Leidraad inzake (her)straatwerkzaamheden kabels en leidingen

Geldend van 29-06-2012 t/m heden

Intitulé

Leidraad inzake (her)straatwerkzaamheden kabels en leidingen

Het college van burgemeester en wethouders stelt de volgende regeling vast.

HOOFDSTUK I - ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 - Begripsbepalingen

GEMEENTE het college van burgemeester en wethouders of diens gemachtigde

(NUTS)BEDRIJF het bedrijf, dat de aanleg-, onderhouds- en beheer-werkzaamheden van het kabel- of leidingnet, ten behoeve van de distributie van gas, elektriciteit, water, warmte en/of telecommunicatie verzorgt, dan wel het bedrijf dat zich bezighoud met zakelijk transporten middels kabels of leidingen.

LEIDINGEN kabels en leidingen met toebehoren

OPENBARE GRONDEN voor het publiek toegankelijke wegen en wateren en kunstwerken, inclusief fietspaden, voetpaden, trottoirs, bermen, plantsoenen en parken die in eigendom en/of beheer zijn bij de gemeente.

LEGGEN VANLEIDINGEN hieronder tevens te verstaan: het omleggen, vernieuwen, herstellen, verwijderen, lichten en onderhouden van leidingen, alles ook aan te duiden als “werkzaamheden”.

CROW Stichting Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water-, en Wegenbouw en de Verkeerstechniek.

Artikel 2 - Reikwijdte

Deze voorwaarden hebben betrekking op het verrichten van werkzaamheden, ten behoeve van het leggen van leidingen door (nuts)bedrijven in openbare gronden.

Artikel 3 - Van toepassingverklaring

Deze voorwaarden zullen tussen de gemeente en het (nuts)bedrijf van kracht zijn, op basis van toepassing verklaring in de Kabels- en leidingenverordening van de gemeente Barendrecht.

Artikel 4 - Nadere regeling

Met betrekking tot aanvullende zaken, waarin deze regeling niet voorziet, kunnen de gemeente en het (nuts)bedrijf samen een nadere regeling treffen en opnemen in de vergunningsbrief.

HOOFDSTUK II - ADMINISTRATIEVE BEPALINGEN

Artikel 5 - Algemene werkafspraken

  • 1. het (nuts)bedrijf dient tijdig (8 weken voor aanvang van de werkzaamheden) bij de gemeente in drievoud een schriftelijk verzoek om toestemming c.q. instemmingter zake van het leggen van leidingen in openbare gronden in te dienen. Bij dit verzoek moet een situatie tekening van het verlangde tracé op een GBKN ondergrond toegevoegd worden;

  • 2. voor deze werkzaamheden worden afspraken gemaakt omtrent de gegevens die de gemeente van het (nuts)bedrijf daartoe nodig heeft en op welk tijdstip. Hiertoe behoort in elk geval de vermelding van de opdrachtgever van de werkzaamheden (de gemeente of het (nuts)bedrijf). Overigens zal in het algemeen daarbij tevens worden vermeld een omschrijving van de werkzaamheden, de te treffen verkeersmaatregelen, alsmede het al of niet moeten verwijderen van leidingen;

  • 3. het (nuts)bedrijf dient informatie te verzamelen omtrent de plaats vaneventueel reeds in het werk aanwezige leidingen. Een mogelijkheid hiertoe is een klic-melding maken, en eventueel met het maken van proefsleuven;

  • 4. het (nuts)bedrijf dient het leggen van leidingen in beginsel slechts uit te voeren op werkdagen tussen 7.00 en 17.00 uur. Bij dringende omstandigheden dient het (nuts)bedrijf vooraf met de gemeente te overleggen, indien moet worden afgeweken van deze werktijden.Ook de gemeentelijke storingsdienst moet worden gewaarschuwd;

  • 5. voor werkzaamheden van geringe omvang, zoals die ten behoeve van huisaansluitingen, kan in afwijking van het bepaalde in lid 2 van dit artikel worden volstaan met een melding vooraf aan de gemeente. Bij dringende omstandigheden kan worden volstaan met een melding binnen 24 uur achteraf. Desalniettemin kan de gemeente, in bijzondere gevallen, die zulks rechtvaardigen, nadere eisen stellen;

  • 6. ten aanzien van de uitvoering van de werkzaamheden, bedoeld in het tweede lid van dit artikel, worden zo nodig per geval concrete afspraken gemaakt;

  • 7. alle afspraken, die krachtens dit artikel worden gemaakt, worden schriftelijk door de gemeente aan het (nuts)bedrijf ter bevestiging toegezonden;

  • 8. binnen vier weken na de daadwerkelijke ingraving van een leiding dient het (nuts)bedrijf een straatwerkbon aan de gemeente te overleggen;

  • 9. de eigenaren en bewoners van omliggende percelen dienen minimaal één week van tevoren door de opdrachtgever (als bedoeld in lid 2 van dit artikel) op de hoogte te worden gebracht van de werkzaamheden, middels publicatie in de plaatselijke bladen. Deze publicatie dient te gebeuren in overleg met de gemeente. Bij werkzaamheden van ingrijpende aard dienen de bewoners in de directe omgeving vooraf persoonlijk en schriftelijk te worden geïnformeerd;

  • 10. bij werkzaamheden die meerdere dagen duren, dient het (nuts)bedrijf een opgave te verstrekken van de verantwoordelijke personen met bijbehorende telefoonnummers voor het geval er calamiteiten zullen plaatsvinden.

Artikel 6 - Noodmaatregelen

Ingeval er naar het oordeel van het (nuts)bedrijf sprake is van een dreigend gevaar voor de omgeving door of vanwege een nutsvoorziening, dan wel het stagneren van een dergelijke voorziening, is het (nuts)bedrijf gerechtigd tot het onverwijld (doen) uitvoeren van werkzaamheden in de openbare gronden. Het (nuts)bedrijf is verplicht daarvan onverwijld bij de gemeente melding te maken en de gemeente daaromtrent een straatwerkbon toe te sturen.

