.Het nemen van een besluit op een bezwaarschrift als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht,

voor zover het in bezwaar bestreden besluit in mandaat is genomen door een functionaris die

werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, en tevens voor zover hierbij niet

wordt afgeweken van het advies van de desbetreffende bezwaarschriftencommissie.

b.Het beslissen op verzoeken van belanghebbenden om vergoeding van de kosten die zij in

verband met de behandeling van het bezwaar redelijkerwijs hebben moeten maken als bedoeld

in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

6.

Het nemen van een besluit tot het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, lid 3, 4 en 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

C.Privaatrechtelijke rechtshandelingen (bv. overeenkomsten)

1.

Het beslissen tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen, met dien verstande dat de concerndirecteur, de clustermanagers, de programmamanagers, de concerncontroller, de chief information officer en de strateeg deze bevoegdheid slechts hebben voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van één miljoen euro niet te boven gaat, met dien verstande dat hiervan in de bijlagen bij dit besluit afgeweken kan worden.

Op deze privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn uitgezonderd de rechtshandelingen als bedoeld in artikel 4, lid 1 onder 1 tot en met 3, het bepaalde in bijlage 2 onder 10 en 11 en het bepaalde in bijlage 4 onder19 van het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016.

2.

a.Het aansprakelijk stellen van derden.

b.Het besluiten op het aansprakelijk stellen van de gemeente door derden.

c.Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

3.

Het besluiten tot het aanvaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

4.

a.Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter

uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn

omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door

of namens het college van burgemeester en wethouders.

b.Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

D. Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

1.

Het nemen van beslissingen op grond van de Verordening nadeelcompensatie Arnhem 2011,

indien en voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het terzake uitgebrachte advies van de adviescommissie of de adviseur.

2.

Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie als bedoeld in hoofdstuk III van de Wet openbaarheid van bestuur.

3.

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krachtens een gemeentelijke subsidieverordening, met uitzondering van het vaststellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vastgesteld) en met dien verstande dat de subsidieregelingen Burgerkracht, Amateurkunst en Arnhems Innovatiefonds Maatschappelijke Ondersteuning uitsluitend aan clustermanager Publieke Dienstverlening worden toegekend.

4.

Het aanwijzen van gemeenteambtenaren jegens welke de inlichtingenverplichtingen zoals vastgelegd in de artikelen 47, 49 en 50 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen gelden, voor zover aan deze ambtenaren reeds bevoegdheden in het kader van het opleggen, heffen of invorderen van belastingen als bedoeld in de artikelen 231 en 232 Gemeentewet zijn gemandateerd.

5.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan in het kader van de klachtbehandeling van derden inzake ambtenaren (met uitzondering van de griffier) op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

6.

Het opleggen en intrekken van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, alsmede het uitoefenen van de overige bevoegdheden op grond van Titel 5.3 (Herstelsancties) en van de bevoegdheden op grond van Titel 5.4 (Bestuurlijke boete) van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede het beslissen over het verlenen, wijzigen en intrekken van gedoogbeschikkingen.

7.

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

8.

Het besluiten tot het toepassen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

9.

Het vaststellen van formulieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

10.

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

11.

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

12.

Het horen van een aanvrager en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (De voorbereiding).

13.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuursrechtelijke geldschulden).

14.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslistermijn).

15.

Het vaststellen van beleidsregels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

16.

Het nemen van besluiten en het verrichten van werkzaamheden voortvloeiende uit de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), behoudens de benoeming van een functionaris voor de gegevensbescherming als bedoeld in hoofdstuk 9 paragraaf 2 van deze wet.

2. De functionarissen als bedoeld in het eerste lid van dit artikel kunnen de aan hen gemandateerde bevoegdheden opdragen aan de door hen aan te wijzen en onder hun verantwoordelijkheid werkzame personen. Zij kunnen de betreffende personen daartoe instructies geven.

Artikel 3 Bijzonder mandaat aan de concerncontroller

1.De navolgende specifieke bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, worden opgedragen aan de concerncontroller:

1.

Het uitoefenen van de financieringsfunctie als bedoeld in artikel 15 van de Verordening financieel beleid en beheer gemeente Arnhem.

2.

Het besluiten inzake bancaire zaken, met uitzondering van kredietverstrekking door de Stadsbank. Hieronder vallen in ieder geval:

Het openen, wijzigen of opzeggen van bank- en girorekeningen;

Het afgeven van een bankgarantie tot een bedrag van €100.000 per keer.

3.

Het verstrekken van informatie als bedoeld in hoofdstuk VII (informatie voor derden) van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.

4.

Het sluiten van vaststellingsovereenkomsten met de Belastingdienst inzake door de gemeente Arnhem verschuldigde belastingen en sociale premies.

In voorkomend geval pleegt de concerncontroller overleg met de collega(‘s) van de desbetreffende cluster(s).

5.

Het doen van kenninsgevingen aan de Belastinginspecteur en het doen van een verzoek aan de Belastinginspecteur om een besluit te nemen inzake Rijksbelastingen.

2.De concerncontroller kan de aan hem gemandateerde bevoegdheden opdragen aan de door hem aan te wijzen functionarissen. Hij kan de betreffende personen daartoe instructies geven.

Artikel 4 Bijzonder mandaat aan de chief information officer

Aan de chief information officer wordt opgedragen meldingen te verrichten als bedoeld in de Wet meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid.

Artikel 5 Bijzonder mandaat aan de clustermanagers en de Opdrachtgever Sociaal Domein

  • 1. De uitoefening van de in bijlage 1 van dit besluit omschreven bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, wordt opgedragen aan de clustermanager Intern Advies.

