Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Bergen (NH) 2014

Geldend van 03-07-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014

Intitulé

Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Bergen (NH) 2014

Het college van de gemeente Bergen (NH);

gelezen het voorstel van de afdeling Burgers en Bedrijven d.d. 7 mei 2014;

gelet op het bepaalde in de artikel 1, lid 3 en artikel 2, lid 3 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Bergen (NH) 2014;

b e s l u i t :

vast te stellen de Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Bergen (NH) 2014.

Artikel 1. Verstrekkingen aan organen van de gemeente

De volgende organisatieonderdelen van de gemeente Bergen (NH) hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en tot de landelijke basisregistratie personen (GBA-V) voor zover zij daartoe geautoriseerd zijn op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de landelijke basisregistratie personen blijkt uit het autorisatiebesluit van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Afdeling

Profiel

Toegang tot categorie persoonslijst

Bedrijfsvoering en Control

Ø Bureau Communicatie

Ø Juridisch- en personeelsadvies

NAW

NAW + GBA-V

Raadplegen 1.7.8.

Raadplegen 1.7.8.

Beheer openbare ruimte

Ø Toezicht en Handhaving

Ø Ondersteuning

Ø Teamleider Beheer

Ø Vastgoed

NAW + GBA-V

Raadplegen 1.7.8.

Brandweer

NAW

Raadplegen 1.7.8.

Burgers en Bedrijven

Ø Publieksdiensten

·Medewerkers Informatiecentrum

·Senior medewerker Publieksdiensten

·applicatiebeheerder

·(Senior) medewerker Publieksdiensten

Ø Vergunningen

Ø Werk, inkomen en zorg

(Welzijn, Werk en Inkomen en WMO)

NAW

Back II

Back II

Front I

NAW + GBA-V

WIZ

Raadplegen 1.7.8

Muteren en raadplegen

1 t/m 14 + 21

Muteren en raadplegen

1 t/m 14 + 21

Raadplegen 1.7.8

Directie

Ø Collegesecretariaat

NAW

Raadplegen 1.7.8.

Griffie

NAW

Raadplegen 1.7.8.

Interne Dienstverlening

Ø Financiële Administratie

Ø Systemen en Informatie

WOZ.bel.+ GBA-V

NAW + GBA-V

Raadplegen

1.2.3.5 t/m.9.+ 21

Raadplegen 1.7.8.

Ontwikkeling

Ø Vormgevers

Ø Ontwikkeling

Ø Plannen en Projecten

NAW + GBA-V

NAW

NAW

Raadplegen 1.7.8.

Raadplegen 1.7.8.

Raadplegen 1.7.8.

Het college kan nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken over een beperkte inzage in de basisregistratie personen die nodig is voor de uitvoering van hun publieksrechtelijke taak.

Artikel 2.

Binnengemeentelijke organisatieonderdelen zijn verplicht om bij de uitvoering van hun taken de basisregistratie personen te gebruiken. Hiervoor zijn de volgende registraties gekoppeld met de basisregistratie personen.

De persoonsgegevens worden  vanuit de burgerzakenmodule direct opgeslagen in het datadistributiesysteem (DDS). De onderstaande registraties zijn gekoppeld met het DDS.

Soort registratie

Doel koppeling

Binnengemeentelijke afnemer

Beheer

Key2Begraven

Uitvoering begraafplaats

administratie

Interne

Dienstverlening

Hoofd afdeling

Interne Dienstverlening

Key2Financiën

Uitvoering financiële

administratie

Interne

Dienstverlening

Hoofd afdeling

Interne Dienstverlening

GWS

Uitvoering sociale wetten

Burgers en Bedrijven

Hoofd afdeling

Burgers en Bedrijven

Jongerenmonitor

Uitvoering leerplicht

Burgers en Bedrijven

Hoofd afdeling

Burgers en Bedrijven

BAG

Basisregistratie Adressen

en Gebouwen

Beheer en Onderhoud

Hoofd afdeling

Beheer en Onderhoud

Key2Parkeren

Parkeervergunningen

administratie

Burgers en Bedrijven

Hoofd afdeling

Burgers en Bedrijven

SBA

Omgevingsvergunningen

administratie

Burgers en Bedrijven

Hoofd afdeling

Burgers en Bedrijven

Corsa

Documentmanagement-systeem (postregistratie)

Organisatiebreed gebruik

Hoofd afdeling

Interne Dienstverlening

Klantcontactcentrum applicatie

Registreren en afhandelen van klantvragen en

aanvragen producten via digitaal loket

Organisatiebreed gebruik

Hoofd afdeling Burgers en Bedrijven

Artikel 3. Verstrekkingen aan derden

In onderstaand schema wijst het college categorieën van derden aan die in aanmerking komen voor verstrekking uit de basisregistratie personen. Er mogen uitsluitend  gegevens worden verstrekt van inwoners en overleden inwoners aan derden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente. Ook als verstrekking in het belang is van een inwoner van de gemeente, dan kan dat worden aangemerkt als een gemeentelijk belang. Het is aan het college om vast te stellen in welke gevallen de verstrekking, van inwoners en overleden inwoners, in het belang van de gemeente is.