Artikel 7 – Uitvoering (van het straatwerk) door

  • 1. indien en voor zover de werkzaamheden door of in opdracht van het (nuts)bedrijf worden verricht, is dit bedrijf verantwoordelijk voor de goede uitvoering daarvan, een en ander overeenkomstig het bepaalde in of krachtens deze voorwaarden;

  • 2.1 het (nuts)bedrijf zal de redelijkerwijs mogelijke maatregelen nemen om te voorkomen dat de gemeente, dan wel derden tengevolge van de uitvoering van de werkzaamheden schade lijden;

  • 2.2 van het ontstaan van schade aan eigendommen van de gemeente geeft het (nuts)bedrijf zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen 24 uur, nadat hem daarvan is gebleken, kennis aan de gemeente;

  • 3.1 het (nuts)bedrijf is, met inachtneming van het overigens in of krachtens deze voorwaarden bepaalde, aansprakelijk voor schade aan eigendommen van de gemeente tengevolge van de uitvoering van de hier bedoelde werkzaamheden, tenzij het aannemelijk maakt dat noch het (nuts)bedrijfzelf, noch degenen, die in opdracht van het (nuts)bedrijf de werkzaamheden uitvoeren, schuld hebben aan die schade;

  • 3.2 indien sprake is van het gelijktijdig in een sleuf leggen van leidingen door of in opdracht van twee of meer nutsbedrijven, en daarbij schade ontstaat aan eigendommen van de gemeente zonder dat duidelijk is, welke van deze nutsbedrijven de aansprakelijkheid daarvoor geheel of gedeeltelijk is toe te rekenen, dan zijn de deelhebbende nutsbedrijven ieder voor het geheel hoofdelijk aansprakelijk jegens de gemeente;

  • 4. het (nuts)bedrijf zal de fysieke verkeersmaatregelen nemen die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de betreffende werkzaamheden overeenkomstig de afspraken gemaakt krachtens artikel 5, tweede, vijfde of zesde lid, alles zo veel mogelijk in overeenstemming met het bepaalde in publicatie en handboek 96b van de CROW. Het (nuts)bedrijf dient een bebordingsplan voor de aangifte van de wegafzettingen op te stellen. Dit bebordingsplan dient de gemeente tevoren te hebben goedgekeurd;

  • 5. de gemeente is gerechtigd om op de uitvoering van de werkzaamheden toe te zien en aanwijzingen te geven. De gemeente is gerechtigd het werk tijdelijk stil te leggen in de volgende gevallen:

    • -

      indien er zonder haar toestemming werkzaamheden worden uitgevoerd;

    • -

      indien er naar het oordeel van de gemeente en/of de politie een voor het verkeer gevaar opleverende situatie ontstaat of is ontstaan.

    • -

      indien het (nuts)bedrijf c.q. de door het (nuts)bedrijf ingeschakelde derde zich ook na een herhaalde waarschuwing niet houdt aan de voorwaarden van deze regeling of de krachtens deze regeling nader gestelde voorwaarden of gegeven voorschriften;

    De tijdelijk stilgelegde werkzaamheden mogen pas hervat worden, als de reden van het stilleg-gen ervan is opgeheven;

  • 6. indien wegbestratingen, straatbermen, gronddekking en dergelijke niet zijn uitgevoerd overeenkomstig het bepaalde in of krachtens deze voorwaarden, dan heeft de gemeente het recht te verlangen, dat zij alsnog conform deze voorwaarden worden uitgevoerd. Indien het (nuts)bedrijf niet alsnog overeenkomstig het verlangen van de gemeente de werkzaamheden deugdelijk en tijdig heeft gecorrigeerd, dan is de gemeente gerechtigd, nadat zij het (nuts)bedrijf in gebreke heeft gesteld en deze niet binnen een week met de hernieuwde werkzaamheden is begonnen, deze werkzaamheden op kosten van het (nuts)bedrijf door derden doch zo mogelijk in overleg met het (nuts)bedrijf, te laten uitvoeren, tenzij de gevaarzetting geen uitstel duldt;

  • 7. het (nuts)bedrijf zal, ingeval uitvoering en onderhoud door of in opdracht van het (nuts)bedrijf plaatsvinden, aan de gemeente vergoedingen als degeneratiekosten en beheerkosten verschuldigd zijn zoals die in bijlage II (financiële voorwaarden en tarieven) worden vermeld.

Artikel 8 - Uitvoering door de gemeente

  • 1. indien en voor zover de werkzaamheden door of in opdracht van de gemeente worden verricht, is de gemeente verantwoordelijk voor de goede uitvoering daarvan, een en ander overeenkom-stig het bepaalde in of krachtens deze voorwaarden;

    • 1.

      de gemeente zal de redelijkerwijs mogelijke maatregelen nemen om te voorkomen dat het (nuts)bedrijf, dan wel derden tengevolge van de uitvoering van de werkzaamheden schade lijden;

    • 2.

      van het ontstaan van schade aan eigendommen van het (nuts)bedrijf geeft de gemeente zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen 24 uur, nadat haar daarvan is gebleken, kennis aan het (nuts)bedrijf;

  • 3. de gemeente is, met inachtneming van het overigens in of krachtens deze voorwaarden bepaalde, aansprakelijk voor schade aan eigendommen van het (nuts)bedrijf tengevolge van door of namens haar uitgevoerde werkzaamheden, tenzij de gemeente aannemelijk maakt geen schuld te hebben aan die schade;

  • 4. het (nuts)bedrijf is gerechtigd om op de uitvoering van de werkzaamheden toe te zien en aanwijzingen te geven.

  • 5. indien wegbestratingen, straatbermen, gronddekking en dergelijke niet zijn uitgevoerd overeenkomstig het bepaalde in of krachtens deze voorwaarden, heeft het (nuts)bedrijf voor zover zulks in zijn belang is, het recht te verlangen, dat zij alsnog conform deze voorwaarden worden uitgevoerd.

Artikel 9 – Vervallen

HOOFDSTUK III TECHNISCHE BEPALINGEN

Artikel 10 - Begripsbepalingen

* Voor de redactie van deze begripsbepalingen is gebruik gemaakt van de bepalingen van de CROW.

