Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening jeugdhulp gemeente Beesel

Geldend van 01-07-2016 t/m 31-12-2018

Intitulé

VERORDENING JEUGDHULP GEMEENTE BEESEL

De raad van de gemeente Beesel,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 25 april 2016;

gelet op de artikelen 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1 van de Jeugdwet;

overwegende dat de Jeugdwet de verantwoordelijkheid voor het organiseren van goede en toegankelijke jeugdhulp bij de gemeente heeft belegd, waarbij het uitgangspunt is dat deverantwoordelijkheid voor het gezond en veilig opgroeien van jeugdigen allereerst bij de ouders/verzorgers en de jeugdige zelf ligt;

overwegende dat het noodzakelijk is om regels vast te stellen:

  • -

    over de door het college te verlenen individuele voorzieningen en overige voorzieningen, met betrekking tot de voorwaarden voor toekenning en de wijze van beoordeling van, en de afwegingsfactoren bij een individuele voorziening;

  • -

    over de wijze waarop de toegang tot en de toekenning van een individuele voorziening wordt afgestemd met andere voorzieningen op het gebied van zorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning, werk en inkomen;

  • -

    de wijze waarop de hoogte van een persoonsgebonden budget als bedoeld in artikel 8.1.1 wordt vastgesteld, en

  • -

    voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van een individuele voorziening of een persoonsgebonden budget, alsmede van misbruik of oneigenlijk gebruik van de wet;

  • -

    ter waarborging van een goede verhouding tussen de prijs voor de levering van jeugdhulp of de uitvoering van een kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering en de eisen die worden gesteld aan de kwaliteit daarvan;

overwegende dat het voorts wenselijk is te bepalen onder welke voorwaarden degene aan wie een persoonsgebonden budget wordt verstrekt, de jeugdhulp kan betrekken van een persoon die behoort tot diens sociale netwerk;

 

besluit vast te stellen de Verordening jeugdhulp gemeente Beesel.

HOOFDSTUK 1: Begrippen

De raad van de gemeente Beesel,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 25 april 2016;

gelet op de artikelen 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1 van de Jeugdwet;

overwegende dat de Jeugdwet de verantwoordelijkheid voor het organiseren van goede en

toegankelijke jeugdhulp bij de gemeente heeft belegd, waarbij het uitgangspunt is dat de

verantwoordelijkheid voor het gezond en veilig opgroeien van jeugdigen allereerst bij de ouders/

verzorgers en de jeugdige zelf ligt;

overwegende dat het noodzakelijk is om regels vast te stellen:

  • -

    over de door het college te verlenen individuele voorzieningen en overige voorzieningen, met betrekking tot de voorwaarden voor toekenning en de wijze van beoordeling van, en de afwegingsfactoren bij een individuele voorziening;

  • -

    over de wijze waarop de toegang tot en de toekenning van een individuele voorziening wordt afgestemd met andere voorzieningen op het gebied van zorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning, werk en inkomen;

  • -

    de wijze waarop de hoogte van een persoonsgebonden budget als bedoeld in artikel 8.1.1 wordt vastgesteld, en

  • -

    voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van een individuele voorziening of een persoonsgebonden budget, alsmede van misbruik of oneigenlijk gebruik van de wet;

  • -

    ter waarborging van een goede verhouding tussen de prijs voor de levering van jeugdhulp of de uitvoering van een kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering en de eisen die worden gesteld aan de kwaliteit daarvan;

overwegende dat het voorts wenselijk is te bepalen onder welke voorwaarden degene aan wie een

persoonsgebonden budget wordt verstrekt, de jeugdhulp kan betrekken van een persoon die behoort

tot diens sociale netwerk;

besluit vast te stellen de Verordening jeugdhulp gemeente Beesel.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • -

    Algemeen gebruikelijke voorziening: een voorziening waarvan, gelet op de omstandigheden, aannemelijk is dat de jeugdige en/of diens ouders/verzorgers daarover zouden (hebben kunnen) beschikken;

  • -

    Andere voorziening: voorziening anders dan in het kader van de Jeugdwet, op het gebied van zorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning of werk en inkomen;

