Regeling vervallen per 01-01-2021

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem houdende regels omtrent subsidieregeling voorschools aanbod Subsidieregeling Voorschools aanbod gemeente Arnhem

Geldend van 01-03-2017 t/m 31-12-2020

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem houdende regels omtrent subsidieregeling voorschools aanbod Subsidieregeling Voorschools aanbod gemeente Arnhem

Subsidieregeling Voorschools aanbod gemeente Arnhem

Artikel 1

Begripsbepaling

  • 1.

    ASV

    De Algemene Subsidieverordening Arnhem.

  • 2.

    Awb

    Algemene wet bestuursrecht.

  • 3.

    Dagdeel

    Periode van 3 aaneengesloten uren.

  • 4.

    Gecertificeerde leidster/ pedagogisch medewerker VVE

    De VVE leidster of - pedagogisch medewerker dient VVE- geschoold te zijn volgens de

    vereisten in het handboek Kwaliteit VVE Arnhem, een aantoonbaar taalniveau te hebben van minimaal 3F en minimaal een PW3 opleidingsniveau.

  • 5.

    Gelrepashouder

    Een peuter waarvan een of beide ouders in het bezit is van een Gelrepas en woonachtig is in de gemeente Arnhem.

  • 6.

    Geregistreerd kindcentrum

    Een kindcentrum dat is opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRKP) en voldoet aan de wet- en regelgeving voor de kinderopvang. Een locatie wordt aanvullend als een VVE- locatie in het LRKP geregistreerd als deze voldoet aan de wet- en regelgeving van de kinder opvang én aan de aanvullend gestelde kwaliteitseisen voor VVE in Arnhem.

  • 7.

    Het College

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem.

  • 8.

    Houder

    De rechtspersoon aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet toebehoort en die een in het LRKP geregistreerd Kindcentrum exploiteert in de gemeente Arnhem.

  • 9.

    Inkomensverklaring

    Een officiële verklaring van de Belastingdienst inzake de inkomensgegevens van een persoon in een bepaald inkomensjaar.

  • 10.

    Kinderopvangtoeslag

    De tegemoetkoming van het Rijk aan ouders bedoeld als gedeeltelijke bijdrage in de kosten voor in het LRKP geregistreerde kinderopvang.

  • 11.

    Peuter-leeftijd

    Kind in de leeftijd van 2 - 4 jaar, woonachtig in Arnhem.

  • 12.

    Reguliere Peuters

    Peuters, waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.

  • 13.

    Toetsingsprotocol Accountant Subsidieregeling Voorschools aanbod Arnhem

    Het toetsingsprotocol beschrijft alle documenten die de subsidieontvanger op orde moet heb ben voor de jaarlijkse subsidiecontrole.

  • 14.

    VVE

    Voor- en Vroegschoolse Educatie. De kwaliteitseisen voor VVE in Arnhem zijn vastgelegd in het kwaliteitshandboek VVE Arnhem en omschreven in de toelichting van deze subsidierege ling. Op alle VVE- locaties wordt gewerkt met de Kaleidoscopische werkwijze/ Actief

    Betrokken.

  • 15.

    Voorschoolse locatie VVE basis

    Een voorschoolse locatie met een VVE- aanbod waar op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling van peuters gestimuleerd wordt op het gebied van rekenen, taal, moto riek en sociaal-emotionele ontwikkeling.

  • 16.

    Voorschoolse locatie VVE intensief

    Een voorschoolse locatie met een VVE- aanbod. Hierbij horen aanvullende kwaliteitseisen t.o.v. het aanbod VVE basis. Op deze locatie zijn meer dan 30% gewichtenpeuters aanwezig.

  • 17.

    VVE- peuters

    Peuters met een VVE- indicatie afgegeven door het consultatiebureau.

  • 18.

    Vervolgaanvraag subsidie

    Een subsidieaanvraag die betrekking heeft op peuters die het tweede achtereenvolgende jaar een aanbod op een voorschoolse locatie VVE basis of VVE intensief volgen.

  • 19.

    Verzamelinkomen

    Door de belastingdienst gehanteerde term voor het jaarinkomen uit box 1, box 2 en box 3 verminderd met de aftrekposten. Het betreft hier het jaarinkomen van het hele gezin.

