Regeling vervallen per 18-05-2015

Besluit Inkoopbeleid

Geldend van 18-05-2015 t/m 17-05-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Besluit Inkoopbeleid

BESLUIT INKOOPBELEID

Op het inkopen van leveringen, diensten en werken door de MGR is zowel internationale- als nationale regelgeving van toepassing: zoals internationale verdragen, gemeenschapsrecht (EG-verdrag en Europese Richtlijnen) en Nederlandse wetgeving (Aanbestedingswet). Om invulling te geven aan de beleidsruimte die deze regelgeving kent, stelt de MGR inkoopbeleid vast.

Het algemeen bestuur van de MGR stelt binnen de MGR algemene kaders vast voor te maken keuzes, het dagelijks bestuur concretiseert dit in toepasbare richtlijnen in een inkoop- en aanbestedingsreglement.

Vanwege:

ons doel om bedrijfsmatig, rechtmatig, doelmatig, integer en transparant in te kopen, en

het gegeven dat de MGR (op korte termijn: de module Werkbedrijf) diverse inkooptrajecten gaat doen.

Wordt voorgesteld om:

het inkoopbeleid in de bijlage vast te stellen, met als ingangsdatum 1 januari 2015.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur op 11 februari 2015,

De Voorzitter, De Secretaris,

drs. H.M.F. Bruls drs. W.G.R.J. van der Linden

Kadernota Inkoop Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR)

Ingangsdatum 1 januari 2015

Hoofdstuk 1 Inleiding

De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) heeft in 2014 haar inkoopbeleid opgesteld.

In de Kadernota Inkoop staat wat de uitgangspunten en doelstellingen van de MGR zijn bij het inrichten van de inkoopfunctie en het uitvoeren van de inkooptaken. Dit beleid wordt in een later stadium vertaald in een inkoop- en aanbestedingsreglement met concreet toepasbare richtlijnen voor de inkopende organisatie. Deze Kadernota Inkoop MGR wordt ter vaststelling aangeboden aan het algemeen bestuur. Het dagelijks bestuur gaat over de vaststelling van de toepasbare richtlijnen. Daarnaast stelt het dagelijks bestuur de inkoopvoorwaarden vast.

Doel van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid is de MGR in staat te stellen om bedrijfsmatig, rechtmatig, doelmatig, integer en transparant in te kopen. Kortom, de MGR streeft naar een “professionele inkoopfunctie”.

Professionele inkoop is het op zakelijke, integere en ethisch verantwoorde wijze en door de juiste mensen laten uitvoeren van alle activiteiten die nodig zijn om leveringen, diensten en werken van de gewenste kwaliteit, op de juiste plaats, op het juiste moment en tegen de beste prijs/risico/kosten verhouding te verkrijgen en wel op zodanige wijze, dat telkens een bewuste keuze wordt gemaakt op welk (coördinatie)niveau en met welke inkoopstrategie wordt ingekocht.

Het inkoop- en aanbestedingsbeleid is van toepassing op zowel leveringen, diensten als werken[1]. Het kan gaan om de inkoop van uiteenlopende zaken zoals huishoudelijke zorg, trainingen, hardware, catering, maar ook (de aanleg van) bruggen en de inrichting van sportaccommodaties en terreinen. De inkoopfunctie wordt gedefinieerd als:

Het geheel van activiteiten dat in organisaties wordt vervuld om producten (leveringen, diensten en werken) van externe bronnen te betrekken tegen de voor de organisatie meest gunstige voorwaarden’. Als vanzelfsprekend moet het wel gaan om een inkoop die binnen het juridische domein van de MGR valt. Daarmee bedoelen we een door de deelnemende gemeenten aan de MGR gedelegeerde of gemandateerde taak.

Basis voor het inkoop- en aanbestedingsbeleid is de relevante Europese en nationale wet- en regelgeving, gecombineerd met actuele en specifieke Politieke beleidsthema’s, zoals duurzaam, maatschappelijk verantwoord en MKB-vriendelijk inkopen.

Doelstellingen

Met een professionele inkoopfunctie streeft de MGR naar:

  •  

  • -

    doelmatige, rechtmatige en verantwoorde besteding van publieke gelden;

  • -

    het reduceren van risico's op schadeclaims door rechtmatig uitgevoerde (Europese) aanbestedingen;

  • -

    integriteit en betrouwbaarheid als opdrachtgever;

  • -

    eerlijke en gelijke kansen voor leveranciers;

  • -

    maximale toegankelijkheid van overheidsopdrachten voor leveranciers;

  • -

    stimuleren van lokale en regionale werkgelegenheid, ook voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt;

  • -

    maximale duurzaamheid van in te kopen leveringen, diensten en werken;

  • -

    het hanteren van een eenduidige, transparante en heldere werkwijze;

  • -

    de optimalisatie van het bedrijfsresultaat en bedrijfsvoering;

  • -

    optimale samenwerking tussen de inkopende organisatieonderdelen;

  • -

    het vergroten van inkoopkennis en het ontsluiten ervan in de eigen organisatie.

