Regeling vervallen per 25-01-2024

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld tot vaststelling van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld 2019

Geldend van 17-10-2019 t/m 24-01-2024 met terugwerkende kracht vanaf 25-05-2018

Intitulé

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld tot vaststelling van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

gelet op:

  • de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);

  • de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);

  • artikel 156 van de Gemeentewet;

  • de Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Barneveld;

besluit:

vast te stellen de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld 2019

Artikel 1 Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Gelet op artikel 3.8 van de Wet BRP en gelet op artikel 6, lid 1 sub e van de Algemene verordening gegevensbescherming, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen van de gemeente Barneveld aan organen van de gemeente Barneveld worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van:

    • 1.

      Rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen);

    • 2.

      Systematische verstrekkingen;

    • 3.

      Selectie.

  • 3. De organen van de gemeente Barneveld aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevens die worden verstrekt en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2 Verstrekkingen aan derden

  • 1. Op grond van artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen kunnen gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van dit reglement.

  • 3. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2 van dit reglement.

Artikel 3 Terugmeldplicht

  • 1. Een medewerker / orgaan van de gemeente Barneveld die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder BRP.

  • 2. De gegevensbeheerder BRP regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente Barneveld plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in artikel 2.34 van de Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan een medewerker van de gemeente Barneveld wordt slechts telefonisch gegevens verstrekt nadat de identiteit van de verzoeker is vastgesteld en is gecontroleerd dat het verzoek in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie wordt verzocht.

Artikel 5 Protocolplicht

  • 1. De gegevensbeheerder BRP houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met artikel 3.11 van de Wet BRP.

  • 2. De gegevensbeheerder BRP regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

Artikel 6 Inwerkingtreding, intrekken oude regeling en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt in werking op 17 oktober 2019 en werkt terug tot en met 25 mei 2018.

  • 2. De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Gemeente Barneveld, in werking getreden op 15 juli 2014, wordt ingetrokken met ingang van de dag van de bekendmaking van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld 2019.

  • 3. Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld 2019.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 11 september 2019,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

H.F.B. van Steden,

Secretaris

dr. J.W.A. van Dijk,

Burgemeester

BIJLAGE 1. Verstrekking gegevens aan organisatieonderdelen van de gemeente barneveld

Deze bijlage hoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Barneveld en bevat een opgave van organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit BRP kunnen worden verstrekt.

Voor verstrekkingen aan DDS wordt aangesloten bij het meest recente Besluit Autorisaties van BZK. Gegevens die verstrekt worden aan de DDS worden alleen verstrekt ingevolge artikel 3, 5 en 6 van dit besluit en alleen de gegevens die genoemd worden in de bijlagen 2 tot en met 24B van dit besluit mogen alleen op grond van de taken behorende bij de bijlagen worden verstrekt aan de afnemer via DDS.

Organisatieonderdeel

Taak

Doelomschrijving

Gegevens

Bestuur & Dienstverlening

Team huishoudelijke dienst

Jubilea overzichten: 50, 60, 65 jarige huwelijken, 90, 100, 100+ jarigen.

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Bestuur & Dienstverlening

Team huishoudelijke dienst

Ernstig incident in de samenleving en/of overlijden van een burger.

Medeleven tonen en/of condoleances burgemeester via brief, telefonisch of persoonlijk bezoek.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Bestuur & Dienstverlening

Team bestuur ondersteuning

Koninklijke onderscheidingen

Voorbereiden verlenen Koninklijke onderscheidingen.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Bestuur & Dienstverlening

Team KCC/ publiekszaken

Stembureauleden

Benoeming leden stembureaus, instructie, indeling en uitbetaling vergoeding.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Bestuur & Dienstverlening

Team KCC/ publiekszaken

Stemgerechtigden

Alle inwoners die voor de eerste keer mogen stemmen worden aangeschreven.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Bestuur & Dienstverlening

Team KCC/ publiekszaken

Uitvoering basisregistratie personen, Burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen, VOG, naturalisatie en optie.

Registeren gegevens, verwerken mutaties en aanvragen.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Bestuur & Dienstverlening

Team KCC/ publiekszaken

Dienstverlening aan inwoners.