  • 2. De uitoefening van de in bijlage 2 van dit besluit omschreven bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, wordt opgedragen aan de clustermanager Interne Ondersteuning.

  • 3. De uitoefening van de in bijlage 3 van dit besluit omschreven bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, wordt opgedragen aan de clustermanager Beleid en Regie.

  • 4. De uitoefening van de in bijlage 4 van dit besluit omschreven bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, wordt opgedragen aan de clustermanager Publieke Dienstverlening.

  • 5. De uitoefening van de in bijlage 5 van dit besluit omschreven bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, wordt opgedragen aan de clustermanager Werk en Inkomen.

  • 6. De uitoefening van de in bijlage 6 van dit besluit omschreven bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, wordt opgedragen aan de clustermanager Gebiedsrealisatie en Vastgoed.

  • 7. De uitoefening van de in bijlage 7 van dit besluit omschreven bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, wordt opgedragen aan de clustermanager Openbare Ruimte.

  • 8. De uitoefening van de in bijlage 8 van dit besluit omschreven bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen, wordt opgedragen aan de Opdrachtgever Sociaal Domein.

  • 9. De uitoefening van de in de bijlagen 1 tot en met 8 van dit besluit omschreven bevoegdheden wordt voorts opgedragen aan de gemeentesecretaris.

  • 10. De functionarissen als bedoeld in het eerste tot en met negende lid van dit artikel kunnen de aan hen gemandateerde bevoegdheden opdragen aan de door hen aan te wijzen en onder hun verantwoordelijkheid werkzame personen. Zij kunnen de betreffende personen daartoe instructies geven.

  • 11. De functionaris als bedoeld in het vierde lid kan de aan hem gemandateerde bevoegdheden tevens opdragen aan de door hem aan te wijzen en niet onder zijn verantwoordelijkheid werkzame personen (extern ondermandaat), voor zover het betreft het onderdeel 'Teams Leefomgeving'. Hij kan de betreffende personen daartoe instructies te geven. Artikel 7, derde lid, is van toepassing.

Artikel 6 Uitoefening van het mandaat

  • 1. Bij de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 tot en met 5 van dit besluit wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wettelijk voorschrift, beleidsregel, circulaire, aanwijzing en richtlijn van daartoe bevoegde wetgevende organen en bestuursorganen in acht genomen.

  • 2. Bij de uitoefening van bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 2 tot en met 5 van dit besluit, die financiële consequenties hebben, dient de begroting van het desbetreffende dienstjaar in financiële dekking te voorzien.

Artikel 7 Instructies voor de gemandateerde

  • 1. Indien zich naar het oordeel van een gemandateerde als bedoeld in de artikelen 2 tot en met 5 van dit besluit één of meer van de navolgende gevallen voordoet, overlegt de gemandateerde de zaak met de betrokken portefeuillehouder, alvorens een besluit te nemen:

    • A.

      de te nemen beslissing wijkt af van bestaand beleid, richtlijnen of voorschriften;

      • B. er bestaat het voornemen tot aanvulling of wijziging van het bestaand beleid, richtlijnen of

      • wettelijke voorschriften;

    • C.

      uit de te nemen beslissing kunnen niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties voortvloeien;

    • D.

      tijdens de voorbereiding van het besluit komt naar voren dat de te nemen beslissing bestuurlijk of maatschappelijk gevoelig ligt. Onder bestuurlijk of maatschappelijk gevoelige beslissingen worden in ieder geval verstaan beslissingen over grootschalige evenementen;

    • E.

      het betreft een stuk, gericht aan de Kroon, ministers, staatssecretarissen, de Raad van State, de Nationale ombudsman, de commissaris van de Koning en gedeputeerde staten, dat geen routinematig karakter heeft.

  • 2. Indien bij een te nemen beslissing een ander onderdeel van de gemeentelijke organisatie belang heeft of de betreffende zaak het taakgebied van een ander organisatieonderdeel of functionaris (bv. programmamanager) raakt dan wel op een of andere manier gevolgen heeft voor wijkgericht werken, legt de gemandateerde als bedoeld in de artikelen 2 tot en met 5 van dit besluit, alvorens een besluit te nemen, de zaak voor aan de verantwoordelijke binnen het betreffende organisatieonderdeel of aan de desbetreffende functionaris. Zij treden in overleg om in onderlinge overeenstemming tot een beslissing te komen die het belang van de gemeente het meest dient. Indien geen overeenstemming wordt bereikt, leggen zij gezamenlijk - en indien gewenst na bespreking in het clustermanageroverleg - de zaak aan de betrokken portefeuillehouder voor.

  • 3. De clustermanager Publieke Dienstverlening neemt bij ondermandatering van een bevoegdheid zowel aan medewerkers van de Teams Leefomgeving als aan anderen op dat de medewerker van het Team Leefomgeving beslist indien er sprake is van verschillende inzichten tussen de medewerker Teams Leefomgeving en de andere gemandateerde.

  • 4. De uitgaande stukken op grond van dit mandaatbesluit worden als volgt ondertekend:

    Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,

    namens het college, gevolgd door de (digitale) handtekening, de naam en daaronder de functieaanduiding van de functionaris

    of

    De burgemeester van Arnhem,

    namens deze,

    gevolgd door de (digitale) handtekening, de naam en daaronder de functieaanduiding van de functionaris.