VERHARDING* verharde lagen van het weglichaam, met inbegrip van de funderingslagen;

OPEN VERHARDING* verharding bestaande uit elementen of andere ongebonden materialen;

GESLOTEN VERHARDING* verharding bestaande uit een met bitumen, cement of kunststof gebonden materiaal;

FUNDERING* een ongebonden constructie ter ondersteuning van het wegdek;

GEMEENTELIJK NORMPROFIEL standaard dwars doorsnede van de onderlinge ligging van kabels en leidingen ten aanzien van de omgeving;

TIJDELIJK HERSTEL het éérste herstel van de sleuf inclusief aanbrengen van de verharding in verkeersveilige conditie;

ONDERHOUD het in verkeersveilige conditie houden van de weg in de tijdsperiode tussen het tijdelijk herstel en het definitief herstel;

DEFINITIEF HERSTEL het herstel na een onderhoudsperiode van één jaar of een anders overeen gekomen termijn;

IN/UITKOMENDE MATERIALEN vrijkomende, dan wel aan te brengen materialen zoals, (BOUWSTOFFEN) tegels, betonbanden, asfalt, puin, fundamenten, grond en zand.

Artikel 11 - Leidingen in overige wegen en waterwegen

  • 1. de bepalingen van hoofdstuk III zijn gericht op het uitvoeren van graafwerkzaamheden ten behoeve van het leggen van leidingen onder open verharding in openbare wegen;

  • 2. voor het leggen en in stand houden van leidingen onder andersoortige verhardingsconstructies of door of over water of in kunstwerken worden door het (nuts)bedrijf en de gemeente zo nodig afzonderlijke overeenkomsten aangegaan. Deze overeenkomsten hebben hun eigen specifieke karakter.

Artikel 12 - Kwaliteitseisen

1.ontwerpen, bouwstoffen en uitvoeringsmethoden zullen voldoen aan de geldende c.q. gebruikelijke eisen, zoals die onder meer blijken uit de vigerende Standaard RAW bepalingen, Normbladen en KOMO-publicaties.

Artikel 13 - Plaatsbepaling

  • 1. in overleg met het (nuts)bedrijf reserveert de gemeente voor nieuw te leggen leidingen aparte leidingstroken en geeft daarin voor ieder (nuts)bedrijf in principe de ligging van de leidingen aan. De leidingstroken zijn zoveel mogelijk vrij van gesloten verhardingen en te handhaven beplanting;

  • 2. voor de afstand van nieuwe leidingen tot objecten gelden de volgende minimale streefmaten in meters:

    • ·

      distributiegasleidingen gevels bomen struiken 1.00 1.00 0.50

    • ·

      distributiewaterleidingen gevels bomen struiken 1.00 1.00 0.50

    • ·

      middenspanningskabel gevels bomen struiken 1.00 1.50 1.00

    • ·

      laagspanningskabels gevels bomen struiken 0.50 1.00 0.50

    • ·

      communicatiekabels gevels bomen struiken 0.50 1.00 0.50

    • ·

      warmteleidingen

      gevels bomen struiken

    • .

      de afstanden worden in overleg vastgesteld.

  • 3. in bermen langs rijbanen is de afstand tot de zijkant van de verharding ten minste gelijk aan de diepteligging, tenzij anders wordt overeengekomen;

  • 4. de gemeente reserveert voor te handhaven beplanting aparte plantvakken, waarbinnen geen leidingstroken voorkomen;

  • 5. hett (nuts)bedrijf wijkt niet af van de overeengekomen plaats, tenzij met voorafgaande toestemming van de gemeente;

  • 6. de ligging van leidingen dient zoveel als mogelijk, te voldoen aan het gestelde in de normen NEN-1738 en NEN-1739 ("plaats van leidingen en kabels in wegen buiten en binnen de bebouwde kom") en NEN-1091 ("Stalen leidingen boven 1 bar"), tenzij in overleg tussen de gemeente en het (nuts)bedrijf anders wordt overeengekomen (bijvoorbeeld gemeentelijk normprofiel/vereiste minimale diepte);

  • 7. Indien de plaatselijke toestand niet strookt met het gemeentelijk normprofiel, zullen de juiste plaats en de diepte in het werk door middel van proefgaten in overleg met de gemeente worden bepaald;

  • 8. de plaats van de te leggen leiding wordt zodanig bepaald, dat de afstand tussen de te graven sleuf en de kant van de verharding niet minder bedraagt dan de diepte van de sleuf. In bijzondere gevallen kan in overleg met de gemeente van deze bepaling worden afgeweken; 

  • 9. objecten boven de grond behorend bij het kabel- of leidingentracé dienen voorzien te zijn van een kenmerk waaruit duidelijk blijkt wie de eigenaar/ beheerder is van het object. Bedoeld worden o.a. kasten, straatpotten, KB-paaltjes.

Artikel 14 - Kruisingen

  • 1. de gemeente kan met het (nuts)bedrijf overeenkomen, dat bij kruisingen van wegen of op andere daarvoor in aanmerking komende plaatsen, voor rekening van het (nuts)bedrijf mantel-buizen worden aangebracht dan wel boringen of doorpersingen worden gemaakt;

  • 2. kruisingen met wegen, voorzien van een gefundeerde of gesloten verharding dienen in principe te worden uitgevoerd middels het maken van doorpersingen of boringen. Indien dit niet mogelijk is, dienen hierover met de gemeente nadere afspraken te worden gemaakt, waarbij dan, afhankelijk van de situatie, nadere maatregelen in overleg worden genomen;

  • 3. wegkruisingen, welke uitgevoerd worden in open ontgraving, dienen in twee gedeelten te worden uitgevoerd, zo veel mogelijk zodanig, dat daarbij aan het eind van de werkdag de weg over de gehele breedte verkeersveilig kan worden opengesteld;

  • 4. indien er afgeweken wordt van de normale wegdekking dient hierover overleg gepleegd te worden met (de opzichter van) de gemeente;

  • 5. bij het gebruik maken van mantelbuizen moeten deze minimaal 0,50 meter buiten de kant van de verharding uitsteken, één en ander afhankelijk van de diameter en de dekking van de leiding en het zich buiten het wegdek bevindende ondergrondse leidingverkeer;

  • 6. het herstel en onderhoud van gesloten verharding geschiedt, tenzij anders overeengekomen, door de gemeente op kosten van het (nuts)bedrijf. De sleuf dient in eerste instantie met klinkers door het (nuts)bedrijf dicht bestraat te worden. Eerder uitgekomen funderingsmateriaal dient te worden teruggebracht. De eerste 12 maanden onderhoud aan de sleuf zal aan het (nuts)bedrijf in rekening worden gebracht, tenzij dit door het (nuts)bedrijf zelf wordt uitgevoerd.