Als een inwoner om geheimhouding of verstrekkingsbeperking (als bedoeld in artikel 3.21 van de Wet BRP) heeft verzocht voor derden mogen deze gegevens nooit worden verstrekt.

Wie

Waarvoor

Welke

categorie

Welke gegevens

Verstrekkingsbeperking

Leges

Basis

Bibliotheek

(geen onderdeel van de gemeente)

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Buitenlandse EU overheidsorganen

zie Toelichting Nadere regels BRP onder 1.

Vraag de burger om toestemming.

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP (beperkte verstrekkingsmogelijkheden

Buitenlandse niet EU overheidsorganen

Alleen verstrekken indien een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie in de verstrekking van die gegevens voorziet.

Zie Toelichting Nadere regels BRP onder 1.

Vraag de burger om toestemming.

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP (beperkte verstrekkingsmogelijkheden

Buitenlandse rechtspersonen (Voorbeeld:

instellingen voor sociale zorg en zekerheid)

Zie Toelichting Nadere regels BRP onder 1.

Vraag de burger om toestemming.

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP (beperkte verstrekkingsmogelijkheden

Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en

Sint Maarten) en het

Caribisch deel van

Nederland (Bonaire,

Sint Eustatius en

Saba)

Zie Toelichting Nadere regels BRP onder 2.

Vraag de burger om toestemming.

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP (beperkte verstrekkingsmogelijkheden

Crematoria, begraafplaatsen

(niet-gemeentelijke)

Bijhouding begraafplaats administratie en uitvoering Wet op de Lijkbezorging

Zie Toelichting Nadere regels BRP onder 3.

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Culturele organisaties

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Fondsverwervende organisaties

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Instellingen of organisaties ten behoeve van bijvoorbeeld: maatschappelijke dienstverlening, algemene/geestelijke gezondheidszorg, kinderopvang, jeugdwelzijnswerk, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, werkvoorziening, etc.

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Kredietbank

(privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting)

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Migrantenorganisaties

(bijv. Stichting vluchtelingenwerk)

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Rechtspersonen die

niet in de gemeentelijke verordening benoemd

zijn

Doel kan verschillend van aard zijn per aanvrager.

Met schriftelijke toestemming van betrokkene

(persoon/gezaghouder)

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen

derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Onderwijsinstellingen

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Zie Toelichting Nadere regels BRP onder 4.

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Ouderenorganisaties

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Patiëntenverenigingen

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Pensioenfondsen

Bijhouding administratie

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Plaatselijke afdelingen van politieke partijen

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Reclassering- en verslaafdenzorg

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Sportorganisaties en

sportverenigingen

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Thuiszorgorganisaties

Werkzaamheden met een

gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens

genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Vakorganisaties

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel

Werkzaamheden met een

gewichtig maatschappelijk belang

(voorbeelden: Rode Kruis,

Astmafonds, Lilianefonds,

Nierstichting, Bloedbank)

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Vrouwenorganisaties

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Woningbouwvereniging en woningcorporaties

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang en tegengaan illegale (spook) bewoning

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Ziekenhuizen

Patiëntenzorg, verlenen medische zorg, innen rekeningen i.v.m.

zorg

Bij

gemeentelijke verordening aangewezen derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet

BRP

Mogelijk

Ja

Art. 3.9 Wet BRP

Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Het besluit treedt in werking één dag na publicatie en werkt terug tot en met 6 januari 2014.

  • 2. Dit besluit heeft citeertitel: Nadere regels BRP Bergen (NH) 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van
het college van Bergen op 1 juli 2014
de secretaris, de burgemeester,

Toelichting Nadere regels BRP 2014

De BRP is er voor de Nederlandse overheid. Verstrekkingen aan andere verzoekers (derden) worden zonodig expliciet mogelijk gemaakt door de Wet BRP. De aangewezen derden die zijn opgenomen voldoen aan de criteria genoemd in artikel 3.9 van de Wet BRP.

artikel 3 Verstrekkingen aan derden

1.Verstrekkingen aan buitenlandse overheidsinstellingen of buitenlandse rechtspersonen

De verstrekking aan buitenlandse overheidsorganen (ongeacht of dit nationale, regionale of gemeentelijke overheden in het land zelf zijn dan wel ambassades en consulaten van die landen in Nederland) of buitenlandse rechtspersonen is niet expliciet geregeld in de Wet BRP.