Artikel 8 Plaatsvervangers

In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn opgedragen, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door degenen die als hun plaatsvervangers zijn aangewezen. Een clustermanager is uit hoofde van zijn functie plaatsvervanger voor iedere andere clustermanager. Plaatsvervanger voor de Opdrachtgever Sociaal Domein is de clustermanager Beleid en Regie. De gemeentesecretaris en de concerndirecteur zijn elkaars plaatsvervanger.

Artikel 9 Slotbepaling

  • 1.

    Het ‘Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2015’ wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als ‘Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016’.

  • 3.

    Het onderhavig besluit treedt in werking op 1 maart 2016 en heeft terugwerkende kracht voor zover het betreft de bevoegdheid genoemd in artikel 4ten aanzien van elke beslissing, die in de periode van 1 januari 2016 tot de dag van inwerkingtreding is genomen door de CIO. Een dergelijke beslissing is daarmee van rechtswege bekrachtigd.

Arnhem, 23 februari 2016

Burgemeester en Wethouders van Arnhem, De burgemeester van Arnhem,

de secretaris, de burgemeester,

Drs. H.J. Kaiser

BIJLAGE 1, behorende bij het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016

Cluster Intern Advies

Naast de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 worden de volgende bevoegdheden opgedragen aan de clustermanager:

Nr.

Geschillen en geschilbeslechting

1.

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

2.

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de gemeente of het bestuursorgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist. *

3.

a.Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures. *

b.Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegd-heden. *

4.

Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht (instemmen rechtstreeks beroep rechtbank). *

5.

a.Het nemen van een besluit op een bezwaarschrift als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht, voor zover de bezwaarprocedure is gevoerd door een functionaris die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de clustermanager, en tevens voor zover hierbij niet

wordt afgeweken van het advies van de desbetreffende bezwaarschriftencommissie.

b.Het beslissen op verzoeken van belanghebbenden om vergoeding van de kosten die zij in

verband met de behandeling van het bezwaar redelijkerwijs hebben moeten maken als bedoeld

in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht. *

6.

Het nemen van een besluit tot het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, lid 3, 4 en 5 van de Algemene wet bestuursrecht. *

Specifieke bevoegdheden

1.

Het aanwijzen van medewerkers als secretaris van de Algemene bezwaarschriftencommissie, van de Bezwaarschriftencommissie Sociale Zekerheid of van de Bezwaarschriftencommissie Personele Aangelegenheden.

2.

Het aanwijzen van medewerkers als klachtencoördinatoren.

3.

Het goedkeuren van documenten opgesteld in het kader van het Certificatieschema Opsporen Conventionele explosieven.

4.

Het nemen van beslissingen op grond van artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening en de Procedureverordening planschade Arnhem 2011, indien en voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het zake uitgebrachte advies van de adviescommissie of adviseur en voor zover de tegemoetkoming niet hoger is dan € 50.000,-.

BIJLAGE 2, behorende bij het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016

Cluster Interne Ondersteuning

Naast de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 worden de volgende bevoegdheden opgedragen aan de clustermanager:

Nr.

Algemeen

1.

Het verrichten van feitelijke handelingen, alsmede het aangaan van verplichtingen en het besluiten tot andere privaatrechtelijke handelingen - tot de in artikel 2 van het mandaatbesluit genoemde grens van één miljoen euro - ten behoeve van het dagelijks functioneren en de instandhouding van de ambtelijke organisatie van de gemeente, het beheer en onderhoud van de kantoorgebouwen daaronder begrepen.

2.

1.Het in ontvangst nemen en openen van aan gemeentelijke bestuursorganen gerichte post en het aantekenen van de datum in ontvangst op ingekomen post.

2.Het openen geldt echter niet voor:

a.de post welke afkomstig is van de Arbo-dienst en vertrouwelijke (medische) informatie bevat;

b.voor de post welke gericht is aan:

1.de burgemeester in zijn hoedanigheid van gezagsdrager van de politie;

2.de gemeente of een van de gemeentelijke bestuursorganen voor zover deze krachtens bijzondere wettelijke voorschriften niet direct mag worden geopend.

3.

Het doen van aangifte van door de gemeente Arnhem verschuldigde belastingen en sociale premies.

NB: Deze bevoegdheid geldt niet voor het sluiten van vaststellingsovereenkomsten met de

Belastingdienst.

4.

Het nemen van besluiten inzake het vernietigen, uitlenen, ter beschikking stellen, overdragen, overbrengen en vervangen van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.*

BAG

5.

Het uitoefenen van bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

6.

Het uitoefenen van bevoegdheden in de zin van artikel 6 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen als bedoeld in het delegatiebesluit van de raad van de gemeente Arnhem zoals vastgesteld in de vergadering van 29 juni 2009.

7.

Het nemen van besluiten op grond van de Verordening naamgeving en nummering, met uitzondering van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 2 van deze verordening.

Wet KPB

8.

Het uitoefenen van de aan het college van burgemeester en wethouders toegekende bevoegdheden bij of krachtens de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken.

Belastingen

9.

Het maken van bezwaar en het instellen van (hoger) beroep m.b.t. belastingaanslagen die aan de gemeente zijn opgelegd.

Verzekeringen

10.

Het sluiten en opzeggen van verzekeringsovereenkomsten.

11.

Het betalen van kosten en premie voor de afgesloten financierings- en verzekeringsovereenkomsten.

Kinderopvang

12.

Het uitoefenen van de aan het college van burgemeester en wethouders toegekende bevoegdheden op grond van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

BIJLAGE 3, behorende bij het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016

Cluster Beleid en Regie

Naast de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 worden de volgende bevoegdheden opgedragen aan de clustermanager:

Nr.