Artikel 15 - Melding van werkzaamheden

  • 1. het (nuts)bedrijf meldt tijdig aan de gemeente de datum van aanvang en de tijdsduur van de werkzaamheden, conform het in bijlage I opgenomen procedureschema;

  • 2.1 het (nuts)bedrijf zal na afloop van de werkzaamheden een meldbon gebruiken voor:

    • a.

      gereedmelding;

    • b.

      vaststelling van de te verrekenen hoeveelheden.

  • 2.2 de gemeente zal na afloop van de werkzaamheden op de nota het desbetreffende meldbonnum-mer vermelden, dan wel een kopie van de meldbon meezenden als nota bijlage;

  • 3. na veertien dagen, te rekenen vanaf de datum waarop het (nuts)bedrijf de meldbon heeft verstuurd aan de gemeente, wordt het straatwerk als geaccepteerd beschouwd, tenzij de gemeente gebreken heeft geconstateerd en dit binnen deze periode aan het (nuts)bedrijf heeft medegedeeld;

  • 4. het (nuts)bedrijf draagt gedurende een jaar alle kosten van het onderhoud. De gemeente heeft de keuze of zij het onderhoud al dan niet zelf uitvoert. Wanneer het onderhoud aan het straatwerk uitgevoerd wordt door of in opdracht van het (nuts)bedrijf, zal de onderhoudstermijn ingaan op de datum, waarop de meldbon is verstuurd aan de gemeente en deze het straatwerk ingevolge het voorgaande artikellid als geaccepteerd heeft beschouwd. Het (nuts)bedrijf bericht de gemeente na 1 jaar omtrent de afloop van de onderhoudstermijn;

  • 5. indien gedurende de onderhoudstermijn een derde met instemming van de gemeente werzaamheden verricht in de grond, c.q. het straatwerk dat tot de onderhoudsplicht van het (nuts)bedrijf wordt gerekend, komt deze onderhoudsplicht te vervallen met ingang van de dag dat een derde met de werkzaamheden begint. De financiële gevolgen met betrekking tot onderhoudswerkzaamheden komen dan voor rekening van de genoemde derde partij.

Artikel 16 - Bouwstoffen

  • 1. het (nuts)bedrijf draagt zorg voor de uit het werk komende materialen. Verlies, vermissing of beschadiging van deze materialen is voor zijn rekening tot het tijdstip dat deze werkzaamheden door of vanwege het (nuts)bedrijf zijn opgeleverd aan de gemeente;

  • 2. vrijkomende en nog te gebruiken materialen dienen zodanig te worden opgeslagen, dat hiervan geen hinder wordt ondervonden. De gemeente bepaalt of na werktijd de bouwstoffen los mogen blijven liggen. Na beëindiging van het werk dienen deze bouwstoffen te zijn verwijderd;

  • 3. uitkomende overtollige bruikbare materialen dienen door en voor rekening van het (nuts)bedrijf naar een door de gemeente aan te wijzen, binnen de gemeentegrens gelegen, plaats te worden afgevoerd. Het (nuts)bedrijf zal zich ten aanzien van de omgang met bouwstoffen houden aan hetgeen in het bouwstoffenbesluit is bepaald met dien verstande dat bij constatering van bodem verontreiniging wordt gehandeld zoals in omschreven in artikel 26.

    Uitkomende grond wordt tot de bouwstoffen gerekend.

Artikel 17 - Maatregelen voor werkzaamheden in of nabij groenvoorzieningen

  • 1. de gemeente bepaalt, welke beplanting (bomen, struiken, planten en graszoden) voor de werkzaamheden mag worden verwijderd c.q. na afloop van de werkzaamheden moet worden teruggeplaatst en op welke wijze dit dient te geschieden;

  • 2. indien leidingen nabij het wortelgestel van bomen worden gelegd, dienen de door de gemeente nader te geven richtlijnen te worden opgevolgd;

  • 3. uitgenomen beplanting dient in overleg met de gemeente tijdelijk vakkundig te worden opgeslagen, opdat afsterven of uitdroging zoveel mogelijk wordt voorkomen;

  • 4. uitgenomen beplantingsmateriaal, dat na terugzetten nietmeer aanslaat, zal na overleg in een hiertoegunstig jaargetijde door nieuw gelijksoortig materiaal worden vervangen;

  • 5. de afgewerkte sleuf c.q. het montagegat dient te worden ingezaaid en qua profiel onderhouden gedurende de termijn, zoals die in deze overeenkomst voor het straatwerk is vastgelegd;

  • 6. schade aan te handhaven beplanting dient te worden hersteld;

  • 7. het herstel en onderhoud van de in dit artikel genoemde werkzaamheden aan groenvoor-zieningen geschiedt, tenzij anders overeengekomen, door de gemeente op kosten van het (nuts)bedrijf;

  • 8. bij waardevolle beplanting dient graven in de wortelzone te worden voorkomen. Indien voor nieuwe leidingen graven buiten de wortelzone niet mogelijk is, dient de wortelen te worden gepasseerd door het boren van mantelbuizen onder de wortelen;

  • 9. van de te handhaven beplanting mogen wortels dikker dan 25 mm in diameter niet worden verwijderd. Ontgraven wortels dienen te worden beschermt tegen uitdrogen, vorst en beschadi-ging;

  • 10. ontgraven, binnen de wortelzone van te handhaven beplanting, dient zo snel mogelijk aangevuld te worden;

  • 11. bij het verlagen van de grondwaterstand, binnen de wortelzone van de te handhaven beplanting in het groeiseizoen (april tot december), de beplanting zonodig water geven;

  • 12. het inrichten van werkterreinen, binnen de wortelzone van de te handhaven beplanting, is in principe niet toegestaan.