 

Relatie met andere beleidsterreinen 

Het inkoop- en aanbestedingsbeleid is gericht op het scheppen van de kaders, waarmee wordt bijgedragen aan het realiseren van de organisatiedoelstellingen en het verhogen van het complete prestatieniveau van de MGR. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid sluit daarom aan bij andere beleidsterreinen. Kernpunten komen terug in deze beleidsnota.

Borging van het inkoop- een aanbestedingsbeleid 

Beleid en reglement zullen minimaal elke 2 jaar worden geëvalueerd, daar waar nodig aangepast en bekrachtigd op het juiste niveau.

 

Basisvoorwaarde is dat de (regionale) regelgeving op het gebied van inkoop en het inkoopproces inzichtelijk, geactualiseerd en vastgesteld wordt.

Leeswijzer

Het inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt beschreven volgens:

1. juridische aspecten;

2. maatschappelijke aspecten;

3. economische aspecten;

4. organisatorische aspecten.

 

Alle aspecten zijn relevant maar tellen niet op elk moment en voor elke inkoop even zwaar. Inkopen binnen de MGR is het voortdurend zoeken naar een balans, waarbij het onderlinge belang van deze aspecten voortdurend wordt afgewogen. Belangrijk hierin is dat er bewust afweging in belangen wordt gemaakt. En dat de keuze van belangen wordt gemotiveerd.

 

Hoofdstuk 2 bespreekt de juridische beleidsuitgangspunten, met als basis rechtmatig handelen van de MGR als één aanbestedende dienst. In hoofdstuk 3 komen de maatschappelijke uitgangspunten aan de orde. De MGR hecht veel belang aan duurzaam inkopen en benut maximaal de mogelijkheden om maatschappelijk verantwoord in te kopen. In hoofdstuk 4 worden de economische uitgangspunten, inclusief het MKB-beleid, uiteengezet. Hierbij komen de marktbenaderingen en aanbestedingsprocedures aan bod, maar ook de selectie- en gunningscriteria en de omgang met leveranciers. In hoofdstuk 5 ten slotte, worden de organisatorische uitgangspunten beschreven. De inrichting van de gecoördineerde inkoopfunctie binnen de MGR wordt hierin toegelicht

[1] Zoals gedefinieerd in de Aanbestedingswet 2012, art. 1

Hoofdstuk 2 Juridische aspecten

De MGR streeft naar een rechtmatige en verantwoorde besteding van publieke gelden en naar het reduceren van risico's op schadeclaims door rechtmatig uitgevoerde (Europese) aanbestedingen. Het onderstaande juridische kader draagt hieraan bij.

Wettelijk kader

Op inkopen binnen de MGR zijn verschillende nationale en internationale regelingen van toepassing:

 

  • -

    Internationale verdragen. Agreement in Government Procurement (GPA). Het bevat regels met betrekking tot de aanbestedingspraktijk die zijn ingebed in de Europese richtlijnen;

  • -

    Gemeenschapsrecht. EG-verdrag en Europese Richtlijnen, vooral de Europese Richtlijn betreffende de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten (2004/18/EG);

  • -

    Nederlandse wetgeving:

    • .

      Nederlandse wetgeving, bestaande uit:

      • .

        Wet van 1 november 2012, houdende nieuwe regels omtrent aanbestedingen (Aanbestedingswet 2012);

      • .

        Besluit van 11 februari 2013, houdende de regeling van enkele onderwerpen van de Aanbestedingswet 2012 (Aanbestedingsbesluit);

      • .

        de Gids proportionaliteit, zoals gepubliceerd in Staatscourant, 2013, nr. 3075;

      • .

        het Aanbestedingsreglement Werken 2012, zoals gepubliceerd in Staatscourant, 2013, nr. 3075.

    • .

      Wet gemeenschappelijke regelingen.

    • .

      Wet Bibob die integriteitbeoordeling van leveranciers bevordert

    • .

      Algemene wet bestuursrecht (algemene beginselen van behoorlijk bestuur)

    • .

      Bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek;

Rechtmatig handelen 

Uitgangspunt van de MGR is rechtmatig handelen, d.w.z. handelen conform de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Vanuit deze gedachte is de MGR verplicht tot naleving van nationale en Europese wet- en regelgeving. Dit geldt voor alle inkopen van leveringen, diensten en werken. In het bijzonder de naleving van de Europese aanbestedingsrichtlijnen, zoals deze zijn vertaald naar de Aanbestedingswet 2012 en het aanbestedingsreglement Werken 2012 (ARW 2012).

 

Rechtmatig handelen is één van de voorwaarden voor het verkrijgen van een goedkeurende accountantsverklaring. Een professionele inkoopfunctie draagt hier nadrukkelijk aan bij.