  • -

    College: college van burgemeester en wethouders;

  • -

    Gezinscoachteam: een multidisciplinair team dat de hulpvraag van jeugdigen en/of hun ouders/verzorgers in de gemeente Beesel in behandeling neemt en indien nodig hulpverlenin g geeft of zorgt voor de juiste zorg/ondersteuning;

  • -

    Gezinsplan: het hulpverleningsplan als bedoeld in artikel 1.1. van de wet;

  • -

    Hulpvraag: behoefte van een jeugdige en/of diens ouders/verzorgers aan jeugdhulp in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen, als bedoeld in artikel 2.3, eerste lid, van de wet. De hulpvraag in kaart brengen, gebeurt op basis van een integrale aanpak, waarbij verschillende leefdomeinen een de orde komen;

  • -

    Individuele voorziening: op de jeugdige en/of diens ouders/verzorgers toegesneden voorziening als bedoeld in artikel 2, tweede lid;

  • -

    Overige voorziening: voorzieningen voor jeugdhulp die vrij toegankelijk zijn, als bedoeld in artikel 2, eerste lid;

  • -

    Persoonsgebonden budget (pgb): budget als bedoeld in artikel 8.1.1 van de wet, zijnde een door het college verstrekt budget aan een jeugdige of zijn ouders/ verzorgers, dat hen in staat stelt de jeugdhulp die tot de individuele voorziening behoort van derden te betrekken;

  • -

    Wet: Jeugdwet.

  • -

    Woonplaatsbeginsel: op basis van de woonplaats van de gezagsdrager wordt bepaald welke gemeente inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor de jeugdhulp die aan een jeugdige wordt geleverd.

Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven,hebben de betekenis die de Jeugdwet daaraan toekent.

HOOFDSTUK 2: Toegang tot jeugdhulp

Artikel 2. Vormen van jeugdhulp

  • 1. De volgende overige voorzieningen zijn in ieder geval vrij beschikbaar:

    • a)

      Jeugdgezondheidszorg 0 – 19 jaar;

    • b)

      Het Samenlevingsloket (info en advies);

    • c)

      Het Gezinscoachteam gemeente Beesel;

    • d)

      Veilig Thuis: Advies- en Meldpunt Kindermishandeling en Huiselijk Geweld (AMHK);

    • e)

      De crisisdienst voor spoedeisende jeugdhulp;

    • f)

      De kindertelefoon;

    • g)

      Cliëntondersteuning;

    • h)

      De vertrouwenspersoon.

  • 2. De volgende individuele voorzieningen zijn in ieder geval beschikbaar:

    Leefdomein sociale participatie:

    a)Dagbesteding

    Leefdomein mentale gezondheid:

    • b)

      Jeugd GGZ: basis

    • c)

      Jeugd GGZ: specialistisch

    Leefdomein ADL/ huidhouden:

    d)Persoonlijke verzorging

    Leefdomein wonen:

    • e)

      Beschermd wonen jeugd GGZ

    • f)

      Logeren

    • g)

      Gesloten jeugdhulp

    • h)

      Opvoed en opgroei residentieel

    • i)

      Pleegzorg

    Leefdomein mobiliteit:

    j)Vervoer dagbesteding

    Leefdomein opvoeden:

    • k)

      Begeleiding

    • l)

      Jeugdbescherming

    • m)

      Jeugdreclassering

    • n)

      Opvoed en opgroei ambulant

    • o)

      Opvoed en opgroei dagbehandeling

  • 3. Het college kan bij nadere regeling vaststellen welke andere voorzieningen op basis van het eerste en tweede lid beschikbaar zijn.

Artikel 3. Toegang tot jeugdhulp niet via de gemeente

  • 1. Het college draagt zorg voor de inzet van jeugdhulp na een verwijzing door de huisarts of medisch specialist of jeugdarts naar een jeugdhulpaanbieder.

  • 2. Het college draagt zorg voor de inzet van jeugdhulp die de gecertificeerde instelling nodig acht ter uitvoering van een kinderbeschermingsmaatregel, of die de rechter, het openbaar ministerie, de directeur of de selectiefunctionaris van de justitiële jeugdinrichting of de gecertificeerde instelling nodig achten ter uitvoering van jeugdreclassering.