Artikel 18 - Uitvoering verkeersmaatregelen

  • 1. ten aanzien van te treffen (tijdelijke) verkeersmaatregelen overlegt het (nuts)bedrijf, in verband met eventuele publicaties, tenminste twee weken voor het begin van werkzaamheden met de gemeente. De verkeersmaatregelen dienen overeenkomstig artikel 7 lid 4 te worden uitgevoerd;

  • 2. bij een calamiteit (of een storing) licht het (nuts)bedrijf de meldkamer van de regiopolitie in;

  • 3. het (nuts)bedrijf draagt zorg voor de bereikbaarheid van woningen, openbare gebouwen en dergelijke, voor (mindervalide) voetgangers. In overleg met de betrokkenen kan aan de mate van bereikbaarheid nader inhoud worden gegeven;

  • 4. het (nuts)bedrijf houdt het gemotoriseerd bestemmingsverkeer naar woningen, winkels, bedrijven, bouwwerken, landerijen enz. in overleg met de betrokkenen zoveel mogelijk in stand. Indien de beperking van de bereikbaarheid tot gevolg heeft, dat hulpdiensten objecten niet voldoende kunnen naderen of dat de bevoorrading van winkels/bedrijven anders dan normaal geregeld moet worden, dan is vooraf overleg met de gemeente noodzakelijk;

  • 5. het (nuts)bedrijf voert de (tijdelijke) verkeersmaatregelen uit, tenzij anders wordt overeenge-komen.

Artikel 19 - Grondwerk

1. Aanvullen sleuf.

  • 1. de verschillende grondsoorten dienen gescheiden ontgraven te worden. Bij aanvullen van sleu-ven dienen de grondsoorten te worden aangebracht in de oorspronkelijke lagen. De dikte van de teelaarde- en zandlagen dient gelijk te zijn aan de oorspronkelijke laagdikten met dien verstande, dat onder de verharding het oorspronkelijk zandbed, dat is aangetroffen bij ontgra-ving, weer wordt hersteld met een minimale dikte van 5 centimeter

  • 2. de werkzaamheden dienen zo mogelijk te worden uitgevoerd in een droge sleuf;

  • 3. afhankelijk van de uitvoeringswijze en omstandigheden levert het (nuts)bedrijf in voorkomende gevallen zand of andere grond bij of voert overblijvende grond af;

  • 4. indien bij de uitvoering van de werkzaamheden blijkt, dat de uitkomende grond/puin niet voor aanvulling geschikt is, dient andere hiervoor geschikte grond/zand te wordt geleverd door het (nuts)bedrijf. Indien de niet voor aanvulling geschiktheid is veroorzaakt door een geconsta-teerde bodemverontreiniging, dient echter overeenkomstig de nadere afspraken, bedoeld in artikel 26, te worden gehandeld;

2. Verdichten aanvullingen

  • 5. alle aanvullingen dienen in de hiervoor voorgeschreven maximale laagdikten te worden ver-dicht;

  • 6. de verdichting van de aanvulling dient zodanig te geschieden, dat de oorspronkelijke dichtheid voorafgaande aan het ontgraven zo goed mogelijk wordt benaderd;

  • 7. de proctordichtheid van de aanvullingen onder verhardingen mag na verdichten niet meer dan 3 % afwijken van de oorspronkelijke proctordichtheid, zoals deze op korte afstand naast de sleuf wordt aangetroffen;

  • 8. van zand, dat in aanvullingen onder verhardingen is verwerkt, moet de verdichtingsgraad ten minste:

    • -

      98 % bedragen voor het zandbed van rijbanen en voet- en fietspaden op zandondergrond en van rijbanen op klei ondergrond;

    • -

      97 % bedragen voor het zandbed van rijbanen op veenondergrond en voet- of fietspaden op klei ondergrond;

    • -

      96 % bedragen voor het zandbed van voet- en fietspaden op veenondergrond;

  • 9. de controle van de verdichting tijdens de uitvoering mag geschieden met behulp van een handsondeerapparaat, mits de conuswaarde wordt gerelateerd aan een, voor de te verdichten sleufaanvulling, representatief proefvak;

  • 10. grond, uitgezonderd teelaarde, die in aanvulling is verwerkt in beplantingsvakken of onder gras op een diepte van minder dan 0,80 meter, mag na verdichten een conuswaarde hebben van maximaal 2,0 N mm2;

  • 11. bij verdichten van grond in beplantingsvakken of onder gras mag geen verkneding of struc-tuurbederf optreden;

  • 12. teelaarde dient niet te worden verdicht.

Artikel 20 - Straatwerk

  • 1. opgenomen straatwerk dient te worden aangebracht in het oorspronkelijk verband;

  • 2. bij te leveren materialen dienen in afmetingen kwaliteit en kleur zoveel mogelijk overeen te komen met de aanwezige materialen;

  • 3. rijbaanbestratingen van straatklinkers en betonstraatstenen dienen te worden afgetrild en afge-strooid en ingeveegd met straatzand of brekerzand. Bestratingen van straatklinkers dienen te worden ingewassen;

  • 4. het lengte- en dwarsprofiel van de verharding moet, met enigeoverhoogte om geringe klink op te vangen, overeenkomen met de oorspronkelijke hoogteligging.

Artikel 21 – fundering

Bij het toepassen van steenachtige materialen en grond dienen de voorschriften van het Bouwstoffen-besluit te worden nageleefd. De eventueel uit te voeren meldingen dienen gedaan te worden bij de eenheid milieu van de gemeente Barendrecht

Ongebonden fundering

  • -

    Opgenomen ongebonden fundering dient opnieuw te worden aangebracht en aangevuld met gelijkwaardige bouwstoffen tot de oorspronkelijke laagdikte, tenzij anders wordt overeenge-komen.

Gebonden fundering

  • -

    Indien de fundering van een verharding uit andere materialen bestaat dan zand of in bijzondere gevallen grond, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een fundering van steenachtige mate-rialen (gebroken puin, lava, hoogovenslakken) of gebonden materialen (zandcement stabilisatie) dienen de sleuven of gaten te worden aangevuld met een materiaal dat tenminste gelijkwaardig is aan het uitkomende materiaal.

Artikel 22 - Verhardingen

  • 1. het (nuts)bedrijf mag het eerste herstel van gesloten verhardingen, met behulp van een tijdelijke klinkerverharding, uitvoeren. Het definitieve herstel geschiedt door de gemeente, conform de in artikel 2x beschreven werkmethode en de in de tarieventabel overeengekomen vergoeding voor gesloten verhardingen. Indien de gemeente zorgt voor het aanbrengen van de verhardingen, vervalt dit artikel

  • 2. de bepalingen van dit artikel gelden onverkort voor elementenverhardingen op een steenachtige of gebonden fundering en conform de in de tarieventabel overeengekomen vergoeding voor ele-mentenverhardingen.

Artikel 23 - Werkmethode definitief herstel gesloten verhardingen

  • · de herstelwerkzaamheden van gesloten verhardingen zullen overeenkomstig de onderstaande methode geschieden;

  • · uitbreken en afvoeren klinkers;

  • · ontgraven en afvoeren zand;

  • · ontgraven en afvoeren overig funderingsmateriaal;

  • · frezen liplassen van 0,25 meter;

  • · leveren, aanbrengen en verdichten fundering;

  • · leveren, aanbrengen en verdichten asfaltbeton met een minimale dikte van 0,12 meter;

  • · leveren een aanbrengen kleeflaag;

  • · leveren en aanbrengen steenslag 2/6;

    het nemen van verkeersmaatregelen en het afvoeren en storten van overblijvende materialen

Artikel 24 - Beschikbaarheid tracé

  • de gemeente zal er de nodige zorg aan besteden, dat het (nuts)bedrijf kan beschikken over het tracé als bedoeld in artikel 13 van hofdstuk III;

Artikel 25 - Verwijderen leidingen

  • leidingen van het (nuts)bedrijf, die door het (nuts)bedrijf blijvend buiten gebruik zijn gesteld, dienen bij het openliggen van de sleuf, waarin genoemde leidingen liggen, te worden verwij-derd, tenzij anders wordt overeengekomen. Indien overeengekomen wordt dat leidingen niet worden verwijderd, dienen deze leidingen wel geregistreerd te blijven bij het (nuts)bedrijf.

Artikel 26 – Bodemverontreiniging

  • 1. voordat er graafwerkzaamheden worden uitgevoerd, is het noodzakelijk vooraf historisch onderzoek uit te voeren naar de kwaliteit van de bodem. Bij de eenheid milieu van de gemeente Barendrecht kan deze historische info opgevraagd worden. Deze info kan uitsluitend verstrekt worden na toezen-ding van een kadastrale kaart met daarop de ontgravingsgrenzen.

  • 2 binnen de gemeente Barendrecht is een bodemkwaliteitskaart met bijbehorend bodembeheersplan van kracht. Met behulp van deze gegevens kan veelal bepaald worden, wat met de eventueel vrijkomende grondstromen mogelijk is. In sommige gevallen kan het echter noodzakelijk zijn vooraf bodemonderzoek uit te voeren voor het bepalen van de bestemming;

  • 3. indien in het werk bodemverontreiniging wordt geconstateerd, dient het (nuts)bedrijf dit direct aan de gemeente te melden en maatregelen te treffen ter voorkoming van uitbreiding van de veront-reiniging, alsook schade aan persoon, goed en milieu;

  • 4. ter vaststelling van de mate van verontreiniging zal nader overleg dienen plaats te vinden tussen het (nuts)bedrijf en de gemeente. Tevens dienen afspraken te worden gemaakt omtrent de te nemen maatregelen;

  • 5. indien er op basis van historie vermoedens bestaan van ernstige bodemverontreiniging, kan het noodzakelijk zijn vooraf bodemonderzoek uit te voeren ter vaststelling van de milieuhygiënische kwaliteit;

  • 6. indien een locatie ernstig verontreinigd blijkt, zal de gemeente daarvan conform de geldende regel-geving een melding doen aan de provincie;

  • 7. aanleg van kabels en leidingen, door een geval van ernstige bodemverontreiniging, dient in overleg met DCMR (het bevoegd gezag Wet Bodembescherming) plaats te vinden. Alle eisen, die door het bevoegd gezag worden gesteld, dienen te worden nageleefd.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering.

Bijlage

leidraad inzake (her)straatwerkzaamheden Kabels en Leidingen

 

                                                                                                                                                                     

 

BIJLAGE II - (Financiële voorwaarden en tarieven).

1 - Algemeen

  • 1.1.

    de tarieven en bepalingen van de bijlage zijn uitsluitend van toepassing op herstraatwerkzaam-heden in ongefundeerde elementenverharding;

  • 1.2.

    de berekening van de vergoeding is gebaseerd op vier voor de betrokken partijen optredende kostensoorten:

  • 1.

    uitvoeringskosten;

  • 2.

    onderhoudskosten;

  • 3.

    kosten van exploitatieverzwaring;

  • 4.

    beheerkosten.

    De kosten van exploitatieverzwaring en beheerkosten zijn samengevat in het begrip uitvoerings-opslag, uitgedrukt in een percentage van de uitvoeringskosten.

  • 1.3.

    de normen en tarieven dienen te leiden tot dekking van in redelijkheid door de gemeente ge-maakte en te verwachten kosten;

  • 1.4.

    door de gemeente worden aan het bedrijf op grond van geparafeerde bonnen en onder toepassing van de tarieven genoemd in deze bijlage II en het gestelde in sub 7 van dit artikel, in rekening gebracht:

  • a.

    de uitvoerings- en onderhoudskosten, echter uitsluitend indien de gemeente deze werkzaam-heden zelf uitvoert of in haar opdracht laat uitvoeren;

  • b.

    uitvoeringsopslag.

