Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening betreffende de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn

Geldend van 19-08-2008 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening betreffende de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn

Archiefverordening gemeente Bergen 2008(geconsolideerde tekst)

De gemeenteraad van Bergen;

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 25 maart 2008;

Gelet op de artikelen 30 en 31 van de Archiefwet 1995;

besluit:

vast te stellen de navolgende 'Verordening betreffende de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats'  

Hoofdstuk I ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:a. de wet                                 de Archiefwet 1995;b. gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b van de wet voor zover behorende tot de gemeente;c. de archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats;d. beheerder:                        degene die ingevolge artikel 4 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht;e. beheerseenheid:             een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatie-onderdeel;f. informatiesysteem:          systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd. 

Hoofdstuk II DE ZORG VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VOOR DE ARCHIEFBESCHEIDEN

Artikel 2

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van een archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 31 van de wet, alsmede van voldoende en doelmatige archiefruimten.

Artikel 3

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerder(s).

Artikel 4

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.

Artikel 5

  • 1 Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschiedt op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2 Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 6

Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 7

Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht, voorschriften vast.

Artikel 8

Burgemeester en wethouders doen éénmaal per twee jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet.

Hoofdstuk III TOEZICHT VAN DE GEMEENTESECRETARIS OP HET BEHEER VAN DE ARCHIEFBESCHEIDEN,WELKE NIET ZIJN OVERGEBRACHT NAAR EEN ARCHIEFBEWAARPLAATS

Artikel 9

De gemeentesecretaris ziet er op toe, dat het beheer van de archiefbescheiden van de verschillende beheerseenheden, voor zover hij daarvan zelf geen beheerder is, geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften.

Artikel 10

De gemeentesecretaris is bevoegd zich onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid te doen vervangen door aan hem ondergeschikte ambtenaren die in het bezit zijn van een diploma archivistiek als bedoeld in artikel 22 van de wet.

Artikel 11

  • 1 De beheerder of beheerders verstrekt/verstrekken aan de gemeentesecretaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verleent/verlenen de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.

  • 2 De gemeentesecretaris en degenen die hem in de uitoefening van het toezicht vervangen of bijstaan, hebben met inachtneming van de voorschriften ten aanzien van de beveiliging van geheimen, toegang tot de archiefbescheiden die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht en de ruimten, waarin deze zich bevinden.

Artikel 12

De gemeentesecretaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerder(s), alsmede, indien hij daartoe aanleiding vindt, aan burgemeester en wethouders. Hij geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.

Artikel 13

De beheerder doet aan de gemeentesecretaris tenminste tijdig mededeling van het voornemen tot:a. opheffing, samenvoeging, of splitsing van een beheerseenheid of overdracht van één of meer taken aan een andere beheerseenheid, overheidsorgaan of rechtspersoon;b. bouw, verbouwing, inrichting, of verandering van inrichting en ingebruikneming van ruimten als archiefruimte;c. verandering van de plaats van bewaring van niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden;d. ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een informatiesysteem;e. voorbereiding, invoering en wijziging van ordeningssystemen. 

Hoofdstuk IV SLOTBEPALINGEN

Artikel 14

De Archiefverordening gemeente Bergen d.d. 16 mei 2000 wordt ingetrokken.

Artikel 15

Deze verordening treedt in werking met ingang 1 juni 2008 en werkt terug tot en met 8 maart 2006

Artikel 16

Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening gemeente Bergen 2008.

Ondertekening

Bergen, 13 mei 2008
De griffier,                           De voorzitter,Th.J.M. Pierik          C.W.H.M. Klaverdijk 

Toelichting 1 bij de concept-Archiefverordening gemeente Bergen

1. AlgemeenBijgaande verordening sluit aan bij de Archiefwet 1995 (Staatsblad. 276) en het Archiefbesluit 1995 (Staatsblad. 671) en dient door de gemeenteraad te worden vastgesteld op grond van de in de aanhef genoemde artikelen van de Archiefwet 1995. Zij bestaat in hoofdzaak uit twee gedeelten, namelijk:

● de regeling voor de zorg die het college van burgemeester en wethouders draagt voor de archieven van de gemeentelijke organen;● het toezicht op het beheer van de nog niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte bescheiden.

De verordening is niet alleen van toepassing op klassieke papieren archiefbescheiden, maar ook op moderne, digitale informatiedragers.

Hoofdstuk II bevat een uitwerking van het begrip 'zorg', dat in de Archiefwet 1995 niet wordt gedefinieerd. Wat voldoende en doelmatige archiefruimten zijn (artikel 3) is geregeld in het Archiefbesluit 1995.

