Handhavingsverordening IOAW en IOAZ gemeente Bergen 2010

Geldend van 01-07-2010 t/m heden

Intitulé

Handhavingsverordening IOAW en IOAZ gemeente Bergen 2010

Gelezen het voorstel van Burgemeester en wethouders d.d. 31 augustus 2010 inzake Handhavingsverordening IOAW en IOAZ gemeente Bergen 2010,

Gehoord de Wwb – Wmo raad gemeente Bergen,

gelet op artikel 147, eerste lid en artikel 108, tweede lid Gemeentewet, artikel 35, eerste lid, onderdeel c IOAW, alsmede artikel 35, eerste lid, onderdeel c IOAZ;

overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen aangaande het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van de IOAW en IOAZ;

besluit

vast te stellen de volgende verordening

Handhavingsverordening IOAW en IOAZ gemeente Bergen 2010

Artikel 1 Opstellen handhavingsplan

Burgemeester en wethouders dragen in het kader van het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) zorg voor het opstellen van een handhavingsplan.

Artikel 2 Vereisten handhavingsplan

Het in artikel 1 genoemde handhavingsplan bevat tenminste:

a. een gemeentelijke visie op handhaving;

b. een plan van aanpak met beleidsdoelen/maatregelen om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen;

c. een plan van aanpak met beleidsdoelen/maatregelen om niet-naleving van de wet op te sporen en te bestraffen.

Artikel 3 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Handhavingsverordening IOAW en IOAZ gemeente Bergen 2010”.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2010.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 5 oktober 2010.
De griffier                        De voorzitter
W.P.G.M. Scheepens   C.W.H.M. Klaverdijk

Toelichting 1

Met deze verordening wordt invulling gegeven aan de in artikel 35, eerste lid, onderdeel c IOAW en IOAZ gegeven opdracht om regels te stellen met betrekking tot de bestijding van het ten onrechte ontvangen van een uitkering alsmede ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik van de IOAW en IOAZ in het kader van het financiële beheer. Het behoort tot de gemeentelijke beleidsvrijheid om daarin eigen beleidskeuzes te maken. In het kader van slagvaardig beleid is er voor gekozen om de verordening als kader te laten dienen en de nadere uitwerking van het beleid op te dragen aan het college van burgemeester en wethouders. De nadere uitwerking kan plaatsvinden in een handhavingsplan. In het handhavingsplan moet worden weergegeven hoe de gemeente denkt zo goed mogelijk vorm te kunnen geven aan handhaving van de bestaande wet- en regelgeving. Het ligt voor de hand dat aansluiting wordt gezocht bij het handhavingsplan WWB.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1 – Opstellen handhavingsplan Hoewel de wettelijke bepaling meer gericht lijkt op fraudebestrijding-sec is in deze toch gekozen voor het ruimere begrip handhaving. De term fraudebestrijding roept teveel het beeld op van repressie en genoegdoening, terwijl handhaving meer uit gaat van het bevorderen van de spontane naleving van de wet- en regelgeving. Naast repressie is in deze optiek preventie onontbeerlijk. Het is immers altijd beter om fraude te voorkomen.

Artikel 2 – Vereisten handhavingsplan Om het belang van een goede handhaving te onderstrepen, is in dit artikel aangegeven welke onderwerpen in een gemeentelijk handhavingsplan op zijn minst aan bod moeten komen.

Artikel 3 – Citeertitel Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 4 – Inwerkingtreding Dit artikel behoeft geen toelichting.