Nastreven van transparantie, objectiviteit, non-discriminatie en proportionaliteit

Vertaald in aanbestedingstermen betekenen de EG-beginselen van vrij verkeer van goederen, werknemers, dienstverlening en vestiging dat de MGR bij aanbestedingen transparant, objectief en non-discriminatoir dient te handelen en daarbij geen disproportionele eisen mag stellen.

 

Deze beginselen hanteert de MGR voor al haar inkopen, zowel onder als boven de drempelbedragen voor Europees aanbesteden. Hiermee onderstreept ze het belang van transparantie en objectiviteit, van gelijke kansen voor leveranciers, van ambtelijke integriteit en de doelmatige besteding van publieke gelden. Een belangrijke randvoorwaarde is dat de inspanning die noodzakelijk is om aan deze beginselen te kunnen voldoen, past bij de grootte van de inkopen. In hoofdstuk 4 wordt dit nader ingevuld.

Modulaire Gemeenschappelijke Regeling als één aanbestedende dienst

De MGR wordt wettelijk gezien als één aanbestedende dienst.

Dat brengt de wettelijke verplichting met zich mee om inkoopbehoeften te bundelen, rekening houdende met de Aanbestedingswet 2012. Dit heeft gevolgen voor de keuze van de juiste aanbestedingsprocedure per aanbesteding. Door deze vraagaggregatie zal vaker het drempelbedrag worden overschreden en een grotere mate van openbaarheid van overheidsopdrachten worden vereist.

Gebruik van Inkoopvoorwaarden

Bij iedere inkoop worden in beginsel de Algemene Inkoopvoorwaarden van VNG voor de MGR van toepassing verklaard en/of wordt een (concept)contract opgesteld. Daarnaast worden specifieke voorwaarden voor ICT-inkopen gehanteerd. Deze documenten worden door het dagelijks bestuur van de MGR vastgesteld.

Toepassen van het inkoop- en aanbestedingsreglement

Om gemakkelijk aan de juridische eisen te voldoen, kan bij alle aanbestedingen (zowel boven als onder de drempel voor Europees aanbesteden) gebruik worden gemaakt van het inkoop- en aanbestedingsreglement, vervat in de  Inkoopregels. Hierin worden handvatten en richtlijnen gegeven voor de inrichting van de aanbestedingsprocedures. Voor MGR is besloten het Inkoop-en aanbestedingsreglement in een latere fase vast te stellen.

 

Wanneer andere organisaties inkopen namens de MGR, is het inkoop- en aanbestedingsreglement ook van toepassing op die aanbesteding.

 

Daarnaast kan de MGR in haar subsidiebeschikking meegeven dat het inkoop- en aanbestedingsreglement van toepassing is.

Hoofdstuk 3 Maatschappelijke aspecten

In haar inkoopbeleid streeft de MGR de onderstaande maatschappelijke doelstellingen na:

  • -

    integriteit en betrouwbaarheid als opdrachtgever;

  • -

    genereren van werk voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt;

  • -

    maximale duurzaamheid van in te kopen leveringen, diensten en werken.

Integriteiteisen aan leveranciers 

De MGR stelt eisen op het gebied van integriteit aan leveranciers. Deze dienen betrouwbaar te zijn en zich niet bezig te houden met criminele activiteiten. Op het moment dat hier niet aan wordt voldaan, wordt men uitgesloten als (mogelijke) leverancier. Potentiële leveranciers worden hierop getoetst met inachtneming van de Aanbestedingswet 2012 en de wet Bevordering Integriteitbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (BIBOB).

Integriteiteisen aan bestuurders en ambtenaren 

Alle inkopen van de MGR worden op objectieve, transparante en niet-discriminerende wijze uitgevoerd. Bestuurders en ambtenaren dienen een zakelijke relatie te onderhouden met de leverancier en moeten te allen tijde integer zijn. Alle medewerkers dienen zich daarom te houden aan de ‘Gedragscode ambtenaren Nijmegen’ die sinds 2005 van kracht is en die wij ook hanteren. Hierin staan onder meer regels met betrekking tot integriteit. Deze gedragscode geldt tot het moment dat de MGR zelf een gedragscode heeft opgesteld.

Duurzaam Inkopen

Duurzaam inkopen is het toepassen van milieu en sociale criteria in alle fasen van het inkoopproces, opdat dit uiteindelijk leidt tot de daadwerkelijke levering van duurzame producten, diensten en werken. Bij milieuaspecten gaat het om het effect van het product of productieproces op het milieu, bijvoorbeeld energie verminderen, CO2 reductie of duurzamer materiaalgebruik. Bij sociale aspecten betreft het thema’s als kinderarbeid of mensenrechten.