Behandelen vragen, verzoeken, meldingen en aanvragen.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Burgemeester

Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ)

Opname personen in een psychiatrisch ziekenhuis.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Sociaal Domein

Uitkeringen, schuldhulpverlening, voorzieningen gehandicapten, maatschappelijke ondersteuning, zorg voor ouderen en jongeren.

Behandelen aanvragen, toekennen voorzieningen en uitkeringen. Ondersteuning, participatie, jeugdzorg en Sociale werkvoorziening.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Sociaal Domein

Gehandicaptenparkeerkaart

Behandelen aanvragen gehandicaptenparkeerkaart.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Sociaal Domein Team Leerplicht

Leerlingenvervoer en leerplicht

Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Ruimtelijke Ontwikkeling

Tijdelijke verhuurvergunning en Huisvesting

Behandelen van aanvragen voor tijdelijke verhuurvergunningen en heffen van leges.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Ruimtelijke Ontwikkeling

ODDV

Omgevingsvergunning

Behandelen vergunning (via omgevingsloket ODDV).

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Bestuur & Dienstverlening

Team Veiligheid, Vergunningen en toezicht

Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Behandelen vergunningen APV, winkeltijden, drank en horeca en kansspelen.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Bestuur & Dienstverlening

Team KCC/ publiekszaken

Gevonden voorwerpen

Registeren van gevonden voorwerpen en zoeken eigenaren hiervan.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Burgemeester

Crisisbeheersing / rampbestrijding

Registratie en identificatie slachtoffers ramp en nabestaanden.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Bestuur & Dienstverlening

Team Archief

Registratie zaken

Registratie zaken en dispensatie niet-openbare archiefstukken.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Afdeling Bedrijfsvoering

Team Administraties en Team Belastingen

Gemeentelijke financiële administratie

Innen en betalen facturen, innen gemeentelijke belastingen en heffingen.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Afdeling Bedrijfsvoering

Team Administraties

Pensioenen raadsleden, wethouders en wachtgelden gemeentepersoneel

Behandelen aanvragen en registratie.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Bestuur & Dienstverlening

Team Juridische Zaken

Ondersteuning

Ondersteuning bij juridische zaken

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Bedrijfsvoering

Team I&A

Ondersteuning

Installeren, beheren en onderhouden van ICT.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Bedrijfsvoering

Team Belastingen

Gemeentelijke belastingen en heffingen

Innen van belastingen en heffingen.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Vastgoed en Infrastructuur

Coöperatie ParkeerService U.O.

Verstrekken parkeervergunning, parkeerabonnement en parkeerontheffing

Verstrekken parkeervergunning, parkeerabonnement en parkeerontheffing.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

Uitvoering toezichthoudende taken

Sociale Recherche

Toezichthouder BRP

ODDV

Opsporen strafbare feiten, misbruik en fraude

Controle ter voorkoming en nemen maatregelen bij misbruik, plegen strafbare feiten en fraude.

Gegevens zover noodzakelijk in verband met uitvoering van de taak.

BIJLAGE 2. Verstrekking gegevens aan derden

Derden aan wie gegevens worden verstrekt die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Barneveld. Deze bijlage hoort bij artikel 2 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld 2019. Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.

Indien een derde die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Barneveld niet is opgenomen in deze bijlage en om gegevens verzoekt uit het BRP, dan neemt het College over dit verzoek een afzonderlijk besluit.

Gewichtig maatschappelijk belang

Categorie derde BRP

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan van analfabetisme.

Bibliotheken

Ten behoeve van werkzaamheden om handhavend te kunnen optreden en daarmee problemen als illegale inwoning, niet toegestane onderverhuur/medehuur en overlastsituaties te kunnen aanpakken binnen de gemeente Barneveld.

Woningbouwstichtingen en -corporaties

Woonurgentie binnen de gemeente Barneveld.

Woningbouwstichtingen en -corporaties

Taken uitvoeren in het kader van welzijn en/of ouderenzorg voor de inwoners van Barneveld.

Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van welzijn

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente Barneveld.

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen

Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed binnen de gemeente Barneveld.

Cultuurorganisaties die een subsidie in het kader van cultureel erfgoed van de gemeente Barneveld ontvangen.

Samenstellen en verstrekken van verwanteninformatie, het identificeren van slachtoffers.

Veiligheidsregio’s, landelijke Slachtofferinformatiesystematiek (SIS)

Het vinden en herenigen van familie- en gezinsleden.