  • 3. De in het tweede lid van dit artikel genoemde instellingen en functionarissen stellen het college in kennis van hun verwijzing naar een individuele voorziening als bedoeld in artikel 2, tweede lid.

  • 4. De jeugdhulpaanbieder waar de in het eerste en het tweede lid van dit artikel genoemde instellingen en functionarissen naar verwijzen, stellen het college in kennis van de aanvang van de individuele voorziening als bedoeld in artikel 2, tweede lid.

  • 5. Het college kan nadere regels ter uitvoering van lid 1, 2, 3 en 4 vaststellen.

Artikel 4. Toegang jeugdhulp via de gemeente

Het college stelt nadere regels met betrekking tot de voorwaarden voor toekenning en de wijze van

beoordeling van, en de afwegingsfactoren bij een individuele voorziening. Het college geeft daarbij aan op welke wijze hij jeugdigen en ouders/verzorgers informeert over de mogelijkheid en het belang om in bepaalde gevallen een beroep op jeugdhulp te doen.

HOOFDSTUK 3: Individuele voorzieningen

Artikel 5. Criteria voor individuele voorzieningen

  • 1. Een jeugdige en/of diens ouders/verzorgers komen in aanmerking voor een individuele voorziening bij een hulpvraag voor zover naar oordeel van het college de jeugdige en/of diens ouders/verzorgers zelf, met ondersteuning van de naaste omgeving of met inzet van overige of andere voorzieningen geen oplossing voor deze hulpvraag kunnen vinden.

  • 2. Het college beoordeelt of vervoer van een jeugdige van en naar de locatie waar jeugdhulp geboden wordt noodzakelijk is. Dit kan nodig zijn in verband met een medische noodzaak of beperkingen in de zelfredzaamheid.

Artikel 6. Voorwaarden, verplichtingen en weigeringsgronden

  • 1. Een individuele voorziening wordt niet verstrekt:

    • a.

      voor zover voor de problematiek die tot de noodzaak tot ondersteuning leidt, een naar het oordeel van het college afdoende algemeen gebruikelijke, algemene of andere voorziening bestaat;

    • b.

      indien, conform het woonplaatsbeginsel, de gezagsdrager van de jeugdige de gemeente Beesel niet als woonplaats heeft;

    • c.

      indien het een voorziening betreft die de jeugdige en/of diens ouders/verzorgers vóór de datum van de melding heeft gerealiseerd of geaccepteerd, tenzij het college daarvoor schriftelijk toestemming heeft verleend of de noodzaak achteraf nog kan worden vastgesteld;

    • d.

      indien naar het oordeel van het college voor de problematiek een aanspraak bestaat opeen voorziening op grond van een andere wettelijke bepaling. Een uitzondering hierop is een voorziening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning die de jeugdige in staat stelt dagelijkse levensverrichtingen uit te voeren en het persoonlijk leven te structureren en daarover regie te voeren.

  • 2. Het college is bevoegd om overige, bijzondere, voorwaarden en verplichtingen op te leggen.

Artikel 7. Beschikking

  • 1. Bij het verstrekken van een individuele voorziening door de toegang jeugdhulp via de gemeente geeft het college een beschikking af.

  • 2. Bij het verstrekken van een individuele voorziening door de toegang niet via de gemeente geeft het college een beschikking af wanneer de jeugdige of zijn ouders/ verzorgers daar om verzoeken.

  • 3. In de beschikking tot verstrekking van een individuele voorziening wordt aangegeven of deze als voorziening in natura of als persoonsgebonden budget wordt verstrekt.

