Regeling vervallen per 18-12-2020

Verordening auditcommissie gemeente Barneveld

Geldend van 06-07-2010 t/m 17-12-2020

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Barneveld

Verordening auditcommissie gemeente Barneveld

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    commissie: auditcommissie;

  • b.

    accountant: de door de raad op grond van artikel 213, 2e lid, Gemeentewet aangewezen accountant;

  • c.

    portefeuillehouder: lid van het college van burgemeester en wethouders belast met de portefeuille financiën/bedrijfsvoering;

  • d.

    rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie Barneveld/Leusden/Zeewolde;

  • e.

    college: college van burgemeester en wethouders van Barneveld.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

De commissie heeft de volgende taken en bevoegdheden:

  • a.

    voorbereiding aanbesteding accountantscontrole;

  • b.

    afstemming onderzoeken met accountant, rekenkamercommissie en college;

  • c.

    vaststellen controleprotocol, inclusief specifieke controlepunten en normenkader;

  • d.

    bespreking met de accountant van het bestuurlijk deel van het verslag van bevindingen naar aanleiding van de tussentijdse controle;

  • e.

    bespreking met de accountant van het verslag van bevindingen naar aanleiding van de jaarstukken;

  • f.

    budgethouderschap controlekosten accountant;

  • g.

    voeren van overleg met het college over kwaliteitsverbetering van planning en control;

  • h.

    voorbereiding aanpassing verordeningen ex artikel 212, 213 en 213a van de Gemeentewet.

Artikel 3 Samenstelling

  • a.

    De gemeenteraad benoemt de leden van de commissie en de plaatsvervangers, waarbij van elke fractie in de gemeenteraad maximaal één lid en plaatsvervanger kan worden afgevaardigd in de commissie.

  • b.

    De gemeenteraad wijst een lid van de gemeenteraad, niet zijnde een lid van de commissie, als voorzitter van de commissie aan.

  • c.

    De controller is secretaris van de commissie.

Artikel 4 Adviseurs

  • a.

    De portefeuillehouder is vaste adviseur van de commissie.

  • b.

    De portefeuillehouder kan zich laten bijstaan door ambtelijke adviseurs.

  • c.

    Tenminste eenmaal per jaar heeft de commissie overleg met de accountant zonder de portefeuillehouder en zijn adviseurs.

  • d.

    De rekenkamercommissie en de accountant zijn adviseur van de commissie.

Artikel 5 Openbaarheid

  • a.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • b.

    Van de vergaderingen wordt een afsprakenlijst gemaakt, die ter kennis van de gemeenteraad wordt gebracht.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeerartikel

  • a.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: "Verordening auditcommissie";

  • b.

    Deze verordening treedt in werking op 6 juli 2007.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 4 juli 2007.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,