Specifieke bevoegdheden

Ruimtelijke ordening

1.

Het toepassen van het bepaalde in de hoofdstukken IV en V van het Besluit grenswaarden

binnen zones rond industrieterreinen en van het Besluit grenswaarden binnen zones langs

wegen.

2.

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krachtens de Wet ruimtelijke ordening

Bouwen en wonen

3.

Het verstrekken, intrekken en terugvorderen van geldelijke steun in het kader van:

a.de beschikking geldelijke steun eigen woningen.

b.de regeling geldelijke steun gehandicapten 1992.

c.de beschikking geldelijke steun verbetering particuliere huurwoningen 1979 (II).

d.de regeling geldelijke steun voorzieningen aan particuliere huurwoningen 1985.

e.de regeling geldelijke steun voorzieningen aan huurwoningen 1987.

f.de op 13 oktober 1986 vastgestelde Subsidieverordening stadvernieuwing, laatstelijk

gewijzigd bij besluit van 6 december 1993 alsmede de Subsidieverordening stadsvernieuwing

1996.

4.

Het nemen van beslissingen op grond van het Besluit beheer sociale huursector.

5.

Het beslissen op aanvragen om gemeentegarantie op grond van de geldende

gemeentegarantieverordening eigen woningen en het Besluit uitvoering gemeentegarantie.

6.

Het nemen van besluiten tot het omzetten en wijzigen van verleende gemeentegarantie op

grond van de Regeling deelneming in garanties woninggebonden subsidies.

7.

Het nemen van besluiten inzake terugbetalingovereenkomsten van door de gemeente

aangezuiverd verlies op grond van gemeentegaranties.

8.

Het nemen van besluiten inzake borgtochtovereenkomsten op grond van de geldende

Gemeentegarantieverordening eigen woning en het Besluit uitvoering gemeentegarantie.

Stadsvernieuwing

9.

Het toepassen van het bepaalde in artikel 42 van de Wet op de stads- en dorpsvernieuwing.

10.

Het toepassen van het bepaalde in artikel 7 van het Besluit op de stads- en dorpsvernieuwing inzake het sparen in het stadsvernieuwingsfonds.

11.

Het nemen van besluiten op grond van de subsidieverordening particuliere woningvoorraad herstructureringsgebieden.

Monumentenzorg

12.

Het beslissen op aanvragen om wijzigingsvergunningen op grond van de Monumentenwet en de gemeentelijke Erfgoedverordening.

13.

Het vaststellen en wijzigen van het gemeentelijke restauratie-uitvoeringsprogramma op grond van het Besluit rijkssubsidiëring instandhouding monumenten.

Milieu

14.

Het toepassen van het bepaalde in de hoofdstukken 4 en 11 van het Besluit geluidhinder

spoorwegen.

15.

Het uitoefenen van de bevoegdheden als bevoegd gezag bij of krachtens de Wet milieubeheer, de Wet geluidhinder en de Wet bodembescherming.

16.

Het doen van aangifte met betrekking tot heffingen op grond van de Waterwet.

17.

Het uitoefenen van bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen onroerende zaken (WKPB)

18.

Het uitoefenen van de aan het college van burgemeester en wethouders toegekende bevoegdheden bij of krachtens de WKPB.

Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG)

19.

Het nemen van besluiten op grond van de Verordening naamgeving en nummering, met uitzondering van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 2 van deze verordening.

20.

Het uitoefenen van bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Wet BAG.

21.

Het uitoefenen van bevoegdheden in de zin van artikel 6 van de Wet BAG als bedoeld in het delegatiebesluit van de raad van de gemeente Arnhem zoals vastgesteld in de vergadering van 29 juni 2009.

Onderwijs

22.

Het besluiten op verzoeken van schoolbesturen om beschikbaarstelling van (voorschotten op) de huur en/of eigendomsvergoedingen.

23.

Het uitvoeren van het door de gemeenteraad vastgestelde plan van scholen primair onderwijs en voortgezet onderwijs.

24.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden genoemd in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.

25.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden o.g.v. de Wet Educatie Beroepsonderwijs.

26.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden genoemd in de Verordening procedure overleg lokaal onderwijsbeleid gemeente Arnhem.

27.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden o.g.v. Wet primair onderwijs, Wet op het Voortgezet onderwijs en Wet op de expertisecentra.

28.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden op grond van de gemeenschappelijke regeling voor de volwasseneneducatie regio Arnhem.

29.

Het toepassen van de Leerplichtwet 1969 en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften voor zover opgedragen aan het college.

Cultuur

30.

Het opdracht verlenen tot het maken van kunstwerken inclusief het maken van schetsontwerpen tot een maximumbedrag ad vijftigduizend euro per kunstwerk of ontwerp.

Maatschappelijke ondersteuning

31.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden genoemd in de Verordening Cliëntenparticipatie gehandicaptenbeleid.

32.

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

Zondagswet

33.

Het verlenen van ontheffingen als bedoeld in de artikelen 3 en 4 van de Zondagswet.

Algemene Plaatselijke Verordening voor Arnhem (APV)

34.

Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de APV.

Overig

35.

Het nemen van besluiten op grond van de beheersverordening Moscowa 1994.

BIJLAGE 4, behorende bij het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016

Cluster Publieke Dienstverlening

Naast de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 worden de volgende bevoegdheden opgedragen aan de clustermanager:

Nr.