Het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, die niet naar een archiefbewaarplaats zijn overgebracht (Hoofdstuk III) wordt in de Archiefwet 1995 niet bij de secretaris neergelegd, indien geen archivaris is benoemd. In organisaties met meerdere beheerseenheden is het echter nuttig hem met dit toezicht te belasten, omdat na overbrenging van de desbetreffende archiefbescheiden naar de archiefbewaarplaats hij immers daarvoor verantwoordelijk wordt. Als beheerseenheid wordt krachtens de verordening beschouwd een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatie-onderdeel. In het algemeen worden takken van dienst als beheerseenheden aangemerkt. Zij functioneren naast de secretarie immers als aparte onderdelen, met een eigen archief, van de totale gemeentelijke organisatie. Door de raad ingestelde commissies, waaraan bevoegdheden van de raad of van burgemeester en wethouders zijn toegekend (artikel 83 en 84 gemeentewet) kunnen eveneens als aparte beheerseenheden worden beschouwd. In al deze gevallen - en met name ten aanzien van digitale archiefbescheiden - is het dan nuttig, dat de gemeentesecretaris in een eerder stadium door middel van dit toezicht kan waarborgen, dat de archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat in de archiefbewaarplaats kunnen worden opgenomen.

2. Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1Begripsbepalingen zijn alleen uit de wet overgenomen als daaraan in deze verordening een meer specifieke betekenis moest worden toegekend.

Artikel 2Op grond van artikel 13, vierde lid van het Archiefbesluit 1995 zal bij ministeriële regeling worden vastgesteld, aan welke bouwkundige en inrichtingseisen archiefbewaarplaats en archiefruimten moeten voldoen. Deze bepaling zal op een nader bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip in werking treden (artikel 24. 2e lid Archiefbesluit 1995).

Artikel 3De aanwijzing van de beheerder(s) is opgenomen in de op grond van artikel 7 te stellen voorschriften; het door burgemeester en wethouders vastgesteld 'Besluit Informatiebeheer'.

Artikel 5De ministeriële regeling duurzaamheid archiefbescheiden (Nederlandse Staatscourant nr. 180 d.d. 18 september 2001) stelt op grond van artikel 11 tweede lid van het Archiefbesluit 1995 nadere regels omtrent de kwaliteit van en de procedures rond het materiële behoud van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden. Artikel 11 van het Archiefbesluit 1995 kent in dit artikel bedoelde verplichting namelijk slechts ten behoeve van door het betreffende overheidsorgaan zelf opgemaakte stukken. Uit overwegingen van behoorlijk bestuur en ter besparing van conserveringskosten wordt dit onjuist geacht. Daarom is in het tweede lid bepaald, dat ook de te verzenden stukken aan de genoemde Regeling dienen te voldoen. De gemeente heeft als ontvanger van door andere overheden opgemaakte stukken daarvan immers ook zelf profijt.

artikel 7De bedoelde voorschriften zijn opgenomen in het 'Besluit Informatiebeheer'. Voor het beheer van de naar de archiefbewaarplaats overgebrachte bescheiden worden de voorschriften gegeven in de "Archiefverordening gemeente Bergen 2008”.

artikel 8 Binnen één zittingsperiode verneemt de gemeenteraad dus tenminste tweemaal wat er op het gebied van archiefzorg en archiefbeheer en het toezicht daarop heeft plaatsgevonden.

artikel 11De ontwikkelingen op het gebied van de moderne informatietechnologie hebben in de wet geleid tot een gewijzigde definitie van de term 'archiefbescheiden'. De wetgever heeft binnen de formele betekenis van laatstgenoemd begrip - bedoeld onder deze term alle op enigerlei wijze vastgelegde informatie te begrijpen inclusief die welke slechts via informatietechnologie kan worden opgevraagd.

De ruimere betekenis van het begrip 'archiefbescheiden' heeft tot gevolg gehad dat sommige begrippen een andere, ruimere betekenis hebben gekregen. Dit geldt onder meer voor een term als 'beheer'. Voor toezicht op het beheer van machineleesbare gegevensbestanden is het niet meer voldoende, dat toegang tot de ruimte is verzekerd. Vandaar de term 'noodzakelijke medewerking' in het eerste lid. Deze formulering is overigens ontleend aan artikel 52 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en artikel 45 van de Wet persoonsregistraties. Artikel 17 van het Archiefbesluit 1995 is op overeenkomstige wijze geformuleerd voor het door de algemene rijksarchivaris uit te oefenen toezicht op de rijks- en andere overheidsorganen.

artikel 13Slechts die aspecten van de uitoefening van het archiefbeheer zijn hier vermeld, die bij constatering achteraf tot onevenredig hoge kosten zouden kunnen leiden, of die ernstige schade voor het behoud dan wel de openbaarheid van de archiefbescheiden en de rechtszekerheid van de burger tot gevolg zouden hebben.