Regeling vervallen per 30-12-2023

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent mandaat (Mandaatbesluit Beekdaelen)

Geldend van 01-08-2020 t/m 29-12-2023

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent mandaat (Mandaatbesluit Beekdaelen)

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Beekdaelen, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;

overwegende dat:

  • het om redenen van doelmatigheid en slagvaardig bestuur wenselijk is de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren aan de ambtenaren werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het bestuur;

  • het gelet op de wijziging in de organisatiestructuur noodzakelijk is de bevoegdhedenregeling aan te passen;

  • de volgende uitgangspunten voor mandaatverlening gelden:

    • a.

      Mandatering, tenzij.... (zoveel mogelijk mandateren);

    • b.

      Globale wijze van mandatering (geen gedetailleerde regeling);

    • c.

      Diepte mandatering (verantwoordelijk zo laag mogelijk in de organisatie);

    • d.

      Geen ondermandaat;

    • e.

      Mandaat is beslissen en ondertekenen (geen onderscheid in ondertekenings- en beslissingsmandaat);

    • f.

      Schakelbepaling volmachten en machtigingen (regeling geldt voor bestuursrechtelijk, privaatrechtelijk en feitelijk handelen);

  • het wenselijk is deze uitgangspunten verdergaand te concretiseren in een nieuwe regeling;

  • het wenselijk is te komen tot een goede, eenvoudige en onderhoudsarme mandaatregeling die zowel voor de organisatie als voor de burger duidelijk is;

  • deze regeling de uitgangspunten zoals bovengenoemd belichaamt, in die zin dat de organisatie een organisatie van kansen beoogt te zijn waarbij eigenaarschap, meesterschap en omgevingsbewustzijn van medewerkers voorop staat.

  • naast de mandaatregeling diverse andere beheersmaatregelen bestaan die gericht zijn op het borgen van een getrouwe, rechtmatige en doelmatige uitoefening van bevoegdheden binnen de organisatie. Zo zijn de budgettair-administratieve bevoegdheden nader geregeld in de Budgetregeling en zijn regels gesteld voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten. Daarnaast bestaan voor de diverse bedrijfsprocessen binnen de organisatie procesbeschrijvingen en instructies die gericht zijn op een betrouwbare, rechtmatige en doelmatige taakuitoefening. Deze mandaatregeling is te plaatsen binnen de context van die set van beheersmaatregelen binnen de organisatie.

besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Mandaatbesluit Beekdaelen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    besluit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    mandaat: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • c.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat de oorspronkelijke wettelijke bevoegdheid heeft en deze aan een ander mandateert;

  • d.

    mandaatnemer: de functionaris die een oorspronkelijke wettelijke bevoegdheid gemandateerd heeft gekregen van het bestuursorgaan;

  • e.

    machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • f.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van de volmachtgever privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • g.

    ambtenaar: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1, eerste lid van de Ambtenarenwet.

  • h.

    organisatie-eenheid: organisatieonderdeel dat is belast met de ontwikkeling en uitvoering van taken en beleid op daartoe door het college vastgestelde werkterreinen en zoals omschreven in het Organisatiebesluit.

Artikel 2 Schakelbepaling volmachten en machtigingen

Waar in dit besluit gesproken wordt over mandaat, dient tenzij anders is bepaald, daaronder tevens te worden begrepen machtiging en volmacht.

Artikel 3 Inhoud mandaat

De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen omvat tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van voorbereidings- en uitvoerings-handelingen, een en ander voor zover passend binnen de Budgethoudersregeling.

MANDAATVERLENING DOOR COLLEGE EN BURGEMEESTER

Artikel 4 Algemeen mandaat van het college en de burgemeester aan de ambtenaren

  • 1. Het college en de burgemeester van Beekdaelen verlenen de ambtenaar die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur het mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige (rechts)handelingen te verrichten, waaronder de vertegenwoordiging in rechte, die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn.

  • 2. Het gestelde in het eerste lid geldt uitsluitend wanneer is voldaan aan de voorwaarden zoals genoemd in artikel 5.

  • 3. De mandaathouder heeft tevens de bevoegdheid het in het eerste lid bedoelde mandaatbesluit te ondertekenen.

Artikel 5 Voorwaarden en uitzonderingen mandaatverlening

  • 1. Het in het artikel 4, eerste lid, bedoelde mandaat komt de gemandateerde slechts toe, voor zover de uitoefening van de bevoegdheid overeenstemt met de taken en verantwoordelijkheden van de organisatie-eenheid c.q. taakveld waarbinnen de ambtenaar werkzaam is.