Specifieke bevoegdheden

Burgerzaken

Het nemen van beslissingen, het afdoen van stukken, het ondertekenen van uitgaande brieven en het verrichten van overige handelingen ten aanzien van aangelegenheden die verband houden met de aan de burgemeester bij of krachtens de Rijkswet op het Nederlanderschap verleende bevoegdheden en taken.

Het uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Wet op de justitiële en strafvorderlijke gegevens en op de verklaringen omtrent het gedrag en uitvoeringsregelingen.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Paspoortwet en uitvoeringsregelingen.

a.Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Wet BasisRegistraties Personen (BRP) en uitvoeringsregelingen.

b.Het afnemen van verklaringen onder eed of belofte over gegevens over de burgerlijke staat, zoals bedoeld in artikel 2.8, lid 2, onder e van de Wet BRP.

Benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis in de zin van artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek.

De inname, bewaring en uitgifte van gevonden voorwerpen zoals genoemd in Titel 2 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek.

Kieswet

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Kieswet, met uitzondering van het benoemen van de plaatsvervangend voorzitter, de leden en de drie plaatsvervangende leden van het hoofdstembureau als bedoeld in artikel E7 van de Kieswet.

Lijkbezorging

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Wet op de Lijkbezorging en uitvoeringsregelingen.

Het zorgen voor lijkschouwing en lijkbezorging op grond van de Wet op de Lijkbezorging (WLB) en het verhaal op de nalatenschap op grond van deze wet.

Rampenbestrijding

Het uitoefenen van bevoegdheden ter bestrijding van rampen en zware ongevallen op grond van de Wet rampen en zware ongevallen en de Gemeentewet (CRIB).

Maatschappelijke ondersteuning en inkomensondersteuning

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Verordening leerlingenvervoer.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van het minimabeleid, zoals de regeling “Gelrepas”.

a.Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van het noodfonds.

b.Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) bij 'bedreigende situaties' (zoals gedwongen woningontruiming, beëindiging van gas, elektra en water dan wel opzegging van de zorgverzekering) via het toekennen van bijzondere bijstand of een voorliggende voorziening (zoals individuele inkomenstoeslag)

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Wet Gemeenschappelijke zorg VVTV (WGZ) en ROA.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Wwb/Participatiewet.

Sociale Bank Centraal Gelderland

Het kwijtschelden van leningen ingevolge art. 35 van het Reglement voor de Stadsbank.

Het ingevolge artikel 17 van het Reglement voor de Stadsbank beslissen op en verstrekken van kredietaanvragen.

Bij kredieten hoger dan € 34.033,- geldt een meldingsplicht aan de wethouder voor Sociale zekerheid.

Het ingevolge artikel 33 van het Reglement voor de Stadsbank vaststellen van rentetarieven.

Het beslissen tot het instellen van gerechtelijke invordering van onverschuldigd gedane betalingen ingevolge het Burgerlijk Wetboek en van achterstallige betalingen van door de Sociale Bank Centraal Gelderland verstrekte leningen.

Het ingevolge artikel 285, lid 1 sub e FW afgeven van een verklaring dat er geen reële mogelijkheden zijn om tot een buitengerechtelijke schuldsanering te komen.

Het verstrekken van zekerheden aan de Sociale Bank Centraal Gelderland voor kredieten waarvoor de klant geen borg kan vinden.

Belastingen

Het aanstellen van onbezoldigde gemeenteambtenaren belast met de inning en invordering van gemeentelijke belastingen.

Het oninbaar lijden van openstaande vorderingen gemeentelijke belastingen.

Mobiliteit

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Wegenverkeerswet 1994 (rijbewijzen en gehandicaptenparkeerkaarten).

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer met betrekking tot de gehandicaptenparkeerkaart en de verlenging van de gehandicaptenparkeerkaart.

Overig

Het nemen van herzienings-, terugvorderings- en verhaalsbesluiten met betrekking tot wetten en regelingen die door de clusters Werk en Inkomen en Publieke Dienstverlening worden uitgevoerd met uitzondering van gemeentelijke belastingen.

Het aanwijzen van personen belast met toezicht, als bedoeld in afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht, op de naleving van het bepaalde in de wetten en regelingen zoals die door de clusters Werk en Inkomen en Publieke Dienstverlening worden uitgevoerd met uitzondering van gemeentelijke belastingen.

Beslissen tot het instellen van gerechtelijke invordering in het kader van verhaal en terugvordering met betrekking tot wetten en regelingen die door de clusters Werk en Inkomen en Publieke Dienstverlening worden uitgevoerd met uitzondering van gemeentelijke belastingen.

a.Het opdracht geven tot conservatoir- en executoriaal beslag op basis van het Wetboek van burgerlijke rechtsvordering met betrekking tot wetten en regelingen die door de clusters Werk en Inkomen en Publieke Dienstverlening worden uitgevoerd met uitzondering van gemeentelijke belastingen.

b.Het leggen van executoriaal beslag op basis van het Wetboek van burgerlijke rechtsvordering met betrekking tot wetten en regelingen die door de clusters Werk en Inkomen en Publieke Dienstverlening worden uitgevoerd met uitzondering van gemeentelijke belastingen.

Het nemen van besluiten tot het kwijtschelden van openstaande vorderingen met betrekking tot wetten regelingen die door de clusters Werk & Inkomen en Publieke Dienstverlening worden uitgeveord, met uitzondering van gemeentelijke belastingen.