  • 4. Bij het verstrekken van een individuele voorziening in natura vermeldt de beschikking in ieder geval:

    • a.

      welke individuele voorziening verstrekt wordt en wat het beoogde resultaat daarvan is;

    • b.

      de ingangsdatum en duur van de verstrekking

  • 5. Bij het verstrekken van een individuele voorziening in de vorm van persoonsgebonden budget vermeldt de beschikking in ieder geval:

    • a.

      aan welk resultaat het persoonsgebonden budget kan worden besteed;

    • b.

      welke kwaliteitseisen gelden voor de besteding van het persoonsgebonden budget;

    • c.

      wat de hoogte van het persoonsgebonden budget is en hoe dit tot stand is gekomen;

    • d.

      wat de duur is van de verstrekking waarvoor het persoonsgebonden budget is bedoeld;

    • e.

      de wijze van verantwoording van de besteding van het persoonsgebonden budget

  • 6. In de beschikking tot verstrekking van een individuele voorziening wordt aangegeven hoe bezwaar tegen de beschikking kan worden gemaakt.

Artikel 8. Persoonsgebonden budget (pgb)

  • 1. Het college stelt nadere regels over de hoogte en de wijze van vaststelling van het persoonsgebonden budget. Bij de bepaling van de hoogte van het budget wordt een onderscheid gemaakt tussen een pgb bestemd voor professionele ondersteuning en een pgb bestemd voor niet-professionele ondersteuning.

  • 2. De hoogte van het pgb is mede gebaseerd op een door de cliënt opgesteld bestedingsplan.

  • 3. Daarin geeft hij aan waaraan en hoe hij het budget gaat besteden. Er moet in ieder geval blijken dat de met het pgb te bieden ondersteuning veilig, doeltreffend en cliëntgericht is, het de goedkoopst compenserende voorziening is en dat de te bieden ondersteuning in redelijkheid geschikt is voor het doel waarvoor het pgb wordt verstrekt.

  • 4. Er wordt geen pgb verstrekt voor de inzet van een persoon die behoort tot het sociaal netwerk, tenzij dit naar het oordeel van het college, gezien alle relevante omstandigheden, de voorkeur verdient.

  • 5. Een pgb dient door de cliënt binnen zes maanden na toekenning te worden aangewend ten behoeve van het resultaat waarvoor het is verstrekt.

  • 6. Het college kan nadere regels ter uitvoering van het tweede lid vaststellen.

Artikel 9. Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening, intrekking of terugvordering

  • 1. Conform artikel 8.1.2 van de wet doen een jeugdige of diens ouders/verzorgers op verzoek of onverwijld uit eigen beweging aan het college mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hen redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing aangaande een individuele voorziening.

  • 2. Conform artikel 8.1.4 van de wet kan het college een besluit, genomen op grond van deze verordening herzien danwel intrekken indien het college vaststelt dat:

    • a.

      de jeugdige of zijn ouders/verzorgers onjuiste of onvolledige gegevens hebben verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beslissing zou hebben geleid;

    • b.

      de jeugdige of zijn ouders/verzorgers niet langer op de individuele voorziening of op het daarmee samenhangende pgb zijn aangewezen;

    • c.

      de individuele voorziening of het daarmee samenhangende pgb niet meer toereikend is te achten;

    • d.

      de jeugdige of zijn ouders/verzorgers niet voldoen aan de voorwaarden van de individuele voorziening of het pgb, of

    • e.

      de jeugdige of zijn ouders/verzorgers de individuele voorziening of het pgb niet of voor een ander doel gebruiken dan waarvoor het is bestemd.

  • 3. Als het college een besluit op grond van het tweede lid, onder a, heeft ingetrokken en de verstrekking van de onjuiste of onvolledige gegevens opzettelijk heeft plaatsgevonden, kan het

  • 4. college van degene die opzettelijk onjuiste of onvolledige gegevens heeft verschaft geheel of gedeeltelijk de geldswaarde vorderen van de ten onrechte genoten individuele voorziening of het ten onrechte genoten pgb.

  • 5. Een beslissing tot verlening van een pgb kan worden ingetrokken als blijkt dat het pgb binnen zes maanden na uitbetaling niet is aangewend voor de bekostiging van de voorziening waarvoor de verlening heeft plaatsgevonden.

  • 6. Het college onderzoekt uit het oogpunt van kwaliteit van de geleverde zorg, al dan niet steekproefsgewijs, de bestedingen van pgb’s.