  • 2. Ambtenaren met een leidinggevende functie hebben mandaat voor het gehele organisatie-onderdeel waarvoor zij verantwoordelijk zijn, met uitzondering van:

    • -

      rechtspositionele besluiten, inhoudende disciplinaire straffen (m.u.v. ontslag wegens reorganisatie of verminderde behoefte en arbeidskrachten en/of strafontslag; zie derde lid, onder p.);

    • -

      rechtspositionele besluiten, inhoudende integrale uitvoering van het Belonings-/Bezoldigingsbeleid

    • -

      het nemen van beslissingen inzake het openstellen van vacatures;

    • -

      het verlenen van ontslag wegens arbeidsongeschiktheid;

    • -

      het uitvoeren van de regeling klokkenluiders;

    • -

      het toepassen van hardheidsclausules van alle door het college vastgestelde (uitvoerings)-regelingen;

    • -

      het nemen van besluiten voor het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de gemeente, voor zover de ontzegging geldt voor een langere periode dan 24 uur en met uitzondering van schoolgebouwen.

      Deze categorie besluiten is voorbehouden aan de gemeentesecretaris.

  • 3. De gemandateerde is niet bevoegd om in mandaat te besluiten, indien:

    • a.

      het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften c.q. een deskundigenadvies;

    • b.

      het een bevoegdheid betreft die in een wettelijke regeling expliciet wordt uitgezonderd van mandaat en derhalve geacht wordt voorbehouden te zijn aan het desbetreffende orgaan aan wie het is toebedeeld;

    • c.

      het voorgenomen besluit een overschrijding van een budget of krediet tot gevolg heeft dan wel een groot financieel risico met zich brengt;

    • d.

      de geldelijke verplichtingen die hieruit voortvloeien, de drempelwaarden overschrijden die genoemd zijn in het inkoop- en aanbestedingsbeleid.

    • e.

      het voorgenomen besluit dusdanige gevolgen heeft voor de rechtspositie van meerdere ambtenaren dat besluitvorming door het college vereist is, of wanneer het de rechtspositie van de gemeentesecretaris betreft;

    • f.

      een lid van het college of de leidinggevende van de gemandateerde heeft aangegeven dat hij het voorstel aan de mandaatgever wenst voor te leggen;

    • g.

      de mandaatgever heeft aangegeven zelf te willen besluiten;

    • h.

      het een voordracht voor of benoeming van personen op grond van een wettelijk voorschrift betreft anders dan het aangaan van een dienstverband, dit met uitzondering van toezicht-houders of van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

    • i.

      het een besluit betreft waarmee algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of beleid wordt vastgesteld dan wel anderszins bevoegdheden betreft waarvoor ingevolge de Algemene wet bestuursrecht of in enig ander wettelijk voorschrift is bepaald dat mandaat niet kan worden verleend;

    • j.

      aan het voorgenomen besluit mogelijkerwijs politieke consequenties zijn verbonden dan wel dat dit precedentwerking tot gevolg kan hebben;

    • k.

      indien het voorgenomen besluit kan leiden tot bestuurlijke afbreuk en/of afbreuk voor de organisatie;

    • l.

      indien het voorgenomen besluit anderszins aanmerkelijke (financiële) invloed heeft of zou kunnen hebben op regionaal of plaatselijk niveau;

    • m.

      Er sprake is van langdurige verplichtingen, strategische aankopen dan wel privaatrechtelijke rechtshandelingen met een politiek karakter;

    • n.

      Het besluit een incidentele subsidie betreft indien deze meer bedraagt dan € 20.000,00;

    • o.

      Het bevoegdheden van de burgemeester betreft die betrekking hebben op c.q. raakvlakken hebben met het handhaven van de openbare orde;

    • p.

      Indien het personeelsaangelegenheden betreft, inhoudende:

      • -

        Het verlenen van ontslag wegens reorganisatie of verminderde behoefte aan arbeidskrachten;

      • -

        Het verlenen van strafontslag;

      • -

        Het verlenen van toestemming tot het vervullen van nevenfuncties door gemeente-secretaris en/of afdelingshoofden;

      • -

        Het verlenen van toestemming tot het vervullen van nevenfuncties door gemeente-secretaris en/of afdelingshoofden;

      • -

        Het toekennen van salaris bij aanstelling van gemeentesecretaris en/of afdelingshoofden;

      • -

        Het toekennen van extra salarisverhoging en/of een persoonlijke toelage voor gemeente-secretaris en/of afdelingshoofden.

    • q.

      Indien het handelt over het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding boven een bedrag van € 50.000,-- voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar moeten worden overgedragen;

    • r.

      Indien bij in de voorbereidingsfase aan de oppervlakte komt dat tegen de beslissing bezwaar of beroep c.q. een aansprakelijkstelling of andere gerechtelijke procedure zal worden ingesteld door derde(n) belanghebbende(n) in het kader van het omgevingsrecht;

    • s.

