Verordening werkgeverscommissie griffie Bergeijk 2019

Geldend van 28-06-2019 t/m heden

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie Bergeijk 2019

De raad der gemeente Bergeijk;

Gezien het advies van het presidium d.d. 21 mei 2019;

gelet op artikel 77, 83, 107 en 156 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening werkgeverscommissie griffie Bergeijk 2019

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • griffier:

    de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;

  • griffie:

    de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;

  • werkgeverscommissie:

    een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd;

  • presidium:

    een door de raad ingesteld overleg ten behoeve van het voorbereiden van de agenda’s van de raad (en de raadscommissies).

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en eventuele overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het eventuele griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee andere leden uit de raad. Voorzitter en leden vertegenwoordigen, bij voorkeur, zowel coalitie als oppositie.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad en de gemeentesecretaris kunnen in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant dan wel adviseur.

Artikel 4 Taken voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

    • e.

      het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerst verantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 5 Ondersteuning van de werkgeverscommissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 3;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 8 Beslotenheid van de vergadering

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst vallen onder geheimhouding, op grond van de belangen zoals genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, tenzij de werkgeverscommissie besluit dat van genoemde belangen geen sprake is of indien artikel 10, lid 3 Wet openbaarheid van bestuur van toepassing is.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek alleen als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht. Indien de griffier meer dan 14 dagen verhinderd is zijn/ haar ambt te vervullen, doet hij/ zij daarvan tijdig mededeling aan de werkgeverscommissie.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan, beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Intrekking oude regeling

De “Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Bergeijk 2012’ wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingstreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum na bekendmaking.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening werkgeverscommissie griffie Bergeijk 2019.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Bergeijk van 6 juni 2019.

De gemeenteraad,

Namens deze,

J.M. van Dongen-Hermans

Griffier

A. Callewaert-de Groot

Voorzitter