Stichting FIOM, Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis (NRK)

Voor het uitvoeren van bevolkingsonderzoeken en de bestrijding van besmettelijke ziekten.

GGD

Toelichting

Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Gemeente Barneveld 2019

Algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

Wetgeving

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet basisregistratie personen (Wet BRP). In deze wet wordt het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens, die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP. De Uitvoeringswet AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor zover daarop de Wet BRP, de Kieswet of de Wet raadgevend referendum van toepassing is. De persoonsgegevens van de BRP vallen zowel onder de werking van de Wet BRP als onder de werking van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

De gemeente verwerkt naast persoonsgegevens van de BRP in hetzelfde systeem zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. De rechtmatigheid van het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) van deze aangehaakte gegevens wordt geregeld in de AVG en Uitvoeringswet AVG, maar vallen niet onder de werking van de Wet BRP.

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.

Tot slot voorziet deze regeling ook in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Barneveld en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt.

Bevoegdheid College B&W

De wetgever laat het volgens artikel 3.8 van de Wet BRP aan het inzicht van de gemeenteraad over, om dit al dan niet voor het binnengemeentelijke gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.

De gemeenteraad heeft op 5 februari 2019 in de “Verordening gegevensverstrekking BRP Gemeente Barneveld” geregeld dat zowel de verstrekkingen aan derden als de verstrekkingen aan organen van de gemeente Barneveld over te laten aan het College van burgemeester en wethouders. De Verordening BRP is in werking getreden op de datum waarop de AVG van kracht werd, namelijk 25 mei 2018.

Persoonsgegevens van ‘eigen inwoners’

De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP van de inwoners van gemeente Barneveld aan derden en aan de organen (medewerkers/afdelingen/domeinen/teams) van de gemeente Barneveld wordt geregeld in deze regeling. Deze bevoegdheid vloeit voort uit artikel 3.8 van de Wet BRP. De grondslag voor het verwerken van zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ is te vinden in artikel 6 lid 1 sub e van de AVG. Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld 2019 regelt alleen het verstrekken van gegevens van personen die in deze gemeente ingeschreven zijn of die tot hun overlijden in deze gemeente ingeschreven waren.

En gaat ook niet over gegevensverstrekking door het College zoals bedoeld in hoofdstuk 3, paragraaf 2, van de Wet BRP.

Gegevens van ‘niet- inwoners’

De minister van BZK verstrekt de gemeente Barneveld, voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Barneveld woonachtig zijn. Dit zijn dus personen die in een andere gemeente in Nederland wonen of zijn ingeschreven in het Register Niet Ingezetenen (RNI). Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Barneveld is altijd gebaseerd op het meest recente autorisatiebesluit van de minister van BZK op grond van artikel 3.1 en 3.2 Wet BRP. Dit is een zogenaamde GABA- aansluiting op de landelijke basisregistratie personen. GABA betekent: Gemeente Als Buitengewoon Afnemer. De gegevens die ontvangen worden via deze GABA- aansluiting worden opgeslagen in het gemeentelijke zaaksysteem/ gegevensmagazijn.

Distributie van persoonsgegevens

De medewerkers van de gemeente Barneveld raadplegen of gebruiken persoonsgegevens van personen die niet in de gemeente Barneveld ingeschreven zijn via GBA-V. Voor personen die wel in deze gemeente ingeschreven zijn, raadplegen of gebruiken zij de BRP. In de toekomst zullen de medewerkers van alle andere afdelingen dan Publiekszaken alle persoonsgegevens gebruiken en raadplegen via het gegevensmagazijn. Voor sommige afdelingen van de gemeente is dit reeds gerealiseerd. De gegevensbeheerder BRP regelt de distributie volgens bijlage 1 van dit reglement.

In bijlage 1 zijn voor wat betreft de BRP dezelfde gegevens opgenomen als in het autorisatiebesluit van de minister, zodat de medewerkers voor alle personen die geregistreerd zijn in de BRP dezelfde BRP gegevens kunnen inzien en gebruiken. Daarnaast kunnen sommige afdelingen ook zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ inzien, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun werkzaamheden.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale GBA-V door de gemeente beheerde GBA-voorzieningen.

Derde

Elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Ingeschrevene

Degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen.