Artikel 2

Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Het college kan aan een houder per kalenderjaar subsidie verlenen voor voorschoolse opvang van reguliere peuters.

  • 2.

    Het college kan aan een houder per kalenderjaar subsidie verlenen voor voorschoolse opvang van VVE-peuters.

Artikel 3

Criteria

  • 1.

    Het aanbod van voorschoolse opvang voor reguliere peuters :

    • a.

      is gedurende minimaal 6 uur en maximaal 12 uur per week.

    • b.

      is gedurende 40 weken per jaar.

  • 2.

    Het aanbod van voorschoolse opvang voor VVE-peuters:

    • a.

      is gedurende 12 uur per week, waarvan minimaal 10 uur per week wordt besteed aan het aanbod VVE basis of het aanbod VVE intensief volgens de vastgestelde kwaliteitseisen.

    • b.

      is gedurende 40 weken per jaar.

Artikel 4

De subsidieaanvraag

In aanvulling op de ASV moet de aanvraag om subsidieverlening zijn voorzien van:

  • 1.

    Een opgave van het aantal reguliere peuters, het aantal VVE-peuters en het aantal Gelrepashouders voor wie de subsidiabele activiteiten wordt uitgevoerd.

  • 2.

    Een opgave van het aantal bezette dagdelen en uren per peuter.

  • 3.

    Een overzicht van de aantallen peuters met een Gelrepas en bijbehorende pasnummers.

  • 4.

    Een beschrijving van het aanbod VVE basis en/of het aanbod VVE intensief dat is voorzien van informatie over de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de criteria van artikel 3. Uit deze beschrijving moet expliciet duidelijk zijn dat de reguliere of de VVE- peuter een volledig en op de peuter aangepast maatwerk aanbod krijgt conform de gestelde kwaliteitseisen.

  • 5.

    De kopieën van certificaten van Kaleidoscopisch/Actief Betrokken geschoolde en gecertificeerde /pedagogische medewerkers indien er sprake is van een nieuwe locatie.

  • 6.

    De exploitatiebegroting van de subsidieaanvrager.

  • 7.

    Als de subsidieaanvrager nieuw is of deel uitmaakt van een holding zijn bij de aanvraag tot subsidieverlening de geldende statuten gevoegd van de nieuwe instelling of indien van toepassing deze holding, tenzij deze al in bezit zijn van het college.

Artikel 5

Hoogte subsidie

  • 1.

    De subsidie is op basis van de in de bijlage weergegeven grondslagen.

  • 2.

    Op het bedrag aan subsidie wordt de door de subsidieontvanger ontvangen ouderbijdrage van alle ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag in mindering gebracht. Dit gebeurt op volgende wijze:

    Het college vergoedt aan de subsidieontvanger het vastgestelde maximum uurtarief. Ouders betalen aan de subsidieontvanger een inkomensafhankelijke ouderbijdrage. Deze ouderbij drage betaalt de subsidieontvanger aan de gemeente. Deze verrekening zit in de

    Subsidiebe dragen per uur.

  • 3.

    Indien een subsidieontvanger een hoger tarief hanteert dan het maximum uurtarief welke de gemeente subsidieert, betaalt de ouder het verschil tussen het hoger uurtarief en het maximum tarief altijd zelf. De gemeente subsidieert dit verschil dus niet aan de subsidieontvanger. De gemeente vordert dit verschil tussen het hoger uurtarief en het maximum tarief dan ook niet terug van de subsidieontvanger.

  • 4.

    De hoogte van de ouderbijdrage wordt door de houder bepaald aan de hand van het meest recente verzamelinkomen. Dit verzamelinkomen wordt bepaald aan de hand van een door de ouders te overleggen Inkomensverklaring of indien zij geen aangifte hoeven te doen voor de inkomensbelastingen, een recente jaaropgave.

  • 5.

    De subsidie wordt verhoogd met een bedrag dat correspondeert met het bedrag dat vanwege de Gelrepashouders niet is ontvangen. Hierbij geldt het volgende:

  • a.