  • 1.5.

    bij een gezamenlijk werk door twee of meer bedrijven zal de gemeente de kosten slechts enkel-voudig in rekening brengen;

  • 1.6.

    wordt het werk in coördinatie met werkzaamheden van de gemeente door het bedrijf uitgevoerd in de periode tot 12 maanden, voorafgaande aan de door de gemeente voorgenomen straatverbe-teringswerken, dan worden géén onderhoudskosten en uitvoeringstoeslag in rekening gebracht. Eveneens worden deze kosten niet in rekening gebracht, wanneer het de uitvoering betreft van werken, voortvloeiende uit, door, of in opdracht van de gemeente in uitvoering zijnde nieuw-bouwplannen en wegreconstructies;

  • 7.

    voor herstel van gesloten wegdekken en sierbestratingen, die door de gemeente zonder melding aan het bedrijf zijn aangebracht, zal het bedrijf, behoudens eerder gemaakte afspraken in deze, ten hoogste de tarieven verschuldigd zijn behorende bij de ongefundeerde elementenverhar-dingen, welke aanwezig waren ten tijde van de aanleg van de leidingen.

2 - Berekening van de uitvoeringskosten

  • 1.

    bij de berekening van de uitvoeringskosten voor ongefundeerde elementenverharding, zullen de navolgende normen worden gehanteerd;

  • 2.

    voor het herstraten door een straatploeg (straatmaker + opperman + vervoermiddel/ gereedschap) met inbegrip van eventueel schoonmaken, inwassen, trillen, opruimen van de stenen en het verdichten en verwerken van zand, etc. gelden de volgende normtijden:

  • -

    klinkers (betonstraatstenen, klinkerkeien, klinkers dikformaat) 0-15 m2 0,255 u/m2;

  • -

    klinkers (betonstraatstenen, klinkerkeien, klinkers dikformaat) > 15 m2 0,205 u/m2;

  • -

    tegelbestrating (0,30 x 0,30 m2) 0-15 m2 0,205 u/m2;

  • -

    tegelbestrating (0,30 x 0,30 m2) > 15 m2 0,155 u/m2;

  • -

    trottoirbanden 18/20 x 25 cm c.q. 13/15 x 25 cm 0,11 u/m1;

  • -

    opsluitbanden 10/25, 10/20 cm c.q. 6/20, 6/15 cm 0,085 u/m1.

  • 3.

    de ploeguurkosten voor 1994 zijn samengesteld uit de navolgende elementen:

    kosten personeel aannemer:

  • -

    straatmaker uurloon € 29,34

  • -

    opperman uurloon € 26,01

  • -

    auto/gereedschap uurkosten € 5,91

    € 61,26

  • -

    12% algemene kosten,

    winst en risico € 7,35

    € 68,61

    =======

    De uurlonen worden ontleend aan de Misset-editie Bouwkosten, Hoofdrubriek lonen J-3 tabel JB-12 - loonkostenontwikkeling renovatie en nieuwbouw, waarbij voor straatmaker wordt aangehouden groep D/inzittende en voor opperman groep B/inzittende. Voor een geheel kalen-derjaar zijn van toepassing de gepubliceerde uurlonen per peildatum 1 juli, voorafgaande aan het kalenderjaar.

    De uurkosten auto/gereedschap worden ontleend aan de EVO-berekening van 1 januari 1992 teruggerekend naar 1 juli1991 volgens index, aangevende de jaarkosten van een bestelauto van het type Ford Transit 100SD, 25000 km per jaar, jaarlijks per 1 juli te herzien voor het daaropvolgend kalenderjaar. Het aantal werkbare uren per jaar is vastgesteld op 1600. De uur-kosten zijn verhoogd met 10% voor gereedschap. Als index te gebruiken de CBS-index prijsindexcijfers van de gezinsconsumptiereeks voor werknemersgezinnen met in 1985 een gezinsinkomen beneden de loongrens van de ziekenfondsverzekering (1985 = 100) en hiervan het onderdeel 6, vervoer en communicatie, uitgaven in verband met gebruik voertuigen.

4. Berekeningswijze tarieven:

  • -

    klinkers 0 - 15 m2

    straatloon 0,255 x € 49,33 = € 17,50

    5 cm zand, verdicht (€ 9,82 per m3) = € 0,62

    5% materiaalverlies (€ 8,07 per m2) = € 0,54

    Tarief 1e fase per m2 € 18,66

    ========

  • -

    klinkers > 15 m2

    straatloon 0,205 x € 49,33 = € 14,07

    5 cm zand, verdicht (€ 9,82 per m3) = € 0,62

    5% materiaalverlies (€ 8,07 per m2) = € 0,54

    Tarief 1e fase per m2 € 15,23

    ========

  • -

    tegels 0 - 15 m2

    straatloon 0,205 x € 49,33 = € 14,07

    5 cm zand, verdicht (€ 9,82 per m3) = € 0,62

    5% materiaalverlies (€ 7,09 per m2) = € 0,47

    Tarief 1e fase per m2 € 15,16

    ========

  • -

    tegels > 15 m2

    straatloon 0,155 x € 49,33 = € 10,64

    5 cm zand, verdicht (€ 9,82 per m3) = € 0,62

    5% materiaalverlies (€ 7,09 per m2) = € 0,47

    Tarief 1e fase per m2 € 11,73

    ========

  • -

    trottoirbanden per m'

    straatloon 0,11 x € 49.33 = € 7,55

    5 cm zand, verdicht (€ 9,82 per m3) = € 0,12

    5% materiaalverlies (€ 8,25 per m') = € 0,55

    Tarief fase 1 per m' € 8,22

    ========

  • -

    opsluitbanden per m'

    straatloon 0,085 x € 49,33 = € 5,83

    5 cm zand, verdicht (€ 9,82 per m3) = € 0,06

    5% materiaalverlies (€ 3,17 per m') = € 0,21

    Tarief fase 1 per m' € 6,11

    ========

    De berekening van bovenstaande prijzen, ten behoeve van inboetmateriaal, is gebaseerd op het volgende:

