Regeling vervallen per 01-07-2015

Verordening cliëntenparticipatie gemeente Bergen

Geldend van 20-03-2008 t/m 30-06-2015

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie gemeente Bergen

de Raad van de gemeente Bergen;

gelezen het voorstel van het college van 14 februari 2006

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand;

B E S L U I T

vast te stellen de hierna volgende “Verordening cliëntenparticipatie Gemeente Bergen

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

1.In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    cliëntenraad: de cliëntenraad van de afdeling Sociale Zaken van Bergen

  • b.

    college: college van Burgemeester en Wethouders van Bergen

    i.de afdeling: de afdeling Sociale Zaken van de sector maatschappelijke zaken van Bergen.

Hoofdstuk 2: Samenstelling cliëntenraad:

Artikel 2

  • 1.

    De cliëntenraad bestaat uit een voorzit(s)ter en maximaal 9 leden (inclusief de plaatsvervangers).

  • 2.

    In de cliëntenraad hebben vertegenwoordigers zitting van :

    • a.

      Individuele cliënten met een uitkering op bijstandsniveau;

    • b.

      Ouderenbonden;

    • c.

      Kerkelijke instellingen;

    • d.

      Stichting Belangenbehartiging uitkeringsgerechtigden.

  • 3.

    De directeur Maatschappelijke Zaken en/of het hoofd Sociale Zaken is/zijn adviseur. Hij/zij is geen lid van de cliëntenraad.

  • 4.

    De cliëntenraad wordt aangevuld met een adviseur van de afdeling sociale zaken. Hij/zij is geen lid.

  • 5.

    Het secretariaat van de cliëntenraad wordt vervuld door een medewerker van de afdeling sociale zaken of een lid van de cliëntenraad.

  • 6.

    De notulen van de vergaderingen van de cliëntenraad en de reservering van vergaderruimte wordt uitgevoerd door een medewerk(ster) van de afdeling Sociale Zaken.

Voorzit(s)ter:

  • 1.

    De leden van de cliëntenraad dragen een voorzit(s)ter en een plaatsvervanger voor aan het college. Voorzitter is lid en heeft derhalve stemrecht.

  • 2.

    De voorzit(s)ter hoeft niet te behoren tot één van de doelgroepen, maar kan op basis van kwaliteiten worden aangetrokken.

Benoeming en zittingsduur leden cliëntenraad en voorzitter:

  • 1.

    De zittingsduur van de cliëntenraad is gelijk aan het tijdvak, dat de gemeenteraad zitting heeft.

  • 2.

    Leden treden gelijktijdig af maar zijn direct hernoembaar voor een nieuwe zittingsduur.

  • 3.

    De leden kunnen tussentijds met opzegtermijn ontslag nemen. De vervanger heeft zitting tot het einde van de zittingsduur van degene, in wiens plaats hij/zij is getreden.

  • 4.

    Eindigt de hoedanigheid, waaraan een lid zijn/haar benoeming ontleent, dan houdt hij/zij binnen 2 maanden op lid van de clientenraad te zijn.

  • 5.

    De benoeming ter voorziening in een tussentijds opengevallen plaats geschiedt bij voorkeur binnen 2 maanden na ontstaan van de vacature.

  • 6.

    De voorzit(s)ter + plaatsvervang(st)er, leden en plaatsvervangende leden worden benoemd door het college.

Hoofdstuk 3: Taken en bevoegdheden cliëntenraad:

Artikel 4:

  • 1.

    De cliëntenraad heeft tot taak het behartigen van (collectieve belangen) van Bergense inwoners, die of een uitkering genieten in het kader van de Wwb, IOAW, IOAZ en BBZ of anderen, die moeten leven van een minimum inkomen.

  • 2.

    Het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college van burgemeester en wethouders over alle onderwerpen, die de vorming, de uitvoering, de controle en evaluatie van gemeentelijk beleid betreffen.

  • 3.

    De advisering heeft geen betrekking op individuele personen.

  • 4.

    Tot de taken behoren echter geen advisering ten aanzien van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele personen betrekking hebben. Wel echter ten aanzien van de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen en richtlijnen.

  • 5.