    Voor alle ouders met een Gelrepas en woonachting in de gemeente Arnhem geldt een jaarlijks vast te stellen korting op de ouderbijdrage, voor maximaal 2 dagdelen/ 6 uur aanbod VVE basis of intensief.

  • b.

    Ouders met een Gelrepas én recht op kinderopvangtoeslag, hoeven bij een afname van een aanbod van 12 uur deze kinderopvangtoeslag niet aan te vragen.

  • 6.

    Voor lid 2 tot en met 5 geldt dat wordt uitgegaan van de door het Rijk vastgestelde ouderbijdragetabel voor de kinderopvang voor het onderdeel dagopvang.

Artikel 6

Weigeringsgronden

  • 1.

    In aanvulling op de ASV geldt dat subsidieverstrekking tevens geweigerd wordt indien ge gronde reden bestaat aan te nemen dat:

    • a.

      de activiteiten zoals blijkt uit de ingediende begroting een onvoldoende betrouwbare financiële basis hebben;

    • b.

      het aanbod niet voldoet aan de door de gemeente Arnhem gestelde kwaliteitseisen;

    • c.

      de activiteiten een politiek, godsdienstig of levensbeschouwelijk karakter hebben.

  • 2.

    Subsidieverstrekking wordt geweigerd indien bij de eerste aanvraag van een instelling sprake is van een handhavingsactie, zoals opgenomen in "Toezicht- en handhavingsbeleid kinderop vang gemeente Arnhem 2017".

Artikel 7

Subsidievaststelling

  • 1.

    In aanvulling op de ASV registreert de subsidieontvanger en legt hij verantwoording af over:

    • a.

      het aantal peuters dat een plek heeft gekregen, onderscheiden naar peuters die wel/niet in aanmerking komen voor toeslag, reguliere en/ of VVE -peuters;

    • b.

      het aantal Gelrepashouders;

    • c.

      het aantal bezette dagdelen en uren per peuter;

    • d.

      het totaal aan inkomsten ouderbijdrage van alle niet- toeslagouders op basis van het door het Rijk vastgestelde basisbedrag voor kinderopvangtoeslag voor het onderdeel dagopvang;

    • e.

      de uitvoering van het aanbod VVE basis en VVE intensief zoals bedoeld in artikel 4, lid 4;

    • f.

      de wijze waarop invulling is gegeven aan de verplichtingen in artikel 10.

  • 2.

    Als de subsidieontvanger onderdeel is van een rechtspersoon dient hij bij aanvraag tot subsidievaststelling tevens de jaarrekeningen in van alle gelieerde groepsmaatschappijen, voorzien van een accountantsverklaring overeenkomstig artikel 393 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

  • 3.

    De accountantsverklaring wordt opgesteld volgens het voor de regeling geldende Protocol Toetsing accountant Subsidieregeling Voorschools aanbod Arnhem.

Artikel 8

Begrotingsvoorbehoud

Subsidie wordt verleend onder voorbehoud van verstrekking van de bijbehorende middelen door de gemeenteraad van Arnhem.

Artikel 9

Bevoorschotting

Het college verstrekt maandelijks een voorschot op basis van de verleende subsidie en op basis van de opgave zoals genoemd onder artikel 10, lid 7.

Artikel 10

Verplichtingen

Bij een besluit tot subsidieverlening worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:

  • 1.

    De subsidieontvanger en de invulling van het aanbod voldoen aan de kwaliteitseisen zoals vastgelegd in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk (Wkkp) en het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.

  • 2.

    De Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en aanverwante regelgeving moeten worden nageleefd.

  • 3.

    Het aanbod van de subsidieontvanger voldoet aan de door de gemeente Arnhem vastgestelde kwaliteitseisen voor dan wel het aanbod VVE basis dan wel het aanbod VVE intensief.

  • 4.

    De subsidieontvanger verwezenlijkt het aanbod met inachtneming van de onder artikel 3. gestelde criteria.

  • 5.

    De subsidieontvanger verleent medewerking aan een (on)aangekondigde toetsing op kwaliteit.

  • 6.

    De subsidieontvanger neemt in de administratie de bescheiden op zoals genoemd in het

    Protocol Toetsing accountant Subsidieregeling Voorschools aanbod Arnhem.