Het invorderen van bestuurlijke boeten ingevolge de Ioaw, Wwik, Wi, Wwb/Participatiewet,Bbz en Wet Kinderopvang.

a.Vertegenwoordiging van de gemeente inzake gerechtelijke verhaals- en invorderingsprocedures m.b.t. wetten en regelingen die door de clusters Werk en Inkomen en Publieke Dienstverlening worden uitgevoerd met uitzondering van gemeentelijke belastingen.

b.Het aanwijzen van een gemachtigde voor de vertegenwoordiging van de gemeente inzake gerechtelijke verhaals- en invorderingprocedures in het buitenland met betrekking tot wetten en regelingen die door de clusters Werk en Inkomen en Publieke Dienstverlening worden uitgevoerd met uitzondering van gemeentelijke belastingen.

Specifieke bevoegdheden als gevolg van 2e wijzigingsbesluit Algemeen Mandaat- en Volmachtbesluit 2016

LEERLINGZAKEN

Het toepassen van de Leerplichtwet 1969 en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften voor zover opgedragen aan het college.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden o.g.v. de Wet Educatie Beroepsonderwijs.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden genoemd in de Verordening procedure overleg lokaal onderwijsbeleid gemeente Arnhem.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden o.g.v. Wet primair onderwijs, Wet op het Voortgezet onderwijs en Wet op de expertisecentra.

Het uitoefenen van aan het college toegekende bevoegdheden op grond van de gemeenschappelijke regeling voor de volwasseneneducatie regio Arnhem.

TEAMS LEEFOMGEVING

Horeca

Het beslissen op aanvragen om standplaatsvergunning op grond van artikel 5.2.3 van de Algemeen Plaatselijke Verordening voor Arnhem

Kansspelen

Het beslissen op verzoeken om ontheffing voor het organiseren van een bingo als bedoeld in artikel 7c van de Wet op de Kansspelen.

Het ontvangen van een mededeling over het organiseren van een klein kansspel als bedoeld in artikel 7c, tweede lid, onder a van de wet op de Kansspelen.

Verkeer en vervoer

Het beslissen op verzoeken om aanwijzing van een individuele gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld in artikel 12 van het Besluit wegverkeer.

Het beslissen op verzoeken om ontheffing voor het in- en uitrijden van het voetgangersgebied met een motorvoertuig op grond van artikel 2 van de Beleidsregels ontheffing berijden voetgangersgebied binnenstad Arnhem.

Het beslissen op verzoeken om ontheffing voor het parkeren van grote voertuigen op grond van artikel 5.1.7 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

Het beslissen op verzoeken om ontheffing voor caravans e.d. (artikel 5.1.5).

Het beslissen op aanvragen om ontheffingen als bedoeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet voor zover het effect van het besluit wijkgebonden is.

Het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet voor zover het effect van het besluit wijkgebonden is.

Het nemen van tijdelijke verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) voor zover het effect van het besluit wijkgebonden is.

Vergunningen en ontheffingen

Het beslissen op aanvragen voor collectevergunning op grond van artikel 5.2.1 van de Algemeen Plaatselijke Verordening voor zover wijkgebonden.

Het beslissen op aanvragen voor vergunning voor kleine evenementen op grond van artikel 5.7.1a van de Algemeen Plaatselijke Verordening voor zover het effect van het evenement wijkgebonden is.

Het beslissen op verzoeken om ontheffing van het verbod geluidhinder te veroorzaken als bedoeld in artikel 4.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

Het beslissen op aanvragen voor vergunning voor kamperen buiten kampeerplaatsen op grond van artikel 5.8.2 van de Algemeen Plaatselijke Verordening.

Het beslissen op verzoeken om ontheffing van de Verordening Winkeltijden Arnhem.

Het beslissen op verzoeken tot ontheffing voor oneigenlijk gebruik van openbare grond op grond van artikel 2.1.5.1 van de Algemeen Plaatselijke Verordening.

Het beslissen op aanvragen voor vergunning voor snuffelmarkten op grond van artikel 5.2.4 van de Algemeen Plaatselijke Verordening voor zover wijkgebonden en met uitzondering van aanvragen die betrekking hebben op GelreDome.

Het beslissen op verzoeken tot ontheffing van artikel 3 en 4 van de Zondagswet.

Het beslissen op aanvragen voor vergunning voor het houden van sportwedstrijden (niet zijnde betaald voetbalwedstrijden) op grond van artikel 5.7.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

Het beslissen op aanvragen om vergunning voor het inzamelen van textiel op grond van artikel 4.2.2.5 van de Algemeen Plaatselijke Verordening.

Het beslissen op verzoeken om ontheffing van het verbod stoken van open vuur op grond van artikel 5.5.1 van de Algemeen Plaatselijke Verordening.

Handhaving

Het beslissen over de toepassing van handhavingsbevoegdheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (bestuursdwang, dwangsom) voor zover betrekking hebbend op de specifieke bevoegdheden genoemd in nummers 6 tot en met 26.

Parkeren

Het beslissen over incidentele en structurele locatiegebonden parkeerontheffingen op grond van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Het beslissen op verzoeken om sectorgebonden parkeervergunningen en parkeerontheffingen als bedoeld in de Parkeerverordening 2016 en daarop volgende verordeningen en het Uitwerkingsbesluit parkeren 2016 en daarop volgende Uitwerkingsbesluiten.

Het beslissen over incidentele ontheffingen voetgangersgebied op grond van artikel 2 van de Beleidsregels ontheffing berijden voetgangersgebied binnenstad Arnhem.

Het beslissen over de toepassing van handhavingsbevoegdheden voor zover betrekking hebbend op parkeren in betaald parkeren gebied.