De MGR streeft ernaar dat honderd procent van de Gemeenschappelijke inkoop duurzaam zal zijn. Uiterlijk in 2015 wil de MGR, net als de rijksoverheid, 100 procent van de aanschaf van leveringen, diensten en werken duurzaam inkopen.[1] Realisatie hiervan gebeurt door toepassing van de door Agentschap NL opgestelde duurzaamheidscriteria bij alle aanbestedingen.

 

Agentschap NL heeft per productgroep eisen opgesteld die op milieu en sociaal gebied worden toegepast op aan te leveren producten. Alle gemeenten uit de MGR hebben een deelnameverklaring aan het duurzaamheidprogramma van Agentschap NL ondertekend. Dit betekent dat de MGR bij alle relevante aanbestedingen de door Agentschap NL opgestelde duurzaamheidscriteria hanteert, tenzij er sprake is van financiële of technische belemmeringen.

 

Daarnaast hanteren we de duurzaamheidsladder, waarmee we ondernemers uitdagen meer te doen dan sec de criteria die Agentschap NL vraagt. De duurzaamheidsladder is een methode waarbij de criteria van Agentschap NL als minimum eisen worden gehanteerd. Daarnaast kunnen extra criteria worden bedacht die bijdragen aan een (nog) meer duurzame opdrachtverstrekking. Uitgangspunt is dat deze criteria moeten bijdragen aan onze duurzaamheidsdoelstellingen, maar ook in de praktijk toepasbaar zijn zonder hoge administratieve lasten voor marktpartijen.

De duurzaamheidsladder zit in de bijlage bijgevoegd.

Sociaal-maatschappelijke doelstellingen

De ambitie van de MGR is om zoveel mogelijk mensen fatsoenlijk betaalde arbeid te laten verrichten en het aantal mensen te verminderen dat afhankelijk is van een uitkering. Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt worden geholpen om die achterstand te verkleinen. Op inkoopgebied betekent dit dat de MGR ook rekening houdt met sociale criteria. Dit gebeurt in elk geval door toepassing van de door Agentschap NL opgestelde duurzaamheidcriteria op sociaal gebied bij alle relevante aanbestedingen, tenzij er sprake is van financiële of technische belemmeringen.

 

Leveranciers van de MGR worden geacht zich te houden aan de in Nederland gangbare normen en waarden op sociaal-maatschappelijk gebied. Ook hier hoort het stellen van sociale criteria tot de mogelijkheden. Op zijn minst moeten deze leveranciers de maatregelen, grondrechten en beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie naleven. In de aanbestedingen worden de sociale criteria gedefinieerd waaraan de potentiële leverancier minimaal moet voldoen.

 

Rekening houden met maatschappelijke doelstellingen gebeurt ook door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden in de wetgeving om sociale criteria in aanbestedingen te stellen. Het betreft hier criteria, die vooral ten doel hebben de beroepsopleiding op de werkplek of de arbeidsparticipatie van moeilijk in het werkproces te integreren personen te bevorderen of de werkloosheid te bestrijden. Uitgangspunt hierbij is dat 5% van de aanneemsom wordt ingezet voor Social Return activiteiten. Bij projecten waar een grote toeleveringscomponent aanwezig is wordt 7% berekend over de in te zetten arbeidsuren. In het inkoop- en aanbestedingsreglement worden de mogelijkheden verder uitgediept.

 

Afwijken van bovenstaande richtlijnen – bijvoorbeeld door ongewenste verdringingseffecten – is in uitzonderlijke gevallen mogelijk, mits voldoende gemotiveerd. 

#_ftnref1

Hoofdstuk 4 Economische aspecten 

De MGR streeft met een professionele inkoopfunctie onder meer naar:

  • -

    doelmatige, verantwoorde besteding van publieke gelden;

  • -

    integriteit en betrouwbaarheid als opdrachtgever;

  • -

    eerlijke en gelijke kansen voor leveranciers;

  • -

    maximale toegankelijkheid van overheidsopdrachten voor leveranciers;

  • -

    de optimalisatie van het bedrijfsresultaat en bedrijfsvoering.

 

Realisatie van deze doelstellingen geschiedt aan de hand van onderstaande bedrijfseconomische aspecten:

  • 1.

    kostenbeheersing en –reductie;

  • 2.

    de keuze voor zelf doen of uitbesteden;

  • 3.

    vormen van marktbenadering;

  • 4.

    te hanteren selectie- en gunningscriteria;

  • 5.

    de omgang met leveranciers.

Kostenbeheersing en –reductie

Lagere inkoopkosten en een hogere kwaliteit worden bereikt door professionele marktbenadering en een beheerst en beheersbaar inkoopproces.