      Indien het handelt over het nemen van (principe-)besluiten op aanvragen op om een omgevingsvergunning voor het buitenplans afwijken van een bestemmingsplan, inpassingsplan of beheersverordening, met uitzondering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen zoals bedoeld in artikel 2.12 sub a onder 2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (kleine buitenplanse afwijking);

    • t.

      Indien het handelt over het nemen van besluiten om af te wijken van de Europese aanbestedingsrichtlijnen;

    • u.

      Indien het handelt over het besluit tot het aangaan van PPS-constructies, convenanten, intentieverklaringen en bestuursovereenkomsten;

    • v.

      Indien het handelt over een besluit tot het aangaan van overeenkomsten indien:

      • -

        Op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;

      • -

        Op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;

      • -

        De raad om informatie heeft gevraagd m.b.t. het afgeven van garanties en/of het vaststellen van tarieven voor commerciële dienstverlening aan derden.

    • w.

      Indien het handelt over een besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.

  • 4. Ter verduidelijking van de onder het derde lid vermelde gevallen is een lijst van nadere instructies opgesteld (bijlage 1), evenals een verkorte toelichting inzake het gebruik maken van mandaat in algemene zin (bijlage 2). Beide bijlagen zijn onverkort op deze mandaatregeling van toepassing.

  • 5. Mandaat tot het beslissen op bezwaar of op een verzoek in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter, als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht, wordt niet verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen.

  • 6. Het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 5:53 van de Algemene wet bestuursrecht kan niet in mandaat worden gedaan door degene die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.

Artikel 6 Specifieke mandaten aan derden

  • 1. Verlening van mandaat aan een gemandateerde die niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, behoeft de instemming van de gemandateerde en in voorkomend geval van degene onder wiens verantwoordelijkheid de gemandateerde werkt.

  • 2. Mandaat tot het uitoefenen van bevoegdheden en taken die aan een Gemeenschappelijke Regeling zijn opgedragen valt niet onder deze regeling.

  • 3. Mandaat tot het uitoefenen van taken en bevoegdheden die door middel van een overeenkomst aan een derde zijn overgedragen, valt niet onder deze regeling.

  • 4. Het specifieke mandaat laat onverlet de werking van het algemeen mandaat.

  • 5. De voorwaarden en uitzonderingen zoals genoemd in artikel 5 zijn onverkort van toepassing op specifieke mandaten.

OVERIGE ARTIKELEN

Artikel 7 Ondertekeningswijze bij mandaat

  • 1. Bij de uitoefening van een mandaat, verleend door het college of de burgemeester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    Hoogachtend,

    burgemeester en wethouders van Beekdaelen/ de burgemeester van Beekdaelen,

    namens deze,

    <handtekening gemandateerde>

    gevolgd door de naam van de gemandateerde, alsmede diens functienaam en afdeling of organisatie-eenheid of taakveld.

Dit heeft uitsluitend betrekking op de stukken die conform Collegebesluit Z/20/140989 230874 ondertekend dienen te worden.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2019.

Artikel 9 Intrekking oude regeling

  • -

    De Mandaatregeling en het bijbehorende bevoegdhedenregister van de gemeente Onderbanken zoals laatstelijk vastgesteld door het college en de burgemeester op DD-MM-JJJJ wordt per 1 januari 2019 ingetrokken.

  • -

    De Mandaatregeling en het bijbehorende bevoegdhedenregister van de gemeente Nuth zoals laatstelijk vastgesteld door het college en de burgemeester op DD-MM-JJJJ wordt per 1 januari 2019 ingetrokken.

  • -

    De Mandaatregeling en het bijbehorende bevoegdhedenregister van de gemeente Schinnen zoals laatstelijk vastgesteld door het college en de burgemeester op DD-MM-JJJJ wordt per 1 januari 2019 ingetrokken.

Artikel 10 Evaluatie

Een evaluatie van dit besluit vindt plaats in het eerste kwartaal van 2020.

Artikel 11 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Mandaatbesluit Beekdaelen’.

Ondertekening

Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester,

Beekdaelen, datum

Burgemeester,

Secretaris,

Bijlage 1: Randvoorwaarden, behorende bij Mandaatregeling gemeente Beekdaelen

Besluitvorming dient in ieder geval door bevoegd bestuursorgaan te worden genomen in de navolgende gevallen.

  • Het vaststellen van een projectplan, tenzij in een bestuursopdracht anders is bepaald, boven een bedrag van € 100.000,00 (werken) c.q. € 30.000,00 (goederen en diensten)

  • Afdoening en ondertekening besluiten inzake werving/selectie/aanstelling en ontslag van personeel die binnen de gestelde formatie vallen vanaf schaal 12.

