Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening overleg Midden- en Kleinbedrijf

Geldend van 18-12-1992 t/m 31-12-2018

Intitulé

Verordening overleg Midden- en Kleinbedrijf

De raad van de gemeente Bergen,

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 november 1992;

besluit:vast te stellen de volgende “verordening overleg Midden- en Kleinbedrijf” 

Artikel 1 Samenstelling overleg

  • 1 Het overleg Midden- en Kleinbedrijf, hierna te noemen “overleg”, is samengesteld uit een vertegenwoordiging van het gemeentebestuur en een vertegenwoordiging van de organisatie van het Midden- en Kleinbedrijf;

  • 2 Als vertegenwoordigers van het gemeentebestuur wijzen B&W uit hun midden een voorzitter aan;

  • 3 Als vertegenwoordigers van de organisatie, bedoeld in lid 1, worden van de LOZO-“afdelingen” Bergen, Afferden/Siebengewald en Well/Wellerlooi elk drie leden aangewezen 

Artikel 2 Zittingsduur

  • 1 De aanwijzing door B&W gebeurt bij het begin van elke nieuwe zittingsperiode van de raad en verder telkens ter vervanging dan hen die ophouden lid van het college van B&W te zijn, alsmede ter vervulling van vacatures die op een andere manier ontstaan.

  • 2 Degene die door de organisatie als lid is aangewezen, houdt op dit te zijn zodra hij geen lid van de organisatie meer is, alsmede indien de organisatie zijn aanwijzing als lid intrekt.

Artikel 3 Ontslag

  • 1 Een lid kan te allen tijde ontslag nemen. De daartoe strekkende kennisgeving wordt gezonden aan het orgaan dat hem heeft aangewezen. Indien een lid ontslag neemt, ophoudt lid te zijn van de organisatie of overlijdt, beslist het orgaan dat hem heeft aangewezen binnen twee maanden over het vervullen van de opengevallen plaats. 

Artikel 4 Sekretaris

  • 1 B&W wijzen een ambtelijk sekretaris van het overleg aan. Hij is geen lid van het overleg;

  • 2 De sekretaris stelt in overleg met de voorzitter de agenda voor de vergadering op;

  • 3 Voor de uitoefening van zijn taak kan de sekretaris beschikken over de stukken die onderwerp van bespreking in de vergadering zullen zijn;

  • 4 De sekretaris maakt een beknopt zakelijk verslag van de vergadering. Het verslag wordt aan de leden van het overleg en aan B&W toegezonden en voor de commissie algemene zaken ter inzage gelegd.

Artikel 5 Adviseurs

  • 1 Als adviseur(s) van het overleg kan/kunnen op verzoek van de organisatie als bedoeld in artikel 1, lid 1, aanwezig zijn (een) afgevaardigde(n) van de LOZO-centrale (Venlo);

  • 2 De negen leden, bedoeld in artikel 1, lid 3 zijn bevoegd zich in de vergadering persoonlijk te doen bijstaan, mits hierover tussen de negen leden unaniem overeenstemming bestaat;

  • 3 De aanwezigheid van adviseurs, bedoeld in lid 1 en lid 2, dient minimaal een week voor de dag waarop het overleg plaatsvindt, gemeld te worden bij de sekretaris;

  • 4 De voorzitter is bevoegd om meerdere adviseurs uit te nodigen om het overleg bij te wonen;

  • 5 De adviseurs zijn geen lid van het overleg.

Artikel 6 Taak overleg

Het overleg heeft tot taak:a. in een zo vroeg mogelijk stadium te overleggen over hoofdlijnen van beleid dat betrekking heeft op het Midden- en Kleinbedrijf. De resultaten van het overleg kunnen gevraagd en ongevraagd als advies aan het college van B&W worden uitgebracht;b. zorg te dragen voor een goed onderling kontakt tussen gemeentebestuur en Midden- en Kleinbedrijf.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1 Het overleg vergadert minimaal twee keer per jaar of zo vaak als de voorzitter dit nodig vindt of als twee leden van het overleg schriftelijk en met opgaaf van redenen de wens te kennen geven;

  • 2 De vergaderingen worden gehouden in het gemeentehuis; de voorzitter kan in bijzondere gevallen een vergadering bijeen roepen op een andere vergaderplaats;

  • 3 Het overleg kan altijd vergaderen, mits, behalve de voorzitter, tenminste één vertegenwoordiger van elke afdeling, bedoeld in artikel 1, lid 3 aanwezig is

Artikel 8 Oproeping

  • 1 De oproeping voor een vergadering gebeurt door of namens de voorzitter met opgave, voor zover mogelijk, van de te behandelen onderwerpen en spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste een week van tevoren;

  • 2 Voor een openbare vergadering gebeurt de kennisgeving van plaats, datum en uur van de vergadering door de LOZO-afdeling op de bij haar gebruikelijke wijze.

Artikel 9 Agenda

Alle leden van het overleg kunnen onderwerpen ter bespreking op de agenda doen plaatsen met dien verstande dat over het aandragen van die onderwerpen door de leden genoemd in artikel 1, lid 3 bij hen unaniem overeenstemming is.

Artikel 10 Openbaarheid van vergaderingen

De vergaderingen van het overleg worden in beginsel in het openbaar gehouden.

Artikel 11 Sluiten vergadering voor publiek

Een vergadering kan voor het publiek worden gesloten wanneer een van de aanwezige leden dit verlangt of de voorzitter dit nodig vindt. Het overleg besluit vervolgens in meerderheid dat (verder) in besloten zitting zal worden vergaderd wanneer blijkt dat bij (verdere) openbare beraadslaging private of openbare belangen door de openbaarheid wezenlijk zouden kunnen worden geschaad.

Artikel 12 Geheimhouding

  • 1 Het overleg kan over het besprokene in een besloten vergadering of een besloten gedeelte van een vergadering en over de inhoud van de stukken, die aan het overleg zijn verstrekt, geheimhouding opleggen;

  • 2 De geheimhouding geldt ook voor de sekretaris en de adviseur(s);

  • 3 De verplichting tot geheimhouding duurt totdat het overleg haar opheft;

  • 4 De voorzitter kan over de inhoud van de stukken, als bedoeld in het eerste lid, voorlopige geheimhouding opleggen. Hij geeft hiervan direkt kennis aan het overleg. De voorlopige geheimhouding vervalt indien zij niet aan het overleg in haar eerstvolgende vergadering ter bekrachtiging wordt aangeboden.

Artikel 13 Informatieverstrekking

Het overleg kan voor het verkrijgen van informatie deskundigen en/of instellingen uitnodigen om in de vergadering te verschijnen.

Artikel 14 Handhaving openbare orde

De voorzitter draagt zorg voor de handhaving van de orde in de vergadering. Hij is bevoegd, indien die orde op enigerlei wijze door een of meer toehoorders wordt verstoord, de verstoorder(s) of (alle) toehoorder(s) te laten vertrekken of te doen verwijderen.

Artikel 15 Wijziging verordening

De verordening wordt niet gewijzigd dan nadat het overleg over het voorstel tot wijziging is gehoord.

Artikel 16 Slotbepalingen

  • 1 Deze verordening treedt in werking onmiddellijk na vaststelling;

  • 2 In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van B&W

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de Raad van de gemeente Bergen (L.), gehouden op 8 december 1992.
De raad voornoemd,
De secretaris, De voorzitter,