 

De mogelijkheden tot vermindering van de directe en indirecte inkoopkosten zijn het grootst aan de start van het inkoopproces. Onderstaande figuur illustreert dit:

Besparingsmogelijkheden (€)

afbeelding binnen de regeling ....................................................................tijd

Bij al haar inkopen streeft de MGR naar een goede balans tussen vermindering van directe en indirecte kosten. Daarbij dient in ogenschouw te worden genomen dat vermindering van indirecte kosten niet tot vermeerdering van directe kosten leidt en omgekeerd evenmin. Goed contractmanagement is hierbij onontbeerlijk.

De keuze voor zelf doen of uitbesteden 

Inkopen start met het vaststellen van de inkoopbehoefte. Vervolgens moet, daar waar relevant, worden bepaald of de   organisatie zelf in deze behoefte kan en wil voorzien, of dat er moet worden overgegaan tot het inkopen van de vraag. De inkoop- en aanbestedingsprocedure start, bij een wezenlijke verandering van de inkoopbehoefte van de markt met dit strategische inkoopvraagstuk van “make or buy”.

 

Een aantal producten kan de organisatie  zelf leveren. Als eenmaal wordt ingekocht, kan niet zonder meer besloten worden om een en ander alsnog intern uit te voeren. Telkens dient dus vooraf de vraag gesteld te worden of zaken ingekocht dienen te worden, dan wel in eigen beheer te worden uitgevoerd. Daarbij gaat het om de kwestie of zelf doen goedkoper en wenselijker is dan inkopen. Alle mogelijke integrale kosten en belangen worden daarbij in overweging genomen.

Vormen van marktbenadering

Wordt er besloten tot het inkopen van de behoefte, dan is vervolgens de vraag hoe de MGR het maximale resultaat kan halen uit de markt. Het vaststellen van de te hanteren aanbestedingsprocedure is onderdeel van het vaststellen van de juiste inkoopstrategie.

 

Drempelbedragen en waardebepaling van een opdracht

Om te kunnen bepalen welke marktbenaderingswijze moet worden gevolgd, dient de totale opdrachtwaarde (exclusief BTW) te worden vastgesteld conform de Aanbestedingswet 2012. Dat brengt de wettelijke verplichting met zich mee om inkoopbehoeften te clusteren. Tegelijkertijd houdt de MGR bij het bepalen van de juiste marktbenadering er rekening mee dat opdrachten niet onnodig samengevoegd worden. Bij deze afweging wordt conform de Gids Proportionaliteit acht geslagen op:

 

  • -

    de samenstelling van de relevante markt en de invloed van de samenvoeging op de toegang tot de opdracht voor voldoende bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf;

 

  • -

    de organisatorische gevolgen en risico’s van de samenvoeging van de opdrachten voor de aanbestedende dienst en de ondernemer;

  •  

  • -

    de mate van samenhang van de opdrachten.

 

Uiteindelijk wordt per aanbesteding één van de onderstaande marktbenaderingen geselecteerd:

 

1. Enkelvoudig onderhands: de MGR kiest zelf een potentiële leverancier uit. De opdracht wordt niet gepubliceerd en er is geen sprake van concurrentie tussen mogelijke leveranciers. Deze vorm van marktbenadering wordt slechts in beperkte mate toegepast;

 

2. Meervoudig onderhands: de MGR kiest minimaal drie en maximaal vijf potentiële leveranciers uit, die een offerte uitbrengen. Hier is sprake van beperkte concurrentie;

 

3. Nationaal Openbaar aanbesteden: de MGR publiceert de opdracht via Tendernet of ander medium dat op dat moment voorgeschreven is. Iedere leverancier mag een aanbieding doen: er is vrije concurrentie tussen alle mogelijke leveranciers;

 

4A. Europees aanbesteden van A diensten, werken en leveringen : de MGR plaatst op Europees niveau een aankondiging voor een opdracht. De Opdracht is toegankelijk voor alle leveranciers: er is vrije concurrentie tussen alle Europese leveranciers;

 

4B. (Europees) aanbesteden van B diensten: uitgangspunt is dat de MGR minimaal drie leveranciers selecteert, die een offerte uitbrengen voor een opdracht voor diensten conform de Aanbestedingswet. Indien nodig om te voldoen aan de eis van een “passende mate van openbaarheid” publiceert de MGR de opdracht openbaar op de voorgeschreven wijze. Bij opdrachten voor 2B diensten kan gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid tot afwijken.

 

Iedere twee jaar (elk even jaar) worden de Europese drempelbedragen aangepast. De nieuwe drempelwaarde heeft een directe werking op de inkopen van de MGR.

Afwijken van voorgeschreven marktbenaderingen

Afwijken van aanbestedingsprocedures boven de Europese drempel is niet toegestaan. Wel is het mogelijk om gebruik te maken van de uitzonderingen die in de Aanbestedingswet 2012 zijn gedefinieerd.

Afwijken van vastgestelde aanbestedingsprocedures onder de Europese drempel is – mits binnen het kader van de Aanbestedingswet 2012 - slechts toegestaan bij:

- dwingende spoed niet veroorzaakt of te voorzien door de MGR;

- zwaarwegende technische, artistieke, economische of bestuurlijke redenen.