  • 7.

    De subsidieontvanger informeert het college over wijzigingen in aantallen peuters zoals

    genoemd in artikel 4, lid 1 tot en met 3, voor 31 maart, 30 juni en 30 september. De te hante ren peildata bij deze wijzigingen zijn: 15 maart, 15 juni en 15 september.

  • 8.

    De subsidieontvanger meldt onmiddellijk iedere andere wijziging ten opzichte van de

    gegevens die bij de aanvraag zijn overlegd.

Artikel 11 Toezicht op kwaliteit

De Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM), De Onderwijsinspectie, de VVE- coördinator van Stichting PAS en/of een externe VVE- deskundige houden in opdracht van de gemeente toezicht op de kwaliteit van het aanbod in het kader van deze subsidieregeling.

Artikel 12

Afwijkingsmogelijkheid

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van een of meerdere bepalingen van deze regeling.

Artikel 13

Evaluatie en monitoring

Deze regeling wordt periodiek geëvalueerd. Eerst volgende keer eind 2018.

Artikel 14

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2017.

Artikel 15

Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: Subsidieregeling Voorschools aanbod gemeente Arnhem.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem van 31 januari 2017.

de secretaris, de burgemeester,

TOELICHTING

Relevant Kader voor de Nadere regels

a.De Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wkkp) en aanverwante

regelgeving.

  • b.

    De Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (Wet OKE).

  • c.

    Het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.

  • d.

    De Visie op het Jonge kind vastgesteld bij raadsbesluit (juli 2010).

  • e.

    Het Onderwijsachterstandenplan Arnhem ‘Woord voor woord, Stap voor Stap’ 2012-2014, vastgesteld bij raadsbesluit (december 2011).

  • f.

    Het Kwaliteitshandboek VVE Arnhem (opgesteld door Stichting PAS 2011), vastgesteld door schoolbesturen en besturen voorschoolse instellingen en de daarna vastgestelde aanvullingen.

  • g.

    Vastgesteld Protocol ‘Vroegsignalering en toeleiding doelgroeppeuters naar VVE’ (Stichting PAS 2014). Het vastgesteld beleidsplan ouderbetrokkenheid ‘Alle ouders doen mee’ (Stichting PAS 2012).

  • h.

    Toezicht- en handhavingsbeleid kinderopvang gemeente Arnhem (2017).

Algemeen

Begripsbepalingen

VVE- peuters

VVE-peuters zijn peuters die in aanmerking komen voor VVE omdat:

  • a.

    de ouders een laag opleidingsniveau hebben, gebaseerd op de gewichtenregeling van het basisonderwijs of

  • b.

    ze het risico lopen op een achterstand in de (taal)ontwikkeling, omdat de (taal)omgeving in de thuissituatie onvoldoende stimulerend is. Het consultatiebureau indiceert deze peuters volgens het vastgestelde toeleidingsprotocol ‘Vroegsignalering en toeleiding doelgroeppeuters naar VVE’.

Gewichtenregeling

Categorie 1: Maximaal basisonderwijs of (v)so- zmlk (gewicht 1.2):

De ouder heeft maximaal basisonderwijs (tot en met het dertiende levensjaar) of (v)so- zmlk gevolgd.

Categorie 2: Maximaal lbo/vbo, praktijkonderwijs of vmbo basis- of beroepsgerichte leerweg

(gewicht 0.3):

De ouder heeft maximaal lbo/vbo, praktijkonderwijs of vmbo basis- of beroepsgerichte leerweg gevolgd of de ouder heeft maximaal twee jaar onderwijs in een andere schoolopleiding in het voortgezet onderwijs aansluitend op het basisonderwijs gehad.

Categorie 3: Overig voortgezet onderwijs en hoger (gewicht 0):

De ouder heeft een opleiding van drie of vier jaar mavo (c- of d-niveau), drie of vier jaar gemengde leerweg of theoretische leerweg genoten. Of de ouder heeft meer dan twee jaar havo of vwo gevolgd.

De eerste twee categorieën kinderen krijgen een VVE- indicatie.

Aanbod VVE basis en VVE intensief

Voor het aanbod VVE basis en het aanbod VVE intensief gelden verschillende kwaliteitseisen. Daarmee is er een gedifferentieerd VVE-aanbod in de gemeente Arnhem.

