Regeling vervallen per 06-01-2015

Reglement van orde voor de vergaderingen van het college.

Geldend van 09-03-2005 t/m 05-01-2015

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen van het college.

Het college van burgemeester en wethouders van Groesbeek

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet

besluit:

Vast te stellen het Reglement van orde voor de vergaderingen van het college.

Artikel 1. Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging.

  • a.

    het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden;

  • b.

    het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders;

  • c.

    het college regelt de vervanging van de burgemeester ingeval van diens verhindering of ontstentenis.

Artikel 2. Dag en plaats van de vergadering.

  • a.

    het college vergadert in de regel één maal per week en wel op dinsdagmiddag om 14.00 uur en voorts zo dikwijls als de voorzitter of een wethouder het nodig acht;

  • b.

    indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter om deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering - onder vermelding van te bespreken onderwerpen - die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van te voren op de in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college worden toegezonden;

  • c.

    de vergaderingen van het college worden in de regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 3. Verhindering.

  • a.

    wanneer een lid van het college verhinderd is om een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij hiervan kennis aan de secretaris;

  • b.

    wanneer de secretaris verhinderd is om een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan diegene, die de secretaris vervangt.

Artikel 4. Agenda.

  • a.

    voor elke vergadering wordt als regel op de vrijdag voorafgaande aan de B&W vergadering (op dinsdag) door de secretaris de agenda aan de collegeleden toegezonden.De volledige verzameling vergaderstukken worden genummerd conform de toegezonden agenda en verzameld in een map (of mappen) welke, voorafgaande aan de vergadering, onder de collegeleden rouleert.De stukken worden door de collegeleden en de secretaris voor akkoord of ter bespreking geparafeerd;

  • b.

    onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerste lid niet mogelijk is, doch waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie en met de nodige vergaderstukken, uiterlijk 8 uur voor de vergadering door een afdeling of een collegelid in overleg met een afdeling worden aangemeld bij de secretaris.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning.

De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

Artikel 6. Deelneming derden aan de vergadering.

Het college kan besluiten om (een) ambtelijke medewerker(s) en/of derden voor een vergadering uit te nodigen ten einde zijn/hun mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 7. Stemmingen

  • a.

    indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen;

  • b.

    indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd. Indien het een voorstel betreft tot benoeming, voordracht of aanbeveling van personen, wordt eveneens mondeling gestemd, tenzij het gaat om een openbare vergadering van het college. In het laatste geval vindt er schriftelijke stemming plaats met in achtneming van het bepaalde in artikel 30 en 31 van de Gemeentewet.

Artikel 8. Verslagen en besluiten.

  • a.

    de secretaris draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst en de besluitenlijst van de vergadering;

  • b.

    de besluitenlijst bevat ten minste:

    - de namen van de aan - en afwezige collegeleden

    - de naam van de secretaris c.q. zijn plaatsvervanger

    - een formulering van de door het college genomen besluiten;

  • c.

    stemverhoudingen of eventuele minderheidsstandpunten worden alleen vermeld indien een lid van het college daar om vraagt;

  • d.

    de besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van het college vastgesteld;

  • e.

    de vastgestelde besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk toegezonden aan de leden van de raad.

Artikel 9. Openbare vergadering.

  • a.

    het college kan besluiten om een openbare vergadering te houden;

  • b.

    de bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 10. Uitleg reglement.

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement beslist het college op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11.

Dit reglement treedt in werking daags na de vergadering waarin het door het college is vastgesteld.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 8 maart 2005.
De secretaris, De burgemeester,