HOOFDSTUK 4: Gegevensverwerking

Artikel 10. Privacy

  • 1. Het college verwerkt geen persoonsgegevens van een jeugdige of ouders/ verzorgers, tenzij dit voor de uitvoering van de wet noodzakelijk is.

  • 2. Het college verwerkt geen persoonsgegevens van een jeugdige of ouders/ verzorgers, zonder daarvoor toestemming te krijgen van de jeugdige of ouders/ verzorgers.

  • 3. In afwijking van het tweede lid kan het college persoonsgegevens van een jeugdige of ouder/ verzorger verwerken zonder daartoe toestemming te hebben verkregen, wanneer daarmee tegemoet gekomen wordt aan een spoedeisend belang van de jeugdige of zijn ouders/ verzorgers of een wettelijke plicht.

  • 4. Het college legt de afspraken over het verwerken van persoonsgegevens vast in een protocol.

HOOFDSTUK 5: Kwaliteit en veiligheid

Artikel 11. Verhouding prijs en kwaliteit aanbieders jeugdhulp en uitvoerderskinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering

  • 1. Het college houdt bij de vaststelling van de tarieven die het hanteert voor door derden te leveren diensten en voorzieningen, rekening met een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit.

  • 2. Het college kan bij nadere regeling bepalen welke eisen gelden voor een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit.

  • 3. De afspraken die het college en de Raad voor de Kinderbescherming hebben vastgelegd in hun samenwerkingsprotocol gelden onverkort voor alle instanties die werken onder de regie van het college.

HOOFDSTUK 6: Klachten, medezeggenschap en cliëntervaringen

Artikel 12. Vertrouwenspersoon

  • 1. Het college zorgt ervoor dat jeugdigen, ouders/verzorgers en pleegouders een beroep kunnen doen op een onafhankelijke vertrouwenspersoon; in het geval daarvoor landelijke regelingen worden ontwikkeld, sluit het college daarbij aan.

  • 2. Het college wijst jeugdigen en ouders/verzorgers erop dat zij zich desgewenst kunnen laten bijstaan door een onafhankelijke vertrouwenspersoon.

Artikel 13. Klachtenregeling

  • 1. Het college beschikt over een regeling voor de afhandeling van klachten van jeugdigen en ouders/verzorgers die betrekking hebben de wijze van afhandeling van meldingen en aanvragen als bedoeld in deze verordening.

  • 2. Aanbieders dienen te beschikken over een regeling voor de afhandeling van klachten van cliënten ten aanzien van de voorzieningen die het onderwerp zijn in de met hen door de gemeente gesloten contracten.

Artikel 14. Betrekken van ingezetenen bij het beleid

  • 1. Het college stelt cliënten en vertegenwoordigers van cliëntengroepen vroegtijdig in de gelegenheid voorstellen voor het beleid betreffende jeugdhulp te doen, advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen betreffende jeugdhulp, en voorziet hen van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.

  • 2. Het college zorgt ervoor dat ingezetenen kunnen deelnemen aan periodiek overleg, waarbij zij onderwerpen voor de agenda kunnen aanmelden, en dat zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie en ondersteuning.

  • 3. Het college kan nadere regels ter uitvoering van het eerste en tweede lid stellen.

Artikel 15. Clientervaringsonderzoek

  • 1. Op grond van de Jeugdwet is de gemeente verplicht jaarlijks te onderzoeken hoe de cliënten de kwaliteit van de jeugdhulp ervaren.

  • 2. Het college kan nadere regels ter uitvoering van het eerste lid vaststellen.

HOOFDSTUK 7: Slotbepalingen

Artikel 16. Evaluatie

Deze door het gemeentebestuur vastgestelde verordening wordt ten minste eenmaal per jaar

geëvalueerd.

Artikel 17. Nadere regels en hardheidsclausule

  • 1. In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffend, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 2. Het college kan nadere regels stellen over de uitvoering van deze verordening.

  • 3. Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de jeugdige en/of diens ouders/verzorgers afwijken van de bepalingen in deze verordening, als toepassing van deze verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 18. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2016.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening jeugdhulp gemeente Beesel.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 juni 2016,