Aanbod van een locatie met een aanbod VVE basis:

Omschrijving

  • -

    Deze locaties werken volgens de VVE principes Actief Betrokken- een Programma met een vast dagritme.

  • -

    Op de locatie werkt men met een programma met een rijke leeromgeving, er is sprake van veel intensieve taal-stimulering voor de VVE peuters waarbij interactie tussen peuters onderling centraal staat en er gewerkt wordt met een vast dagritme.

  • -

    Op de locatie werkt men opbrengst gericht (bewust handelen).

  • -

    Ouders worden ondersteund om ook thuis de taal van hun kinderen te stimuleren

  • -

    Alle reguliere peuters komen minimaal 6 uur en maximaal 12 uur per week, verspreid over minimaal 3 dagen en 4 dagdelen per week.

  • -

    VVE peuters komen 12 uur per week, verspreid over minimaal 3 dagen en 4 dagdelen per week.

  • -

    Ouders van peuters met een VVE- indicatie ontvangen het 3e en 4e dagdeel/ 6 uur gratis.

  • -

    Op de VVE basis locaties is het aandeel peuters met een VVE indicatie (op basis van gewicht) < 30%.

Kwaliteitseisen voor het VVE aanbod basis op de locatie:

(worden vastgelegd in nog vast te stellen OAB-plan 2017- 2019 en opgenomen als aanvulling bij het kwaliteitshandboek VVE).

Er wordt gewerkt met een basis aanbod VVE, waarbij:

  • -

    De medewerkers aantoonbaar geschoold zijn in Actief Leren (geënt op de Kaleidoscopische werkwijze) en dit aantoonbaar zichtbaar is in de uitvoering van het aanbod.

  • -

    Nieuwe medewerkers zijn geschoold met de Arnhemse VVE startcursus: Actief Betrokken

  • -

    Aantoonbare aandacht is voor taalstimulering conform SLO / aanbodsdoelen: een brede ontwikkeling van het kind staat centraal.

  • -

    De locatie werkt planmatig - er is een jaarplan, een weekplan en een dagschema in de kwaliteitscyclus van Plan Do Study Act.

  • -

    De locatie heeft een vastgelegd plan voor ouderbetrokkenheid, waarin actief uitvoering aan wordt gegeven. Dit plan is conform de uitgangspunten het vastgesteld beleidsplan Ouderbetrokkenheid Arnhem en de aanvulling hierop voor ouderbetrokkenheid voor de locaties met een VVE aanbod basis.

  • -

    Er wordt gewerkt met een kindvolgsysteem en het nieuwe Arnhemse Overdrachtsformulier: `Voor alle kinderen een goede overdracht`*.

  • -

    Medewerkers zijn aantoonbaar geschoold in bovenstaande kwaliteitseisen en programma’s.

  • -

    De locatie levert gegevens aan Stichting PAS voor de Arnhemse VVE-monitor.

  • -

    De locatie neemt deel aan de audits van de Onderwijsinspectie.

  • -

    De subsidieontvanger neemt deel aan het stedelijk Uitvoeringsoverleg VVE.

  • -

    Een nieuwe VVE aanbieder krijgt ondersteuning in de kwaliteitsontwikkeling VVE middels een aantal audit bezoeken georganiseerd door Stichting PAS. De nieuwe locatie wordt geacht hier medewerking aan te verlenen en de aanbevelingen op te volgen.

  • -

    De VVE peuter wordt begeleid door een vaste pedagogisch medewerker. Streven is dat deze pm´er de volledige 12 uur dat de VVE peuter aanwezig is in de begeleiding voorziet (minimaal 9 uur), zodat het aanbod (zoals hierboven beschreven) zo goed mogelijk uitgevoerd kan worden.

  • -

    Deze vaste VVE pm´er heeft een aantoonbaar taalniveau conform landelijke vereisten

* een ander programma en ook het kindvolgsysteem waarmee wordt gewerkt zal op voorhand aan een VVE-deskundige worden voorgelegd en worden getoetst aan de gestelde kwaliteitseisen.

