Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR76905
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR76905/1
Regeling vervallen per 01-03-2017
Verordening voor de raadscommissie 2010
Geldend van 08-07-2010 t/m 28-02-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-06-2010
Intitulé
Verordening voor de raadscommissie 2010DE INSTELLING
Artikel 1
De raad stelt één raadscommissie in.
De raadscommissie vormt de kern van de raadsinformatieavonden.
DE SAMENSTELLING
Artikel 2
- 1.
De in het vorige artikel vermelde commissie bestaat uit maximaal 20 leden. Elke, in de raad vertegenwoordigde, fractie levert maximaal vier leden.
- 2.
Op de raadsinformatieavonden kunnen raadsleden, commissieleden en belangstellenden het woord voeren.
- 3.
De sessies tijdens de raadsinformatie avonden staan onder voorzitterschap van een raadslid of van de voorzitter van de gemeenteraad.
ZITTINGSDUUR EN VERVANGING
Artikel 3
-
1. De zittingsduur van de leden van de commissie (de “burgerleden” van de raadsinformatieavond) bedraagt maximaal vier jaar en is gekoppeld aan de zittingsperiode van de gemeenteraad.
-
2. De raad kan aan de leden van de commissie (de “burgerleden” van de raadsinformatieavond) te allen tijde ontslag verlenen, indien de motieven of omstandigheden die tot benoeming hebben geleid, niet of niet meer aanwezig zijn.
-
3. De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij geven hiervan schriftelijk kennis aan de raad.
-
4. De leden worden benoemd uiterlijk in de eerste vergadering na de installatie van de nieuw gekozen raad.
-
5. In de tussentijds openvallende plaatsen wordt zo spoedig mogelijk voorzien. Een lid, benoemd ter vervulling van een buiten periodieke aftreding opengevallen plaats, treedt af op het tijdstip, waarop degene in wiens plaats hij is benoemd, moest aftreden.
SECRETARIAAT
Artikel 4
-
1. Het secretariaat van de raadsinformatieavond wordt verzorgd door de griffierof diens plaatsvervanger.
-
2. De griffier is onder meer belast met het organiseren van de raadsinformatieavond.
-
3. De griffier is verantwoordelijk voor het opmaken van een audio-verslag van het tweede gedeelte van de raadsinformatie avond.
-
4. De griffier voert volgens aanwijzingen van het presidium de correspondentie.
-
5. In de raadsinformatieavonden heeft de griffiereen adviserende stem.
TAAK
Artikel 5
-
1. De raadsinformatieavond dient de gemeenteraad ter ondersteuning van de volksvertegenwoordigende, controlerende – en kaderstellende taak.
-
2. In de raadsinformatieavond kan de technisch-inhoudelijke voorbereiding van de raadsvergadering worden geagendeerd.
-
3. In de raadsinformatieavond kan de begroting en de jaarrekening worden geagendeerd ter voorbereiding op de raadsbehandeling.
-
4. Vanuit de raadsinformatieavond kunnen ook ongevraagd aan de gemeenteraad voorstellen en adviezen voorgelegd worden, die de aanwezigen in het belang van de gemeente nuttig of nodig oordeelt als die betrekking hebben op de agenda.
WERKWIJZE
Artikel 6
-
1. De raadsinformatieavond heeft een agenda, die is voorbereid door presidium, op voorstel van de griffier.
-
2. Het presidium stelt de agenda op.
-
3. De voorzitter bepaalt de orde van de vergadering.
VERGADERINGEN
Artikel 7
-
1. De raadsinformatieavond wordt in de regel één maal per 6 weken georganiseerd.
-
2. Het presidium bepaalt plaats, dag en aanvangstijdstip van de vergaderingen.
-
3. De raadsinformatieavonden vinden in de regel plaats op de woensdagen
-
4. De voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering en is bevoegd, wanneer die orde op enigerlei wijze door aanwezigen wordt verstoord, deze en zo nodig andere aanwezigen te doen vertrekken.
-
5. De voorzitteris bevoegd deelnemers aan de raadsinformatieavonden die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de bijeenkomsten te ontzeggen.
-
6. Van de raadsinformatieavonden wordt tenminste één week tevoren schriftelijk aan de leden kennis gegeven, zoveel mogelijk onder opgaaf van de te bespreken onderwerpen. Voorts worden dag en aanvangstijdstip van de openbare bijeenkomsten en indien mogelijk de te bespreken punten ter openbare kennis gebracht.
-
7. Ieder “burgerlid” lid tekent vóór de aanvang van de raadsinformatieavond de presentielijst.
OPENBAARHEID
Artikel 8
1.De raadsinformatieavonden zijn openbaar.
SPREEKRECHT
Artikel 9
-
1. De burgerleden vormen samen met de raadsleden en de belangstellenden de deelnemers van de informatie avonden.
-
2. De informatie avonden zijn in het eerste gedeelte toegesneden op informatievoorziening aan de raads- en burgerleden. In het tweede gedeelte is werkelijke deelname beperkt tot de raadsleden.
-
3. In het tweede gedeelte hebben uitsluitend de raadsleden ( en eventueel hun vervangers ) spreekrecht.
-
4. In het eerste gedeelte van de raadsinformatieavonden hebben alle aanwezigen spreekrecht.
INWERKINGTREDING
Artikel 10
- 1.
Deze verordening treedt met terugwerkende kracht op 1 juni 2010 in werking.
- 2.
Deze verordening vervangt de Verordening op de raadscommissies van 22 mei 2003.
- 3.
De verordening kan worden aangehaald onder de titel "Verordening voor de raadscommissie 2010”
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl