Regeling vervallen per 15-12-2023

Besluit van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe houdende regels omtrent (Statuut Eigenaaroverleg BWB)

Geldend van 16-07-2020 t/m 14-12-2023

Intitulé

Besluit van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe houdende regels omtrent (Statuut Eigenaaroverleg BWB)

Het Bestuur van de Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe,

gelet op artikel 15 van de Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe

overwegende:

  • -

    Dat het op basis van het op 9 april 2019 vastgestelde organisatieplan uit het oogpunt van governance van belang is om een nadrukkelijke scheiding te maken tussen de eigenaarsrol en de opdrachtgevers-opdrachtnemersrol;

  • -

    Dat de relatie tussen de deelnemers van de GR als opdrachtgever en het bestuur van de GR als opdrachtnemer wordt vastgelegd in een Dienstverleningsovereenkomst;

  • -

    Dat het uit oogpunt van een efficiënte bedrijfsvoering van BWB en het optimaliseren van de 4 K’s van belang is de verantwoordelijkheden van de deelnemers van de GR in hun rol als mede-eigenaar transparant te maken;

  • -

    Dat daartoe een Gemeenschappelijk eigenaaroverleg wordt ingesteld;

b e s l u i t:

vast te stellen het navolgende statuut:

ARTIKEL 1 Algemene bepalingen

In dit statuut wordt verstaan onder:

  • a.

    BWB : Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe;

  • b.

    GR : de gemeenschappelijke regeling BWB;

  • c.

    Bestuur : het bestuur van BWB

  • d.

    Deelnemers : de gemeenten die deelnemer zijn van de GR BWB

  • e.

    Directeur : de directeur van BWB;

  • f.

    Gemeentesecretarissen : de gemeentesecretarissen van de deelnemers;

  • g.

    Eigenaaroverleg : het gemeenschappelijk eigenaaroverleg bedoeld in art. 15 GR BWB

ARTIKEL 2 Samenstelling eigenaaroverleg

  • 1. De directeur en de gemeentesecretarissen voeren minimaal één maal per maand overleg over de organisatie BWB.

  • 2. De gemeentesecretarissen zijn voorzitter van het overleg. Het voorzitterschap rouleert per kalenderjaar in de volgorde Culemborg – Tiel – West Betuwe.

  • 3. De leden van het eigenaaroverleg zorgen, als zij zelf afwezig zijn, voor een vervanger uit de eigen organisatie.

ARTIKEL 3 Taken voorzitter en directeur

  • 1. De voorzitter leidt de vergaderingen.

  • 2. De directeur stelt de agenda op en zendt de agenda tijdig aan de deelnemers van het overleg.

  • 3. De directeur draagt zorg voor een afsprakenlijst en een actielijst.

ARTIKEL 4 Taken eigenaaroverleg

  • 1. Het eigenaaroverleg heeft betrekking op onderwerpen die samenhangen met de eigenaarsrol die de deelnemers hebben ten aanzien van BWB.

  • 2. De focus van het eigenaaroverleg richt op het “wat” en niet op het “hoe” en “wie”.

  • 3. In het eigenarenoverleg worden afwegingen gemaakt ten aanzien van de mate waarin de organisatie voldoet aan de 4 K’s.

  • 4. Het eigenaaroverleg adviseert het bestuur over:

    • a.

      de continuïteit en stabiliteit van de organisatie;

    • b.

      de strategische toekomstagenda;

    • c.

      de gemeenschappelijke cultuur in relatie tot de gemeenten;

    • d.

      de evaluatie van de DVO over het afgelopen jaar;

    • e.

      de nieuwe DVO voor het komende jaar.

  • 5. Het eigenaaroverleg adviseert het bestuur over (in)richtingsvraagstukken t.a.v.:

    • a.

      lange termijnontwikkeling, organisatievisie en organisatiedoelen;

    • b.

      de interne structuur (organisatiebesluit);

    • c.

      cultuurwaarden;

    • d.

      leiderschapsstijl.

  • 6. Het eigenaaroverleg bereidt de Plan en Control cyclus t.b.v. het bestuur voor.

  • 7. Het eigenaaroverleg initieert en organiseert de randvoorwaarden voor verbeter- of ontwikkeltrajecten ten behoeve van de samenwerking tussen BWB en de deelnemers.

  • 8. Het eigenarenoverleg streeft naar consensus en unanimiteit.

ARTIKEL 5 Uitgezonderde taken

Het eigenarenoverleg besluit of adviseert niet:

  • a.

    over onderwerpen die een relatie hebben met opdrachtgeverschap en opdrachtnemerschap, met uitzondering van de jaarlijkse evaluatie en vaststelling van de DVO;

  • b.

    over tussentijdse voortgang van harmonisatieafspraken;

  • c.

    inzake operationele aansturing van teams of medewerkers BWB;

  • d.

    inzake sturing op het gebied van uitvoering en realisatie door BWB.

ARTIKEL 6 Geschillen

Het Bestuur oordeelt en beslist over eventuele geschillen naar aanleiding van de uitvoering en toepassing van dit statuut.

ARTIKEL 7 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag volgend op de bekendmaking daarvan.

  • 2. Dit besluit kan worden aangehaald als “Statuut Eigenaaroverleg BWB”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het bestuur van

De voorzitter De directeur