Regeling vervallen per 18-12-2020

Verordening omtrent de instelling, samenstelling, taken en bevoegdheden van een commissie van onderzoek kwestie toegepast zand

Geldend van 19-04-2019 t/m 17-12-2020

Intitulé

Verordening omtrent de instelling, samenstelling, taken en bevoegdheden van een commissie van onderzoek kwestie toegepast zand

De raad van de gemeente Barneveld;

gelezen het voorstel van het presidium, nummer 19-31b;

overwegende dat hij besloten heeft een onderzoek in te stellen naar de kwestie toegepast zand Barneveld en met het uitvoeren van dat onderzoek een commissie te belasten met externe leden;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen een Verordening omtrent de instelling, samenstelling taken en bevoegdheden van een commissie van onderzoek kwestie toegepast zand

Artikel 1: De commissie

Ingesteld wordt een commissie van onderzoek kwestie toegepast zand Barneveld, hierna te noemen de commissie.

Artikel 2: Taak

De commissie heeft tot taak onderzoek te doen naar het verloop van de kwestie toegepast zand Barneveld en daarbij waar nodig te komen met aanbevelingen ter verbetering van het omgaan met dergelijke kwesties.

Artikel 3: Samenstelling

De commissie bestaat uit twee door de raad te benoemen leden, niet zijnde leden van de raad.

Artikel 4: Duur en beëindiging lidmaatschap; vervulling tussentijdse vacatures

  • 1. De leden van de commissie worden benoemd voor de duur van het onderzoek en de behandeling van haar aanbevelingen in de raad.

  • 2. Het lidmaatschap van de commissie kan te allen tijde op eigen verzoek worden beëindigd. Dit verzoek wordt schriftelijk bij de raad ingediend.

  • 3. De raad kan een lid van de commissie bij een met redenen omkleed besluit ontslaan.

  • 4. De raad voorziet zo spoedig mogelijk in een ontstane vacature.

Artikel 5: Voorzitter en secretaris

  • 1. De raad wijst bij de benoeming van de leden van de commissie een van de leden aan als voorzitter van de commissie en een ander lid als secretaris.

  • 2. Aan de commissie wordt een (externe) onderzoeker en overige ondersteuning toegevoegd voor het verrichten van onderzoeks- en andere werkzaamheden.

  • 3. De voorzitter en de secretaris tekenen de uitgaande stukken.

  • 4. De commissie kan hen toestaan de ondertekening op te dragen aan de in het tweede lid bedoelde medewerkers.

Artikel 6: Bevoegdheden

  • 1. De commissie is bevoegd bij de raad, bij raadscommissies, bij het college, bij ambtenaren en bij de griffier alle stukken op te vragen die zij nodig oordeelt. De gevraagde stukken worden overgelegd, tenzij het verstrekken ervan in strijd is met het openbaar belang.

  • 2. De commissie is bevoegd leden of gewezen leden van de raad, leden of gewezen leden van het college en ambtenaren of gewezen ambtenaren uit te nodigen tot het mondeling verstrekken van inlichtingen. De commissie is bevoegd overige personen op basis van vrijwilligheid uit te nodigen tot het mondeling en schriftelijk verstrekken van inlichtingen.

  • 3. De commissie is bevoegd externe deskundigen uit te nodigen tot het verstrekken van inlichtingen.

  • 4. De commissie is bevoegd onderdelen van het onderzoek op te dragen aan externe adviseurs.

Artikel 7: Plan van aanpak

  • 1. Zo spoedig mogelijk na haar aantreden stelt de commissie een plan van aanpak voor haar onderzoek op. Dit plan van aanpak bevat in elk geval een aanduiding van de fasen van het onderzoek en de planning daarvan, de vereiste ondersteuning, het benodigde budget en een aanduiding van de onderdelen van het onderzoek die zij wenst uit te besteden.

  • 2. In of tegelijk met het plan van aanpak geeft de commissie inzicht in doel en status alsmede werkwijze wat betreft de door haar te houden interviews en gesprekken.

  • 3. Zij brengt dit plan van aanpak ter kennis van de raad.

Artikel 8: Verschoningsrecht

  • 1. Het college geeft de commissie alle verlangde inlichtingen, tenzij het verstrekken ervan in strijd is met het openbaar belang.

  • 2. Degene aan wie gevraagd is de commissie informatie te verschaffen kan de commissie verzoeken vertrouwelijkheid te betrachten.

Artikel 9: Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls zij of haar voorzitter dit nodig oordeelt.

  • 2. Vergaderingen en werkbijeenkomsten van de commissie zijn niet openbaar.

Artikel 10: Besluitvorming

Besluiten van de commissie worden genomen bij unanimiteit. De commissie kan slechts besluiten nemen wanneer beide leden aanwezig zijn.

Artikel 11: Interviews en gesprekken

  • 1. De in artikel 6, tweede lid bedoelde personen kunnen worden uitgenodigd voor een interview of een gesprek.

  • 2. Interviews en gesprekken zijn niet openbaar.

Artikel 12: Besluitenlijsten, verslagen van interviews, gesprekken en hoorzittingen

  • 1. Van het in de vergaderingen van de commissie behandelde en de genomen besluiten worden door de secretaris beknopte besluitenlijsten opgesteld. Deze zijn niet openbaar.

  • 2. Van interviews en gesprekken met uitgenodigde personen worden beknopte verslagen gemaakt. De verslagen worden in beginsel niet openbaar gemaakt. De commissie geeft in haar plan van aanpak aan op welke wijze de resultaten uit de interviews en gesprekken worden opgenomen in haar onderzoeksrapportage.

Artikel 13: Klankbordgroep raad

De commissie overlegt met een klankbordgroep uit de raad, zijnde het presidium, over de voortgang van het onderzoek en bespreekt in elk geval het plan van aanpak en de conceptrapportage.

Artikel 14: Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie van onderzoek kwestie toegepast zand Barneveld.

Artikel 15: Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekend gemaakt.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 11 april 2019.

De raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,