  • -

    materiaalkosten franco levering, los gestort op het werk, peildatum 1 juli 1993, geldend voor het gehele kalenderjaar 1994, te weten:

    straatzand € 12,48 per m3;

    betonstraatstenen € 10,78 per m2;

    betontegels € 9,47 per m2;

    opsluitbanden € 4,22 per m';

    trottoirbanden € 11,01 per m';

  • -

    bijstelling van deze prijzen geschiedt jaarlijks, waarbij voor een geheel kalenderjaar de prijzen gelden op peildatum 1 juli voorafgaande aan het kalenderjaar;

  • -

    bijstelling geschiedt door middel van indexering, gebruikmakende van de CBS-index prijsindexcijfers van de wegenbouw, besteksoort aanleg van wegen met open verharding.

  • 5.

    sleufbreedte.

    definitie:

    bij klinkerverharding : gemiddelde opgebroken breedte + 10 cm;

    bij tegels in dwarsrichting : gemiddelde opgebroken breedte + 15 cm;

    bij tegels in langsrichting : gemiddelde opgebroken breedte;

  • 6.

    de genoemde prijsopbouw is "all in", maar exclusief omzetbelasting. De uitvoeringskosten worden inclusief omzetbelasting verrekend.;

3 - Berekening van de onderhoudskosten

Voor de berekening van eventueel te verrekenen eerste halfjaars onderhoudskosten wordt uitgegaan van een percentage van de uitvoeringskosten (exclusief BTW), zoals in de bij deze voorwaarden behorende tarievenlijst is aangegeven.

4 - Berekening van de uitvoeringsopslag

  • 1.

    het bedrijf vergoedt aan de gemeente de door haar te maken beheerkosten en kosten van exploi-tatieverzwaring, tezamen uitgedrukt in een opslag op de uitvoeringskosten, genaamd "uitvoe-ringsopslag";

  • 2.

    de uitvoeringsopslag bedraagt een percentage van de uitvoeringskosten (exclusief BTW), zoals in de bij deze voorwaarden behorende tarievenlijst is aangegeven;

  • 3.

    het in lid 2 bedoelde percentage voor uitvoeringsopslag is afhankelijk van het gemiddeld rende-ment op Staatsleningen met valutadatum 1 juli, wat geldt voor het gehele daaropvolgende kalen-derjaar en bedraagt:

  • ·

    42% bij een rente van 5%;

• 39% bij een rente van 6%;

  • ·

    36% bij een rente van 7%;

  • ·

    33% bij een rente van 8%;

  • ·

    30% bij een rente van 9%;

  • ·

    27% bij een rente van 10%;

  • ·

    24% bij een rente van 11%;

  • ·

    21% bij een rente van 12%;

    Bij tussenliggende rentepercentages wordt rechtlijnig geïnterpoleerd en het opslagpercentage op één decimaal afgerond.

BIJLAGE II.a: TARIEVENLIJST STRAATWERK VOOR HET KALENDERJAAR 2004 BEREKEND CONFORM ART. 2, BIJLAGE II .

OPBOUW TARIEVEN

Omschrijving

Herstraatwerk

(1e fase)

uitvoerings-kosten per m2*

(2e fase)

onderhouds-

kosten 15% x a

(3e fase)

uitvoerings-opslag 51,0%** x a

= a

= b

= c

klinkers 0 - 15 m²

klinkers > 15 m²

tegels 0 - 15 m²

tegels > 15 m²

trottoirbanden per m'

(18/20x25 of 13/15x25)

opsluitbanden per m'

(6/15,6/20,10/20 of 10/25)

€ 18,66

€ 15,33

€ 15,16

€ 11,73

€ 7,42

€ 5,51

€ 2,80

€ 2,28

€ 2,27

€ 1,76

€ 1,23

€ 0,93

€ 9,52

€ 7,77

€ 7,73

€ 5,98

€ 4,19

€ 3,11

DOOR GEMEENTE IN REKENING TE BRENGEN TARIEVEN (EXCLUSIEF BTW)

Omschrijving

straatwerk

Tarief I

(c)

Tarief II

(b+c)

Tarief III

(a+b+c)

X=51,0%

X x a

(X x a) +15%x a

(Xxa)+115%x a

klinkers 0 - 15 m²

klinkers > 15 m²

tegels 0 - 15 m²

tegels > 15 m²

trottoirbanden per m'

(18/20x25 of 13/15x25)

opsluitbanden per m'

(6/15,6/20,10/20 of 10/25)

€ 9,52

€ 7,77

€ 7,73

€ 5,98

€ 4,19

€ 3,11

€ 12,32

€ 10,05

€ 10,01

€ 7,74

€ 5,43

€ 4,03

€ 30,97

€ 25,28

€ 25,17

€ 19,48

€ 13,65

€ 10,14

Noot: deze tarievenlijst heeft uitsluitend betrekking op ongefundeerde elementenverharding (klinkers/tegels), en is op sierbestrating en andersoortige open verharding niet van toepassing.

Noot: genoemde prijzen zijn exclusief BTW;

Noot: geen rekening wordt gehouden met soort ondergrond, aantal leidingen, diepte sleuf;

Noot: alle verrekeningen geschieden op basis van feitelijke m2 ook in geval van smalle sleuven en lasgaten.

*) Berekening conform bijlage II, lid 2

**) Afhankelijk van de rentevoet per 1 juli voorafgaande aan het kalenderjaar,

rentetype = gemiddeld rendement op staatsleningen, zie bijlage II lid 4.

Tarief I wordt in rekening gebracht indien het bedrijf 1e en 2e fase uitvoert.

Tarief II wordt in rekening gebracht indien het bedrijf alleen 1e fase uitvoert.

Tarief III wordt in rekening gebracht indien de gemeente de 1e en 2e fase uitvoert.