Regeling vervallen per 01-01-2017

Financiële verordening gemeente Baarle-Nassau 2013

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2016

Intitulé

Financiële verordening gemeente Baarle-Nassau 2013

De raad van de gemeente Baarle-Nassau;

gelet op artikel 212 van de Gemeentewet,

besluit vast te stellen:

de verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Baarle-Nassau.

Afdeling 1. Inleidende bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    afdeling: iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college.

  • b.

    administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Baarle Nassau ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

Afdeling 2. Begroting en verantwoording

Artikel 2. Programma-indeling

  • 1. De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende raadsperiode vast.

  • 2. Indien dringende redenen daartoe aanleiding geven kan tussentijds een wijziging van de programma-indeling plaatsvinden. Tussentijdse wijzigingen worden expliciet vermeld

Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken

  • 1. Bij de begroting wordt een overzicht gegeven van de ramingen ingedeeld naar programma’s en bij het jaarverslag wordt een overzicht gegeven van de realisatie ingedeeld naar programma’s.

  • 2. In de jaarrekening wordt van de investeringen de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en een doorkijk of binnen het krediet gebleven wordt gegeven.

Artikel 4. Kaders begroting

Het college biedt uiterlijk per 15 juni van het begrotingsjaar de perspectiefnota aan voor het beleid en de financiële kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. De raad stelt deze nota uiterlijk op 15 juli vast.

Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen

  • 1. De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

  • 2. Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.

  • 3. Het college neemt bij overschrijdingen de richtlijnen in acht zoals beschreven in de budgethoudersregeling.

  • 4. Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college vooraf aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de raad voor.

Artikel 6. Tussentijdse rapportage

  • 1. Het college informeert de raad door middel van een tussentijdse (bestuurs)rapportage over de realisatie van de begroting van de gemeente over de eerste zes maanden van het begrotingsjaar.

  • 2. De inrichting van de tussentijdse rapportage sluit in principe aan bij de programma-indeling van de begroting

  • 3. De tussentijdse rapportage bevat een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid en een overzicht met de bijgestelde raming van:

    • a.

      wijzigingen in beleid;

    • b.

      financiële afwijkingen ten opzichte van de begroting;

    • c.

      de uitputting van de investeringskredieten;

    • d.

      geactualiseerde prognose van het jaarresultaat

Afdeling 3. Financieel beleid

Artikel 7. Waardering & afschrijving vaste activa

  • 1. Het college draagt zorg voor een door de raad vastgestelde nota waardering & afschrijving van vaste activa. Deze nota zal 1 x per 4 jaar worden geactualiseerd.

  • 2. In deze nota dient bij de keuze van het waarderingsysteem, de afschrijvingsvorm en de te hanteren afschrijvingstermijnen aansluiting gezocht te worden met het gestelde in het Besluit Begroting en Verantwoording

Artikel 8. Reserves en voorzieningen

  • 1. Het college draagt zorg voor een door de raad vastgestelde nota waardering & afschrijving van vaste activa. Deze nota zal 1 x per 4 jaar worden geactualiseerd.

  • 2. In deze nota wordt aansluiting gezocht met het gestelde in het Besluit Begroting en Verantwoording.

Artikel 9. Verstrekking subsidies

De gemeenteraad stelt bij verordening de regels omtrent subsidiering vast. Het college is bevoegd om bij beleidsregels de verdere uitwerking vast te stellen welke inhoudelijk worden verwerkt in het beleidsdocument.

Artikel 10. Kostprijsberekening

  • 1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.

  • 2. Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolheffing en afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

  • 3. De omslagrente voor de rentetoerekening aan de activa wordt bepaald door het rentetotaal van de uitstaande leningen en de bij begroting vastgestelde gecalculeerde rente over het financieringssaldo.

Artikel 11. Vaststelling hoogte lokale heffingen en (grond)prijzen

  • 1. Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor lokale heffingen.

  • 2. De grondprijzen worden door de raad bepaald conform de nota grondprijsbeleid.

Artikel 12. Financieringsfunctie

  • 1. Het college zorgt bij het uitoefenen van de financieringsfunctie voor:

    • a.

      het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma’s binnen de door de raad vastgestelde kaders van de begroting uit te voeren;

    • b.

      het beheersen van de risico’s verbonden aan de financieringsfunctie zoals renterisico’s, koersrisico’s en kredietrisico’s;

    • c.

      het beperken van de kosten van leningen en het bereiken van een voldoende rendement op uitzettingen:

    • d.

      het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

  • 2. Het college zorgt ervoor dat bij de uitvoering van de financieringsfunctie de richtlijnen in acht genomen worden zoals deze genoemd zijn in het treasurystatuut.

  • 3. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofd van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in haar besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.

Afdeling 4. Financieel beheer en interne controle

Artikel 13. Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden, contracten enzovoorts;

  • c.

    het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;

  • e.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

  • f.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

Artikel 14. Interne controle

Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

Artikel 15. Misbruik en oneigenlijk gebruik

Het college zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.

Afdeling 5. Financiële organisatie

Artikel 16. Financiële organisatie

1.Het college zorgt voor en legt vast:

  • a.

    een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidig toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

  • e.

    de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie.

Afdeling 6. Slotbepalingen

Artikel 17. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van het begrotingsjaar 2014. De stukken voor dit begrotingsjaar en latere begrotingsjaren voldoen aan de bepalingen van deze verordening.

  • 2. Deze verordening treedt in de plaats van de ‘Financiële verordening gemeente Baarle-Nassau’ vastgesteld door de raad op 28 juni 2007.

Artikel 18. Citeertitel

Deze verordening wordt in de gemeentelijke stukken aangehaald onder de naam ‘Financiële verordening gemeente Baarle-Nassau 2013’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 4 september 2013.
DE GEMEENTERAAD VAN BAARLE-NASSAU
H.H. Dame, Drs. V.T.M. Braam
Griffier, Voorzitter