Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR215466
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR215466/1
Parkeernota Barendrecht
Geldend van 21-09-2012 t/m heden
Intitulé
Parkeernota BarendrechtDe gemeenteraad stelt de volgende regeling vast.
Dit eerste hoofdstuk beschrijft de aanleiding van deze Parkeernota. Aandacht wordt besteed aan de probleemschets en het doel van de nota. Ook wordt de werkwijze voor het opstellen van deze nota kort toegelicht.
1.1 Aanleiding
Gemeente Barendrecht is in korte tijd hard gegroeid. Het aantal woningen, inwoners en het voorzieningenniveau heeft een grote sprong gemaakt. In die groeiperiode is ook steeds duidelijker geworden dat de bereikbaarheid van woongebieden en voorzieningen meer dan voorheen onder druk kan komen te staan. Het parkeervraagstuk wordt in algemene termen én in specifieke situaties complexer.
Collegeprogramma
Die ontwikkeling is door de gemeente Barendrecht erkend en heeft haar vertaling gekregen in het coalitieakkoord en het collegeprogramma 2006-2010. Het collegeprogramma zegt hierover het volgende:
“Naast een goede infrastructuur vinden wij het belangrijk dat er voldoende parkeergelegenheid in onze gemeente is. In de gemeentelijke Parkeernota zullen wij de huidige parkeerproblematiek in kaart brengen en hiervoor oplossingsrichtingen aandragen.”
Collegeprogramma 2006-2010
|
Beoogd wordt om het parkeerbeleid te optimaliseren en maatregelen te ontwikkelen, door een gemeentelijke Parkeernota op te stellen, aldus het collegeprogramma.
Kadernotitie Parkeernota Barendrecht
Als voorbereiding op het opstellen van de gemeentelijke Parkeernota is eerder een Kadernotitie opgesteld en bestuurlijk vastgesteld. Die notitie beschrijft de hoofdlijn en de opzet van de Parkeernota, door de belangrijkste onderwerpen te benoemen. Die kadernotitie geldt daarom als vertrekpunt voor deze nota.
1.2 Positionering parkeervraagstuk
De behoefte om het parkeerbeleid te optimaliseren en vast te leggen in een gemeentelijke Parkeernota laat zich het best illustreren door het positioneren van het parkeervraagstuk. Zeker omdat geconstateerd moet worden dat de parkeerproblematiek van de gemeente Barendrecht breed is en zich niet makkelijk laat afbakenen, zoals ook in de Kadernotitie is beschreven.
Breed vraagstuk
Het is in de eerste plaats breed qua doelgroepen. Het betreft niet alleen centrumbezoekers, maar ook bewoners in en rond centra, bewoners in de woonwijken, grote voertuigen en gebruikers bedrijventerreinen, parkeersituaties rond concentratie van andere voorzieningen zoals scholen, werkende parkeerders en toeleveranciers.
Dat impliceert ten tweede dat er geen eenvoudige, geografische afbakening voor het parkeervraagstuk is aan te geven. Feitelijk gaat het om het gehele grondgebied van de gemeente.
Wat ten derde specifiek is voor de Barendrechtse parkeersituatie, is dat niet alle vraagstukken duidelijk aan de oppervlakte zichtbaar zijn. Op sommige gebieden “zitten we dicht tegen de problemen aan”. Daarmee wordt bedoeld dat er in de huidige situatie nog geen urgente problemen zichtbaar zijn op straat. Maar evident is ook dat de problematiek binnen enkele jaren wel urgent kan worden. Enerzijds omdat de eigen gemeentelijke ontwikkelingen en groei nog niet afgerond zijn. Anderzijds omdat er eenvoudigweg autonome ontwikkelingen zijn zoals de groei van het autobezit, autogebruik en de lat die steeds hoger komt te liggen bij de eisen die gebruikers stellen aan parkeervoorzieningen. Ook dit – bijna latente – parkeervraagstuk typeert de breedte van de problematiek.
Tot slot kan nog gesteld worden dat het beheer van de parkeervoorzieningen en het parkeergedrag onderdeel is van het vraagstuk. Daarmee wordt gedoeld op bijvoorbeeld handhaving van parkeerregels of het feitelijke gebruik versus het beoogde gebruik van voorziening. Ook de positie en invulling van flankerend beleid is onderdeel van het parkeervraagstuk.
1.3 Doel van deze parkeernota
Doel parkeernota
De probleemschets geeft een basis voor de behoefte aan een gemeentelijke Parkeernota en daarmee het doel. Die behoefte is er ambtelijk én bestuurlijk, maar ook extern voor bewoners en bedrijven/instellingen. De behoefte bestaat uit
-
het vastleggen van bestaand en nieuw parkeerbeleid
-
het concreet formuleren van beleidsdoelstellingen
-
het aanreiken van een werkbaar toetsingskader
-
het zoeken naar praktische oplossingen
Planhorizon
Als planhorizon voor de Parkeernota geldt het jaar 2015, wat overigens ruimer is dat de planhorizon zoals in de Kadernotitie is vermeld (2010). In welke mate de Parkeernota eerder dan het jaar 2015 toe zal zijn aan een actualisatie of herijking, zal in de praktijk moeten blijken.
1.4 Werkwijze
Stappenplan en proces
Om te komen tot de beschrijving en invulling van het parkeerbeleid is een aantal stappen doorlopen, die parallel lopen aan de hoofdstukindeling van deze nota:
Stap 1: Toets en beschrijving vertrekpunten
Stap 2: Formulering beleidskader
Stap 3: Formulering doelstelling en beleidskeuzes
Stap 4: Beschrijving mogelijkheden
Stap 5: Beschrijving huidige situatie en oplossingsrichtingen
Stap 6: Formulering aanbevelingen en uitvoeringsprogramma
Daarnaast is vooral in de beginfase en eindfase van de totstandkoming van de Parkeernota samengewerkt met een klankbordgroep. Daaraan heeft een brede vertegenwoordiging deelgenomen van inwoners, ondernemingen en belangenvertegenwoordigers, in totaal ruim 20 personen.
1.5 Leeswijzer
De Parkeernota schetst in de eerste twee hoofdstukken de aanleiding, het doel van de nota en zet het kader neer. Dat kader betreft het bovenlokale en gemeentelijke beleidskader. De belangrijkste bouwstenen voor het parkeerbeleid beschrijft hoofdstuk 3. Dat zijn met name de doelstelling van het parkeerbeleid en de parkeernormering, voor zowel auto’s als fietsers.
Het vierde hoofdstuk zet mogelijkheden op een rij om sturing te geven aan parkeervraagstukken. Dit is vooral een beschrijvend onderdeel van deze Parkeernota. In het daarop volgende hoofdstuk is een confrontatie met de praktijk aan de orde en geeft aan welke maatregelen of voorstellen daaruit volgend.
Het afsluitende hoofdstuk 6 vat de voorstellen samen in concrete aanbevelingen, aangevuld met een beknopt uitvoeringsprogramma.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl