Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften bij de raad

Geldend van 01-01-2012 t/m heden

Intitulé

Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften bij de raad

De raad van de gemeente Barneveld

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders

gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) juncto artikel 149 van de Gemeentewet;

Vast te stellen de volgende verordening commissie bezwaarschriften bij de gemeenteraad:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen, in casu de gemeenteraad;

b. commissie: commissie van advies voor de bezwaarschriften.

Artikel 2. Samenstelling commissie

1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren op grond van de Awb tegen besluiten van de raad.

2. De commissie bestaat uit een voorzitter en twee ambtelijke leden.

3. De voorzitter maakt geen deel uit van en is niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan.

4. De voorzitter en zijn plaatsvervangers worden, na voordracht door het college, door de gemeenteraad benoemd, geschorst en ontslagen.

5. Het college wijst de ambtelijke leden en een aantal plaatsvervangende ambtelijke leden aan.

6. Eén ambtelijk lid is tevens secretaris van de commissie.

Artikel 3. Zittingsduur

1. De voorzitter van de commissie wordt benoemd voor een termijn van vier jaar. Herbenoeming is mogelijk.

2. De voorzitter van de commissie kan op elk moment ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

3. De aftredende of ontslag nemende voorzitter van de commissie blijft zijn functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 4. Ingediend bezwaarschrift

1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

3. Binnen één week na ontvangst van het bezwaarschrift wordt de ontvangst daarvan aan de indiener schriftelijk bevestigd.

4. Wanneer het bezwaarschrift is ingediend na afloop van de in de wet gestelde termijn, stelt de secretaris de indiener in de gelegenheid aan te tonen dat de termijnoverschrijding verschoonbaar is.

Artikel 5. Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de secretaris van de commissie: a. artikel 2:1, tweede lid (schriftelijke machtiging); b. artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn (herstel verzuimen); c. artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie (toezending aan gemachtigde); d. artikel 7:4, tweede lid (inzage stukken belanghebbenden); e. artikel 7:6, vierde lid (afzonderlijk horen).

Artikel 6. Vooronderzoek

1. De commissie is bevoegd door de secretaris rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen. 2. De commissie kan bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 7. Hoorzitting

1. De secretaris bepaalt in overleg met de voorzitter plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen. 2. De commissie beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb (afzien van hoorplicht). 3. De voorzitter bepaalt de orde op de hoorzitting.

Artikel 8. Uitnodiging zitting

1. De secretaris nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit. In deze uitnodiging wordt aangegeven dat de stukken ter inzage liggen en dat de commissie over het bezwaar zal adviseren. 2. Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de secretaris verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.3. De beslissing van de secretaris op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld. 4. De secretaris is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 9. Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de commissie voltallig aanwezig is.

Artikel 10. Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 11. Openbaarheid zitting

1. De zitting van de commissie is openbaar. 2. De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet. 3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.

Artikel 12. Schriftelijke verslaglegging

1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid. 2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen. 3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding. 4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht. 5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 13. Nader onderzoek

1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek door de secretaris laten houden. 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden. 3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek. 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 14. Raadkamer en advies

1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies. 2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. 3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter. 4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt. 5. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.6. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 15. Uitbrengen advies en verdaging

1. Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 15 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan de gemeenteraad. 2. Indien naar het oordeel van de secretaris de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, zorgt hij dat de beslissing tijdig verdaagd wordt.3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 16. Vergoeding voorzitter

De voorzitter ontvangt voor zijn werkzaamheden voor de commissie een vergoeding zoals deze wordt vastgesteld door burgemeester en wethouders.

Artikel 17. Intrekking oude regeling

De Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften bij de raad wordt ingetrokken.

Artikel 18. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2012.

Artikel 19. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften bij de gemeenteraad.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 20 december 2011
De raad voornoemd
de griffier de voorzitter