    Verzorgen van een uitgebreide voorlichting naar de doelgroep.

  • 6.

    De cliëntenraad wordt betrokken bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van beleid.

Taken voorzit(st)er en secretaris:

Artikel 5

  • 1. Tot de taak van de voorzitter behoort o.a.:

    • a.

      het vaststellen van de agenda;

    • b.

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het handhaven van de orde;

    • e.

      het schorsen van een vergadering;

    • f.

      het peilen van meningen en het meedelen van uitslagen van stemmingen;

    • g.

      het vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten;

    • h.

      het mede bewaken van het beschikbaar gestelde budget.

  • 2. Tot de taak van de secretaris behoort o.a.

    • a.

      het openbaar maken van de agenda;

    • b.

      het mede opstellen van de agenda;

    • c.

      het bijwonen van de vergaderingen en het zorgdragen voor het vervaardigen van de notulen en/of besluitenlijst;

    • d.

      het mede zorgdragen voor het uitvoeren van besluiten;

    • e.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • f.

      in zijn algemeenheid het zorgdragen voor een goede ondersteuning van de cliëntenraad, zodat deze haar taak op een goede wijze kan uitvoeren.

Hoofdstuk 4: Besluitvorming, vergaderorde, besluitvorming en vergoedingen

Artikel 6

  • 1. De vergaderdata worden in principe vastgesteld op elke maand op de laatste woensdag van de maand;

  • 2. De vergaderingen zijn openbaar, tenzij de cliëntenraad besluit een besloten vergadering te houden;

  • 3. De cliëntenraad kan beraadslagen en besluiten indien tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is. Deze aanwezigheid blijkt uit de voor de vergadering ondertekende presentielijst;

  • 4. Alleen de leden van de cliëntenraad of hun vervangers hebben stemrecht. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.

  • 5. Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen.

  • 6. Bij staking van stemmen vindt tijdens dezelfde vergadering op een door de voorzit(s)ter te bepalen tijdstip een herstemming plaats. Staken de stemmen opnieuw dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 7. Stemming geschiedt hoofdelijk. De cliëntenraad kan besluiten in bepaalde situaties schriftelijk te stemmen.

  • 8. Minderheidsstandpunten worden op verzoek toegevoegd aan de besluitenlijst.

  • 9. Een vacatievergoeding wordt vastgesteld op € 18,15 per bijgewoonde vergadering. Reiskosten worden vastgesteld op € 0,27 per kilometer. Deze vergoedingen zijn niet van invloed op de hoogte van de Wwb uitkeringen. Reiskosten voor werkzaamheden voor de cliëntenraad buiten Bergen (zoals externe bijeenkomsten, cursussen etc.) komen ook voor de vergoeding in aanmerking.

Artikel 7

  • 1. De agenda wordt tenminste 2 weken voor de vergadering aan de leden toegezonden;

  • 2. Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan de cliëntenraad te doen. Deze voorstellen worden bij de voorzitter of secretaris ingediend. De voorstellen worden door de secretaris zo spoedig mogelijk aan de leden toegezonden;

  • 3. Indien de cliëntenraad omtrent de behandeling van deze voorstellen niet onmiddellijk beslist, vindt de behandeling zo veel mogelijk in de daarop volgende vergadering plaats;

  • 4. Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen;

  • 5. De cliëntenraad kan in overleg met de secretaris derden uitnodigen voor het geven van voorlichting en/of advies;

  • 6. De concept besluitenlijst wordt zo snel mogelijk ter vaststelling aan de cliëntenraad aangeboden.

Artikel 8

Indien burgemeester en wethouders afwijken van het uitgebrachte advies van de cliëntenraad wordt dit bij het voorstel vermeld. Hierbij wordt tevens aangegeven op welke gronden van het advies wordt afgeweken.

Hoofdstuk 5: Slotbepalingen

Artikel 9

Burgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven.

Artikel 10

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.

Artikel 11

De verordening wordt aangehaald als “Verordening cliëntenraad gemeente Bergen”.

Artikel 12

Deze verordening treedt in werking de dag nadat deze op de gebruikelijk manier is bekend gemaakt.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Bergen op 28 februari 2006,
de griffier, de voorzitter,