Het beslissen over de toepassing van handhavingsbevoegdheden voor zover betrekking hebbend op rijden van voertuigen in voetgangersgebied gelegen in betaald parkeren gebied.

Specifieke privaatrechtelijke rechtshandelingen

Het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten tot verhuur van onbebouwde grond ten behoeve van tuinuitbreiding (snippergroen), volkstuinen, weides, terreinen en parkeerterreinen.

Het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten tot verkoop van onbebouwde grond ten behoeve van tuinuitbreiding (snippergroen).

Het beslissen tot het aangaan van pachtcontracten van agrarische grond.

Het beslissen tot de aan- en verkoop van gemeentelijke panden en terreinen, voor zover geen sprake is van een pand dat tot het grondbedrijf behoort.

Het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten tot verhuur van gemeentelijke panden.

Het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten tot aanhuur van panden voor zover wijkgebonden.

Het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten inzake reclamezuilen in de openbare ruimte.

BIJLAGE 5, behorende bij het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016

Cluster Werk en inkomen

Naast de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 worden de volgende bevoegdheden opgedragen aan de clustermanager:

Nr.

Specifieke bevoegdheden

Inkomensondersteuning / Toeleiding en bemiddeling naar werk

1.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Participatiewet, Wwb en Ioaw.

2.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Ioaz, Bbz en Wwik.

3.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de WI.

4.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) in het kader van het minimabeleid, zoals de regeling "Gelrepas".

5.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) met betrekking tot subsidies op grond van de Re-integratieverordening.

6.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Tijdelijke wet pilot loondispensatie.

7.

Het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie met betrekking tot klanten die zich schuldig hebben gemaakt aan het opzettelijk verstrekken van onjuiste gegevens als gevolg waarvan ten onrechte uitkering door hen werd ontvangen.

8.

Het indienen en ondertekenen van (kwartaal)declaraties, opgaven en verantwoordingsverslagen met betrekking tot wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

Burgerzaken

9.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) met betrekking tot meervoudige vermissingen op grond van de Paspoortwet.

10.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) met betrekking tot de processen adresonderzoek op grond van de Wet BRP, Wet GBA.

Leerlingenvervoer

11.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Verordening Leerlingenvervoer.

Mobiliteit

12.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer met betrekking tot de gehandicaptenparkeerkaart.

Overig

13.

Het aanwijzen van personen belast met toezicht, als bedoeld in afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht, op de naleving van het bepaalde in de wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen en het cluster Publieke Dienstverlening worden uitgevoerd met uitzondering van gemeentelijke belastingen.

14.

Het nemen van herzienings- en terugvorderingsbesluiten met betrekking tot wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

15.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) met betrekking tot de voorlopige teruggaaf belastingen.

16.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en het bieden van overige schulddienstverlening ten aanzien van ondernemers.

17.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan in het kader van de klachtbehandeling van derden inzake de Opdrachtgever Sociaal Domein op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

BIJLAGE 6, behorende bij het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016

Cluster Gebiedsrealisatie en Vastgoed

Naast de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 worden de volgende bevoegdheden opgedragen aan de clustermanager:

Nr.

Specifieke bevoegdheden

Wet ruimtelijke ordening

1.

Het aangaan van overeenkomsten over grondexploitatie als bedoeld in artikel 6.24 van de Wet ruimtelijke ordening, na verkregen instemming van de betrokken portefeuillehouder.

Kadasterwet

2.

Het afgeven van de verklaring van eensluidendheid, als bedoeld in artikel 11, eerste lid van de Kadasterwet.

Wet voorkeursrecht gemeenten

3.

Besluiten tot het intrekken van het voorkeursrecht als bedoeld in de Wet voorkeursrecht gemeenten, zoals dit recht gevestigd is op percelen welke eigendom zijn van de gemeente.

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

4.

Het nemen van beslissingen inzake de vervreemding, splitsing en verkrijging van onroerende zaken alsmede de vestiging, splitsing, overdracht en beëindiging van zakelijke respectievelijk beperkte rechten ten laste of ten behoeve van gemeentelijke eigendommen, na verkregen instemming van de betrokken portefeuillehouder, voor zover deze bevoegdheden niet zijn gemandateerd aan de clustermanager Publieke Dienstverlening.

5.

Het nemen van beslissingen inzake terugkooprecht, ontheffing of vrijstelling van bijzondere of algemene verkoopvoorwaarden, zoals bewonersplicht en het goedkeuren van doorverkoop (antispeculatie).

6.

Het verlenen van volmacht aan de behandelende notariële medewerkers om de gemeente te vertegenwoordigen bij het aangaan en uitvoeren van in notariële akten vervatte overeenkomsten tot het vervreemden, verkrijgen of bezwaren van onroerende zaken.

7.

Het aangaan van huurovereenkomsten voor eigen huisvesting of voor de gemeentelijke doelgroepen van beleid , voor zover deze bevoegdheden niet zijn gemandateerd aan de clustermanager Publieke Dienstverlening.

8.

Het aangaan van overeenkomsten inzake het onderhoud van onroerende zaken.

BIJLAGE 7, behorende bij het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016

Cluster Openbare Ruimte

Naast de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 worden de volgende bevoegdheden opgedragen aan de clustermanager:

Nr.

Specifieke bevoegdheden

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

1.

Het beslissen tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen in afwijking van het bepaalde in artikel 2, onder C1, voor zover de clustermanager een verplichting aangaat voor de gemeente die het bedrag van anderhalf miljoen euro niet te boven gaat.