Afwijken mag alleen na positief advies van Inkoop onder opgave van redenen en met schriftelijke toestemming van de manager van de betrokken afdeling.

Te hanteren selectie- en gunningscriteria

Selectiecriteria (beoordeling van de inschrijver) en gunningscriteria (beoordeling van de inschrijving) worden objectief opgesteld en tegelijkertijd met de offerteaanvraag gepubliceerd.

 

Selectiecriteria

De selectiecriteria zijn alle sociale -, milieu -, technische -, financiële -, organisatorische -  en economische eisen waaraan een inschrijver zowel op de dag van de inschrijving als op de dag van de opdrachtverlening moet voldoen. In de Aanbestedingswet 2012 staan de criteria vermeld die worden toegepast bij Europese aanbestedingsprocedures. Bij de nationaal openbare en onderhandse aanbestedingen wordt de lijn van de Aanbestedingswet 2012 gevolgd.

 

Voor alle aanbestedingen hanteert de MGR zoveel mogelijk standaard selectiecriteria, die worden vastgelegd in het inkoop- en aanbestedingsreglement. Hierbij wordt rekening gehouden met de maatschappelijke en economische doelstellingen van de MGR. Op de standaard selectiecriteria worden voor ieder inkooptraject aanvullende selectiecriteria geformuleerd, passend binnen de kaders van het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Leveranciers die voldoen aan de selectie eisen worden vervolgens beoordeeld op de gunningscriteria.

 

Gunningscriteria en beoordeling

Het uitgangspunt voor het bepalen van de gunningscriteria is: het realiseren van de laagste integrale kosten, gegeven het minimale benodigde kwaliteitsniveau. Gunning kan plaatsvinden op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI), waarbij zowel kwaliteit als prijs een rol spelen, als, in uitzonderlijke gevallen, op basis van de laagste prijs. De keuze voor gunnen op basis van laagste prijs dient voor publicatie gemotiveerd te worden. De wijze waarop inschrijvingen worden beoordeeld wordt verder beschreven in het inkoop- en aanbestedingsreglement.

Omgang met leveranciers 

 

Marktverkenning

De MGR acht het essentieel dat er voorafgaande aan een aanbesteding een marktconsultatie plaatsvindt. Deze verkenning zal met lokale en landelijke leveranciers plaatsvinden. De MGR zal hierbij uitdrukkelijk het MKB actief betrekken.

 

Voorkomen van afhankelijkheid

De MGR vindt het onwenselijk, dat leveranciers in een te grote mate van haar afhankelijk zijn. Daarom wil de MGR bij voorkeur dat de omzet die een leverancier bij de MGR realiseert, niet groter mag zijn dan maximaal 50% van de gemiddelde jaaromzet in 3 jaar. Hiermee wordt voorkomen, dat een leverancier niet kan voortbestaan als de MGR, om wat voor reden dan ook, als klant wegvalt. Bovendien wordt een leverancier hierdoor gestimuleerd om te innoveren en zich te blijven ontwikkelen om andere potentiële opdrachtgevers aan te trekken. 

 

Alle leveranciers hebben gelijke kansen

Zoals gesteld in hoofdstuk 2, hanteert de MGR de beginselen van transparantie, objectiviteit en non-discriminatie bij al haar inkopen. Dit betekent dat alle leveranciers gelijke kansen hebben, mits dit past binnen het geformuleerde inkoop- en aanbestedingsbeleid.

De MGR streeft er specifiek naar om haar opdrachten voor zoveel mogelijk (kleine) partijen toegankelijk te maken, binnen de mogelijkheden die de Aanbestedingswet 2012 hiervoor biedt. Worden opdrachten toch samengevoegd of niet in percelen opgedeeld dan motiveert de MGR dit in de aanbestedingsstukken. Ook wordt er optimaal gebruikgemaakt van de mogelijkheden in de wetgeving om sociale - of milieucriteria te stellen.

MKB vriendelijk aanbesteden

Ambitie van de MGR is de lokale en regionale werkgelegenheid te stimuleren. Daartoe wordt gebruikt gemaakt van de mogelijkheid om in aanbestedingen kleine(re) percelen en lichte(re) selectie- en gunningscriteria te hanteren, voor zover de doelmatigheid, rechtmatigheid en bedrijfsvoering daarmee niet in het geding komen.

  • 1.

    In iedere aanbesteding worden, waar mogelijk, de duurzaamheidcriteria van Agentschap NL toegepast. Gebruik van deze criteria houdt in het stellen van eisen en wensen op het gebied van duurzaamheid – in het bijzonder de reductie van CO2 uitstoot – waardoor regionale bedrijven een voordeel genieten.

  • 1.

    Daar waar er geen nadrukkelijke meerwaarde is worden opdrachten niet onnodig  gebundeld met opdrachten van andere aanbestedende diensten.