  • Afdoening en ondertekening besluiten inzake boventalligheid personeel en/of strafontslag

  • Beslissingen op bezwaar.

  • Het aanbesteden van werken boven € 100.000,00 dan wel het aanbesteden van goederen en diensten boven € 30.000,00. Voor aanbestedingen beneden genoemde bedragen geldt de vigerende Budgethoudersregeling.

  • Langdurige verplichtingen, strategische aankopen dan wel privaatrechtelijke rechtshandelingen met een politiek karakter.

  • Het aangaan van koopovereenkomsten met betrekking tot gemeentegrond boven € 25.000,00, mits passend binnen de kaders zoals gesteld in de gemeentelijke grondnota.

  • Ruiling van onroerende zaken, indien een eventuele bijbetaling meer bedraagt dan € 12.500,00.

  • Het aangaan van huur- en pachtovereenkomsten van gemeentelijke eigendommen boven een bedrag van € 25.000,00 per jaar.

  • Afdoening en ondertekening anterieure overeenkomsten.

  • Afdoening en ondertekening (principe-)besluiten op aanvragen op om een omgevingsvergunning voor het buitenplans afwijken van een bestemmingsplan, inpassingsplan of beheersverordening

  • Afdoening en ondertekening van besluiten inzake niet invorderbare privaatrechtelijke en publiek-rechtelijke schulden, indien deze meer van € 500,00 bedragen.

  • Afdoening en ondertekening van besluiten inzake opleggen maatwerkvoorschrift o.g.v. Wet milieubeheer.

  • Afdoening en ondertekening van besluiten inzake last onder bestuursdwang c.q. last onder dwangsom.

  • Afdoening en ondertekening aanvragen in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning die een bedrag van € 100.000,00 te boven gaan.

  • Afdoening en ondertekening besluiten inzake meerjarige financiële verplichtingen vanaf een bedrag van € 30.000,00

Bijlage 2: instructie, behorende bij artikel 5,lid 3 van de Mandaatregeling gemeente Beekdaelen

Met als piketpalen dat Beekdaelen vernieuwend en vooruitstrevend is, is nu ook het moment gekomen om af te stappen van de traditionele wijze van mandatering. Dit sluit volledig aan bij de “Dienstverleningsvisie gemeente Beekdaelen”, waarin de medewerker van de gemeente Beekdaelen wordt beschreven als de zogenaamde ambtenaar 3.0 met als kernwaarde “loslaten is vertrouwen geven en verantwoordelijkheid nemen”. Daarnaast beschrijft voormelde Dienstverleningsvisie eveneens de nieuwe wijze van leidinggeven, waarbij “zelfsturende teams” een uitgangspunt is.

Kort gezegd is dit de nieuwe voorgestelde regeling:

Alle bevoegdheden van het college en burgemeester worden neergelegd bij alle medewerkers van de organisatie, met een aantal uitzonderingen en onder een aantal randvoorwaarden.

‘Mandaat tenzij…’ is het uitgangspunt. Er worden geen functies meer genoemd, geen afdelingen, geen wetten. De lijst algemeen omschreven uitzonderingen en voorwaarden is vele malen korter, duidelijker en duurzamer zijn dan de huidige gedetailleerde bevoegdhedenlijst. Een algemene lijst van uitzonderingen en voorwaarden dwingt tot scherpe vragen stellen bij de uitoefening van bevoegdheden. Vanuit taakvolwassenheid, eigenaarschap en vertrouwen kunnen de medewerkers met en binnen hun teams heel goed beslissen of een besluit beter door het bestuursorgaan zelf kan worden genomen of niet. Afstemming met de betreffend portefeuillehouder aan de voorkant is dan ook belangrijk. Zo valt bijvoorbeeld te denken aan een regulier werkoverleg tussen ambtenaren van een bepaald cluster met de verantwoordelijk portefeuillehouder. En bij acute incidentele gevallen kan een ambtenaar uiteraard ook direct contact opnemen met de betreffend portefeuillehouder. Afstemming betreft dan ook zowel een structuuraspect (regulier werkoverleg) alsook een cultuuraspect (gedraging ambtenaar om portefeuillehouder op de hoogte te houden).

De scheidslijn tussen wanneer wel en wanneer geen gebruik mag worden gemaakt van een mandaat is dun. Bij een aantal randvoorwaarden kan er geen misverstand bestaan over de interpretatie ervan. Ter verduidelijking wordt hierbij verwezen naar bijlage 1, waarbij een aantal randvoorwaarden nader is uitgewerkt en waarbij klip en klaar is aangegeven wanneer besluitvorming in ieder geval door het bevoegde bestuursorgaan dient plaats te vinden.