Regeling vervallen per 01-01-2022

BELEIDSREGELS AANWIJZING TROUWLOCATIES IN BEEMSTER 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2021

Intitulé

BELEIDSREGELS AANWIJZING TROUWLOCATIES IN BEEMSTER 2014

Het college van burgemeester en wethouders van Beemster

  • overwegende, dat met dit beleid tegemoet wordt gekomen aan de noodzaak om duidelijkheid, eenduidigheid en derhalve aan de rechtszekerheid te verschaffen over het aanwijzen van trouwlocaties en het vaststellen van beleidsregels;

  • overwegende dat het van belang is voor de behandeling van verzoeken om aanwijzing van een trouwlocatie een afwegingskader in beleidsregels neer te leggen;

  • gelet op artikel 108, juncto 147 Gemeente wet, artikel 63 boek 1 Burgerlijke Wetboek (BW), artikel 64 boek 1 BW, artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994, artikel 5, lid 1, Wet rechten burgerlijke stand en de bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht.

BESLUIT:

Vast te stellen: “Beleidsregels aanwijzing trouwlocaties in Beemster 2014”

Artikel 1 Criteria,

  • 1.

    De locatie moet binnen de gemeente Beemster gelegen zijn;

  • 2.

    De locatie dient een gebouw (elk bouwwerk dat een voor mensen toegankelijke, overdekte, geheel of gedeeltelijk met wanden omsluiten ruimte vormt), niet zijnde een woonhuis met tuin/schuur/loods of een schip (welke openbaar toegankelijk is tijdens de plechtigheid) te zijn;

  • 3.

    De bestemming of het gebruik van de locatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde, goede smaak en zeden;

  • 4.

    De locatie dient tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen toegankelijk en openbaar te zijn;

  • 5.

    De locatie moet toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers;

  • 6.

    De locatie moet veilig zijn en het gebruik van de locatie mag geen overlast geven voor de omgeving;

  • 7.

    Er worden geen locaties voor slechts één huwelijk aangewezen, tenzij in hoge uitzondering;

  • 8.

    De locatie dient geen kerk te zijn die ook voor de eredienst gebruikt wordt;

  • 9.

    In de locatie worden alle huwelijksvormen die de Nederlandse wet kent voltrokken;

  • 10.

    In de locatie dan wel in de onmiddellijke nabijheid daarvan zijn de volgende voorzieningen aanwezig: zoals sanitair, voldoende parkeergelegenheid, buitenverlichting, bewegwijzering;

  • 11.

    De locatie moet voorzien zijn van een aantal faciliteiten: voldoende meubilair, geluidsinstallatie, spreektafel met goede verlichting en kleedruimte (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand (BABS);

  • 12.

    De beheerder/eigenaar of één van de medewerkers van de huwelijkslocatie moet gedurende de huwelijksvoltrekking “stand-by”zijn als gastvrouw/gastheer en als aanspreekpunt voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • 13.

    De beheerder bepaalt of het huwelijk plaats kan vinden en de gemeente of de locatie voldoet aan alle eisen en beleidsregels.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    deze beleidsregels treden in werking met ingang van 01-01-2014.

  • 2.

    deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels aanwijzing trouwlocaties in Beemster 2014”.

 

Ondertekening

Beemster, d.d. 15 oktober 2013

burgemeester en wethouders van Beemster,

de burgemeester,

H.N.G. Brinkman

de secretaris,

E. Kroese-Vrolijks

Toelichting

  • daar waar in deze beleidsregels staat vermeld huwelijk, wordt ook geregistreerd partnerschap bedoeld.

  • De eigenaar/beheerder van de locatie zorgt (is verantwoordelijk) voor de brandveiligheid, de benodigde vergunningen en de verzekeringen.

  • Extra kosten die gemaakt worden omdat de locatie gehuurd moet worden, zijn voor rekening van het bruidspaar.

  • De gemeente is niet aansprakelijk voor eventuele schadeclaims als de locatie op de huwelijksdag niet, niet tijdig of niet volledig beschikbaar is voor de huwelijksplechtigheid.