  • 2.

    Daar waar mogelijk worden opdrachten opgedeeld in percelen.

  • 3.

    Indien er drie ondernemers worden uitgenodigd om een offerte uit te brengen, moeten daar 2 regionale ondernemers bij zijn. Indien er vijf ondernemers worden uitgenodigd om een offerte uit te brengen, moeten daar 3 regionale ondernemers bij zitten.

  • 4.

    Aanbestedingen worden met een passende mate van openbaarheid en op de voorgeschreven wijze gepubliceerd.

Hoofdstuk 5 Organisatorische uitgangspunten De inkoopfunctie

Inkoop betreft ‘alle handelingen en activiteiten waar een factuur tegenover staat, die door de MGR moet worden betaald’. De inkoopfunctie wordt gedefinieerd als ‘Het geheel van activiteiten die in organisaties wordt vervuld om producten (leveringen, diensten en werken) van externe bronnen te betrekken tegen de voor de MGR meest gunstige voorwaarden’. De inkoopfunctie bestaat uit een strategisch, tactisch en een operationeel proces. Deze inkoopfunctie wordt gevisualiseerd in de figuur bijgevoegd in de bijlage.

De MGR maakt gebruik van het gastheerschap van gemeente Nijmegen, waar ook Inkoop een onderdeel van uit maakt. Afspraken hierover wordt per jaar gemaakt. Daarmee is de strategische en tactisch inkoop geregeld. De operationele inkoop moet door MGR geregeld worden.

Onder strategische inkoop wordt verstaan die activiteiten die de positie van een organisatie op de middellange en lange termijn beïnvloeden. Dit bevat vraagstukken rondom in- en uitbesteding, het vaststellen van een strategie per inkooppakket, hoofdlijnen van leveranciersmanagement en het opzetten van inkoopteams.

Vanuit de visie van de MGR als één aanbestedende dienst die niet alleen rechtmatig maar ook doelmatig inkoopt zijn de inkoopdoelstellingen op het organisatorische vlak onder meer:

  • -

    het realiseren van optimale samenwerking tussen de inkopende organisatieonderdelen en de gastheer;

  • -

    de optimalisatie van het bedrijfsresultaat en bedrijfsvoering;

  • -

    het vergroten van inkoopkennis en het ontsluiten ervan in de eigen organisatie.

 

In het inkoopactieplan wordt aangegeven hoe deze en de eerder genoemde inkoopdoelstellingen gerealiseerd gaan worden.

 

De tactische inkoop (het aanbestedingsproces) start vanaf het vaststellen van de inkoopbehoefte en het opstellen van de inkoopstrategie. Aanbesteden is een vorm van marktbenadering waarin de opdrachtgever, na vergelijking van meerdere aanbiedingen, een opdracht gunt. De verschillende fasen van het tactische inkoopproces worden in een aanbesteding gestructureerd doorlopen en eindigt met het gunnen van de opdracht.

 

De operationele inkoop begint met het plaatsen van een bestelling. Contractbeheer en –management zijn essentiële stappen in deze fase.

 

Het inkoopproces zal integer, beheersbaar, transparant en verifieerbaar plaatsvinden volgens uniforme inkoopprocedures en bevoegde functionarissen. Alle stappen in het inkoopproces zijn gericht op het realiseren van de inkoopdoelstellingen.

Inrichting inkoopfunctie

Binnen de MGR zijn een aantal budgethouders[1] benoemd. Elke budgethouder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen budget. Hij/zij bepaalt de inkoopstrategie voor de inkopen die binnen zijn/haar opdracht en budget vallen, tenzij voor deze inkopen een leadbuyer is benoemd.

Het leadbuyerschap binnen MGR wordt in 2015 besproken en vastgelegd.

 

De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling is één entiteit. Ze voert een inkoop- een aanbestedingsbeleid dat zoveel mogelijk gericht is op clustering van gelijksoortige inkoopbehoeften, rekening houden met het proportionaliteitsbeginsel uit de Aanbestedingswet 2012. Waar mogelijk en wenselijk wordt gestreefd naar het afsluiten van MGR brede (raam-)contracten voor gelijksoortige inkoopbehoefte. Alle modules zoals Werkbedrijf Rijk van Nijmegen en ICT moeten zich conformeren aan het inkoop-en aanbestedingsbeleid van de MGR.

Rechtmatigheid

Ieder beleid kent haar eigen beheersmaatregelen. Met deze maatregelen wordt bewaakt dat het beleid wordt uitgevoerd zoals afgesproken. De verantwoordelijkheid van de naleving van het beleid ligt bij de budgethouder. In dat kader moet de budgethouder actief meewerken aan de diverse beheersmaatregelen om zo de rechtmatigheid van onze inkopen te kunnen garanderen. De beheersmaatregelen zijn:

 

  • -

    Gebruik van Inkoopstartnotitie voor opdrachten boven € 50.000 euro.

