Verordening klankbordgesprekken Burgemeester en Raad gemeente Beek 2016

Geldend van 03-02-2017 t/m heden

Intitulé

Verordening klankbordgesprekken Burgemeester en Raad gemeente Beek 2016

Artikel 1 - Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gesprekken: klankbordgesprekken van de Raad met de Burgemeester;

  • b.

    commissie: de commissie op grond van artikel 84 Gemeentewet die is samengesteld uit leden van de gemeenteraad van Beek die het klankbordgesprek voeren;

  • c.

    commissaris: commissaris van de Koningin in de provincie Limburg;

  • d.

    adviseurs: wethouder(s) of gemeentesecretaris die de commissie van informatie voorzien;

  • e.

    bijeenkomst: iedere bijeenkomst van de commissie waarin klankbordgesprekken worden gehouden, voorbereid of uitgewerkt.

Artikel 2 - Algemene bepalingen

  • 1. De Raad voert gesprekken met de Burgemeester en stelt daarvoor een commissie samen.

  • 2. De commissie voert tenminste drie en maximaal zes gesprekken per ambtsperiode.

  • 3. De verslagen in één ambtsperiode wegen mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de Burgemeester.

Artikel 3 - Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de voorzitters van de in de gemeenteraad vertegenwoordigde fracties.

  • 2. Bij ziekte of langdurige afwezigheid van een commissielid kan de Raad een vervanger benoemen, voor de duur van de periode van de ziekte of langdurige afwezigheid.

  • 3. De commissie laat zich bijstaan door de griffier.

  • 4. De commissie kan zich laten informeren door wethouder(s) en gemeentesecretaris.

Artikel 4 - Voorzitterschap van de commissie

  • 1. De commissie wijst uit haar midden een van de leden aan als voorzitter.

  • 2. De voorzitter leidt het gesprek.

  • 3. De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

Artikel 5 - Procedure en tijdschema

  • 1. De griffier agendeert en organiseert de gesprekken.

  • 2. In ieder geval vindt een gesprek plaats ten minste zes weken voorafgaand aan een klankbordgesprek tussen de commissaris en de Burgemeester.

  • 3. De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris.

Artikel 6 - Geheimhouding

  • 1. De commissie legt in bijeenkomst, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de bijeenkomst.

  • 2. De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen die niet bij het gesprek aanwezig zijn geweest, behoudens het bepaalde in artikel 7, lid 1.

  • 3. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in lid 1 en lid 2 wordt voldaan.

  • 4. Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komen. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom enkel gebruikmaken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van wethouders en gemeentesecretaris. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

  • 5. De commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 6. De geheimhoudingsplicht blijft ook na eventuele ontbinding van de commissie van kracht.

Artikel 7 - Voorbereiding gesprek

  • 1. Leden van de commissie en Burgemeester krijgen de gelegenheid om het voorgaand verslag in te zien.

  • 2. Leden van de commissie en Burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 3. Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de Burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.

  • 4. Bij verhindering van meer dan één lid van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak op zo kort mogelijke termijn.

Artikel 8 - Het gesprek

  • 1. Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2. Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de Burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 3. Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de Burgemeester is benoemd.

  • 4. De gemeenteraad kan het onder lid 3 gestelde specificeren aan de hand van de verschillende rollen: de Burgemeester

    • a.

      Als voorzitter van de Raad en zijn rol in het presidium of seniorenconvent;

    • b.

      In het proces van dualisme;

    • c.

      Als voorzitter van het college;

    • d.

      Als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;

    • e.

      Als portefeuillehouder;

    • f.

      En zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;

    • g.

      Als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie, rijk en Europa.

    • h.

      En zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;

    • i.

      En zijn nevenfuncties en integriteit;

    • j.

      En zijn aan de profielschets gerelateerde competenties.

  • 5. In het gesprek kan worden gesproken over de ontwikkeling van de gemeente in ieder geval aan de hand van de gemeentelijke strategische kaders.

Artikel 9 - Verslaglegging

  • 1. Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm opgesteld en binnen twee weken na het gesprek voorgelegd aan de leden en de Burgemeester.

  • 2. Het verslag wordt door de voorzitter van de commissie en de Burgemeester door ondertekening vastgesteld.

  • 3. Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de Burgemeester en de commissaris gestuurd.

  • 4. Een lid van de commissie kan laten aantekenen dat hij of zij het niet eens is met het verslag of een specifiek onderdeel ervan.

  • 5. De Burgemeester kan laten aantekenen dat hij of zij het niet eens is met een specifiek onderdeel van het verslag.

Artikel 10 - Archivering

  • 1. De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.

  • 2. Na het aftreden van de Burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Artikel 11 - Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de commissie.

Artikel 12 - Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking de dag na de bekendmaking daarvan.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening klankbordgesprekken Burgemeester en Raad gemeente Beek.

Ondertekening

     
Guliël Erven
Raadsgriffier
 
Christine van Basten-Boddin 
Burgemeester