Telecommunicatie

2.

Het verlenen en weigeren van een instemmingbesluit als bedoeld in de Telecommunicatiewet en de Telecommunicatieverordening gemeente Arnhem.

3.

Alle handelingen als bedoeld in hoofdstuk 5 van de Telecommunicatiewet en de Telecommunicatieverordening gemeente Arnhem.

Kabels en Leidingen

4.

Het uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Verordening Kabels en Leidingen gemeente Arnhem en op grond van de Verlegregeling Arnhem.

Mobiliteit

5.

Het nemen van een beslissing omtrent het verlenen van goedkeuring tot het vervaardigen, plaatsen en onderhouden van bewegwijzering als bedoeld inde overeenkomst tussen de gemeente en de ANWB en diens rechtsopvolger(s).

6.

Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen in het kader van het aanleggen en onderhouden van wegen als bedoeld in artikel 34 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer voor zover deze bevoegdheid niet aan de clustermanager Publieke Dienstverlening is gemandateerd..

7.

Het nemen van besluiten omtrent ontheffingen voor het houden van wielerwedstrijden, betrouwbaarheids- en prestatieritten op binnen de gemeentegrenzen gelegen wegen als bedoeld in artikel 148 juncto artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994.

8.

Het op grond van artikel 56 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer aanstellen van verkeersregelaars en verkeersbrigadiers.

9.

Het nemen van besluiten omtrent ontheffingen als bedoeld in artikel 149 Wegenverkeerswet 1994, voor zover deze bevoegdheid niet aan de clustermanager Publieke Dienstverlening is gemandateerd.

10.

Het aanwijzen van de plaatsen, de tijdstippen en de wijzen waarop tegen betaling mag worden geparkeerd op grond van de Parkeerverordening 2016 en opvolgende verordeningen en het Uitwerkingsbesluit Parkeren 2016 en daarop volgende uitwerkingsbesluiten.

11.

Het aanwijzen van weggedeelten en het vaststellen van tijdstippen voor het parkeren door vergunninghouders op grond van de Parkeerverordening 2016 en opvolgende verordeningen en het Uitwerkingsbesluit Parkeren 2016 en daarop volgende uitwerkingsbesluiten.

12.

Het nemen van besluiten op grond van artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, voor zover deze bevoegdheid niet aan de clustermanager Publieke Dienstverlening is gemandateerd..

Algemene plaatselijke verordening voor Arnhem (APV)

13.

Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de APV, voor zover deze bevoegdheid niet aan de clustermanager Publieke Dienstverlening is gemandateerd.

Markten en havens

14.

Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de Marktverordening.

15.

Het uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Haven- en kadeverordening.

Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

16.

Het uitoefenen van bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

17.

Het uitoefenen van bevoegdheden in de zin van artikel 6 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen als bedoeld in het delegatiebesluit van de raad van de gemeente Arnhem zoals vastgesteld in de vergadering van 29 juni 2009.

18.

Het nemen van besluiten op grond van de Verordening naamgeving en nummering, met uitzondering van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 2 van deze verordening.

Drank- en Horecawet

19.

Het uitoefenen van de bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Drank- en Horecawet.

Wet op de kansspelen (Wok)

20.

Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van paragraaf 2 (kansspelautomaten) van Titel Va van de Wok.

21.

Het verlenen van een vergunning voor het houden van kansspelen ex artikel 1, onder a, van de Wok (art. 3 Wok).

22.

Het geven van een verbod op grond van artikel 7c, lid 2, sub b en artikel 7c lid 3 Wok.

Luchtvaart

23.

Het nemen van besluiten omtrent het verlenen van een verklaring van geen bezwaar voor het houden van een luchtvertoning of luchtvaartwedstrijd (art. 158 Regeling toezicht luchtvaart).

Kinderopvang

24.

Het uitoefenen van de aan het college van burgemeester en wethouders toegekende bevoegdheden op grond van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

Milieu

25.

Het uitoefenen van de bevoegdheden als bevoegd gezag bij of krachtens de Wet milieubeheer, de Wet geluidhinder en de Wet bodembescherming.

26.

Het beslissen op verzoeken om ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (art. 22 Wet vervoer gevaarlijke stoffen).

Overig

27.

Het aanwijzen van personen belast met toezicht, als bedoeld in titel 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht, op de naleving van het bepaalde in de wetten en regelingen zoals genoemd in deze bijlage.

28.

Het uitoefenen van bevoegdheden toegekend bij of krachtens artikel 2.2, eerste lid onder k van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

29.

Het beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen op grond van de Brandbeveiligingsverordening.

BIJLAGE 8, behorende bij het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016

Opdrachtgever Sociaal Domein

Naast de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 worden de volgende bevoegdheden opgedragen aan de Opdrachtgever Sociaal Domein:

Nr.

Specifieke bevoegdheden

Jeugdhulp

1

Het afgeven van beschikkingen ten behoeve van procedures ter verkrijging van een kinderbeschermingsmaatregel.

Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2016

Bijlage afkortingen

Lijst van afkortingen:

Bbz : Besluit bijstandsverlening zelfstandigen

BRP : Basisregistratie Personen

FW : Faillissementswet

IOAW : Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk

arbeidsongeschikte werkloze werknemers

IOAZ : Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk

arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

ROA : Regeling opvang asielzoekers

WGZ : Wet Gemeenschappelijke zorg

WWB : Wet Werk en Bijstand

WWIK : Wet werk en inkomen kunstenaars

WI : Wet inburgering

WMO : Wet maatschappelijke ondersteuning