Diensten

Er is de mogelijkheid van:

  • -

    Ondersteuning door logopedisten (aanbod Stichting PAS).

  • -

    Deelname aan kwaliteitsaudits door Stichting PAS.

  • -

    Deelname aan professionaliseringstrajecten georganiseerd via Stichting PAS, volgens de vastgestelde voorwaarden.

  • -

    Inzet van een VVE- coach door Stichting PAS.

  • -

    Ondersteuning en advies t.a.v. VVE door Stichting PAS.

Aanbod van een locatie met een aanbod VVE intensief:

Omschrijving

  • -

    De locaties VVE- intensief worden jaarlijks door de gemeente Arnhem aangewezen.

  • -

    Deze locaties werken volgens de VVE principes Actief Betrokken

  • -

    Op de locatie werkt men met een programma met een rijke leeromgeving, er is sprake van veel intensieve taal-stimulering voor de VVE peuters waarbij interactie tussen peuters onderling centraal staat en er gewerkt wordt met een vast dagritme etc.

  • -

    Op de locatie werkt men opbrengst gericht (bewust handelen).

  • -

    Ouders worden ondersteund om ook thuis de taal van hun kinderen te stimuleren.

  • -

    Het aanbod vindt plaats in een aparte peutergroep van het kindcentrum welke uitsluitend bestaat uit reguliere of VVE- peuters. De groep is minimaal 8 peuters (bij 1 pedagogisch medewerker).

  • -

    Er zijn minimaal 30% peuters met een VVE indicatie op basis van gewicht op de groep (16 peuters, 2 pedagogisch medewerkers).

  • -

    Alle peuters met een VVE-indicatie komen 12 uur, verspreid over 4 dagdelen en minimaal 3 dagen.

Kwaliteitseisen voor het VVE aanbod intensief op de locatie

(zoals vastgelegd in het Kwaliteitshandboek VVE Arnhem) :

  • -

    De medewerkers zijn aantoonbare geschoold zijn in Actief Leren (geënt op de Kaleidoscopische werkwijze) en dit aantoonbaar zichtbaar is in de uitvoering van het aanbod.

  • -

    Nieuwe medewerkers zijn geschoold met de Arnhemse VVE startcursus: Actief Betrokken

  • -

    Aantoonbare aandacht is voor taalstimulering conform SLO / aanbodsdoelen: een brede ontwikkeling van het kind staat centraal.

  • -

    De locatie werkt planmatig - er is een jaarplan, een weekplan en een dagschema in de kwaliteitscyclus van Plan Do Study Act.

  • -

    De locatie heeft een vastgelegd plan voor ouderbetrokkenheid, waarin actief uitvoering aan wordt gegeven. Dit plan is conform de uitgangspunten het vastgesteld beleidsplan Ouderbetrokkenheid Arnhem en de aanvulling hierop voor ouderbetrokkenheid voor de locaties met een VVE aanbod basis. De locatie werkt met Educatief Partnerschap met ouders.

  • -

    De locatie werkt met het OVM (Seminarium voor Orthopedagodiek).

  • -

    Overdracht volgens het nieuwe Arnhemse Overdrachtsformulier: `Voor alle kinderen een goede overdracht` aangevuld met de digitale overdracht uit het OVM. Er wordt gezorgd voor een schriftelijke overdracht met gesprek van VVE-peuters en peuters met specifieke ondersteuningsbehoeften

  • -

    "Met Woorden in de Weer" (LOGO 3000) wordt als woordenschat methodiek gebruikt.

  • -

    Een nieuwe VVE aanbieder krijgt ondersteuning in de kwaliteitsontwikkeling VVE middels een aantal audit bezoeken georganiseerd door Stichting PAS . De nieuwe locatie wordt geacht hier medewerking aan te verlenen en de aanbevelingen op te volgen.

  • -

    De VVE peuter wordt begeleid door een vaste pedagogisch medewerker. Streven is dat deze pm´er de volledige 12 uur dat de VVE peuter aanwezig is in de begeleiding voorziet (minimaal 9 uur), zodat het aanbod (zoals hierboven beschreven) zo goed mogelijk uitgevoerd kan worden.