Ingezetene

De ingeschrevene, die zijn adres heeft in een gemeente in Nederland, en op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen.

Orgaan

Een onderdeel van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Barneveld. Dit kan een medewerker, team of afdeling zijn.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

Dit artikel regelt de verstrekking van persoonsgegeven, waaronder de zogeheten ‘aangehaakte gegevens’, van inwoners van de gemeente Barneveld aan medewerkers, teams en/of afdelingen van de gemeente Barneveld. Daarbij geldt de voorwaarde dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de gemeentelijke of wettelijke taak van de betreffende organen, artikel 3.8 lid Wet BRP. In bijlage 1 wordt geregeld voor welke taken en op welke wijze de verschillende gemeentelijke teams/domeinen de gegevens verstrekt krijgen.

Rechtstreekse toegang tot de BRP

Met rechtstreekse toegang wordt gedoeld op de mogelijkheid dat geautoriseerde medewerkers als raadpleger de beschikking krijgen over een inzagescherm. Hierop kunnen zij rechtstreeks de persoonsgegevens bekijken die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun taken. De medewerker krijgt toegang, nadat hij/zij een geheimhoudingsverklaring heeft ondertekend en een VOG heeft overgelegd als onderdeel van zijn autorisatieaanvraag. De mogelijkheid om persoonsgegevens te wijzigen, te corrigeren, te actualiseren of te muteren is hiervan uitdrukkelijk uitgesloten.

Artikel 2 Verstrekking aan derden

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Dit is opgenomen in artikel 3.6 Wet BRP en uitgewerkt door de NVVB in een stroomschema: https://nvvb.nl/media/cms_page_media/326/2019_schema_schriftelijke_verstrekkingen_BRP_februari_PBdZYre.pdf

Echter kunnen er lokaal derden zijn die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijke belang, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeente bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Barneveld. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die deze werkzaamheden uitvoeren.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Beperkte set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9 lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden. Het gegeven ‘ Burgerlijke staat’ is een aangehaakt gegeven.

Geheimhouding

Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om beperking van de verstrekking/ geheimhouding.

Artikel 3 Terugmeldplicht

Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste authentieke gegevens. Indien een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid van een authentiek gegeven een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens in artikel 2.34 van de Wet BRP.

Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Omdat altijd de identiteit van de verzoeker moet kunnen worden vastgesteld, is telefonische verstrekking aan derden niet gewenst. Natuurlijk moet er wel een mogelijkheid zijn om aan organen van de gemeente telefonisch gegevens te verstrekken. Ondanks dat de meeste medewerkers als raadpleger rechtstreekse toegang tot de BRP zullen hebben, is het in het belang van betrokkene en de gemeente, dat een mondelinge verificatie kan plaatsvinden. Hierbij moet de medewerker die gevraagd wordt gegevens te verstrekken wel eenduidig vaststellen met wie hij/zij te maken heeft en dat het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd overeenstemt met de autorisatie van de verzoeker. Met ander woorden: vooral bij telefonische verstrekking aan collega’s van andere afdelingen mogen niet meer gegevens worden verstrekt dan waar verzoeker recht op heeft. Bij twijfel kan de privacy beheerder BRP worden ingeschakeld.

Ook aan collega’s van andere gemeenten kan worden verstrekt. Voorwaarde is dat niet direct informatie wordt verstrekt, maar dat wordt teruggebeld via het algemene nummer van de verzoekende gemeente. Ook hier moet er zekerheid bestaan dat het een collega van Publiekszaken is en dat de gegevens noodzakelijk zijn voor de betreffende taak (bijvoorbeeld geboorte- of overlijdensaangifte, afgifte reisdocument aan minderjarige). Indien de ingeschreven over wie gegevens gevraagd worden een verstrekkingsbeperking heeft, dan wordt extra zorgvuldigheid verlangd. Bij twijfel wordt geen informatie verstrekt.

Artikel 5 Protocolplicht

Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te kunnen geven aan het in artikel 3.22 Wet BRP geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt en de data waarop al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.

Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten worden niet geprotocolleerd (artikel 3.22 lid 3 sub a Wet BRP).

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

Het reglement treedt op dezelfde dag in werking als de verordening waar hij uit voortvloeit. Dit is de dag dat de AVG van kracht werd: 25 mei 2018.