Dit betekent dat verstrekking van gegevens uit de BRP aan buitenlandse overheidsinstellingen of buitenlandse rechtspersonen alleen aan de orde is op grond van artikel 3.6 Wet BRP (verstrekking van gegevens is voorgeschreven in Nederlands algemeen verbindend voorschrift) en artikel 3.9 (volgens de gemeentelijke verordening) Wet BRP.

De verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP moet gerechtvaardigd worden door een ‘gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk belang’, zoals benoemd in de Wet BRP, artikel 3.9, lid 2. Dat kan liggen in het feit dat de buitenlandse verzoeker de gegevens nodig heeft voor de uitvoering van een Nederlands algemeen verbindend voorschrift dan wel voor een doel dat, met het oog op een publiek belang, expliciet in de gemeentelijke verordening is voorgeschreven. In het laatste geval kan bijvoorbeeld worden gedacht aan verstrekking van gegevens aan private, niet commerciële instellingen op het terrein van zorg (bijvoorbeeld: ziekenhuizen) of maatschappelijk welzijn in buitenlandse grensgemeenten, waar ook de eigen inwoners gebruik van maken, zodat de wachtlijsten in de Nederlandse instellingen kunnen worden weggewerkt.

Bij een verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP geldt altijd de eis dat deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

Voor een zorgvuldige verstrekking van gegevens vraagt de gemeente vooraf aan de burger om uitdrukkelijk toestemming te verlenen voor dergelijke verstrekkingen.

Als een verzoek niet voldoet aan de kaders die artikel 3.6 of 3.9 van de Wet BRP stelt, moet een verzoek van een buitenlandse instelling (waaronder de ambassade of het consulaat van dat land) worden afgewezen.

2.Verstrekkingen aan overheidsorganen van de Caribische landen en het Caribische deel van Nederland

De Caribische landen zijn: Aruba, Curaçao en Sint-Maarten.

Onder het Caribisch deel van Nederland vallen: Bonaire, Sint-Eustatius en Saba (openbare lichamen BES).

De Wet BRP is geen rijkswet en daarom alleen van toepassing op het Europees deel van Nederland.

De Wet Basisadministraties persoonsgegevens BES is alleen van toepassing op het Caribische deel van Nederland (openbare lichamen BES).

Aruba, Curaçao en Sint-Maarten zijn zelfstandige Caribische landen binnen het Nederlandse Koninkrijk en hebben hun eigen verordeningen.

Ten aanzien van deze landen en gebiedsdelen is het mogelijk om gegevens uit de BRP te verstrekken op grond van:

1.artikel 3.12 van de Wet BRP

De gegevensuitwisseling op grond van dit artikel vindt slechts plaats in het kader van de bijhouding van de BRP en de bevolkingsadministraties vande Caribische landen en het Caribische deel van Nederland (PIVA).

2.artikel 3.9 van de Wet BRP

Overheidsorganen van de Caribische landen en het Caribisch deel van Nederland zijn aan te merken als derde in de zin van de Wet BRP. Dit maakt verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP mogelijk en zijn opgenomen in de gemeentelijke regelgeving.

3.Crematoria en begraafplaatsen

Er zijn gemeentelijke en niet-gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen.

  • 1.

    gemeentelijk: de eigen gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen kunnen we gelijkstellen met overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente. Voor systematische verstrekking is opname in de gemeentelijke verordening nodig (artikel 3.8 Wet BRP). Gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen van andere gemeenten kunnen we gelijkstellen met buitengemeentelijke overheidsorganen (artikel 3.5 Wet BRP).

  • 2.

    Niet-gemeentelijke: deze vallen onder artikel 3.9 Wet BRP en zijn opgenomen in de gemeentelijke regelgeving om gegevens te kunnen verstrekken uit de BRP

    4. Onderwijsinstellingen

Scholen hebben persoonsgegevens nodig voor een juiste registratie in de leerlingenadministratie. Vaak wordt aan de leerling gevraagd om een afschrift uit deBRP in te leveren. Echter is een afschrift uit de BRP vaak niet nodig.