  • -

    Deze vaste VVE pm´er heeft een aantoonbaar taalniveau conform landelijke vereisten

  • -

    Alle professionals op de groep zijn aantoonbaar geschoold op bovengenoemde onderdelen.

  • -

    Er wordt gewerkt met een VVE- coach op de groep.

  • -

    Er is een aantoonbare doorgaande lijn en een intensieve samenwerking met het basisonderwijs (educatief aanbod, educatief handelen, ouderbetrokkenheid, pedagogisch-didactisch klimaat begeleiding en zorg). Deze samenwerking bestaat uit een gezamenlijk plan van aanpak van de voorschoolse locatie en de basisschool (of basisscholen) voor de realisatie van de doorgaande lijn. Het plan bevat mimimaal afspraken over de inhoudelijke thema’s waar op de groepen mee wordt gewerkt, ouderbetrokkenheid en de overdracht van peuters naar de basisschool.

  • -

    De locatie neemt deel aan het MT VVE, waar pedagogisch medewerkers en leerkrachten sturen en afstemmen op bovengenoemde intensieve samenwerking.

  • -

    De locatie levert gegevens aan Stichting PAS voor de Arnhemse VVE-monitor.

  • -

    De locatie neemt deel aan de audits van de Onderwijsinspectie.

  • -

    De subsidieontvanger neemt deel aan het stedelijk kwaliteitsoverleg VVE.

Diensten

Er is de mogelijkheid van:

  • -

    Ondersteuning door logopedisten (aanbod Stichting PAS).

  • -

    Deelname aan kwaliteitsaudits door Stichting PAS.

  • -

    Deelname aan professionaliseringstrajecten georganiseerd via Stichting PAS, volgens de vastgestelde voorwaarden.

  • -

    Inzet van een VVE- coach door Stichting PAS.

  • -

    Ondersteuning en advies t.a.v. VVE door Stichting PAS.

Rapportageverplichtingen

De gegevens die van de subsidieontvanger worden gevraagd zijn nodig om de subsidie te kunnen vaststellen en om te kunnen beoordelen of de subsidieontvanger zich aan de subsidieverplichtingen heeft gehouden. De gegevens moeten betrekking hebben op het gehele subsidievak of gelden per ultimo van dat subsidietijdvak, afhankelijk van de aard van de gevraagde gegevens.

Grondslag van de subsidie

De subsidie is op basis van een vaste uurprijs per peuter per jaar en is als volgt opgebouwd:

  • 1.

    De subsidie voor een subsidieplek regulier voor peuters van ouders die niet in aanmerking komen voor een kinderopvangtoeslag op grond van de Wkkp is gelijk aan het geldende norm uurtarief dat het rijk hanteert voor peuteropvang:

    • a.

      vermenigvuldigd met het aantal in aanmerking komende peuters,

    • b.

      vermenigvuldigd met het daadwerkelijk aantal aanwezige uren, minimaal 240 en maximaal 480 uur, onder aftrek van de ouderbijdragen op grond van de geldende ouderbijdragetabel.

  • 2.

    De subsidie voor een subsidieplek VVE voor doelgroeppeuters van ouders die niet in aanmerking komen voor een kinderopvangtoeslag op grond van de Wkkp is gelijk aan het geldende norm uurtarief dat het Rijk hanteert voor peuteropvang:

    • a.

      vermenigvuldigd met het aantal in aanmerking komende peuters,

    • b.

      vermenigvuldigd met 480 uur,

    • c.

      onder aftrek van de ouderbijdragen op grond van de geldende ouderbijdragetabel.

  • 3.

    De subsidie voor een subsidieplek VVE voor alleen het 3e en 4e dagdeel voor doelgroeppeuters van ouders die wel voor een kinderopvangtoeslag in aanmerking komen op grond van de Wkkp is gelijk aan het geldende norm uurtarief dat het Rijk hanteert voor peuteropvang:

    • a.

      vermenigvuldigd met het aantal in aanmerking komende peuters,

    • b.

      vermenigvuldigd met 240 uur.

  • 4.

    De subsidie voor een subsidieplek VVE AZC peuters is gelijk aan het geldende norm uurtarief dat het Rijk hanteert voor peuter opvang;

  • a.

    vermenigvuldigd met het aantal in aanmerking komende peuters,

  • b.

    vermenigvuldigd met 624 uur.