  • -

    Zoveel mogelijk gebruik maken van ondersteuning van Team inkoop via het gastheerschap bij opdrachten die meervoudig onderhands, nationaal of Europees worden aanbesteed.

  • -

    Gebruik maken van de Checklist voor de volledigheid van het inkoopdossier.

  • -

    Meewerken aan de steekproef op facturen, 4 keer per kalenderjaar,  waarvan de contracten zijn opgenomen in een van de drie contractbeheerssystemen.

  • -

    Meewerken aan de steekproef op facturen, 4 keer per jaa  waarvan geen contracten zijn opgenomen in een van de drie contractbeheerssystemen.

Inkoop klachten loket

Indien marktpartijen klachten hebben over de wijze waarop de MGR haar opdrachten in de markt zet dan kunnen zij deze klachten melden bij het centrale inkoopklachtenloket bij Team inkoop via  gastheerschap.  Doel hierbij is:

  • 1.

    het in een vroegtijdig stadium in behandeling nemen van klachten en vragen, aangedragen door individuele ondernemers, hun brancheorganisaties, dan wel reeds bestaande, al dan niet branche-gerelateerde aanbestedingsadviescentra, die waar nodig/mogelijk tot aanpassingen in de procedure kunnen leiden;

  • 2.

    de naleving van het motiverings- en transparantiebeginsel ter voorkoming van klachten/onduidelijkheden.

[1] De functionaris die door of namens het college van burgemeester en wethouders is aangewezen om het hem

 toegewezen budget tot uitvoering te brengen (en daarvoor privaatrechtelijke rechtshandelingen moet verrichten) noemen we: budgethouder.

BIJLAGE

 

Hoe werkt de Duurzaamheidladder

 

Doelen

Vanaf heden is het verplicht om in alle inkoop- en aanbestedingstrajecten

De Duurzaamheidladder toe te passen.

De Duurzaamheidladder heeft drie doelen:

• Moet bijdragen aan de regionale doelstelling zo duurzaam mogelijk te werken;

• Moet lokale/regionale partijen meer mogelijkheden bieden om opdrachten gegund te krijgen;

• Moet in de praktijk toepasbaar zijn zonder hoge administratieve lasten voor de marktpartijen.

 

Stappenplan:

Verplicht: een marktconsultatie voorafgaande aan de

aanbesteding.

Stap 1: Benoem duurzaamheidcriteria.

Stap 2: Bepaal welke gebruikt kunnen worden voor de selectie.

Stap 3: Bepaal welke gebruikt kunnen worden voor de gunning.

Stap 4: Bepaal het percentage dat je voor Duurzaamheid meeneemt in de gunning.

Stap 5: Bepaal de onderverdeling van het Duurzaamheidpercentage op de criteria van stap 2

Stap 6: Bepaal de onderverdeling van het Duurzaamheidpercentage op de criteria van stap 3

Stap 7: Bepaal hoe je de criteria wilt gaan toetsen

 

Toelichting stappen

Stap 1

De Duurzaamheidcriteria die je in ieder geval moet toepassen zijn de minimum eisen van Agentschap.nl. Deze zijn te vinden op de inkooppagina van de gemeente Nijmegen en op de website van Agentschap.nl. Bedenk naast deze eisen extra criteria op het gebied van duurzaamheid die bijdragen aan de hierboven genoemde drie doelen.

 

Stap 2

Bepaal welke criteria van de in stap 1 genoemde criteria, bij de selectie kunnen worden gebruikt. Selectiecriteria zien altijd toe op de Onderneming die je wilt selecteren en niet op de producten/diensten/werken die je koopt.

 

Stap 3

Bepaal welke criteria van de in stap 1 genoemde criteria, bij de gunning kunnen worden gebruikt. Gunningcriteria zien altijd toe op de producten/diensten/werken die je koopt en niet op de Onderneming.

 

Stap 4

Je bent vrij om te bepalen hoe zwaar duurzaamheid mee weegt in je inkoop-en aanbestedingstraject. Een voorbeeld kan zijn:

• 40% prijs Overige criteria:

• 50% kwaliteit

• 10% duurzaamheid

 

Stap 5

Gebruik je een inkooprocedure met voorselectie, dan kun je duurzaamheid mee laten wegen in de selectie. Bepaal hoe het percentage, zoals bij stap 4, wordt verdeeld over de criteria benoemd in stap 2. In alle andere gevallen worden de criteria benoemd in stap 2 omgezet in selectie-eisen.

 

Stap 6

Bepaal hoe het percentage uit stap 4 verdeeld over de criteria uit stap 3.

 

Stap 7

Bedenk de wijze waarop je de criteria uit stap 5 en 6 gaat beoordelen. En beschrijf dit in je offerteuitvraag/bestek.