  • 5.

    De subsidie voor en subsidieplek VVE peuters voor alleen het 5e dagdeel (Startgroeppeuters) voor doelgroeppeuters van ouders die wel voor een kinderopvangtoeslag in aanmerking komen op grond van de Wkkp is gelijk aan het geldende norm uurtarief dat het Rijk hanteert voor peuteropvang:

  • a.

    vermenigvuldigd met het aantal peuters,

  • b.

    vermenigvuldigd met 120 uur.

6 De subsidie voor extra taakuren voor een subsidieplek regulier is een vast bedrag per peuter per jaar.

  • 7.

    De subsidie voor extra taakuren voor een subsidieplek VVE is een vast bedrag per peuter per jaar.

  • 8.

    De subsidie voor de huisvestingskosten voor een subsidieplek regulier is een vast bedrag per peuter per jaar.

  • 9.

    De subsidie voor de huisvestingskosten voor een subsidieplek VVE is een vast bedrag per peuter per jaar.

  • 10.

    Houders van een Gelrepas krijgen korting op de ouderbijdrage. Gemeente compenseert deze korting aan de subsidieontvanger.

  • 11.

    Alle ouders met een inkomen lager dan €18.485 wordt de laatste 6 uur gratis aangeboden.

  • ·

    De subsidie hangt af van het aantal peuters en is gebaseerd op de genormeerde kostprijs per uur per peuter zoals die jaarlijks door het Rijk wordt geïndexeerd en vastgesteld. Verhoogd met een toeslag voor extra taakuren per peuter per jaar en een toeslag voor huisvesting per peuter per jaar.

  • ·

    AZC Peuters vallen onder de groep VVE Peuters.

  • ·

    Een reguliere subsidieplek wordt aangeboden gedurende 12 uur per week, gespreid over minimaal 3 of 4 dagdelen gedurende 40 weken per jaar. Daaruit resulteert de vermenigvuldigfactor 240. Voor een subsidieplek AZC gaat het om 12 uur per week gedurende 52 weken per jaar. Voor subsidieplek VVE gaat het om 4 dagdelen/ 12 uur per week, minimaal verdeeld over 3 dagen, gedurende 40 weken per jaar. Daaruit resulteert de vermenigvuldigfactor 480.

Bovenstaande berekeningssystematiek leidt tot de tarieven zoals opgenomen in de tabel op de volgende pagina.

BIJZONDERE PLAATSINGEN VOORSCHOOLSE VOORZIENING

Verlenging van plaatsing

In sommige situaties krijgen de voorschoolse voorzieningen te maken met de vraag naar verlenging van plaatsing van een kind na de leeftijd van 4 jaar:

  • 1.

    Kinderen van 4 jaar die onvoldoende schoolrijp zijn en die met een verlenging van plaatsing een betere overstap naar het onderwijs kunnen maken.

  • 2.

    Kinderen die net voor de kerst- of zomervakantie 4 jaar worden en voor wie het beter is de overstap naar onderwijs na de kerst / zomervakantie te maken.

  • 3.

    Kinderen van 4 jaar voor wie nog niet duidelijk is wat een geschikte vervolgplek is qua opvang/onderwijs (lopende onderzoeken).

Het gaat om een aantal van ongeveer 12 keer per jaar.

Afwijking van de subsidieregels bij plaatsing

  • 1.

    Kinderen die kort voor de kerst- of zomervakantie jarig zijn mogen tot maximaal 6 weken verlenging krijgen.

  • 2.

    Kinderen die om reden van ontwikkelingsvraagstukken verlenging nodig hebben mogen tot maximaal 8 weken extra komen.

Voorwaarden

Om voor bovenstaande in aanmerking te komen, moet er bij het kind aantoonbaar passende kinderopvang geboden zijn. Tevens moeten de zorgcoördinator en leidinggevende toestemming hebben gegeven voor akkoord voor verlenging. Daarnaast moet in het dossier aantoonbaar zijn dat verlenging noodzakelijk is.

Afspraak is dat de vastgestelde verlenging gedocumenteerd wordt.